YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Wra¿enia z jazdy - D¼wiêk silnika dragulca 1100 - normalka czy objaw k³opotów ?

Robiro - 2012-01-26, 18:18
Temat postu: D¼wiêk silnika dragulca 1100 - normalka czy objaw k³opotów ?
Witam i proszê o poradê.
Niedawno kupi³em swoja maszynkê i zdo³a³em nakrêciæ ledwie 2 setki przez ostatni miesi±c. Podczas jazdy kiedy minê³a pierwsza euforia zwróci³em uwagê na charakterystyczny d¼wiêk silnika, jakby tarczowa pi³a sto³owa. Mia³em seryjne t³umiki wiêc silnik wyra¼nie by³o s³ychaæ. Ilustracja w linku ok 25 sekundy :
http://www.youtube.com/watch?v=LUVifZar9yU
Czy ten d¼wiêk to normalka czy problem z przeniesieniem napêdu?

jaro - 2012-01-26, 19:06

Czy ten d¼wiêk wystêpuje nasila siê jak zdejmujesz rêkê z gazu ?
Robiro - 2012-01-26, 19:26

dok³adnie jak na filmie

[ Dodano: 2012-01-26, 19:33 ]
s³ychaæ to ca³y czas tylko przy ujmowaniu gazu wyrazniej bo t³oki i wydech cichn±

Zoltan - 2012-01-26, 19:34

Czyli najg³o¶niej go s³ychaæ podczas hamowania silnikiem?
jaro - 2012-01-26, 19:34

Je¿eli dzieje siê to jak zdejmujesz gaz i jest to metaliczny d¼wiêk, (jak by¶ pi³owa³ metal, niestety film tego dok³adnie nie oddaje) to mo¿e to byæ problem z przeniesieniem napêdu. Chocia¿ problem dotycz raczej roczników 05-06.
Robiro - 2012-01-26, 19:45

Jaro - chodzi mi o d¼wiêk który na filmie jest bardzo mocno s³yszalny a szczególnie kiedy koles ujmuje gazu i jedzie sta³± lub zwalnia.
vaaks - 2012-01-26, 19:48

Stawia³bym na które¶ ³o¿ysko, trzeba by zlokalizowaæ dok³adniej ¼ród³o - miejscie tego nienaturalnego d¼wiêku.
Zoltan - 2012-01-26, 19:55

Pewnie przek³adnia k±towa silnika ju¿ ma luzy. Oddaj do dobrego mechanika, bo mo¿e sporo kosztowaæ jak siê posypie.
Krzysztof K. - 2012-01-26, 20:15

Rabiro ja kupi³em moto z takim samym d¼wiêkiem ale szybko go odda³em,
bo to jest ³o¿ysko na wa³ku zdawczym z skrzyni biegów, wystêpuje wiêkszy luz i w³a¶nie jest ten d¼wiêk i przenosi na wa³ :( ;/

Dok³adnie to robi luz na ataku.

Robiro - 2012-01-26, 20:36

Nnnoo.. pie¶æcie moje uszy dalej..... :shock:

[ Dodano: 2012-01-26, 20:39 ]
vaaks napisa³/a:
Stawia³bym na które¶ ³o¿ysko, trzeba by zlokalizowaæ dok³adniej ¼ród³o - miejscie tego nienaturalnego d¼wiêku.


czyli jednak nienaturalny

Krzysztof K. - 2012-01-26, 20:40

Ja nie ¿artuje .

Sam siê przejecha³em. Jestem mechanikiem ale w innych pojazdach, tam objawy te same.

Robiro - 2012-01-26, 20:41

Ale po 9tys mil?? nie za wczesnie?

[ Dodano: 2012-01-26, 20:47 ]
Krzysztof K. napisa³/a:
:( ;/

dok³adnie to robi luz na ataku.


to gdzies tutaj?

Krzysztof K. - 2012-01-26, 21:15

pod punktem 1. k±towa przek³adnia z tatom pochodz± dziwêki.
Robiro - 2012-01-26, 21:23

stawiaæ na ³ozysko 12 czy zestaw wa³ków 1 ? Pierwsze ok 20 dolców drugie ponad 400 :beczy:
MIKI - 2012-01-26, 21:34

Robiro, ale ¿eby dostaæ siê do tego ³o¿yska to trzeba rozpo³owiæ silnik a to te¿ s± ju¿ du¿e koszty ;/
Zoltan - 2012-01-27, 01:13

Robiro, trochê zmodyfikowa³em wypowiedzi Krzy¶ka. Teraz chyba s± bardziej zrozumia³e.

Krzysiek napisa³, ¿e przyczyn± wycia wcale nie musi byæ ³o¿ysko. Wyje dlatego, ¿e jest luz na wa³ku atakuj±cym przek³adni. Luz mo¿e byæ spowodowany wybiciem ³o¿yska lub innymi przyczynami.

Bez rozebrania i zweryfikowania czê¶ci siê nie obejdzie. Zwróæ uwagê na podk³adkê 9. S³u¿y ona dystansowania wa³ka atakuj±cego wzglêdem odbiorczego. Jak jest wyrobiona jest zbyt du¿y luz i przek³adnia wyje. Przechodzi³em przez to w tylnym mo¶cie Poloneza jaki¶ czas temu ;)

arek997 - 2012-01-27, 06:56

Nie wiem o który odg³os chodzi. Ten stukot czy ¶wist? Je¶li chodzi ci o ten ¶wist to jest go s³ychaæ ju¿ na samym pocz±tku przy odpaleniu i lekkiej przegazówce wiêc my¶lê, ¿e to chyba nie jest przek³adnia kontowa bo na biegu ja³owym ona nie pracuje i nie pracuje te¿ ca³a skrzynia biegów. Poza tym podczas redukcji biegów s³ychaæ jak ten ¶wist narasta wraz z obrotami silnika wiêc wed³ug mnie to nie jest odg³os przek³adni poniewa¿ przek³adni w momencie redukcji biegu nie przyspiesza (nie wzrastaj± jej obroty) tylko zwalnia i w momencie zrzucenia biegu ma tak± sam± prêdko¶æ jak na biegu wy¿szym i zaczyna zwalniaæ.
Uruchom silnik i podczas przegazówek pos³uchaj czy ten d¼wiêk te¿ wystêpuje.
Jak dla mnie to jest taka kultura pracy tej jednostki napêdowej. Nie ma wdóch identycznie pracuj±cych silników, ka¿dy bêdzie pracowa³ inaczej i dotycz to nie tylko motocykli. U mnie s³ychaæ podobny ¶wist.

vaaks - 2012-01-27, 09:16

Zgadzam siê z opini± Arek997. Odg³os pi³y nie pochodzi z przek³adni k±towej a z silnika. S³ychaæ to wyra¼nie tu¿ po opaleniu. Sk±d pochodzi? Z miejsca, w którym po uruchomieniu silnika powstaj± wysokie obroty - ¶wiadczy o tym wysoko¶æ d¼wiêku, która zmienia siê wraz ze zmian± obrotów, a nie zmian± prêdko¶ci. Wysokie obroty w tym silniku wystêpuj± chyba tylko na alternatorze, a wiêc szuka³bym przyczyny w napêdzie alternatora, byæ mo¿e jakie¶ ³o¿ysko. Tak przysz³o mi do g³owy, czy to nie odg³os ³añcuszka tr±cego o jaki¶ element - te¿ bym sprawdzi³. Je¿eli d¼wiêk wyra¼nie s³ychaæ z lewej strony silnika, to potwierdza moje przypuszczenia.
Demolka - 2012-01-27, 09:35

Sk³aniam siê ku sugestiom vaaks'a z tym, ¿e ja bym wy³±czy³ ³añcuszek bo ton d¿wiêku za wysoki i za jednostajny.
Robiro - 2012-01-27, 10:16

D¼wiêk o który mi chodzi najwyra¼niej s³ychaæ kiedy on ujmuje gazu wchodz±c w zakrêty lub zwalniaj±c i redukuj±c. Rozumiem ze nie je¼dzi siê motkiem na luzie wiec ten wizgot jest na pewno zwi±zany z uk³adem przeniesienia napêdu. Jako ¿e go s³ychaæ, choæ s³abo, niemal¿e ca³y czas rozumiem ze to element który jest obci±¿ony stale a dzia³aj± nañ si³y przeciwstawne zwi±zane z przyspieszaniem jak i równie¿ hamowaniem.
Rozumiem ¿e do¶æ skomplikowany uk³ad jakim jest przeniesienie napêdu w dragu musi wydawaæ "jakie¶ odg³osy". Motek na filmie jak równie¿ i mój maj± seryjne wydechy wiêc powstaje pytanie czy te d¼wiêki s± z gatunku "ten typ tak ma" a s³ychaæ to wyra¼nie bo jest cichy, czy to powa¿na, jak pisa³ m/in KrrzysztofK, awaria.
Alternator mo¿na by wykluczyæ zwyczajnie daj±c przygazówkê na luzie

Przepraszam za troszkê d³ugi wywód ale brak do¶wiadczenia równowa¿ê s³owotokiem ;d

a mo¿e kupione przezemnie wydechy Hartmanna wylecz± problem ? :hahaha:

Demolka - 2012-01-27, 10:21

Ja ten "wizgot" s³yszê wyra¼nie na postoju w pierwszej sekundzie po odpaleniu, zw³aszcza gdy zrobi³ delikatn± przegazówkê przed wrzuceniem biegu.
vaaks - 2012-01-27, 10:49

Robiro napisa³/a:
ten wizgot jest na pewno zwi±zany z uk³adem przeniesienia napêdu

...i tu siê z tob± nie zgodzê. Jak sam napisa³e¶:
"D¼wiêk o który mi chodzi najwyra¼niej s³ychaæ kiedy on ujmuje gazu wchodz±c w zakrêty lub zwalniaj±c i redukuj±c..."
a wiêc zwi±zany jest z obrotami silnika, nasila siê przy ich zwiêkszaniu i s³abnie przy ujmowaniu gazu, a wiec moja hipoteza wydaje mi siê trafna.
a wydech nie maj± nic do tego.

jaro - 2012-01-27, 14:13

W moim i Wied¼my przydatku, by³o tak – urwa³ siê wa³ek wraz ze ¶rub±, do którego przykrêcony jest przegub. Bez wdawania siê w szczegó³y, rzeczona ¶ruba telepa³a siê w przegubie, a w³a¶ciwi gdzie¶ siê tam zakleszczy³a. Dopóki jecha³em dodaj±c gazu, nic nie by³o s³ychaæ jak tylko zdj±³em rêkê z manetki zacz±³ siê wydobywaæ g³o¶ny d¼wiêk przypominaj±cy szlifowanie metalu. W³a¶nie tak jak na filmie, oczywi¶cie trudno mi jednoznacznie napisaæ czy to by³ taki sam d¼wiêk, bo nie s³yszê go na w³asne uszy. ¯eby wykluczyæ opisan± awarie trzeba odkrêciæ parê ¶rubek i po prostu zobaczyæ. Na fotce nr 3 zaznaczone jest gdzie to mo¿na zobaczyæ. Trzeba zdj±æ ostatni± chromowan± os³onê po lewej stronie i pod ni± wszystko jest. Tak to widzê i ¿yczê wszystkim, ¿ebym nie mia³ racji , czê¶ci zamienne 1700 – 2500 plus robocizna 1500 mo¿e wiêcej, bo trzeba rozebraæ pó³ motocykla plus silnik.
arek997 - 2012-01-27, 15:05

Robiro popatrz na film i pos³uchaj uwa¿nie na samym jego pocz±tku. Ten ¶wist s³ychaæ ju¿ zaraz po odpaleniu kiedy modo stoi i ¿adna przek³adnia nie pracuje.
http://www.youtube.com/watch?v=LUVifZar9yU

jaro ta czê¶æ o co¶ tar³a czy tylko to, ¿e siê obraca³a razem z przegubem powodowa³o te odg³osy?

jaro - 2012-01-27, 15:17

Wed³ug mnie tar³a, na co wskazywa³y ¶lad, ale na 100% nie wiem, bo mnie tam nie by³o. ;D
witek1965 - 2012-01-27, 15:31

Ja równie¿ s³yszê ¶wist zaraz po odpaleniu. Moim zdaniem trzeba by przeprowadzic jeszcze raz próbê na biegu ja³owym i postoju. Odpaliæ dodaæ gazu, uj±æ. Jak bêdzie siê d¼wiêk powtarza³ to nie ma co chyba szukaæ w skrzyni, czy na wa³ku zdawczym(to akurat mo¿na sprawdziæ w 15 minut-Jaro ³adnie to opisa³ i zobrazowa³) tylko tam gdzie pisze Vaaks. Tak czy siak ten gwizd jest nienaturalny i trzeba zrobiæ wszystko, ¿eby nie dopu¶ciæ do dalszych usterek z nim zwi±zanych (np gdyby to okaza³a siê jedno z ³o¿ysk na wa³kach, czy durnowata podk³adka dystansuj±ca uzêbienie wa³ków)
Demolka - 2012-01-27, 15:40

Poniewa¿ "wizgot" wystêpuje podczas zmian obrotów silnika na postoju to wielokrotnie upraszcza szukanie jego przyczyny. Potrzebna jest druga osoba do krêcenia manetk± i spory ¶rubokrêt lub sucha, twarda listewka w roli steteskopu (jeszcze lepiej sam steteskop) i man kann untersuchen ;D
FhissT - 2012-01-28, 09:41

co do tej urywaj±cej siê ¶ruby to pod t± chromowan± obudow± skrzyni jest jeszcze kawa³ plastiku do którego wszystkie kable i inne pierdo³y s± mocowane, jest troche zabawy przy jego demonta¿u (¶ruby s± te¿ z drugiej strony za akumulatorem).

ale wystarczy odkrêciæ czujnik prêdko¶ci, obróciæ troche wa³em i w pewnym momencie siê zobaczy czy ta nakrêtka jest na swoim miejscu i czy nie widaæ ¿adnych jej uszkodzeñ.... ten wa³ek i nakrêtka powinna byæ zrobiona z lepszych materia³ów, wszystkie obci±¿enia przenosi.

SATURIAN - 2012-01-28, 12:01

Na moje ucho ha³as o który chodzi , s³ychaæ po puszczeniu manetki gazu w czasie jazdy.
¦wist , owszem jest po odpaleniu , ale to jest ¶wist , moim zdaniem naturalny. Natomiast ha³as , który s³ychaæ podczas zwalniania moto np. na zakrêtach , moim zdaniem , to typowy ha³as przek³adni .
Przy dodawaniu gazu ha³as ten bêdzie zanika³ , gdy¿ wa³ek atakuj±cy jakby likwiduje luzy w przek³adni , natomiast po puszczeniu gazu bêdzie w³a¶nie tak wy³ .
Dawno temu takie rzeczy ustawia³em w ciê¿arówkach i robi³o siê to na kartkê papieru , jak jest w DS nie wiem.

Robiro - 2012-01-28, 21:26

SATURIAN napisa³/a:
(...)Dawno temu takie rzeczy ustawia³em w ciê¿arówkach i robi³o siê to na kartkê papieru , jak jest w DS nie wiem.

Co masz na my¶li?
Swoj± drog± ciekawe jakie sa mo¿liwo¶ci regulacji w takiej przek³adni. Rozumiem ¿e promieniowe luzy likwiduje sie wymieniaj±c ³o¿yska ale jak siê kasuje luzy osiowe? Jest jakas mo¿liwo¶æ czy poprostu wymiana wa³ków ze zu¿ytymi zêbami ?

Tak czy siak chwilowo nie poje¿d¿ê ¿eby potestowaæ, pozostaje studiowanie manuala i serwisówek.
Dziêki wszystkim za pomoc i sugestie :-)

Demolka - 2012-01-28, 21:45

SATURIAN mia³ na my¶li luz miêdzyzêbowy przek³adni k±towej 8)
vaaks - 2012-01-28, 22:19

Robiro napisa³/a:
.... jak siê kasuje luzy osiowe? Jest jakas mo¿liwo¶æ czy poprostu wymiana wa³ków ze zu¿ytymi zêbami ?

w przek³adni tylnej takie luzy kasuje siê dystansuj±c wa³ek atakuj±cy za pomoc± cieniutkich podk³adek - robi³em to zmieniaj±c wa³ek. W manualu jest to opisane. Nie wiem jak w przek³adni w skrzyni.

Rysiek - 2012-01-28, 22:47

Mogê ci pomóc poje¼dziæ , nie ma chlapy , mróz wszystko wyczy¶ci³ . Mo¿na pokrêciæ kilometry.
FhissT - 2012-02-08, 11:09

a dla mnie to zupe³nie normalny d¼wiêk, tyle ¿e na filmiku faktycznie dosyæ wyra¼nie go s³ychaæ... wydechy ciche ma, mo¿e dlatego.
ka¿dy bulldog jakiego s³ucha³em tak pracowa³ (przed DS szuka³em w³a¶nie bulldoga). u mnie podobnie chodzi:
http://www.youtube.com/watch?v=1pFu9nJN1d8

Robiro - 2012-02-08, 11:57

A jednak uda³o mi siê polataæ w zesz³ym tygodniu :-)
Zrobi³em ko³o setki z nowymi kominami i powiem ¿e problem znikn±³ :-P
Mo¿e nie ca³kiem ale ju¿ tak nie niepokoi.
S³ucham d¼wiêku silników gwiazdek i s³yszê ¿e wszystkie mocniej lub s³abiej tak d¼wiêcz± .
Na za³±czonym filmiku ten d¼wiêk jest mocno s³yszalny poniewa¿ kamera jest za szybk± i nic nie zak³óca pracy mikrofonu nawet (cichutkie) wydechy.Na filmikach które os³uchiwa³em fa³ki z kardanem brzmia³y do¶æ podobnie za to "pasiaki" i "³±ñcuchowce" wyra¼nie inaczej.
St±d wniosek ¿e powodem wizgotania jest skomplikowany uk³ad przeniesienia napêdu.
Na razie u mnie ¿adnego mielenia, chrobotania ani dzwonienia czy stukotu nie ma wiêc mam nadzieje przelataæ d³ugo bezawaryjnie.
Parafrazuj±c nasze ulubione powiedzonko : loud pipes - quiet lives :-D
Dziêki za porady
pozdrawiam

danek25 - 2015-08-01, 23:07

Panowie prawie nafajda³em odno¶nie tego wycia przy hamowaniu silnikiem. Dzi¶ zakupi³em draga i u mnie w³a¶nie to wycie jest przy hamowaniu silnikiem powiedzmy tak ze 100km/h jad±c 5 biegiem jest wycie do¶æ g³o¶ne moto z 2006 roku. To mo¿e byæ ta nieszczêsna przek³adnia i ewentualnie jak to siê mo¿e ¿le skoñczyæ dla maszyny? Je¶li faktycznie to jest to to jak trafnie to zdjagnozowaæ co i jak bo jaka¶ rêkojmia i gwarancja na maszynê jest... ehh za³ama³em siê nie ukrywam...
dragster - 2015-11-05, 21:43

Bez odkrêcenia kilku ¶rub raczej niewiele mo¿na powiedzieæ,ale my¶lê ¿e nie trzeba mieæ specjalnych umiejêtno¶ci ¿eby zdj±æ dekiel i kawa³ plastiku który jest pod nim.
Ja ju¿ to przerabia³em,wy³o jak szalone w³a¶nie podczas zwalniania no i rozebra³em.
Okaza³o siê ¿e nakrêtka z kawa³kiem wa³ka lata³a sobie w krzy¿aku,pokombinowa³em i zrobi³em metod± gara¿ow±.Od tej pory zrobi³em piêæ tysiêcy i jak na razie nic siê nie dzieje

soft - 2015-11-05, 22:18

Ja posiada³em DS1100 od nowo¶ci i moje wra¿enia dotycz±ce opisywanego problemu s± takie:
Od momentu zakupu a¿ do sprzeda¿y puszczaj±c manetkê z gazem i hamuj±c silnikiem mia³em wra¿enie ¿e jedzie za mn± policja na sygnale.
D¼wiêk by³ identyczny jak cicha syrena policyjna w momencie kiedy chc± ciebie zatrzymaæ.
Nigdy z siê do tego nie przyzwyczai³em, czasem by³o g³o¶niej czasem ciszej - ale nigdy tego nie uwa¿a³em za wadê.
Mój tak mia³ od nowego i ju¿.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group