Wymiana płynu chłodniczego |
Autor |
Wiadomość |
Macccias
Model: MS1300
Rocznik: 2008
Wiek: 42 Dołączył: 21 Mar 2010 Posty: 29 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2017-01-26, 12:26 Wymiana płynu chłodniczego
|
|
|
W ramach przygotowań do sezonu poza standardową wymianą oleju, filtra, sprawdzeniu opon i płynu hamulcowego przypomniałem sobie, że mój XVS1300 jest chłodzony cieczą. Płyn wymieniany był 4 lata temu. Przebieg od tego czasu zrobiłem niewielki, moto trzymane jest w suchym ciepłym garażu. I tak się zastanawiam, czy jest sens go wymieniać, czy cokolwiek mogło się z nim stać z racji wieku, czy po prostu jeździć, nie przejmować się a zaoszczędzoną kasę (wiem że niewielką:)) przeznaczyć na dodatkowe paliwko w sezonie:)? |
_________________ |
|
|
|
|
tqmeh
Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 1259 Skąd: Liberec
|
Wysłany: 2017-01-26, 12:29
|
|
|
Nic bym tam nie ruszał jak jest stan i wycieków brak, lepsze jest wrogiem dobrego
To tak jak wymiana oleju i gazu w działającej klimie |
_________________ Pozdrawiam Tomek
http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo |
|
|
|
|
Macccias
Model: MS1300
Rocznik: 2008
Wiek: 42 Dołączył: 21 Mar 2010 Posty: 29 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2017-01-26, 12:50
|
|
|
tqmeh, czyżbyś w swojej Yadzi miał jeszcze fabryczny płyn?;) |
_________________ |
|
|
|
|
tqmeh
Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 1259 Skąd: Liberec
|
Wysłany: 2017-01-26, 13:32
|
|
|
Nie mam jej od nowości więc nie wiem |
_________________ Pozdrawiam Tomek
http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo |
|
|
|
|
Jarek74
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50 Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 534 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-01-29, 11:58
|
|
|
tqmeh napisał/a: | Nic bym tam nie ruszał |
ciekawa teoria, oby z takiej nie brały się te "forumowe perełki" i " moto od motocyklisty"
[ Dodano: 2017-01-29, 13:10 ]
Macccias serwisówka XVS 1300 mówi o wymianie płynu chłodniczego co dwa lata lub 25 tyś km/16 tyś mil i zdecydowanie płyn z przeznaczeniem do układów w motocyklach |
_________________ Delta Machine |
|
|
|
|
pyra
Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Gru 2011 Posty: 5355 Skąd: pyrlandia
|
Wysłany: 2017-01-29, 17:55
|
|
|
Jarek74 napisał/a: | płyn z przeznaczeniem do układów w motocyklach | a czym sie taki płyn charakteryzuje ? |
_________________ Bo droga jest celem |
|
|
|
|
Jarek74
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50 Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 534 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-01-29, 18:03
|
|
|
wyższą temperaturą wrzenia - około 135 stopni |
_________________ Delta Machine |
|
|
|
|
pyra
Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Gru 2011 Posty: 5355 Skąd: pyrlandia
|
|
|
|
|
Jarek74
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50 Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 534 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-01-29, 18:15
|
|
|
nie, ważne żeby temp. wrzenia była w tych okolicach 135 C, specjalnej dedykacji, że do moto nie musi być , choć są zwolennicy twierdzący, że zwykły płyn z niższą temp. jak do aut wlewają i jest ok, ale każdy robi jak chce
[ Dodano: 2017-01-29, 18:18 ]
generalnie różnica w płynach do aut i motocykli jest w temp. wrzenia, więc ten który podałeś w linku jest ok, przy zastosowaniu odpowiednich proporcji |
_________________ Delta Machine |
|
|
|
|
tqmeh
Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 1259 Skąd: Liberec
|
Wysłany: 2017-01-29, 19:56
|
|
|
Jarek74, Z czegoś serwis musi żyć, jedna instrukcja pojazdu mówi o 2 latach inna o 5 są też takie które w ogóle tego nie przewidują wybór należy do Cię
Co do perełek jak kupisz sprzęt porozmawiamy o tym co wiesz na temat jego stanu |
_________________ Pozdrawiam Tomek
http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo |
|
|
|
|
Jarek74
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50 Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 534 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-01-29, 20:23
|
|
|
Mówimy o konkretnej instrukcji do konkretnego motocykla, Ty wybrałeś nie wymienianie płynu, a ja koledze Macccias radzę wymienić ze względu na to co mówi Manual Serwis i ze względu na starzenie się w/w płynu jak zresztą innych płynów eksploatacyjnych (proces starzenia się jeśli chodzi o płyny eksploatacyjne wskazany jest w przypadku whisky, wina ).
Idąc Twoim tokiem, to można nie zmieniać oleju, bo motocykl odpala, jeździ
Nie wymieniać opon, bo jeszcze trzymają ciśnienie itp itd |
_________________ Delta Machine |
|
|
|
|
tqmeh
Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 1259 Skąd: Liberec
|
Wysłany: 2017-01-29, 20:36
|
|
|
Jarek74, Idąc Twoim tokiem myślenia co ile trzeba wymieniać żarówki aku i pas napędowy ....? też kiedyś przestaną działać
Tyle w temacie LwG |
_________________ Pozdrawiam Tomek
http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo |
|
|
|
|
Jarek74
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50 Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 534 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-01-29, 20:41
|
|
|
LWG |
_________________ Delta Machine |
|
|
|
|
witek1965
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59 Dołączył: 28 Maj 2009 Posty: 14512 Skąd: Gdzieś
|
Wysłany: 2017-02-01, 00:05
|
|
|
Nigdy nie przypuszczałem, że może być różnica pomiędzy płynami do układów chłodzenia pomiędzy motocyklami a samochodami, a jednak ku mojemu zdziwieniu jest.
Ba, są nawet dwa rodzaje w przypadku jednego producenta oferowane do motocykli
Z ciekawości zerknąłem w arkusze danych technicznych i zauważyłem różnice, i nie o temperaturę wrzenia się sprawa rozbija, bo ta akurat jest praktycznie taka sama dla płynów samochodowych i motocyklowych i oscyluje pomiędzy 132 a 139 st. C w zależności, czy zastosuje się koncentrat ( zależnie od stosunku z wodą) czy gotowy płyn.
Zresztą od początku czytania wątku sprawa temperatury wrzenia coś mi trąciła "myszką" i okazało się, podobnie jak pyrze, że słusznie. No bo i niby dlaczego w układach chłodzenia samochodów miałaby być znacząco niższa
No i niechcący się czegoś dowiedziałem. Nie tam jest pies pogrzebany gdzie go szukacie
Każdy jednak posiadacz motocykla zrobi jak uważa, lub jak nakazuje producent
jako, że nie mam interesu w lokowaniu produktu nie podam nazwy producenta owych płynów
Każdy zainteresowany zapewne sam znajdzie i dobierze wg zaleceń.
P.S.
Jarek74, jeżeli nie stanowi to dla Ciebie problemu, to z chęcią bym się zaznajomił co zaleca producent dla XVS 1300 ( tak dla zaspokojenia mojej ciekawości) |
_________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest
***** ***
|
|
|
|
|
poldek
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2006
Wiek: 34 Dołączył: 18 Wrz 2011 Posty: 651 Skąd: Kozienice/WAW
|
Wysłany: 2017-02-01, 06:32
|
|
|
Ja w swoim nie wymieniam... |
|
|
|
|
Jarek74
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50 Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 534 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2017-02-01, 06:44
|
|
|
Tyle znalazłem w Manualu do XVS 1300, całej nie przeglądałem, bo nie użytkuję tego sprzęta :
Recommended antifreeze
High-quality ethylene glycol antifreeze
containing corrosion inhibitors
for aluminum engines
Mixing ratio
1:1 (antifreeze:water)
Radiator capacity (including all
routes)
2.10 L (2.22 US qt) (1.85 Imp.qt)
Coolant reservoir capacity (up
to the maximum level mark)
0.45 L (0.48 US qt) (0.40 Imp.qt)
witek1965 a tak między nami, to oszczędzanie kilkunastu zeta jak dla mnie jest bez sensu żeby zastanawiać się czy ten lub ów płyn da radę, wolę kupić dedykowany do motonga, sprawdzonego producenta, zalać i mieć spokój. |
_________________ Delta Machine |
|
|
|
|
tqmeh
Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 1259 Skąd: Liberec
|
Wysłany: 2017-02-01, 06:55
|
|
|
poldek, nie zrobisz tego to wbrew instrukcji |
_________________ Pozdrawiam Tomek
http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo |
|
|
|
|
witek1965
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59 Dołączył: 28 Maj 2009 Posty: 14512 Skąd: Gdzieś
|
Wysłany: 2017-02-01, 17:44
|
|
|
Jarek74 napisał/a: | witek1965 a tak między nami, to oszczędzanie kilkunastu zeta jak dla mnie jest bez sensu | i masz rację. Wycieranie dupy szkłem nie popłaca.
Jak to powiadają : Jak dbasz, tak masz.
A wracając do wstawionego fragmentu "Manuala", to opis płynu jest bardzo ogólnikowy i pasuje do wszystkich płynów chłodniczych na bazie glikolu do stosowania w blokach i chłodnicach aluminiowych. Sądziłem, że jest jakaś informacja szczególna, ale nie ma. No i brak jest informacji o częstotliwości wymiany. W Manual Service napisali czym napełniać, a częstotliwość wymian, to trzeba szukać raczej w instrukcji obsługi, a ta mówi że co 3 lata bez limitu kilometrów.
Nie widać zapisu, że koniecznie trzeba użyć płynu chłodzącego z przeznaczeniem do motocykli.
W tym przypadku nie przejmowałbym się niczym i lał wg uznania co jest dostępne i nadaje się do tego typu układów, ale nie mam takiej potrzeby. Podobnie jak poldek, nie wymieniam w swoim motocyklu
natomiast w puszcze dotychczas wymieniałem wraz z pompą i rozrządem, a to się przekładało na okres 3-4 lat. Generalnie mieściło się to w granicach tolerancji.
Płyn chłodzący ma za zadnie nie tylko odprowadzenie ciepła, a zawarte w nim środki z czasem tracą swoje właściwości i warto o tym pamiętać
Do odprowadzenia ciepła wystarczy woda destylowana, najlepiej. I na tym jej właściwości się kończą. |
_________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest
***** ***
|
|
|
|
|
Jacek6
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57 Dołączył: 01 Lis 2013 Posty: 1034 Skąd: OPOLE
|
Wysłany: 2017-02-01, 18:49
|
|
|
witek1965 napisał/a: | z czasem tracą swoje właściwości | - kurde, zupełnie jak ludzie ... |
|
|
|
|
kacmar
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2008
Dołączył: 23 Paź 2011 Posty: 1998 Skąd: SZ
|
Wysłany: 2017-02-02, 00:04
|
|
|
witek1965 napisał/a: | z czasem tracą swoje właściwości |
Możesz rozwinąć temat - jakie właściwości ?
Czy masz na myśli dodatki
-zapobiegające korozji,
-smarujące uszczelki pompy wody,
-pomagające w przenoszeniu ciepła z metalowych części silnika.
Czy jeszcze coś ? |
_________________ Pozdrawiam Mirek
|
|
|
|
|
|