Dodatkowe oświetlenie i inne odbiorniki prądu. |
Autor |
Wiadomość |
Jacek
Model: SYMPATYK
Wiek: 60 Dołączył: 30 Lip 2008 Posty: 310 Skąd: Zielonka k/W-wy
|
Wysłany: 2008-09-06, 09:33 Dodatkowe oświetlenie i inne odbiorniki prądu.
|
|
|
Z tego co wiem, alternator ma moc 14V, 20 A. Jak można wyliczyć obciążenie alternatora w standartowym wyposażenie i w rezultacie moc jaka nam pozostaje na dodatkowe odbiorniki prądu. Nie chciałbym doprowadzić do sytuacji, że alternator nie "wydala" z produkcją prądu, lub może zostać uszkodzony. |
|
|
|
|
Kozak_Barabasz
Model: BĘDZIE
Wiek: 34 Dołączył: 01 Maj 2008 Posty: 1435 Skąd: Poznań / Konin
|
Wysłany: 2008-09-06, 10:19
|
|
|
Również myślałem nad tym.
P=U*J
P- moc podawana w "W"(watach)
U-napięcie podawana w "v"(voltach)
J-natężenie podawane w "A"(amperach)
Tak więc:
P=14v*20A=280W
Maksymalna moc to 280W
Teraz należy poodejmować od tego inne pierdółki takie jak przednie światłą, lightbary (jeśli są) i inne pierdółki.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tym wzorem można również wyliczyć jaki potrzebujemy optymalny bezpiecznik dla danej rzeczy.
J=P/U
przykład na żarówce 55W 12v
J=55W/12v=4,6A
Oznacza to, że należy włożyć bezpiecznik o wartości 5A (lepiej dać trochę większy aby nie pracował na tak dużym obciążeniu)
Jak ma się spalić to się natychmiast spali
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Trzeba również pamiętać o odpowiedniej grubości kabli, ponieważ zbyt duży opór może stopić kabel.
R=U/I
R-opór podawany w Ω (omach)
przykład na żarówce 55W 12v (wyliczyliśmy, że natężenie wynosi I=4,6A)
R=12v/4,6A=2,6Ω
Należałoby kupić kabel o oporze co najmniej 3Ω (jednak lepiej zawsze dać lepszy
Czy czasem gdzieś się nie sypłem w obliczeniach ? Nie jestem fizykiem |
_________________ OFERTA KIA używane www.nowickikalisz.otomoto.pl / www.nowicki.otomoto.pl |
|
|
|
|
obi
Rocznik: 1999
Wiek: 61 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 20 Skąd: Brzeszcze
|
Wysłany: 2008-09-06, 11:54 wydajność systemu elektrycznego 650
|
|
|
Znalazłem to w necie i przetłumaczyłem z angielskiego, myślę że to trochę wyjaśni sprawę.
Elektryczny system Drag Stara 650
W motocyklu są wykorzystane nieustannie następujące odbiorniki prądu:
- Światło przednie - 55W
- Światło tylnie - 8W
- Kierunkowskazy - 16W
- Światło prędkościomierza - 2W
- Cewka zapłonowa - 72W
- Moduł zapłonowy - 20W
Oznacza to, że w normalnych warunkach jazdy będziemy korzystamy z co najmniej 173W mocy.
System stawia do dyspozycji 169W przy wolnych obrotach ( 1200 obr/min ) i 221W przy wysokich obrotach ( 5000 obr/min). Yamaha twierdzi, że system wytrzyma maksymalnie 280W Max, większość motocykli ma średnie zapotrzebowanie pomiędzy 221W i 280W.
Oto kilka dodatkowych odbiorników mocy:
- Sygnalizacja - 28W
- Hamulce - 27W
- Dodatkowe światła ( lightbary )- 70W ( 2 x 35 W) lub 110W ( 2 x 55W)
- Ogrzewanie gaźnika - 60W *
* - ogrzewanie gaźnika włącza się w przypadku, gdy temperatura jest niższa niż 12 stopni Celsjusza.
Oznacza to, że z lightbarami ( 2 x 55 W ) motocykl będzie zużywać 173W + 100W = 273W mocy. Gdy jedziemy autostradą ( powyżej 5000 obr/min) to mamy szansę, że mocy wystarczy. Przy mniejszych obrotach system będzie pobierał prąd z akumulatora i można łatwo przewidzieć, jak się to skończy… Chcąc używać lightbary i uniknąć rozładowania akumulatora trzeba dać słabsze żarówki do lightbarów : 2 x 35 W. |
|
|
|
|
soft
Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 53 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1489 Skąd: Zamość
|
Wysłany: 2008-09-06, 12:57
|
|
|
Kozak_Barabasz napisał/a: | Należałoby kupić kabel o oporze co najmniej 3Ω (jednak lepiej zawsze dać lepszy
Czy czasem gdzieś się nie sypłem w obliczeniach Nie jestem fizykiem |
Coś z tym oporem Ci chyba nie wyszło....
Zasada jest jedna ... im mniejszy opór kabla tym lepiej - jeżeli opór dąży do zera lub jest równy zero mamy do czynienia z nadprzewodnictwem. I to by było super. ... Zapewniło by też przy okazji jakiegoś Nobelka z fizyki... :-)
Co do przekroju kabelków to oczywiście masz całkowitą rację iż grubsze - lepsze gdyż mają mniejszą rezystancję i tym samym mniejsze spadki napięć (straty). |
|
|
|
|
Jacek
Model: SYMPATYK
Wiek: 60 Dołączył: 30 Lip 2008 Posty: 310 Skąd: Zielonka k/W-wy
|
Wysłany: 2008-09-07, 10:18
|
|
|
Dzięki za odpowiedzi. Z tego co przeczytałem, Dragi nie mają zbyt dużego nadmiaru mocy na dodatkowe "światełka".
[ Dodano: 2008-09-07, 10:50 ]
Niezłe http://www.bractwo-suzuki...tbar-gradus.pdf |
|
|
|
|
bartek_p
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2009
Wiek: 43 Dołączył: 18 Maj 2009 Posty: 693 Skąd: Dębogóra
|
Wysłany: 2009-05-24, 21:43
|
|
|
Odświerze temat
Prosym sposobem na zaoszczędzenie kilku watów jest wymiana tradycyjnych żarówek na ledy. Stop i kierunki to już 100 W , czyli akurat na lightbary. |
_________________ Nie ma złej pogody, czasem tylko ubiór zły.
Dusza z nadzieją czekała piątku, a nerki i wątroba z trwogą - poniedziałku. |
|
|
|
|
Lokis
Model: SYMPATYK
Rocznik: 1997
Wiek: 54 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 3451 Skąd: JANKES-BOROWIANY
|
Wysłany: 2009-05-24, 22:41
|
|
|
Jeżeli chodzi o kierunki to będzie problem z przerywaczem kierunkowskazów. Dodając rezystor nic nie zyskujemy. Należało by go zamienić na elektroniczny. |
_________________
Wszystkie choroby biorą się ze stresu. Tylko weneryczne z przyjemności
Zbiorowe kamieniowanie - nowa orgia dla mas
dobry kogut nie może być tłusty (q..wa nieaktualne)
|
|
|
|
|
empiq
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2002
Wiek: 48 Dołączył: 25 Sie 2008 Posty: 739 Skąd: Koluszki/Warszawa
|
Wysłany: 2009-05-24, 22:49
|
|
|
Lokis ma rację ja u siebie jak wymieniałem musiałem kupić taki przerywacz - ale spoko do kupienia w Yamaha - około 67 PLN w tamtym roku - pasuje bez przerabiania do Draga , bo te z Larsona w większości mają dwa styki tylko z tego co pamiętam a ten oryginalny 3. |
_________________ Janinka sprzedana ;( niech wiernie służy nowemu Panu. |
|
|
|
|
bartek_p
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2009
Wiek: 43 Dołączył: 18 Maj 2009 Posty: 693 Skąd: Dębogóra
|
Wysłany: 2009-05-25, 00:28
|
|
|
No fakt przerywacz trzeba wymienić, ale waty za to w rezerwie. |
_________________ Nie ma złej pogody, czasem tylko ubiór zły.
Dusza z nadzieją czekała piątku, a nerki i wątroba z trwogą - poniedziałku. |
|
|
|
|
Kamyk
Model: BĘDZIE
Dołączył: 21 Gru 2008 Posty: 504 Skąd: polska
|
Wysłany: 2009-05-25, 06:59
|
|
|
w lighybarach miałem żarówki 35W - jedna mi się spaliła. Problem. Nigdzie nie mogę kupić o tej mocy, są tylko 55W |
|
|
|
|
pan_wiewiorka
Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Paź 2008 Posty: 2735 Skąd: we mnie moc?
|
Wysłany: 2009-05-25, 07:33
|
|
|
Kamyk, no to buba. Moje 2x55 kładły mi aku. Ale to była wina złego połączenia (były razem z postojowymi ) |
_________________ Zabijcie wszystkich. Bóg rozpozna swoich.
|
|
|
|
|
adun2
Rocznik: 2003
Dołączył: 01 Lip 2008 Posty: 541 Skąd: Poznań
|
|
|
|
|
grzechu
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2006
Wiek: 61 Dołączył: 29 Gru 2008 Posty: 949 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 2009-05-25, 08:24
|
|
|
problem żarówek jest opisał pięknie pomysłowy dobromił na forum virago sprawdzane organoleptycznie jest super
dodam od siebie że zamiast lutowania przewodu można zamontować oprawke żarówek halogenowych taka porcelanka z 2 kabelkami
http://www.virago.com.pl/...ght=%BFar%F3wki |
_________________ pozdrawiam do zobaczenia na trasie
|
|
|
|
|
Kamyk
Model: BĘDZIE
Dołączył: 21 Gru 2008 Posty: 504 Skąd: polska
|
|
|
|
|
pajakbielsko
Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2003
Wiek: 110 Dołączył: 19 Lis 2008 Posty: 1364 Skąd: Bielsko-Biała
|
|
|
|
|
kiszka
Model: RS1700
Rocznik: 2009
Wiek: 44 Dołączył: 15 Cze 2009 Posty: 625 Skąd: JANKES(Zwardoń)
|
Wysłany: 2010-01-27, 18:01
|
|
|
Pomocy-nie wiem co jest.
Zrobiłem instalacje do lighybarów,działa SUPER ale na stole
Po założeniu instalacji do moto pali bezpiecznik,momentalnie po włączeniu przełącznika na kierownicy.
Instalacja zrobiona oczywiście całkiem osobnym przewodem od +,zastosowany bezpiecznik,przekaźnik zwierny,przełącznik.Mase wziąłem z akumulatora (-) pali bezpiecznik,wiozłem ze śruby-oczyściłem z farby itd też pali NO CO JEST.Z samego akumulatora (+) (-) tylko na lighybary jest OK,a jak podłącze tylko mase z motoru (-) zaraz pali.
Może mi ktoś coś podpowiedzieć coś pomóż cry cry |
_________________ Św. Krzysztof jeździ z Tobą tylko do 120km/h. Przy większych prędkościach swoje miejsce oddaje św. Piotrowi...:)
|
|
|
|
|
bartek_p
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2009
Wiek: 43 Dołączył: 18 Maj 2009 Posty: 693 Skąd: Dębogóra
|
Wysłany: 2010-01-27, 18:13
|
|
|
Najwyraźniej coś masz skopane.
Jeśli same lampy świecą ok to znaczy że można je wykluczyć, pozostaje zatem reszta instalacji.
Podaj mi zadzwoń do mnie (profil) to ci powiem co i jak.
Możesz nawet zaraz dzwonić |
_________________ Nie ma złej pogody, czasem tylko ubiór zły.
Dusza z nadzieją czekała piątku, a nerki i wątroba z trwogą - poniedziałku. |
|
|
|
|
shipp
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 56 Dołączył: 07 Lut 2009 Posty: 2411 Skąd: Kwatera Główna
|
Wysłany: 2010-01-28, 22:55
|
|
|
kiszka napisał/a: | Po założeniu instalacji do moto pali bezpiecznik,momentalnie po włączeniu przełącznika na kierownicy. | Najpewniej łapie gdzieś masę. Ja bym sprawdził przełącznik na kierze. |
_________________ I tak zawsze... no zawsze... |
|
|
|
|
Dawid Z.
Model: SYMPATYK
Wiek: 44 Dołączył: 04 Gru 2008 Posty: 1772 Skąd: Przemyśl,Anglia.
|
Wysłany: 2010-01-28, 23:02
|
|
|
Zobacz czy gdzieś przewód prądowy z lightbarów nie dotyka do masy lub nie jest przetarta izolacja. |
_________________ Dawid Z. |
|
|
|
|
shipp
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 56 Dołączył: 07 Lut 2009 Posty: 2411 Skąd: Kwatera Główna
|
Wysłany: 2010-01-28, 23:05
|
|
|
Dawid Z. napisał/a: | Zobacz czy gdzieś przewód prądowy z lightbarów nie dotyka do masy lub nie jest przetarta izolacja. | Najczęściej lightbary łapią masę przy podstawiach mocowania lamp do stelarza /czy jak ten pałąk się nazywa/ a powodem jest dokładnie jak napisał Dawid, przetarty przewód. |
_________________ I tak zawsze... no zawsze... |
|
|
|
|
|