YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasilanie lampy głównej
Autor Wiadomość
jaceksk 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2014
Wiek: 54
Dołączył: 29 Wrz 2010
Posty: 117
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-04-12, 22:50   Zasilanie lampy głównej

Cześć
Mam taki problem. Poluzował mi się lightbar i postanowiłem go porawić. Demontażu okazało się że poprzednik jakoś kijwo zacisnął konektor. Porawiłem ale okazało się, czego nie zauważyłwm, że konektor od żarówki H3 lekko wystaje. Niewiele i w zasadzie może przesadzam ale mógł w bardzo niesprzyjającycjh okolicznościach zwierać do masy. Lightbary mam pospięte przez diody do włókien Hi i Lo lampy głównej.
Po odpaleniu światło na chwilę zapaliło się a potem zgasło. Po ponownym rozebraniu lightbara i dodatkowym zaizolowaniu konektora spawdzeniu czy nie ma zwarć uruchomiłem silnik ale światło w lampie głównej się nie zapaliło.
Przeanalizowałem schemat (mam europejczyka) wyszło na to że napięcie powinno pojawić się na przełączniku Hi-Lo. Po rozebraniu obudowy przy lewej klamce okazało się że neistety nie dochodzi (oczywiście wcześniej spawdziłem bezpieczniki po przekręceniu kluczyka w stacyjce za bepieczniiem pojawia się napięcie). Zrobiłem połączenie na skróty i podałem na przewód w przełączniku świateł napięcie na wporst z aku. Światło główne i lightbary zapaliły się. Ponieważ jest to europejzyk więc ma układ opóźnienia włączania lampy. I teraz pytanie.

Gdzie znajuje się wyłącznik/włącznik lampy w moto?

Wygląda że albo na wskutek zwarcia (chociaż małoprawdopodobne bo bezpiecznik nie strzelił) albo poprostu zbieg okoliczności, uszkodził się układ załączający. Ponadto podświetlenie zegara działa ale ten obwód jest jakby przed wyłącznikiem świateł.
Ze schenatów teoretycznie wynika że włącznik świateł w europejczykach jest w zespole przełączników przy klamce hamulca. Tak przynajmniej mówią schematy (tyle że są to schematy dla roczników 97-2005) a ja w tym miejscu mam przełącznik światł awaryjnych (mam rocznik 2006). Za cholerę nie mogę namierzyć tego układu załączania lampy. Rozbebeszyłem już prawie wszytsko i za chwię jak nie znajdę to zabiorę się za zdejmowanie zbiornika bo może tam jest ? Chciałbym spradzić czy na wejściu układu jest napięcie. Znalazłem jakąś małą niebieską kostkę pod głównym bezpiecznikiem przy aku ale kolory kabli nie wskazują na to że to jest ten układ.

Czy ktoś z was ma serwisówkę lub schemat dla roczników 2006 i wyżej ? Może czyś się różnią. W amerykańczach jest prościej bo nie ma w ogóle wyłącznika świateł

[ Dodano: 2012-04-12, 23:09 ]
Odszczekuję prawie wszystko.
Po przeczytaniu kilku postów z automatycznego wyłącznika świateł zwróciłem uwagę na wartość bezpiecznika (15A). Źle przeczytałem opisy na pokrywce i sprawdziłem bezpiecznik 10A od klaksonu.

Pozostaje jednak niezgodność schematów i ewentualna lokalizacja automatycznego wyłącznika/włącznika świateł.
_________________
******************************************
*never drive faster than your guardian angel can fly*
******************************************
 
 
izi rajder 


Model: SYMPATYK
Wiek: 44
Dołączył: 05 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Mors-Gdańsk
Wysłany: 2012-04-13, 08:26   

Planuję podłączenie u siebie takiego opóźniacza. Z tego co wyczytałem, to automaty są czułe na wartość napięcia w instalacji. Jeśli odpalasz lightbary razem ze światłami to przez chwilę po odpaleniu silnika masz napięcie wystarczające do tego, żeby zapaliły się światła. później jednak napięcie spada ponieważ zapotrzebowanie na prąd z alternatora (650 -tka ma słaby) może być większe niż jest on w stanie dać i automat przy niskim napięciu wyłącza światła. Sprawdź, czy po odpięciu light barów efekt jest taki sam. Jeśli jednak lampa główna będzie się świecić, to musisz wymienić żarówki w LB na mniejsze.

Jeśli to jest to, to po znalezieniu automatu (niestety nie wiem gdzie on może być) sprawdź czy nie ma na nim potencjometru, którym reguluje się poziom napięcia przy, którym załączają się światła, może to kwestia regulacji.
 
 
vaaks 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2017
Wiek: 74
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 2569
Skąd: PWL
Wysłany: 2012-04-13, 09:14   

izi rajder, nie wiem gdzie wyczytałeś, że " automaty są czułe na wartość napięcia w instalacji". Automatyczny włącznik ma za zadanie włączenie przepływu prądu przez przekaźnik w obwodzie zasilania lampy po pojawieniu się napięcia ładowania na laternatorze czyli opóźnia włączenie świateł, aby przy uruchamianiu silnika nie obciążać dodakowo akumulatora światłami.
To co napisałeś w powyższym post'cie ma się nijak do działania tego urządzenia i problemu jaki ma izi rajder.

jaceksk napisałeś: Ponieważ jest to europejzyk więc ma układ opóźnienia włączania lampy.
O ile ja się orientuję, a miałem 650EU, to w żadnej wersji nie jest fabrycznie montowany taki układ. Jeżeli go masz, to został tam zamontowany przez poprzednika.
Światło jest zasilane z bezp. 15A, do wyłącznika, ew. przekaźnika jak go ktoś wstawił i do lampy. Ponieważ grzebałeś w ligtbarach, moim zdaniem masz gdzieś zwarcie do masy. sprawdź jeszcze raz wszystko po kolei i znajdziesz problem.
_________________
Młodość przychodzi z wiekiem. S. Tym
Robią nam tak dobrze, że dobrze nam tak.
Był:
DS 650
DS 1100
Honda Varadero 1000
Jest: Suzuki DL 650
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2012-04-13, 10:08, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
izi rajder 


Model: SYMPATYK
Wiek: 44
Dołączył: 05 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Mors-Gdańsk
Wysłany: 2012-04-13, 09:35   

vaaks, z rozpędu wpisałeś wszędzie mój nick, ale to szczegół.

Może zatem napiszesz jak automat sprawdza, czy jest napięcie na alternatorze?

Napięcie w instalacji przy zgaszonym silniku wynosi (strzelam) 13,3 V. Po odpaleniu silnika alternator zaczyna podawać napięcie ok 14,4 V (bez obciążenia odbiornikami typu lampy radio i co tam kto ma). Automat załącza światła przy napięciu 13,8. Jeśli alternator daje powiedzmy 200W a podłączone do instalacji jest odbiorników na 250W to siłą rzeczy napięcie w instalacji spadnie, bo alternator się nie wyrabia i daje 13,5 V. Dla automatu może być to sygnał, że silnik zgasł, i wyłącza światła.

Nie spotkałem się z czujnikiem, który sprawdza, czy alternator się obraca, lub czy jest napięcie na kablach między alternatorem, a stabilizatorem napięcie (czy jak się tam ta czarna kostka nazywa).
 
 
jaceksk 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2014
Wiek: 54
Dołączył: 29 Wrz 2010
Posty: 117
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-04-13, 10:02   

vaaks napisał/a:
izi rajder napisałeś: Ponieważ jest to europejzyk więc ma układ opóźnienia włączania lampy.
O ile ja się orientuję, a miałem 650EU, to w żadnej wersji nie jest fabrycznie montowany taki układ. Jeżeli go masz, to został tam zamontowany przez poprzednika.
Światło jest zasilane z bezp. 15A, do wyłącznika, ew. przekaźnika jak go ktoś wstawił i do lampy. Ponieważ grzebałeś w ligtbarach, moim zdaniem masz gdzieś zwarcie do masy. sprawdź jeszcze raz wszystko po kolei i znajdziesz problem.


To chyba do mnie :)
No już odszczekałem :D . Wszystko działa, mój błąd, sprwdzałem nie ten bezpiecznik. Potem tak się zafiksowałem że już nie popatrzyłem na opis bezpieczników tylko przyjąłem że to ten i już.

Ale problem schematów niezgodności pozostaje.



Moto jest fabrycznie wyposażone wyłącznik świateł awaryjnych (przełącznik 2 pozycyjny z fabrycznie naniesionym oznaczeniem świateł awaryjnych w obudowie przełączników przy klamce hamulca - tam gdzie jest wyłącznik awaryjny zapłonu i przycisk rozrusznika) więc nie był on przerabiany przez poprzednika. Jedyne co porzednik zrobił to założył lightbary. Ja po zakupie przerobiłem instalację bo LB były podpięte pod postojówki (co przwada przez wylącznik) z powodowało że jak się włączało stacyję to zapalały się LB. Dlatego zastosowałem diody aby odseparować obwód Hi i Lo lampy głównej i w ten sposób uzyskałem zapalanie się LB razem z lampą główną.



Na schemacie jest zaznaczony wyłącznik świateł (39) który zamontowany jest w Rightheldbarswitch (41). W moim moto w tym miejsu jest wyłącznik świateł awaryjnych. i nigdzie nie ma na schemacie ukłdu opóźnionego załączania świateł.

Schemat zasilania oświetlenia


[ Dodano: 2012-04-13, 10:25 ]
izi rajder napisał/a:
vaaks, z rozpędu wpisałeś wszędzie mój nick, ale to szczegół.

Może zatem napiszesz jak automat sprawdza, czy jest napięcie na alternatorze?

Napięcie w instalacji przy zgaszonym silniku wynosi (strzelam) 13,3 V. Po odpaleniu silnika alternator zaczyna podawać napięcie ok 14,4 V (bez obciążenia odbiornikami typu lampy radio i co tam kto ma). Automat załącza światła przy napięciu 13,8. Jeśli alternator daje powiedzmy 200W a podłączone do instalacji jest odbiorników na 250W to siłą rzeczy napięcie w instalacji spadnie, bo alternator się nie wyrabia i daje 13,5 V. Dla automatu może być to sygnał, że silnik zgasł, i wyłącza światła.

Nie spotkałem się z czujnikiem, który sprawdza, czy alternator się obraca, lub czy jest napięcie na kablach między alternatorem, a stabilizatorem napięcie (czy jak się tam ta czarna kostka nazywa).


I tutaj muszę się z Tobą zgodzić.
Vaaks masz częściową rację. Dostępne na rynku np na allegro opóźniacze włączania świeteł bazują na wzroście napięcia w instalacji na wskutek działania alteranatora.
Prosty przykład ewentualnie test. Korzystając z takiego urządzenia włacz silnik i wyłącz go wyłącznikem awaryjnym. Jeżeli lampa ci zgaśnie to reaguje on tylko i wyłąćznie na napięcie w instalacji. Jeżeli nie to znaczy że jest albo wbudowany układ "samopodtrzymania" który wyłączany jest po wyłączeniu stacyjki co wydje się najrozsądniejsze. Można oczywiście kontrolować podawanie napięcia na cewkę WN i wten sposób badać czy silnik pracuje. W wersji EU wydaje mi się że jest układ z podtrzymaniem. ROzwiązań takich można by możyć i wariacje na ich temat równierz.
Jeżeli układ działa tak jak te co były zamieszczanie na frorum lub te allegro to faktycznie po spadku napięcia np na wskutek awarii regulatora napięcia, przeciążenia alternatora lub uszkozenia samego alternatora (np kończące się szczotki - miałem tak kiedyś w polonezie)w pewnym momencie może dojść do migotania świateł na wsktek klepania przekaźnika pośredniczącego lub całkowitego braku oświetlenia z uwagi na zbyt niską wartość napięcia w insalacji. Generalnie przyjmuje się że że napięcie w instalacji powinno wynisić ok 14.4 V prz działającym silniku na wskutek pracy alternatora i regulatora napięcia. Ale regulator ogranicza tylko napięcie z góry więc jeżeli napięcie spadnie np na wskutek przeciążenia obwodów dużą mocą odbiorników to napięcie może okazać się za małe na zadziałanie wyłączika świateł.
Tak przy okazji to fabryczny "opóźniacz" włącznia świateł działa wg mnie tak że jest sprawdza wartość napięcia w instalacji i jeżeli warunek został spełniony to działa dopuki nie wyłączysz stacyjki nie sprawdzając czy silnik działa. Lampa włącza mi się już w trakcie kręcenia rozrusznika bo kręcący się silnik obraca alternator a ten juz daje napięcie.

[ Dodano: 2012-04-13, 11:27 ]
vaaks napisał/a:
jaceksk napisałeś: Ponieważ jest to europejzyk więc ma układ opóźnienia włączania lampy.
O ile ja się orientuję, a miałem 650EU, to w żadnej wersji nie jest fabrycznie montowany taki układ.


Trochę sam sobie przeczysz :D . Ale uropejczyki mają układ opóźnienia włączenia światła w przeciwieństwie do amerykańców.
_________________
******************************************
*never drive faster than your guardian angel can fly*
******************************************
 
 
vaaks 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2017
Wiek: 74
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 2569
Skąd: PWL
Wysłany: 2012-04-13, 13:20   

jaceksk,
jaceksk napisał/a:
vaaks napisał/a:
jaceksk napisałeś: Ponieważ jest to europejzyk więc ma układ opóźnienia włączania lampy.
O ile ja się orientuję, a miałem 650EU, to w żadnej wersji nie jest fabrycznie montowany taki układ.


Trochę sam sobie przeczysz :D . Ale uropejczyki mają układ opóźnienia włączenia światła w przeciwieństwie do amerykańców.


Przyznaję moja wina, bo pisząc szybko opuściłem "nie". EU nie mają opóźnienia bo mają wyłącznik światła. Nie popełniłem błędu merytorycznego.

Izi rajer najprościej bez wchodzenia w szczegóły: automat ma 2 obwody:
1.Zasilający lampę z bezpiecznika przez przekaźnik .
2. Sterujący przekaźnikiem. Ten obwód jest podłączony przez prosty układ elektroniczny do przewodu w którym pojawia się napięcie z alternatora po uruchomieniu silnika. Wówczas zostają zwarte styki przekaźnika pierwszego obwodu i lampa jest zasilana.
_________________
Młodość przychodzi z wiekiem. S. Tym
Robią nam tak dobrze, że dobrze nam tak.
Był:
DS 650
DS 1100
Honda Varadero 1000
Jest: Suzuki DL 650
 
 
pawcio81 


Model: SYMPATYK
Wiek: 42
Dołączył: 11 Lis 2011
Posty: 30
Skąd: Polkowice
Wysłany: 2012-04-13, 13:55   

U mnie w wersji EU z 2005 roku nie ma włącznika świateł, w tym miejscu, gdzie się powinien znajdować jest włącznik awaryjnych. Światła mijania zapalają się nie po przekręceniu stacyjki, ale po uruchomieniu silnika, czyli pojawienia się napięcia ładowania z alternatora.
 
 
vaaks 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2017
Wiek: 74
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 2569
Skąd: PWL
Wysłany: 2012-04-13, 14:16   

A to zwracam honor, ja miałem EU 98 i był wyłącznik, na tej podstawie napisałem to co napisałem. Widocznie w kolejnych rocznikach nastąpiły zmiany konstrukcyjne. Wycofuję to co napisałem na ten temat wyżej. :oops:
_________________
Młodość przychodzi z wiekiem. S. Tym
Robią nam tak dobrze, że dobrze nam tak.
Był:
DS 650
DS 1100
Honda Varadero 1000
Jest: Suzuki DL 650
 
 
jaceksk 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2014
Wiek: 54
Dołączył: 29 Wrz 2010
Posty: 117
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-04-13, 14:24   

vaaks napisał/a:
Przyznaję moja wina, bo pisząc szybko opuściłem "nie". EU nie mają opóźnienia bo mają wyłącznik światła. Nie popełniłem błędu merytorycznego


Nie chodzi o winę tylko o moje czepialstwo ;)

vaaks napisał/a:
ja miałem EU 98 i był wyłącznik


No i właśnei chodzi mi o to, że nie ma na schematach tych co znalazłem w sieci i tych zapodanych na forum ale za to jest wyłącznik świateł którego nie ma. To czy jest wyłącznik awaryjnych może zależeć od rocznika bo np ciotka unia wprowadziła taki obowiązek :D .

Dlatego jeszcze raz pytanie i prośba
Czy ktoś z Was ma schemat na którym nie ma wyłącznika i nie jest to amerykańska wersja ?

[ Dodano: 2012-04-13, 14:26 ]
pawcio81 napisał/a:
pojawienia się napięcia ładowania z alternatora.


Ale zwróć uwagę na to że jak wyłączysz silnik za pomocą wył awaryjnego lub ci silnik zechnie bo np za mało gazu albo wystawisz stopkę przy włączonym biegu t lampa przednia nie gaśnie. Więc nie jest to takie prosta kontrola wartości napięcia w instalacji ale z układem pamięciowym (zatrzaskiem - wcześniej napięcie wyższe było)
_________________
******************************************
*never drive faster than your guardian angel can fly*
******************************************
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group