| OLEJ | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | soft   
  
  
 Model: MS1900
 Rocznik: 2008
 Wiek: 55
 Dołączył: 21 Sie 2008
 Posty: 1489
 Skąd: Zamość
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-23, 23:15 |   
 |  
               | 
 |  
               | Zalecanym olejem dla mojego silnika (xv1900)z powłoką ceramiczną jest olej mineralny lub półsyntetyczny o specyfikacji 10W40. Taki właśnie leję. Docierałem motocykl zgodnie ze wskazówkami yamahy przez 1000 km na oleju mineralnym. Po dotarciu jeżdżę na półsyntetyku zalecanym przez producenta.
 Wymieniam olej co ustalony w instrukcji przebieg czyli ok. 6 tyś km.
 Czy wymieniał bym gdybym nie przejechał 6 tysięcy? Chyba nie - bo po co. Olej jest w bańce, szczelnie zamknięty, cóż może mu się stać gdy motocykl cały rok stoi w tej samej temperaturze w garażu?
 Co za różnica czy olej stoi w bańce obok motocykla, a w bańce w motocyklu? Jakieś czary? magia?
 Można się dopatrywać że w motocyklu jest w metalowym pojemniku, a butelki są plastikowe - ale przecież oleje w beczkach metalowych też stoją ... i to długie lata. A potem ten świeży olej wlewasz myśląc, że przed miesiącem z fabryki wyszedł.
 Wiem. Różnica przechowywania w motocyklowym zbiorniku olejowym, a puszcze czy beczce = jakieś.... 250 zł.
 |  
				| _________________ XV1900 Stratoliner Midnight
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Jacek6   
  
 Model: SYMPATYK
 Rocznik: 2001
 Wiek: 58
 Dołączył: 01 Lis 2013
 Posty: 1034
 Skąd: OPOLE
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-23, 23:30 |   
 |  
               | 
 |  
               | Kurde, jak ten świat pędzi. Silniki już się pod konkretny olej konstruuje ... 	  | soft napisał/a: |  	  | Raczej pod syntetyki czy półsyntetyki ten silnik nie był konstruowany. | 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Merlin   
  
  
 Model: MS1900
 Rocznik: 2008
 Wiek: 63
 Dołączył: 17 Sie 2008
 Posty: 3296
 Skąd: JANKES - RACIBÓRZ
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 00:15 |   
 |  
               | 
 |  
               | Nigdy nie przesadzałem z wymianami oleju, np. co roku. XV900 mówi co 10000 km, Varadero chłodzone cieczą mówi co 6000 km i jak teraz się mają takie przebiegi przy jeździe miejskiej, przy jeździe w upałach, w górach a na przykład jeździe w miarę spokojnej, kiedy wymieniać olej? Jeżeli w XV1900 wymieniam faktycznie co 10000 (w serwisie Yamahy) to w Varadero zawsze przekraczam książkowe przebiegi o 50% i wymieniam pomiędzy 8 a 9000 km (w serwisie Hondy).
 Leję Castrol Power Racing 4T 10W50.
 Jeżeli ktoś lubi zmieniać co roku przy przebiegu 2000 km bo uważa, że olej się zestarzał, to jego rzecz, ja uważam, że nie ma takiej potrzeby i nawet jak olej "stałby" w motocyklu 4 lata nic się nie dzieje.
 
 Podobne przykłady są w autach, dlaczego Hyundai wymienia olej co 30000 km a Chevrolet co 15000 km? Czy Chevrolet montuje starodawne silniki?
 |  
				| _________________ Maciek
 MS (MaStodont) 1900
 
 
 Lepiej milczeć i uchodzić za głupiego, niż się odezwać i rozwiać wątpliwości.
 
 Piwo bezalkoholowe to pierwszy krok do nadmuchiwanej kobiety.
 
 "Trzeźwość jest do dupy" Ozzy Osbourne
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | mobil30   
  
 Model: DS 1100 Classic
 Rocznik: 2005
 Wiek: 49
 Dołączył: 01 Sty 2015
 Posty: 15
 Skąd: Wodzisław Śląski
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 07:11 |   
 |  
               | 
 |  
               | i nie wyjechal ani razu w sezonie   to straszne
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | wemar   
  
 Model: RS1700
 Rocznik: 2006
 Dołączył: 16 Sty 2013
 Posty: 1134
 Skąd: Bydgoszcz
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 08:07 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | soft napisał/a: |  	  | Zalecanym olejem dla mojego silnika (xv1900)z powłoką ceramiczną jest olej mineralny lub półsyntetyczny o specyfikacji 10W40. | 
 To nie jest zalecenie do stosowania - jest tam "nie gorszy niż ..." i są podane parametry, które są istotne. Zatem nie zalecają, ale uprzedzają czego nie lać. W Twoim przypadku chłodzenie cieczą (fuj... ) robi znaczącą różnicę, bo prędzej przegrzejesz płyn niż olej.
 
 
 Tak przy okazji .... zaczyna się kolejny tasiemiec olejowy? Może niech powstanie nowy wątek "Wymiana oleju w 2017 roku", i tak co roku ponownie, ze zmianą licznika. No bo przecież te z 2016 są już nieaktualne ... ba, przeterminowane!
  Może jeszcze uzupełniająco wątek "Wymiana oleju w 2017, do jeżdżenia w 2018" - to dla tych, co wymienią pod koniec sezonu i dopiero w następnym roku będą jeździć. 
 Na tym forum kwestię olejowa omówiono na tyle szczegółowo, że każde następne pytanie o olej z urzędu powinno wylądować w koszu - bo albo napisał je trol, albo totalny leniwiec.
 
 
 Jedyna i bezsprzeczna prawda jest taka, że olej ma ... być. Jaki? Taki na jaki stać właściciela.
 |  
				| _________________ Jeżdżę, ... bo lubię.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | witek1965   
  
  
 Model: DS 1100 Classic
 Rocznik: 2008
 Wiek: 60
 Dołączył: 28 Maj 2009
 Posty: 14542
 Skąd: Gdzieś
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 08:15 |   
 |  
               | 
 |  
               | Olej w bace może stać 5 lat. Potem można go oddać do utylizacji. Tak określa np.Castrol i taki jest okres przydatności do użycia. Po co więc określają taki okres ? przecież to strzał w kolano ? 	  | Merlin napisał/a: |  	  | Co za różnica czy olej stoi w bańce obok motocykla, a w bańce w motocyklu? Jakieś czary? magia? | 
 A jak się nie sprzeda ? Olej w silniku pracował przez jakiś czas i chyba jednak rózni sie od tego co nie pracował. Ale każdy robi jak uważa. Ja przedstawiłem tylko swoją, subiektywną opinię. Sa tacy, którzy twierdzą, że wystarczy tylko dolewać.
 No faktycznie w silnikach 2.0TFSI to chyba wystarczy dolewać. Niektóre egzemplarze biorą 0,5 litra na 1000 km lub nawet więcej , więc po tych 15 tysiącach w silniku prawie dwukrotnie wymieniono olej
  Bło o tym dość głośno. To tak przy okazji tematu jako ciekawostka. |  
				| _________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
 Moje moto
 XVS 650 - był
 XVS 1100 - jest
 DL-650 - jest
 
 
 
 ***** ***
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Merlin   
  
  
 Model: MS1900
 Rocznik: 2008
 Wiek: 63
 Dołączył: 17 Sie 2008
 Posty: 3296
 Skąd: JANKES - RACIBÓRZ
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 08:46 |   
 |  
               | 
 |  
               | A po co określa się termin przydatności do spożycia miodu pszczelego ? Miód wydobyty z grobowców faraonów nic nie stracił na swojej właściwości.
 Czy pszczelarze też strzelają sobie w kolano?
 |  
				| _________________ Maciek
 MS (MaStodont) 1900
 
 
 Lepiej milczeć i uchodzić za głupiego, niż się odezwać i rozwiać wątpliwości.
 
 Piwo bezalkoholowe to pierwszy krok do nadmuchiwanej kobiety.
 
 "Trzeźwość jest do dupy" Ozzy Osbourne
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | remol71   
  
  
 Model: DS 650 Custom
 Rocznik: 1999
 Wiek: 54
 Dołączył: 18 Maj 2010
 Posty: 1888
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 14:10 |   
 |  
               | 
 |  
               | Olej ma być. |  
				| _________________ Suzuki V-Strom 1050 XT
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Jacek6   
  
 Model: SYMPATYK
 Rocznik: 2001
 Wiek: 58
 Dołączył: 01 Lis 2013
 Posty: 1034
 Skąd: OPOLE
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 15:12 |   
 |  
               | 
 |  
               | Co do starzenia się oleju - wielu producentów samochodów nie przewiduje wymiany oleju w skrzyni biegów ... |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Merlin   
  
  
 Model: MS1900
 Rocznik: 2008
 Wiek: 63
 Dołączył: 17 Sie 2008
 Posty: 3296
 Skąd: JANKES - RACIBÓRZ
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 15:55 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | remol71 napisał/a: |  	  | Olej ma być. | 
 
 Najlepiej z pierwszego tłoczenia
   |  
				| _________________ Maciek
 MS (MaStodont) 1900
 
 
 Lepiej milczeć i uchodzić za głupiego, niż się odezwać i rozwiać wątpliwości.
 
 Piwo bezalkoholowe to pierwszy krok do nadmuchiwanej kobiety.
 
 "Trzeźwość jest do dupy" Ozzy Osbourne
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | soft   
  
  
 Model: MS1900
 Rocznik: 2008
 Wiek: 55
 Dołączył: 21 Sie 2008
 Posty: 1489
 Skąd: Zamość
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 16:13 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | wemar napisał/a: |  	  | To nie jest zalecenie do stosowania - jest tam "nie gorszy niż ..." i są podane parametry, które są istotne. Zatem nie zalecają, ale uprzedzają czego nie lać. W Twoim przypadku chłodzenie cieczą (fuj... ) robi znaczącą różnicę, bo prędzej przegrzejesz płyn niż olej. | 
 
 I instrukcji napisane jest jak wół: 10W40. Więc jeżeli możesz rozwinąć, o co chodzi że olej ma być nie gorszy? Który z parametrów ma być nie gorszy?
 
 ps. Chłodzony motocykl jest powietrzem, nie cieczą.
 |  
				| _________________ XV1900 Stratoliner Midnight
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Miron   
  
  
 Model: RS1700
 Rocznik: 2007
 Wiek: 60
 Dołączył: 05 Cze 2012
 Posty: 2001
 Skąd: Skątowni
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 19:10 |   
 |  
               | 
 |  
               | Merlin, mniiiiód, jest to jedyny produkt naturalny na ziemi, który się nie starzeje a terminy przydatności są dla gupków. |  
				| _________________ DS 650, DS 1100 & RS 1700 Midnight
 sex, drugs & rock n roll
 Super Tenere 1200 ZE- nosorożec
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | wemar   
  
 Model: RS1700
 Rocznik: 2006
 Dołączył: 16 Sty 2013
 Posty: 1134
 Skąd: Bydgoszcz
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 20:27 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | soft napisał/a: |  	  | I instrukcji napisane jest jak wół: 10W40. Więc jeżeli możesz rozwinąć, o co chodzi że olej ma być nie gorszy? Który z parametrów ma być nie gorszy? | 
 Oprócz podania lepkości masz jeszcze oznaczenie grupy jakościowej oznaczonej literą S na poczatku. SG, SH, SJ... i tak dalej jak w alfabecie. Jeśli podano SH, to nie masz zalewać olejem SG. Minimalna klasa lepkości 40, dla eksploatacji latem, a jeśli lubisz też polatać zimą, w zimnym garażu, to pierwsza liczba (10W) nie powinna być większa - np. 15W czy 20W. Zatem literki nie mniej niższa w alfabecie niż podano, górna liczba lepkości nie niżej niż podano, a dolna (przez W) nie wyżej niż podano. Bardziej obrazowo dla 10W40 SG:
 10W50 SJ - jest OK
 10W40 SF - nie jest OK.
 20W50 SL - też jest OK, o ile nie odpalasz silnika na mrozie.
 5W30 SL - nie jest OK.
 Czas wymiany oleju też jest podany dla oleju o parametrach podanych w serwisówce. Przy zalaniu lepszym olejem (liczą się literki) okres wymiany można wydłużyć. O ile? O to należy pytać producenta oleju. Mi Orlen odpisał, że przy ich oleju syntetycznym przebieg w motocyklu V2 można wydłużyć do 10 tyś km.
 Tu bym jednak za bardzo nie szalał z przeciąganiem okresów wymiany, bo nieprzypadkowo oleje w motocyklach wymienia się 3-4 razy częściej niż w silnikach samochodowych o podobnej pojemności, choć mają aż 4 cylindry, a nie tylko dwa.
 
 Ale o tym wszystkim już było, podano kilka tabel z objaśnieniami. Wystarczy zajrzeć do stosownego wątku na tym forum. Zasada jest ta sama, motocykl nie ma znaczenia - dla każdego podano warunki minimalne.
 
 W praktyce trudno znaleźć olej, jaki jest podany w serwisówce, a produkowany współcześnie do naszych motocykli. Z nowoczesnymi "plastikami" jest już większa zabawa, szczególnie jeśli ktoś jeździ na torze, ale wtedy mało kto zwraca uwagę na zapisy w serwisówce, bo tam leje się oleje dedykowane, a których producenci mają nazwy mało kiedy słyszane - np. Millers Oils.
 
 
  	  | Miron napisał/a: |  	  | ... terminy przydatności są dla gupków. | 
 Kumpel na działce zostawił nierozpakowane parówki z października. Przysłać?
 |  
				| _________________ Jeżdżę, ... bo lubię.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | witek1965   
  
  
 Model: DS 1100 Classic
 Rocznik: 2008
 Wiek: 60
 Dołączył: 28 Maj 2009
 Posty: 14542
 Skąd: Gdzieś
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 22:03 |   
 |  
               | 
 |  
               | a chcesz dostać od Mirona hamburgery z września zwrotną pocztą 	  | wemar napisał/a: |  	  | Kumpel na działce zostawił nierozpakowane parówki z października. Przysłać? | 
       sorry, no musiałem to napisać w kontekście tych wypowiedzi rzecz jasna. Miron, bez urazy
   |  
				| _________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
 Moje moto
 XVS 650 - był
 XVS 1100 - jest
 DL-650 - jest
 
 
 
 ***** ***
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Miron   
  
  
 Model: RS1700
 Rocznik: 2007
 Wiek: 60
 Dołączył: 05 Cze 2012
 Posty: 2001
 Skąd: Skątowni
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-24, 22:14 |   
 |  
               | 
 |  
               | witek1965,  w pierdo.....łem je w grudniu, tak że sorry ale Wemar obejdzie się smakiem   |  
				| _________________ DS 650, DS 1100 & RS 1700 Midnight
 sex, drugs & rock n roll
 Super Tenere 1200 ZE- nosorożec
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | mysza70   
  
  
 Model: DS 125
 Rocznik: 2001
 Wiek: 55
 Dołączył: 02 Sie 2016
 Posty: 11
 Skąd: Czarlin
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-26, 07:19 |   
 |  
               | 
 |  
               | Olej i jego wymiana to wielka zagadka  czym kierują się producenci. Miałem autko corsę z silnikiem 1.3 cdti czy cuś wymiana oleju co 30 000 km wg książki serwisowej . Jechałem do mechanika a tam szok - wymieniaj Pan  co rok, max 15 000 szkoda silnika itp.  Motocykl i jego seducho ma większe obciążenia. Starsze silniki trzeba traktować  inaczej- dbać, głaskać
   Nie jest tajemnicą że większość oleji tak jak paliw powstaje: tzw baza jeden producent + dodatki firmy z etykietki
   Bądz Człowieku mądry i pisz wiersze.
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | soft   
  
  
 Model: MS1900
 Rocznik: 2008
 Wiek: 55
 Dołączył: 21 Sie 2008
 Posty: 1489
 Skąd: Zamość
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-26, 11:31 |   
 |  
               | 
 |  
               | masz rację z tą wymianą Renault 1,9 dci - wymiana co 30 tyś km = najbardziej zawodny silnik w stajni Renault.
 Volvo 1,9 TD - wymiana co 15.000 = jeden z najmniej zawodnych  silników.
 (to ten sam silnik)
 |  
				| _________________ XV1900 Stratoliner Midnight
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | remol71   
  
  
 Model: DS 650 Custom
 Rocznik: 1999
 Wiek: 54
 Dołączył: 18 Maj 2010
 Posty: 1888
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-26, 12:12 |   
 |  
               | 
 |  
               | Dajcie już spokój z tym zimowym tematem. Wiosna idzie, czas pojeździć   |  
				| _________________ Suzuki V-Strom 1050 XT
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | soft   
  
  
 Model: MS1900
 Rocznik: 2008
 Wiek: 55
 Dołączył: 21 Sie 2008
 Posty: 1489
 Skąd: Zamość
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-26, 12:26 |   
 |  
               | 
 |  
               | No właśnie .... olej + wymiana + wiosna .... trzeba się za to kiedyś zabrać. Nie chce mi się jak cholera. 3 śruby spustowe, w tym jedna łatwo niedostępna + filtr olejowy.
 Trzeba mi jakiejś zachęty.
 |  
				| _________________ XV1900 Stratoliner Midnight
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | witek1965   
  
  
 Model: DS 1100 Classic
 Rocznik: 2008
 Wiek: 60
 Dołączył: 28 Maj 2009
 Posty: 14542
 Skąd: Gdzieś
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2017-03-26, 13:24 |   
 |  
               | 
 |  
               | nie musi byc w tej kolejności 	  | soft napisał/a: |  	  | olej + wymiana + wiosna | 
 
 po sezonie, jesieńią,czasu więcej, a i silnik do wiosny stał będzie przepłukany czyściutkim olejeme, czekając aż go odpalisz 	  | soft napisał/a: |  	  | trzeba się za to kiedyś zabrać | 
 |  
				| _________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
 Moje moto
 XVS 650 - był
 XVS 1100 - jest
 DL-650 - jest
 
 
 
 ***** ***
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      |  |