YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Świece irydowe czy wieloelektrodowe?
Autor Wiadomość
MARSINUS 



Model: RS1600
Rocznik: 2006
Wiek: 46
Dołączył: 12 Sty 2010
Posty: 1362
Skąd: Robotnicza Wieś
Wysłany: 2013-04-08, 09:27   Świece irydowe czy wieloelektrodowe?

Trochę pogrzebałem na naszym forum w tematach związanych ze świecami.

Jest dużo o świecach irydowych i są wzmianki o wieloelektrodowych.

Sylwek wspominał o http://rb-aa.bosch.com/bo...L&publication=1

Patryk_C o http://www.e3sparkplugs.com/

są jeszcze 2 i 3 elektrodowe i V-line (NGK), potem jeszcze z elektrodą kołową itp.

Czyli osiołkowi w żłobach dano i nie wiem na co się zdecydować.

Dodatkowo czy wraz ze zmianą świec na lepsze należy też wymienić kable WN ?

Wydaje się to logiczne :nie_wiem:

Aaaa i proszę o merytoryczne uwagi ;D
_________________
"Mądry głupiemu ustępuje
Ale co, gdy głupi się z tego nie raduje..."
Jak ja lubię KNŻ ;)
 
 
wemar 


Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 1133
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-04-08, 11:05   

W Virago 750 miałem trójelektrodowe Iskry. Jeździłem na nich 2 sezony i zaliczyły przebieg ok. 22 tyś. km i potem poszły do nowego nabywcy, ale nie wiem czy jeździłna nich dalej, czy wymienił (dostał drugi komplet takich samych). Trójelektrodowe Iskry sprawowały się o niebo lepiej od zalecanych, zwykłych NGK.
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2013-04-08, 13:15   

MARSINUS napisał/a:
Dodatkowo czy wraz ze zmianą świec na lepsze należy też wymienić kable WN ?
a co to znaczy lepsze w przypadku kabli ? Prąd jaki nimi popłynie będzie wszak taki sam, tylko byc może lepiej spożytkowany.
Czy wymieniając żarówkę za lepszą, wymieniasz przewody ? Nie.
Świece trójelektrodowe nie pobierają więcej prądu.
Zasada działa jest taka sama jak świecy jednoelektordowej. Elektroda centralna ( to do niej jest podawane napięcie z kabla) przekazuje iskrę na elektrodę boczną. Nieważne ile ich jest. Przeskok iskry jest tylko na jedną z nich. Świece wieloelektrodowe eliminowały konieczność wykręcania i ustawiania przerwy pomiędzy elektroda boczną a centralną. Świeca wieloelektrodowa niejako daje gwarancję, że iskra zawsze będzie. Po prostu któraś z elektrod musi w danym momencie zadziałać. To tak skrótowo.

[ Dodano: 2013-04-08, 13:19 ]
Wszelkie teksty w stylu : kolejny produkt firmy X który podniesie moc twojego silnika włóżmy między bajki.
Najważniejsza zasada każdej świecy jest niezmienna: ma podać iskrę. Świece irydowe maja tą zaletę, że są cholernie trwałe . Iryd jest bardzo odpornym materiałem, a kształt V ma zapewnić dobrą iskrę. To w przypadku świec NGK.
Wszelkie powlekanie świec platyną, czy srebrem ma spełnić to samo zadanie -zwiększyć trwałość elektrody, jej odporność na łapanie nagaru etc. etc.

[ Dodano: 2013-04-08, 13:22 ] Bosch sam w zasadzie opisał co i jak w linku ponizej. Link z kolei wzięty z linku jaki zapodałeś do świecy jaką zapodał Sylwek. Czyli wszystko w zasadzie podane było na tacy przez samego producenta świec. I na cholerę ja się produkowałem :beczy:
http://rb-aa.bosch.com/aa...per4/aufbau.htm
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Radio 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2010
Wiek: 59
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 901
Skąd: ZSD
Wysłany: 2013-04-08, 13:45   

witek, nic dodać, nic ująć :okok:
_________________
Pozdrawiam.
Mariusz
 
 
MARSINUS 



Model: RS1600
Rocznik: 2006
Wiek: 46
Dołączył: 12 Sty 2010
Posty: 1362
Skąd: Robotnicza Wieś
Wysłany: 2013-04-08, 15:22   

Witek jak się tak naprodukowałeś to napisz jeszcze czy jak producent napisze, że w dzień jest ciemno, a tegoroczna wiosna w PL jest ciepła to tez mam w to wierzyć ?
Reklama nader często kłamie :/

Sylwek wrzucił link do świecy w temacie Road Star vs. VTX (przynajmniej ja go z stamtąd wyjąłem) ale napisał też o duecie z Power Commanderem i dodał, że irydy leżą w kartonie.

Dlatego pytam czy irydy czy wieloelektrody.

Kable to kolejna sprawa.

Skoro prąd płynie taki sam to dlaczego produkuje się lepsze kable niż fabryczne ? :shock:

Gdzieś tam wyczytałem, że parametry prądowe powinny być "lepsze" żeby wydusić ze świecy wieloelektrodowej to co ma do zaoferowania.
Jak poczytałem jeszcze gdzieś o znacznych modyfikacjach to w wielu przypadkach prócz zakładania np. gaźników webera wymieniano te kable WN na lepsze.

W sprawach prądu jestem zielony jak nasza wiosenna trawa pod śniegiem więc pytam.
_________________
"Mądry głupiemu ustępuje
Ale co, gdy głupi się z tego nie raduje..."
Jak ja lubię KNŻ ;)
 
 
Dag 


Rocznik: 2002
Wiek: 39
Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 683
Skąd: Turek/Poznań
Wysłany: 2013-04-08, 15:55   

MARSINUS napisał/a:


Skoro prąd płynie taki sam to dlaczego produkuje się lepsze kable niż fabryczne ? :shock:


Wyjaśnienie jest bardzo proste .. producent liczy kable na wyposażenie jakie daje w danym samochodzie czy motocyklu i na dane obciążenie ...

Oczywiście ten cały układ można spiep.... za pomocą dokładania innych żarówek i dodatkowych żarówek i innych elementów prądu żłopów. Co za tym idzie część osób wymienia okablowanie, gdyż wie że to co ma może spalić się ... a część doprowadza do spalenia ;D
 
 
Radio 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2010
Wiek: 59
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 901
Skąd: ZSD
Wysłany: 2013-04-08, 16:29   

MARSINUS napisał/a:
Skoro prąd płynie taki sam to dlaczego produkuje się lepsze kable niż fabryczne ? :shock:

Z tego samego powodu produkuje się Ferrari, Lamborghini, Rolls Royce.... przecież to takie same pojazdy jak np. Audi, VW czy też Skoda..... a jednak mimo to znajdują nabywców bo reklama dźwignią handlu, a na coś trzeba nadmiar kasy wydać.....

Jeżeli nie masz zamiaru tuningować motonga i zwiększać jego osiągów oraz parametrów to zastosuj takie świece jakie podaje producent, nie znając tematu w każdym innym przypadku będziesz zawsze miał wątpliwości mimo że każdy tu na forum będzie dobrze podpowiadał i radził.
_________________
Pozdrawiam.
Mariusz
 
 
wemar 


Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 1133
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-04-08, 17:05   

Dag napisał/a:
MARSINUS napisał/a:


Skoro prąd płynie taki sam to dlaczego produkuje się lepsze kable niż fabryczne ? :shock:


Wyjaśnienie jest bardzo proste .. producent liczy kable na wyposażenie jakie daje w danym samochodzie czy motocyklu i na dane obciążenie ...
Co za tym idzie część osób wymienia okablowanie, gdyż wie że to co ma może spalić się ... a część doprowadza do spalenia ;D


Akurat w przypadku kabli (a w zasadzie przewodów) WN sytuacja wygląda trochę inaczej. Prąd płynący przez nie do świecy ma dość niewielką wartość natężenia, za musi przenosić bardzo wysokie napięcia. W przewodach WN nie liczy się zatem ich grubość, ale wytrzymałość izolacji i jej skłonność do absorbcji wody. Stare przewody, szczególnie w motocyklach, gdzie są narażone na bezpośrednie działanie słońca (UV) z biegiem czasu doznają mikropęknięć. Póki jest sucho, to jest ok., ale wystarczy deszczyk, a nawet podniesiona wilgotność powietrza, by część prądu zaczęła uciekać na zewnątrz. Są specjalne mierniki, pozwalające zmierzyć wartość izolacji próbkując je napięciem rzędu 15 000V, ale na szczęście jest dużo prostszy sposób na sprawdzenie w jakiej kondycji się one znajdują.
Potrzebny jest do tego ciemny garaż i przygotować metalowy pręt z przymocowanym kawałkiem gietkięgo przewodu (średnica bez znaczenia). Drugi koniec przewodu (odizolowany) podłączamy gdzieś do masy (np. owijamy na gmolu).
1. należy odsłonić przewody na tyle na ile się da (jeśli to możliwe i potrzebne, to zdjąć zbiornik.
2. przy pomocy atomizera lub mokrej szmatki zawilgacamy przewody WN.
3. odpalamy silnik i gasimy światło
4. jeśli po przewodach WN pełza niebieskie światełko (delikatna poświata), to przewody są do wymiany
5. jeśli powyższa próba nic nie wykazała, to przeciągamy po przewodach WN przygotowanym prętem (spokojnie, nie kopnie), ze szczególnym pietyzmem na zagięciach.
6. jeśli w miejscu dotknięcia metalowym prętem pojawia się delikatne niebieskawe świecenie, to trzeba pomyśleć o wymianie przewodów przy najbliższym przeglądzie
7. jeśli żaden z testów nie wykazał niczego, to trzymanym w ręku prętem wybijamy sobie z głowy wszelkie pomysły wymiany przewodów WN, chyba, że nieodpowiedniość ich koloru nie pozwala nam spać po nocach oraz ... w dzień. ;D

Przesłanką do martwienia się o przewody może być pojawiająca się trudność z odpaleniem motoru po jeździe w deszczu lub rankiem, gdy stał pod chmurką.

Najbardziej podatne na uszkodzenie od starości mają przewody izolowane gumą, później polietylen, a najlepsze są silikonowe. Yamaha do niektórych modeli montowała przewody gumowe lub silikonowe z naciągniętą czarną koszulką polietylenową. Pierwsze dawało dobrą izolację, drugie zabezpieczało pierwszą warstwę przed starzeniem.
 
 
remol71 



Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1858
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-04-08, 18:45   

Dobrze gada, dać mu wódki.
_________________
Suzuki V-Strom 1050 XT
 
 
MARSINUS 



Model: RS1600
Rocznik: 2006
Wiek: 46
Dołączył: 12 Sty 2010
Posty: 1362
Skąd: Robotnicza Wieś
Wysłany: 2013-04-08, 19:26   

OK elegancko załatwiliśmy temat przewodów ale co ze świecami panowie ? Co ze świecami ?
:nie_wiem:
_________________
"Mądry głupiemu ustępuje
Ale co, gdy głupi się z tego nie raduje..."
Jak ja lubię KNŻ ;)
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2013-04-08, 20:28   

MARSINUS napisał/a:
Co ze świecami ?
sam sobie odpowiedz na to pytanie :

http://www.infosamochody....zaplonowej.html tu jest bardzo szeroko i bardziej mądrze opisane niz ja to zrobiłem
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
MARSINUS 



Model: RS1600
Rocznik: 2006
Wiek: 46
Dołączył: 12 Sty 2010
Posty: 1362
Skąd: Robotnicza Wieś
Wysłany: 2013-04-08, 21:05   

Witek zajebisty artykuł cyt
"Zastosowanie świec zapłonowych ze zwiększoną liczbą elektrod bocznych (np. z dwiema lub trzema) eliminuje konieczność regulacji przerwy miedzy elektrodami gdyż iskra zapłonowa przeskakuje pomiędzy elektrodą główną, jedną z elektrod bocznych. Należy jednak pamiętać, że nie zaleca się stosowania świec ze zwiększoną liczbą elektrod."
_________________
"Mądry głupiemu ustępuje
Ale co, gdy głupi się z tego nie raduje..."
Jak ja lubię KNŻ ;)
 
 
soft 



Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 53
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 1489
Skąd: Zamość
Wysłany: 2013-04-08, 22:54   

Wniosek jest taki:
Świeca nawet zwykła(nie irydowa) z dobrą przerwą jest lepsza niż świeca 3-elektrodowa.
Świeca 1 elektrodowa ma jedno pole martwe - za którym nie następuje bezpośredni zapłon mieszanki.
Świeca 3 elektrodowa ma 3 pola martwe za elektrodami, w których nie następuje bezpośredni zapłon mieszanki.

Wracając do tematu: lepsza jest świeca irydowa.

(to już było u nas na forum - ale jeżeli nie wiecie o co chodzi z tym bezpośrednim zapłonem za elektrodą to zwróćcie uwagę na te animacje pracy świecy i wyobraźcie sobie jak zapala się mieszanka od świecy 3 elektrodowej) tu link: http://www.youtube.com/wa...ature=endscreen
_________________
XV1900 Stratoliner Midnight
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2013-04-09, 18:52   

MARSINUS, i wszystko Soft wyjaśnił.
Załóż jedno elektrodowe Irydium i ........................... zapomnij o świecach na długie lata
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
wbart 



Rocznik: 2007
Wiek: 45
Dołączył: 17 Lut 2013
Posty: 13
Skąd: Konin/Brzezno
Wysłany: 2013-04-09, 19:38   

no chyba z racji spożytego dopalacza temat wyjątkowo mnie rozbawił... jak niektórzy wcześniej stawiam na to że różnica wym. w temacie polega na jakości, ale nie iskry tylko zadowolenia użytkownika, kupujesz niestandardowe i droższe to możesz się przed kolegą pochwalić że "lepsze" i tu jest ten zysk:) ci biedni użytkownicy standardowych wymieniają po każdym sezonie i martwią się, że mają że mają "gorszą" iskrę od wybrańców... nie wiesz co zrobić z kasą to kup droższe i tyle:)
 
 
robert bagan 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2011
Wiek: 52
Dołączył: 14 Lis 2011
Posty: 55
Skąd: sokółka
Wysłany: 2013-04-09, 20:11   

w zeszłym sezonie założyłem irydowe denso po zatym że ubyło mi 120zł nie widzę żadnej róznicy
_________________
Gl1800
 
 
MARSINUS 



Model: RS1600
Rocznik: 2006
Wiek: 46
Dołączył: 12 Sty 2010
Posty: 1362
Skąd: Robotnicza Wieś
Wysłany: 2013-04-09, 20:19   

wbart lepiej już nie spożywaj więcej dopalaczy ;/
_________________
"Mądry głupiemu ustępuje
Ale co, gdy głupi się z tego nie raduje..."
Jak ja lubię KNŻ ;)
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2013-04-09, 20:38   

robert bagan napisał/a:
w zeszłym sezonie założyłem irydowe denso po zatym że ubyło mi 120zł nie widzę żadnej róznicy


przepraszam, że pytam, a jakiej różnicy się spodziewałeś ?

Naczytałeś się głupot, i czekałeś na cud ? Że niby mocy przybywa , że zużycie paliwa maleje? A co miało niby się wydarzyć ? Motocykl nagle miał dostać kopa R1 i spalanie Aeroxa ?
Różnica polega na tym, że zawsze zapali - dobra i pewna iskra -zwracasz uwagę na coś co powinno być oczywiste ? Czy na zwykłej świecy również ? Nigdy nie kichnie i nie zadławi sie, za duże ssanie nie zaleje jej ? Te świece wytrzymają ok 90 kkm. Czy jesteś pewien, że zwykłe, te za 10 zeta również ?

Moje odczucie po założeniu świec Irydowych - pali na dotyk. I tak ma być. Niczego więcej po świecach nie oczekuję. :poddajesie:
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
PSZEMAS 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 46
Dołączył: 10 Lut 2011
Posty: 5075
Skąd: Kurzętnik / NML
Wysłany: 2013-04-09, 20:50   

witek1965 napisał/a:
pali na dotyk. I tak ma być. Niczego więcej po świecach nie oczekuję.
bo w zasadzie taka ich rola. Różnica między irydowymi a zwykłymi jest tylko w wytrwałości a to już w/g mnie wystarczająca cecha, żeby ich używać.
_________________
--> Yamaha Virago XV 535
--> Yamaha Drag Star XVS 650
--> Yamaha Road Star XV 1700
--> Yamaha FZ6-N
--> Yamaha Tracer 900
--> :nie_wiem:
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2013-04-09, 20:57   

Przemas, mi tego tłumaczyć nie musisz. ja nie liczę na cuda.
Wytrwałym to trzeba być, żeby zauważyć różnice pomiędzy jednymi a drugimi ;D , a nie kwiczeć, że straciło się parę zeta, bo od razu nie widać różnicy.
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group