wymiana łańcuchów rozrządu xvs 1100 |
Autor |
Wiadomość |
karollm

Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Dołączył: 13 Paź 2013 Posty: 34 Skąd: radom
|
Wysłany: 2016-06-27, 11:44 wymiana łańcuchów rozrządu xvs 1100
|
|
|
Witam wszystkich. Jestem posiadaczem drag star 1100 classic z 2004r. Nadeszła pora wymiany łańcuchów rozrządu. Moje pytanie jest do tych osób co już to robiły, czy zakładać całe łańcuchy czy przeciągać i zakuwać też jest dobrą, sprawdzoną i pewną metodą. Dodam że przeskoczyłem 50 tys km i zaczęły grzechotać na ciepło. Z góry dziękuję za podpowiedz. Nie ukrywam że nastawiłem się na przeciąganie i zakuwanie ( mniej pracy ) tylko mam obiekcje co do skuteczności tego zakucia. |
_________________ Gdy zakładam kask... Zaczynam patrzeć inaczej na świat ... |
|
|
|
 |
arekw711


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2010
Wiek: 55 Dołączył: 31 Sty 2009 Posty: 2173 Skąd: Jarosław
|
Wysłany: 2016-06-27, 20:29
|
|
|
Cytat: | Dodam że przeskoczyłem 50 tys km i zaczęły grzechotać na ciepło |
A ile ma naprawdę przejechane Ja dokładnie nie pamiętam jak sprzedawałem swojego to było coś ok 60 tys.km. nic nie było słychać . Kolega wymieniał przy przebiegu 166 tys km. No to nie wiem co tam grzechocze |
_________________
 |
|
|
|
 |
karollm

Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Dołączył: 13 Paź 2013 Posty: 34 Skąd: radom
|
Wysłany: 2016-06-27, 22:58
|
|
|
Dokładnie przejechane jest 53 tys. Przed sezonem wyregulowałem zawory żeby wykluczyć je. Objaw jest taki że jak się rozgrzeje to zaczyna dzwonić jak zawory i im więcej dodaję gazu tym głośniej dzwoni. Najbardziej słychać to na drugim cylindrze ( czyli ten bliżej przedniego koła ). |
_________________ Gdy zakładam kask... Zaczynam patrzeć inaczej na świat ... |
|
|
|
 |
remol71


Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 54 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1883 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-06-28, 06:54
|
|
|
Trzeba wyjąć napinacz i zbadać na którym zębie się zatrzymał. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
 |
karollm

Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Dołączył: 13 Paź 2013 Posty: 34 Skąd: radom
|
Wysłany: 2016-06-28, 09:32
|
|
|
Wyjmując napinacz on się wysuwa do końca. Jeśli już to chyba wyjąć go i całkowicie wysunięty próbować włożyć wtedy można zobaczyć jaki jest zapas.
Już takie rzeczy robiłem i napinacz jest na końcówce tzn. około 3-5 mm do jego końca.
Wracam koledzy do pytania.
Czy ktoś już wymieniał łańcuchy przeciągając je, jeśli tak to czy zakuwanie jest równie bezpieczne jak całe już zakute?. ???? |
_________________ Gdy zakładam kask... Zaczynam patrzeć inaczej na świat ... |
|
|
|
 |
remol71


Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 54 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1883 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-06-28, 10:21
|
|
|
Wykręć śrubę i wyciągnij sprężynę z napinacza, a dopiero po tym odkręć napinacz. Nic się wtedy nie przesunie.
Co do zakuwania. Wiosną zakuwałem łańcuchy w DL 650. Robota prosta i przyjemna. Wszystko śmiga. Łańcuch w XVS różni się tylko tym, że jest o płytkę szerszy. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
 |
karollm

Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Dołączył: 13 Paź 2013 Posty: 34 Skąd: radom
|
Wysłany: 2016-06-28, 10:46
|
|
|
Napinacz w 1100 po wykręceniu śruby centralnej ma jedynie w głębi małą śrubkę do podciągnięcia napinacza.
remol71- sam to robiłeś? zakuwacz jakiś konkretny do łańcuchów rozrządu czy wystarczy zwykły z łańcuchów kół? |
_________________ Gdy zakładam kask... Zaczynam patrzeć inaczej na świat ... |
|
|
|
 |
remol71


Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 54 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1883 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-06-28, 16:41
|
|
|
Zakuwałem sam. Aby zrobić to fachowo trzeba mieć odpowiedni zakuwacz do konkretnego typu łańcucha. Oczywiście w necie znajdziesz filmy, gdzie zakuwają młotkiem, ale ja młotkiem nie pracuję. To narzędzie kowala. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
 |
mike79


Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 46 Dołączył: 16 Lis 2013 Posty: 628 Skąd: Trójmiasto - Reda
|
Wysłany: 2016-06-28, 16:56
|
|
|
Odnośnie napinaczy - wymienia się je? Czy słysząc oznaki tłuczenia łańcucha wymienić tylko wyciągniety łańcuszek?
Odnośnie wymiany:
https://www.youtube.com/watch?v=igSTridqJ5E |
_________________ Cold and lonely without you.....Motorhead
The Best Band Ever-Led Zeppelin |
|
|
|
 |
remol71


Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 54 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1883 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-06-28, 17:09
|
|
|
Znany film. IMHO kowalstwo artystyczne. Ja tak nie pracuję. Ostatnia płytka, która zamyka ogniwo jest ciasno pasowana na sworzniach i nie jest łatwo ją założyć. Dedykowany zakuwacz pozwala na precyzyjne dociągnięcie płytki, tak aby ogniwo nie było zbyt ciasne ale i zbyt luźne. Takim narzędziem, jak na filmie nie da się tego precyzyjnie zrobić. Następny etap to spęczenie wystającej części sworznia. W zakuwaczu jest do tego odpowiedni bolec. Robota jest precyzyjna, wymaga skupienia i ostrożności. Młotkiem to ja sobie tego nie wyobrażam. Poza tym na filmie najważniejszy proces jest potraktowany bardzo pobieżnie. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
 |
mike79


Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 46 Dołączył: 16 Lis 2013 Posty: 628 Skąd: Trójmiasto - Reda
|
Wysłany: 2016-06-28, 17:22
|
|
|
remol71, ok, a co z tymi napinaczami, bo słyszałem opinie, że najpierw wymienić napinacze a jak nie pomoże to dopiero łańcuchy? |
_________________ Cold and lonely without you.....Motorhead
The Best Band Ever-Led Zeppelin |
|
|
|
 |
remol71


Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 54 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1883 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-06-28, 17:44
|
|
|
Napinacz jest prosty jak budowa cepa i tam nie ma się co zepsuć. Zwykła zapadka ze sprężyną. Poza tym można go wyjąć, rozebrać i sprawdzić. Uwaga przy wyjmowaniu. Łańcuch rozrządu należy luzować, gdy obydwa zawory są zamknięte. Na wałek rozrządu nie działa wtedy siła sprężyny zaworowej. Rzeczywiście w niektórych modelach silników motocyklowych bywają napinacze, które się psują. Z powodu złego zaprojektowania smarowania zacierają się. Tak było kiedyś w Suzuki SV. Napinacz się zacierał i klekotał łańcuch. Nie słyszałem o takich przypadkach w silnikach XVS 650 i 1100. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
 |
karollm

Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Dołączył: 13 Paź 2013 Posty: 34 Skąd: radom
|
Wysłany: 2016-06-28, 22:44
|
|
|
Nigdy nie słyszałem aby napinacz w xvs - ie się zepsuł. W moim też nie podejrzewam tego tym bardziej że je wyjmowałem i pracują dobrze. Co do przebiegu nie pasują mi łańcuchy ale z drugiej strony to napinacz bierze już na końcówce i jak silnik się rozgrzeje to i łańcuch się rozciągnie i może to cykanie być tym spowodowane.
Co do zakuwki do łańcuchów rozrządu to będę wdzięczny jak któryś z Was podał mi link do tej właściwej zakuwki bo w necie jest ich dużo ale uniwersalnych a ja właśnie chcę kupić ten właściwy bo na tym nie mam zamiaru oszczędzać.
Jeszcze pytanie do tych to wymieniali zakute łańcuchy poza dłuższą robotą i rozebraniem połowy motoru to co będzie do wymiany przy okazji z uszczelek/uszczelniaczy i ......?
Z góry dziękuję za informację bo jeżeli wezmę się za wymianę całych łańcuchów to chciałbym być przygotowany z pozostałymi częściami do wymiany. |
_________________ Gdy zakładam kask... Zaczynam patrzeć inaczej na świat ... |
|
|
|
 |
remol71


Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 54 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1883 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-06-29, 08:29
|
|
|
karollm napisał/a: | Nigdy nie słyszałem aby napinacz w xvs - ie się zepsuł. W moim też nie podejrzewam tego tym bardziej że je wyjmowałem i pracują dobrze. |
No to jeden problem z głowy.
karollm napisał/a: | Co do zakuwki do łańcuchów rozrządu to będę wdzięczny jak któryś z Was podał mi link do tej właściwej zakuwki bo w necie jest ich dużo ale uniwersalnych a ja właśnie chcę kupić ten właściwy bo na tym nie mam zamiaru oszczędzać. |
Ja używałem takiej:
KLIK
Zakuwałem łańcuch 0409, widzę, że do 0412 też pasuje. Wybór rozpatrywałem od strony logiki działania. Większość ofert to nonsens, zakuwacze pasują ale do łańcuchów napędowych.
karollm napisał/a: | Jeszcze pytanie do tych to wymieniali zakute łańcuchy poza dłuższą robotą i rozebraniem połowy motoru to co będzie do wymiany przy okazji z uszczelek/uszczelniaczy i ......? |
Tego to nikt nie wie, dopóki nie rozbierze. Ja bym sugerował sprawdzić koła zębate rozrządu na wałkach. Yamaha w instrukcji serwisowej sugeruje wymianę w komplecie z łańcuchami. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
 |
karollm

Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Dołączył: 13 Paź 2013 Posty: 34 Skąd: radom
|
Wysłany: 2016-06-29, 11:30
|
|
|
remil71 dzięki za info o zakuwarki. Co do kół zębatych to nie znalazłem informacji w serwisówce o wymianie a jedynie o kontroli przy wymianie i ewentualną wymianę ale to szczegół.
Powiedzie mi moi drodzy coś na temat zakładania całych łańcuchów, co będę potrzebował i na jakie przeszkody mam się nastawić. Dodam że mechaniką zajmuję się sam choć w XVS jeszcze nie robiłem rozrządu. |
_________________ Gdy zakładam kask... Zaczynam patrzeć inaczej na świat ... |
|
|
|
 |
remol71


Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 54 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1883 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-06-29, 12:56
|
|
|
Pierwsza operacja to rozkucie łańcucha. Zakuwarka ma do tego stosowne oprzyrządowanie, czyli tulejkę w którą wpada sworzeń i długi bolec, który go wypycha. Operacja prosta i przyjemna.
Druga operacja to przeciąganie nowego łańcucha. Łączysz stary i nowy łańcuch przykładowo spinaczem biurowym. Pokręcasz korbowodem i przewijasz. Odpinasz stary łańcuch.
Trzecia operacja to założenie ogniwa łączącego. Trochę wprawy się przyda, po kolei, cierpliwie po płyteczce.
Czwarta operacja to zakładanie płytki zewnętrznej. Jest ciasno pasowana na sworzniach. Zakładasz na zakuwarkę tulejkę o którą się opiera zakuty fabrycznie koniec sworznia. Z drugiej strony tulejkę z otworem, którą wkręcając wciśniesz płytkę na sworzeń. Czyli 2 operacje, bo 2 sworznie Kontrolujesz luz na łańcuchu, aby nie było za ciasno. Po tej operacji płytka siedzi już pewnie i elegancko.
Operacja piąta. Rozpęczanie sworzni. Zakładasz krótki bolec. Pokręcając śrubą wciskasz go w sworzeń. Powoli, z umiarem. Ja robiłem na przemian, raz jeden sworzeń, raz drugi, przy okazji porównując wgniotka. Dokręcałem kluczem dynamometrycznym, aby oba były podobnie zagniecione. KONIEC
Zakładasz łańcuch na zębate koło rozrządu. Ustawiasz rozrząd, wkręcasz napinacz i zabierasz się za następny cylinder.
Ogólnie przyjemna robota, jak ktoś lubi ubrudzić ręce oczywiście. W XVS wystarczy zdjąć dekle rozrządu. W DL-u najwięcej roboty było ze zdejmowaniem plastików, baku, pokryw, i ustawianie 2 wałków rozrządu |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
 |
karollm

Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Dołączył: 13 Paź 2013 Posty: 34 Skąd: radom
|
Wysłany: 2016-06-29, 22:40
|
|
|
Dziękuję ślicznie za opis jest b. dobry choć nie za bardzo rozumiem czynności w 9 linijce 3 i 4 wyraz z Twojego opisu. Po co ta czynność ? |
_________________ Gdy zakładam kask... Zaczynam patrzeć inaczej na świat ... |
|
|
|
 |
remol71


Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 54 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1883 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-06-30, 07:02
|
|
|
Bolec zagniatający sworzeń siedzi w wydrążonej śrubie, którą to pokręcam kluczem. Użyłem dynamometrycznego z ciekawości, aby zobaczyć jaki moment kończy dzieło |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
 |
karollm

Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Dołączył: 13 Paź 2013 Posty: 34 Skąd: radom
|
Wysłany: 2016-06-30, 15:44
|
|
|
Aha i wszystko jasne.
remol71 a powiedz mi jeszcze w tym temacie ale odnośnie wymiany tych łańcuchów ale całych. Dużo przy tym pracy i rozbierania czy nie ? Może pytania dla niektórych są głupie ale chcę się do tego dobrze przygotować a właściwie dzień góra dwa a nie grzebać się z tym tydzień bo coś wyjdzie nie tak, czegoś zabraknie coś się popsuje. Z góry dziękuję za podpowiedz a może nawet i jakiś opis. |
_________________ Gdy zakładam kask... Zaczynam patrzeć inaczej na świat ... |
|
|
|
 |
remol71


Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 54 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1883 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-06-30, 16:12
|
|
|
Trzeba rozpołowić silnik. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
 |
|