YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Mechanika - Wymiana świec

zen - 2009-03-08, 11:14
Temat postu: Klucz do świec
Hej,

Wybieram się dzisiaj wymienić świeczki w gwiazdce, ale niestety nie mam jej pod ręką. Podpowiedzcie, czy do draga pasuje zwykły klucz do świec, czy konieczny będzie skrócony?

shipp - 2009-03-08, 11:24

Ja używam normalnego samochodowego. Taki łamany z dodatkową wkładką na mniejsze świece. O ile dobrze pamiętam, dostęp do świec w Dragach jest bezproblemowy.
dragbiker - 2009-03-08, 17:54

Niech kolega zerknie w oryginalny zestaw narzędzi tam powinien być klucz do świec a jak nie to zwykły samochodowy też podejdzie
zen - 2009-03-08, 18:40

Oryginalnego zestawu brak ( a swoją dragą napiszcie co tam się znajduje), samochodowy niestety za duży, świece do draga są mniejsze.
fazzi - 2009-03-08, 19:06

Bo musisz kupic klucz na male swiece, w nowszych autach tez sa takie male.Taki lamany klucz kupisz w kazdym supermarkecie.
Długi63 - 2009-03-08, 19:42

Nie wiem jakie macie świece, panowie, ale ja swoje wykręciłem samochodowym 21. Gedora odpada, za krótka, potrzeba przedłużki, tzn pierwszy garnek obsłuży , ale przy drugim przeszkadza rama. Najlepiej jak długość jest 2 razy większa od gedory.
Mówię o Drago 1100

fazzi - 2009-03-08, 21:10

jasne ze pasuje samochodowy tylko ze swiece sa w 2 wielkosciach, escorcie tez mialem takie same jak w dragu
andik - 2009-03-20, 18:46

Pozwolę sobie wrócić do tematu klucza do świec.
Właśnie wymieniłem świece w mojej gwiazdeczce niestety trwło to cały tydzeń. ops
klucze do świec mają trzy przmiary,dwa typowe jak w samochodach t.j.na klucz 16 i 21
no i ten 3 na klucz 18 i właśnie takie świece miałem.
Wnerwiałem się bo już myślałem że jakiś ułomny jestem :wnerw6: a tu ups 18. "terefere:
Bardzo byłbym wdzęczny gdyby ktoś podał rozmiary podstawowych kluczy do pieszczenia naszych DS,na forum jest więcej początkujących grzebaczy,może przyda się nie tylko mnie lol

waldorf - 2010-03-27, 21:53
Temat postu: Wymiana świec
Witam,może pytanie jest trochę naiwne ale mam zamiar wymienić świece.Tylko jak się do nich dobrać?Chyba trzeba zdjąć bak,czy są do odłącznia jakieś przewody elektryczne(chyba tak).No i gdzie jest mocowanie zbiornika?
Dzięki Waldorf

arekw711 - 2010-03-27, 21:58

E no nie jest aż tak źle zbiornik może zostać odłączasz tylko przewody wysokiego napięcia i najlepiej mieć jakiś dobry klucz ten z kompletu jest do niczego
waldorf - 2010-03-27, 22:24
Temat postu: Wymiana świec
No nie,dzisiaj się przymierzałem,ale przecież tam nie ma miejsca żeby włożyć klucz.Mam wrażenie że bez zdjęcia zbiornika nie ma szans.
patryk_c - 2010-03-27, 22:40

waldorf,

wymiana świecy = 5 minut czasu

- odłączasz końcówkę kabla wysokiego napięcia tzw fajkę
- do zagłebienia wsówasz klucz do świec
- wykręcasz starą
- wkręczasz nową
- zatykasz fajkę na nowej świecy

Zobacz czy nie masz jakiś zanieczyczceń, pyłków dookoła starej świecy przed wykręceniem - można je wydmuchać sprężonym powietrzem coby nie wpadły do silnika...

Koniecznie wyposaż się w klucz do świec 18 mm - bez niego nie poszalejesz ;D

Dawid0407 - 2010-03-27, 23:50

waldorf, skoro tak spróbuj klucza z przegubem krzyżakowym - ale naprawdę nie rozumiem z czym można mieć problem :nie_wiem: mi klucz wchodzi jak ulał ...( oczywiście wkręcamy tylko świece irydowe :) )
zen - 2010-03-28, 00:52

Przy optymalnej długości klucza nie ma żadnego problemu. Jutro mogę zmierzyć jaki jest najlepszy (mój jest troszkę za krótki)
MarcinBig - 2010-03-28, 07:35

Idealnym kluczem jest ten z zestawu fabrycznego.
I w pierwszej kolejności musisz zdjąć osłony na garach. Takie gówniane plastiki pochromowane i umocowane na cylindrach za pomocą zatrzasków gumowych.

pandzioch2003 - 2010-03-28, 12:29

Na tylnym cylindrze od strony wydechow zdejmujesz oalony o ktorych pisal MarcinBig, sa mocowane w wcisk na dwoch gumkach. Potem zdejmujesz fajke i wkladasz oryginalny klucz do swiec. Na koncu tego klucza jest szesiekat na klucz 17. Na przedni cylindrze robisz to samo tylko od strony dzwigni zmiany biegow. Jesli masz gmole mozesz miec problem z wlozeniem klucza, bo czasami uchwyt od gmoli to uniemozliwia, wiec trzeba gmolika odkrecic( klucz 14) i juz. Ja zawsze uzywam oruginalnego klucza - jest dobry, bo ma wewnatrz gumowy oring w ktorym trzyma sie koncowka swiecy i swieca nie wypada.
vaaks - 2011-01-24, 17:58

Nie mam kluczy serwisowych i niech mi ktoś powie jak długi musi być klucz do świec, aby bezproblemowo dostać się do nich, bo ze 21, to wiem. Są rożnej dlugości i nie wiem jaki kupić. DS 1100.
soft - 2011-01-24, 19:34

Jeżeli masz gmole to musisz kupić klucz łamany (z ruchomą główką).
A długość to standard - taki z hipermarketu jest super.

Ziółek - 2011-01-24, 19:50

Obejdzie się bez łamanego. Co najwyżej to do wymiany świecy w lewym cylindrze wystarczy wykręcić jedną śrubę z mocowania gmola. Długość klucza nich ktoś poda z oryginałów bo już nie pamiętam.
Tosiek - 2011-09-13, 13:25

Świece przyszły (Denso) ale niestety muszę ściągnąć gmola, odkręcenie śruby na nie wiele się zda bo jest jeszcze druga śruba :P
I kolejna sprawa to nie mogę ściągnąć fajki ze świecy od strony wydechów :beczy:
Kręci się ale ściągnąć się nie da, jakiś patent poza cierpliwością ?

[ Dodano: 2011-09-13, 15:33 ]
Dobra, świece wymienione, ale żeby to było 5 minut to nie powiem, chyba muszę dokupić kilka przejściówek do swojego zestawu nasadek :P

Patent na fajkę - robimy "wędkę" z drutu / plastikowej opaski (zwanej również faszetką, trytytką), zakładamy na zgięciu fajki i ciągniemy z wyczuciem, palcem drugiej ręki delikatnie próbujemy kręcić fajką tam i spowrotem - u mnie zadziałało. ;D

Pozostała jazda próbna :skuter:

mk - 2011-11-13, 17:33

Witam,

Orientuje się ktoś z kolegów czy świece irydowe DENSO IW22 można montować również do Drag Stara XVS 650?
Wiem, że pasują do XVS 1100.


mk, po pierwsze
Regulamin

po drugie :szukaj: wszystko masz napisane w tym temacie, jak również w danych technicznych jakie zamieścił Kozak
oraz w temacie świece, fajki , kable.
witek

witek1965 - 2011-11-13, 19:47

nie powinno się zakładać świec niededykowanych do danego motocykla. Jeżeli masz irydowe do 1100 to sprzedaj i kup do 650 NGK DPR7EIX-9
johnypl - 2011-11-13, 20:58

Do 650 irydowa z DENSO ma symbol IX22B
Ndz000 - 2012-07-03, 17:57

a mam pytanie czy ten sybol swiec aktualny do wszystkich 650 jak i 45 koni i30koni i czy do roczniuka 97 ?? pozdrawiam i prosze o podpowiedź
witek1965 - 2012-07-03, 20:19

Ndz000 napisał/a:
jak i 45 koni i30koni
skąd ci się wzięły te te konie ?

[ Dodano: 2012-07-03, 20:23 ]
ja znam tylko wersje 39,4 KM - 28,8KW i 40 KM - 29,2 KW o 30 konnej wersji XVS 650 nie słyszałem.

Ndz000 - 2012-07-03, 20:43

aj hodzilo mi 28,8kw i 40 km pospieszylo mi się wybaczcie.... :roll:
witek1965 - 2012-07-04, 06:53

Ndz000, dokładnie takie same. Przynajmniej w katalogu NGK tak to wyglada
Ndz000 - 2012-07-04, 09:23

witek1965, no dzieki za info. tego było mi trza pozdrawiam
FhissT - 2012-07-04, 13:29

ja bym chętnie odkupił te świece jeśli ci niepotrzebne... jak coś wal na PW
Dzarko - 2012-07-08, 11:44

Podepnę się do tematu. Klucz mam itp, ale jak, do jasnej cholery, dostać się do świec. Każą odkręcić pokrywy głowic, a tam nie ma właściwie dojścia. Jedną śrubę na każdej głowicy mi się udało odkręcić. Druga schowana pod bakiem. Chodzi mi o te śruby z gniazdem imbusowym. Coś robię źle? W serwisówce nic nie piszą o odkręcaniu śrub ale moim zdaniem bez tego te pokrywki nie zejdą.

To remove a spark plug
1. Remove the appropriate spark
plug cover (rear right or front left)
by pulling it off as shown.

I tyle. Ale tam na górze są dwie śruby imbusowe.

FhissT - 2012-07-08, 13:34

trzeba mocno ale z czuciem ściągnąć do siebie te chromowane pokrywy, one siedzą na "wsuwki" podobne do tych jakie trzymają z jednej strony pokrywę akumulatora...
Dzarko - 2012-07-08, 15:52

Zrobione. Niestety, ale klucz mam tylko 16mm. Muszę sobie kupić nasadkę 21.
Mnich - 2012-07-08, 17:35

Dzarko, Jak Ci teraz pali? Pomogło czyszczenie filtra i wymiana świec?
Dzarko - 2012-07-08, 18:59

Przed chwilą w LM kupiłem nasadkę 21mm i szczelinomierz. Mam zamiar sprawdzić szczelinę i wyczyścić świece. Jeśli będą bardzo zmęczone, zamówię nowe. Po czyszczeniu filtra wielkich zmian nie zauważyłem.
Mnich - 2012-07-08, 19:05

Sprawdź jeszcze przed wymianą czy naprawdę nie odpali bez ssania, lub z baaaardzo minimalnym.
Dzarko - 2012-07-08, 19:16

Odpala, ale wolo chodz i ma tendencję do gaśnięcia
witek1965 - 2012-07-08, 19:42

Dzarko napisał/a:
Jeśli będą bardzo zmęczone, zamówię nowe.
Zainwestuje w irydowe. Są zdecydowanie trwalsze. Najlepiej Denso, ale NGK też są dobre.
Dzarko - 2012-07-08, 20:53

Myślę nad tym. Na razie przeczyściłem te, które mam (niestety zapomniałem spojrzeć na symbol). Chyba nie są irydowe, bo elektrody raczej takie w kolorze cyny, matowe. Nie wiem, po czym poznać irydowe.

Tak na marginesie to nie były w ogóle wkręcone. Całkiem bez siły je ruszyłem. To chyba nie w porządku.

witek1965 - 2012-07-11, 02:20

Dzarko napisał/a:
Nie wiem, po czym poznać irydowe.
najlepiej po symbolu i napisie na świecy Irydium ;D
Dzarko - 2012-07-11, 06:52

Ekhm. No właśnie wyjąłem tylko, przeczyściłem, pomierzyłem i zbytnio się im nie przyglądałem.
Ndz000 - 2012-07-17, 08:21

witam mam pytanko ? wczoraj wymieniłem swiece stare na swiece irydowe ngk i co sie sie dzieje, jak sie rozgrzeje to krztusi sie na 1 i 2 biegu, a na jałowym jak by mial zgasnąć powieccie mi o co chodzi ? czy to wina świec czy co innego ? swiece sa dedykowane do tego modelu co mam napewno.
pozdrawiam i prosze o pomoc .... :nie_wiem:

witek1965 - 2012-07-17, 09:18

a wcześniej wszystko było OK ?
Fajki są na pewno wciśnięte prawidłowo ? ze świec odkręciłeś końcówki ?

kostass - 2012-07-17, 09:38

Dzarko napisał/a:
Ekhm. No właśnie wyjąłem tylko, przeczyściłem, pomierzyłem i zbytnio się im nie przyglądałem.

Irydowych nie trzeba czyścić . Mam takie w puszce i wykręca sie je tylko dla sprawdzenia ich stanu . Niestety do MS nie spotkałem sie z irydowymi , na pewno bym je założył.

witek1965 - 2012-07-17, 09:43

kostass, Dżarko dopiero się przymierza do kupna irydowych

[ Dodano: 2012-07-17, 09:44 ]
Dzarko napisał/a:
Chyba nie są irydowe, bo elektrody raczej takie w kolorze cyny, matowe. Nie wiem, po czym poznać irydowe.

Dzarko - 2012-07-17, 09:55

Powoli. Tamte są OK. Mają co prawda już 7000 mil, ale nie wiem....
kostass - 2012-07-17, 10:07

Ja swoje wymieniłem po około 20kkm . Może wystarczalo je przeczyścicc ale miałem nowe to wymieniłem .
Dzarko - 2012-07-17, 10:08

Do 20 000 to mi jeszcze z 8000 brakuje, dlatego nie będę może wydawał na razie kasy.
Ndz000 - 2012-07-17, 10:32

witek1965, no oto iz na zwyklych chodzi idealnie po wymianie na irydowe gdy zimne chodza jeszcze lepiej, ale mi sie wydaje iz zlom ciepłote maja, w sklepie specjalnie kupiłem dedykowane ds 650 byl ngk dpr7eix-9 hyba iz sprzedawca sie walnoł :nie_wiem: :nie_wiem: :nie_wiem:
Dzarko - 2012-07-17, 10:53

Sprawdź może szczelinę. Tak sobie myślę, że na zimno chodzi OK a na ciepło szwankuje to może świadczyć o tym, że jest za duża szczelina w świecy. Materiał się rozszerza o jaki ułamek milimetra i mieszanka nie zapala się za każdym taktem.

Taka luźna teoria, ale to mi przyszło do głowy. Niech ktoś mnie poprawi, jeśli to głupota.

Ndz000 - 2012-07-17, 11:26

Dzarko, to powiec ile powinna mieć szczelina mm przy świecy ??
Dzarko - 2012-07-17, 11:37

Zgodnie z instrukcją. Do mojego to jest 0,7-0,8mm. Sprawdź w manualu.

[ Dodano: 2012-07-17, 11:41 ]
Spark plug gap:
0.8 ~ 0.9 mm

[ Dodano: 2012-07-17, 11:42 ]
Myślę, że w porządku jest jeśli jest na środku. U mnie są 0,75mm więc ustaw na 0,85 i zobacz co będzie.

"Niezmiernie ważne w przypadku świec jest ustawienie przerwy na elektrodach świecy bo to właśnie ona decyduje o właściwym zapłonie mieszanki, zalecane przez producentów przerwy wahają się w przedziale od 0,3 do 1,3 mm. Kiedy kupujemy nową świecę jesteśmy przekonani że ustawienie elektrod jest ok., nic bardziej błędnego jeden producent ustawi przerwę na 0,3 a inny na 1,3 zazwyczaj jest to 0,7. Dlatego powinniśmy przed założeniem świecy sprawdzić w książce serwisowej jaka odległość w przypadku konkretnej świecy powinna być ustawiona w naszym samochodzie".

Może masz 0,7 i nic się nie rozszerza tylko po prostu fabrycznie jest za mała? Za mała to też niedobrze.

kostass - 2012-07-17, 14:43

Bardzo ważne jest dobre wygrzanie świec po zmanie . Odpalenie silnika i doprowadzenie go do temperatury w jakiej pracuje , inaczej świece mogą sie pokryc od razu nalotem.
witek1965 - 2012-07-17, 20:30

Ndz000 napisał/a:
w sklepie specjalnie kupiłem dedykowane ds 650 byl ngk dpr7eix-9 hyba iz sprzedawca sie walnoł


nie walnął się . Dedykowane świece irydowe to DPR7EIX-9.
Wyczytałem na stronie, że odstęp między elektrodami wynosi tylko 0,6 mm
pozostałe dane to :

1. Średnica gwintu [mm] 12
2. Rozw. klucza sześciokąt. [mm] 18
3. Opornik przeciwzakłóceniowy tak
4. Wartość cieplna 7
5. Długość gwintu [mm] 19
6. Rodzaj elektrody irydowa

Ndz000 - 2012-07-18, 08:00

kostass, czyli co to znaczy wygrzanie świec ? odpalanie i śilnika itp. ? :nie_wiem:
Dzarko - 2012-07-18, 08:25

Tekst z innego forum motocyklowego:

"Pamiętaj! Po wkręceniu nowej świecy do silnika należy uruchomić silnik i pozostawić go uruchomionym do momentu uzyskania przez niego temperatury eksploatacyjnej. Powoduje to tzw. wygrzanie świecy.

Jest to szczególnie ważne podczas pierwszego uruchomienia. Pod żadnym pozorem prosimy nie wyłączać silnika po krótkotrwałej pracy. Ponowne uruchomienie silnika często pokazuje, że świeca nie działa.

Dzieje się tak, ponieważ silnik pracujący na ssaniu ma bardzo bogatą mieszankę, podczas spalania której powstaje sadza, która osadzając się na świecy tworzy powłokę bogatą w węgiel, który przewodzi iskrę.

Stosowanie się do powyższych zasad zaowocuje długim czasem eksploatacji, a co za tym idzie, zadowoleniem z jakości świec NGK.

Pamiętaj! Świece należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta motocykla, zawartymi w książce serwisowej.

Nigdy nie wykręcaj świecy z silnika, który jest jeszcze gorący - grozi to uszkodzeniem głowicy."

kostass - 2012-07-18, 09:07

Dzarko napisał/a:
Tekst z innego forum motocyklowego:

"Pamiętaj! Po wkręceniu nowej świecy do silnika należy uruchomić silnik i pozostawić go uruchomionym do momentu uzyskania przez niego temperatury eksploatacyjnej. Powoduje to tzw. wygrzanie świecy.

Jest to szczególnie ważne podczas pierwszego uruchomienia. Pod żadnym pozorem prosimy nie wyłączać silnika po krótkotrwałej pracy. Ponowne uruchomienie silnika często pokazuje, że świeca nie działa.

Dzieje się tak, ponieważ silnik pracujący na ssaniu ma bardzo bogatą mieszankę, podczas spalania której powstaje sadza, która osadzając się na świecy tworzy powłokę bogatą w węgiel, który przewodzi iskrę.

Stosowanie się do powyższych zasad zaowocuje długim czasem eksploatacji, a co za tym idzie, zadowoleniem z jakości świec NGK.

Pamiętaj! Świece należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta motocykla, zawartymi w książce serwisowej.

Nigdy nie wykręcaj świecy z silnika, który jest jeszcze gorący - grozi to uszkodzeniem głowicy."


Dokładnie jak w instrukcji powyżej . Jak widzisz ze moto gorzej odpala , zaczyna więcej palic to od razu zainteresuj sie filtrem powietrza i świecami . To najłatwiej mozna sprawdzić i najtaniej wymienić . NIe trzeba od razu pędzic do mechanika .

Ndz000 - 2012-07-18, 19:18

a jezeli sie nie wygrzeje czyli beda świece do wywalenia bo po wymianie pochodził moze 5 min...
kostass - 2012-07-18, 19:26

wyatrczy oczyścić z tego co sie na niej osadziło, sprawdzić szczelinę i wkręcić jeszcze raz
witek1965 - 2012-07-18, 19:27

Ndz000 napisał/a:
czyli co to znaczy wygrzanie świec ?
juz to raz napisałem. Wymień, wsiądź na motocykl i w drogę. Przejedź ok 30 km i masz świeczki wygrzane.
Wygrzewanie na postoju to ryzyko przebarwienia kolanek. W trakcie przejażdżki nie obawiaj się podkręcić manetką.

Cytat:
Pamiętaj! Po wkręceniu nowej świecy do silnika należy uruchomić silnik i pozostawić go uruchomionym do momentu uzyskania przez niego temperatury eksploatacyjnej. Powoduje to tzw. wygrzanie świecy.

Dragstar to nie puszka z automatycznym ssaniem, silnikiem chłodzonym cieczą i tłumikiem, którego kolor masz ogólnie w dupie, bowiem kolektor wydechowy zawsze ma kolor rdzawy, a reszty tłumika po prostu nie widać.

Ndz000 - 2012-07-18, 19:39

no tak zrobie, ustawie szczeline na 0,6mm i wygrzeje je jak radzicie a jak to nic nie da oddam to w cholere.....
Dzarko - 2012-07-18, 20:36

U ciebie szczelina ma być między 0,8 i 0,9. Fabrycznie była 0,6 czyli za mała i pewnie dlatego się krztusi. Zrób tak. Na zimnym odmuchaj gniazda świec, wyjmij świece, oczyść elektrody drobnoziarnistym papierem (ja czyściłem 320), ustaw szczelinę, załóż świece, odpal i pojeździj do pełnego nagrzania silnika. Myślę, że może być ok.
Dzarko - 2012-07-19, 06:14

Hmmm. Fakt, nie wiem, czy szczelina dla świec tradycyjnych i irydowych jest taka sama. Przy braku innych danych bym tak pewnie zrobił, ale jeśli można to sprawdzić, to trzeba się upewnić.

[ Dodano: 2012-07-19, 06:17 ]
http://www.ebay.com/itm/N...3-/150671773278

Stąd wynika, że nawet 0,9.

Ndz000 - 2012-07-19, 08:04

no to powiem iz szczelina jest miedzy 0,8 a 0,9 mm robie na magazynie stali i mam blache grubosci 0,8 i jest ciutke luzu .....
Dzarko - 2012-07-19, 10:30

A nie były zanieczyszczone?
Ndz000 - 2012-07-19, 12:53

nowki nie uzywane nie zniszczone wlasnie i to mnie dziwi troszke :nie_wiem: :nie_wiem: iz tak działaja
Dzarko - 2012-07-19, 12:57

Chodzi mi o to, czy po założeniu i po tym, jak silnik kiepsko działał to po wyjęciu były brudne?
Ndz000 - 2012-07-19, 13:34

to tak troszzke okopcone były ... :|
Dzarko - 2012-07-19, 13:35

A po oczyszczeniu i przegrzaniu problem pozostał?
Ndz000 - 2012-07-19, 14:14

Dzarko, Kiler w sobote bede teraz walczył z wymianato Ci poprostu odpowiem sprawdze szczelino mierzem oczyszcze je i wkrece i zobaczymy co i jak ;d
Dzarko - 2012-07-26, 18:44

No i?
Leonn - 2013-03-15, 22:20

Fajne porównanie świecy zwykłej i irydowej

http://www.youtube.com/wa...ature=endscreen

http://www.youtube.com/wa...feature=related

zresztą zawsze uważałęm że co droższe to lepsze szczególnie tej samej firmy porównując NKG zwyklą 10 zł do irydowej 40 zł

Co do przerwy to wymienialem swiece kilka dni temu
Wczesniej mialem 0,6 dziwnie pracował - teraz mam 0,9 i miodzio (świece zwykłe DPR7EA-9)

Ndz000 - 2013-03-19, 20:53

a pro po wracajac do tematu zamontowalem zwykle swieczki i gada elegancko niewiem czemu moja kruszyna tak reagowała na swiece irydowe :(
Radio - 2013-03-19, 21:04

Bo świece irydowe najlepiej tolerują motocykle na wtrysku, zwykłe gaźnikowe pracują najlepiej na zwykłych świecach, dlatego powinniśmy stosować świece takie jakie podaje instrukcja od naszego moto.
wemar - 2013-03-19, 21:34

Radio napisał/a:
Bo świece irydowe najlepiej tolerują motocykle na wtrysku, zwykłe gaźnikowe pracują najlepiej na zwykłych świecach, ...

Akurat jest dokładnie odwrotnie. Wtrysk zapewnia optymalną mieszankę paliwowo-powietrzną w prawie każdych warunkach. W gaźniku bywa z tym różnie i wtedy zdolność do wygenerowania dobrej iskry jest zdecydowanie bardziej przydatna.

Radio - 2013-03-19, 23:09

Gdzie można zapoznać się z tą teorią o której piszesz?
wemar - 2013-03-19, 23:26

Podręcznik z technikum samochodowego - tak pierwszy lepszy przykład. Jeśli chcesz coś ambitniejszego, to polecam literaturę akademicką z zakresu fizyki, w szczególności o właściwościach prądu w różnych środowiskach.
Radio - 2013-03-19, 23:31

Miałem na myśli konkretny link do strony a nie odsyłanie do podręczników z technikum ;D
A tak na marginesie pytanie odnośnie podręcznika z technikum samochodowego..... z którego roku masz na myśli wydanie ?

Leonn - 2013-03-20, 00:28

Jako iż jestem po mechaniku szukałem tego w książkach ale nie znalazłem jednak sądzę że wemar ma rację
wemar - 2013-03-20, 10:32

Na temat świec zwykłych i irydowych jest na tym forum sporo napisane - są tez opinie tych co zmienili jedne na drugie. To chyba najszybszy sposób pozyskania informacji.
Trudno komuś kto tematu nie czuje, a już "otarł się o wiedzę mechaniorów" wytłumaczyć krótko i treściwie zjawiska związane z zapłonem i świecami. Może jednak ktoś pamięta ze szkoły (to był chyba program fizyki w szkole podstawowej) czemu w szpiczaste dachy piorun uderza najczęściej.

Radio - 2013-03-20, 18:48

Teorię wszyscy znają, zwłaszcza powielaną przez osoby które zastosowały te świece w swoich motongach, informacje na temat oszczędności rzędu 5%, łatwość rozruchu, wzrost mocy silnika na poziomie nawet 7%, itp, a spotykamy się z realiami które przekładają się na łatwość rozruchu oraz zwiększoną trwałość świec irydowych jak i platynowych w porównaniu ze zwykłymi świecami, dlatego zadałem te pytania a w zamian otrzymałem odpowiedzi przekierowujące mnie do czegoś czego nie ma...... gdyby z zastosowania takich świec były tak ogromne korzyści to producenci motocykli już od dawna by stosowali je w swoich produktach, a jednak tego nie robią, to samo dotyczy nadprzyrodzonych zdolności filtrów firmy K&N, tutaj również nie ma producenta który by zastosował je seryjnie w swoich motocyklach, przecież wzrost ceny motocykla byłby minimalny w porównaniu do ceny finalnej a korzyści byłyby ogromne, jednak tak nie dzieje się, dlaczego?

wemar, tak na marginesie to powiem Ci że temat czuję z prozaicznego powodu,motocyklami jeżdżę od ponad 30 lat, był okres że prowadziłem własny warsztat, z wykształcenia jestem mechanikiem i jestem trzecim pokoleniem w mojej rodzinie która jeździ motocyklami, nie twierdzę że jestem alfą i omegą lecz trochę wiedzy praktycznej jak teoretycznej przez te lata liznąłem.

soft - 2013-03-20, 20:31

Radio napisał/a:
gdyby z zastosowania takich świec były tak ogromne korzyści to producenci motocykli już od dawna by stosowali je w swoich produktach, a jednak tego nie robią, to samo dotyczy nadprzyrodzonych zdolności filtrów firmy K&N, tutaj również nie ma producenta który by zastosował je seryjnie w swoich motocyklach, przecież wzrost ceny motocykla byłby minimalny w porównaniu do ceny finalnej a korzyści byłyby ogromne, jednak tak nie dzieje się, dlaczego?


Filtry K&N zastosowane w motocyklu bez regulacji mogą zrobić więcej złego niż dobrego. Filtr stosuje się do zmienionych gaźników lub power commandera.
Producent motocykla produkuje go tak aby koszty produkcji były optymalne do osiągów. Wyobraź sobie że producent jednak stosuje ten filtr:
- zakłada dysze i iglice "Stage 1 do 3" Dynojet
- zakłada filtr powietrza K&N, a że do filtra dostaje się za mało powietrza dokłada hypercharger ....
i żeby nie dławiło na wydechach zakłada wydechy Cobry
Okazuje się że świece nie wyrabiają i dokłada Irydy.
i co ma + 15KM ..... ale po co każdemu użytkownikowi DS1100 dodatkowe 15 KM - jak może kupić XV1300 , 1600, 1900......
Wtedy nie mamy Yamachy dla "mas" tylko dla wybranych.
W Mercedesie to się nazywa AMG czy Brabus ... jakoś tak.

[ Dodano: 2013-03-20, 20:33 ]
Nie można wytwarzać produktu, który będzie wewnętrznie konkurował z innymi modelami tej samej firmy.

duoma - 2013-03-20, 20:37

Wracając do świec - ja zakładam w tym sezonie IRYDY - nie liczę na cuda, ale jeśli jest to bardziej trwała świeca to uważam że warto.
witek1965 - 2013-03-20, 20:40

Radio napisał/a:
gdyby z zastosowania takich świec były tak ogromne korzyści to producenci motocykli już od dawna by stosowali je w swoich produktach, a jednak tego nie robią, to samo dotyczy nadprzyrodzonych zdolności filtrów firmy K&N, tutaj również nie ma producenta który by zastosował je seryjnie w swoich motocyklach, przecież wzrost ceny motocykla byłby minimalny w porównaniu do ceny finalnej a korzyści byłyby ogromne, jednak tak nie dzieje się, dlaczego?


tu bym z tobą polemizował :

Jeszcze w roku 1993 w moim escorcie fabrycznie montowane były świece platynowe.

Niektóre motocykle maja fabryczne filtry K&N
Masz 100% racji na temat wzrostu mocy i oszczędności paliwa, bo jej nie ma.

Mam założone i mogę to potwierdzić, tak jak i potwierdzić, że motocykl zapala od dotknięcia.

Natomiast żywotność świecy irydowej jest nieporównywalnie większa od "zwykłej" świecy, jak również "jakość" iskry.

soft - 2013-03-20, 20:40

Ja wczoraj kupiłem do XV1900 ...... 4X47zł ...... :beczy:
witek1965 - 2013-03-20, 20:43

Cytat:
Filtry K&N zastosowane w motocyklu bez regulacji mogą zrobić więcej złego niż dobrego.
w MS 1300 nie zrobią, bo jest sonda lambda i sterownik wtrysku. Natomiast korzyść z wielosezonowości spora. Im droższy filtr papierowy, tym ekonomiczniejszy zakup K&N.
W następnym samochodzie na bank zakładam K&N.

duoma - 2013-03-20, 20:43

soft napisał/a:
Ja wczoraj kupiłem do XV1900 ...... 4X47zł ...... :beczy:


Ja kupowałem DENSO za 57 PLN - skusiłem się na DENSO tylko dlatego że są produkowane tylko w JAponii, a NGK w różnych dziwnych miejscach.

witek1965 - 2013-03-20, 20:46

soft, chiało się mieć większego, trzeba go karmić. Cylindry prawie litr każdy, jedna świeca miała to uciągnąć ?

[ Dodano: 2013-03-20, 20:46 ]
duoma napisał/a:
a NGK w różnych dziwnych miejscach.
Irydowe w Japonii.
Podaj link do tych denso

soft - 2013-03-20, 20:58

Ja kupiłem także DENSO
Wyobraźcie sobie że pierwsze moje irydy NGK do Drag Stara kupiłem na allegro .... jakieś tanie były. Chyba po 30 zł ...
Po założeniu podziałały 1 dzień i wymieniłem na stare. Dostały przebicia. Moja opinia o irydach legła w gruzie, do momentu kiedy nie załatwiłem sobie irydów z USA. Okazało się, że opakowania prawie podobne, nadruki na świecach prawie podobne. Po założeniu motocykl dostał skrzydeł. Praca super... Poczytałem na internecie na temat irydów NGK i okazało się że te pierwsze z allegro to jakieś tureckie podróbki.

Tak więc jak macie możliwość - to używajcie Denso lub NGK z USA lub niemieckich stron (sklepów) motocyklowych.

duoma - 2013-03-20, 21:08

Tak są produkowane w Japonii DENSO - za chwilę
Tu przykładowa sprzedaż i mozliwe zamienniki sklep

witek1965 - 2013-03-20, 21:09

soft napisał/a:
Poczytałem na internecie na temat irydów NGK i okazało się że te pierwsze z allegro to jakieś tureckie podróbki.


:poddajesie: :poddajesie: :poddajesie: czego juz nie podrabiają, nawet świece. Można się wq....ć

wemar - 2013-03-20, 21:27

Radio napisał/a:
Teorię wszyscy znają, zwłaszcza powielaną przez osoby które zastosowały te świece w swoich motongach,

Ja zastosowałem, ale nigdzie nie powielałem opinii, które sugerujesz, poza łatwiejszym rozruchem i pracą na zimnym silniku, co pozwala szybciej przymknąć ssanie, a co za tym idzie, przyspieszyć proces nagrzewania silnika.

Radio napisał/a:
wemar, tak na marginesie to powiem Ci że temat czuję z prozaicznego powodu,motocyklami jeżdżę od ponad 30 lat, ...

Skoro się licytujemy (żart ;) ), to ja mam na koncie już ponad 1 mln km, na różnych pojazdach napędzanych benzyną, których silniki w większości sam sobie serwisowałem.
Ze świecami eksperymentowałem dawno temu. Platyny, irydy, wieloelektrodowe. Wynik obserwacji jest taki jak napisałem wczesniej, a co zakwestionowałeś. Wyczuwalny zysk obserwowałem na silnikach gaźnikowych. Czasem znakomicie sprawowała się zwykła trójelektrodowa (w Maluchu Bosch, w WSK125 Champion). Także w Virago 750 przez 3 sezony przejechałem 32 tyś km. na trójelektrodowych Iskarach (13 zł sztuka), raz na rok sprawdzając stan zużycia i przerwę iskrową. Wcześniej w 3 miesiące wyrzuciłem dwa komplety "zalecanych" NGK - i do dziś produkty tej firmy obchodzę wielkim łukiem.

witek1965 - 2013-03-21, 06:17

wemar, do kompletu informacji jakie podałeś brakuje tylko wzmianki o LPG. Ten system zasilania silnika wyjątkowo wymaga dobrej iskry. I tu dobra świeca irydowa jest kluczem do sukcesu, no i przewody WN oczywiście.
Również eksperymentowałem jak TY ze świeczkami, kupując dwu i trzy elektrodowe. Nie było wtedy irydowych

wemar - 2013-03-21, 07:25

Też się spotkałem z takimi opiniami przy zasilaniu LPG, ale osobiście nie miałem z tym do czynienia, więc się nie wypowiadam.
Radio - 2013-03-21, 11:29

W sumie nikt nie ma zamiaru z nikim się licytować, chodzi o to aby wymieniać się sprawdzonymi opiniami (najlepiej własnymi), a co najważniejsze to realnymi i tyle...

Wracając do świec irydowych to na 99.99% wiemy że mają dużo większy żywot niż zwykłe świece, dają mocniejszą iskrę, są mniej podatne na zalanie oraz mają większą odporność na osadzanie się nagaru, resztę "ochów i achów" możemy włożyć między bajki..... chyba że ktoś pokusi się i zrobi dokładne pomiary, w tym na hamowni, oczywiście mowa o zastosowaniu świec irydowych w motocyklach.

wemar - 2013-03-21, 11:59

Radio napisał/a:
Wracając do świec irydowych to na 99.99% wiemy że mają dużo większy żywot niż zwykłe świece, dają mocniejszą iskrę, są mniej podatne na zalanie oraz mają większą odporność na osadzanie się nagaru, resztę "ochów i achów" ...

To co wymieniłeś, to zdecydowana większość tego, czego od świecy oczekujemy. Natomiast to co pogrubiłem w Twojej wypowiedzi, da się "przekuć" na ekonomię lub dynamikę. Jednak sama wymiana świec na irydowe tego nie załatwi - bo niby czemu, skoro zestrojenie układu zasilania nie uległo zmianie. Przy skuteczniejszej iskrze, można jednak ustawić uboższą mieszankę (dysze, poziom paliwa, nowa mapa w Power Commanderze), uzyskując mniejsze spalanie - oczywiście kosztem osiągów maksymalnych, ale większość i tak ich nie wykorzystuje. Powyższe trzeba jednak zrobić z głową, bo można doprowadzić do przegrzania silnika. Mowa tu jednak o czynnościach, które kiedyś praktykowało wiele osób na Maluchach i Polonezach, a które dziś są w zaniku, albo przez brak wiedzy, umiejętności czy części. Nie ma też takiego parcia na takie zabawy, jak to było kiedyś. Do tego dochodzi szeroko rozumiana ekonomia takich działań ... by zyskać kilkuprocentową oszczedność, w sprzęcie, który jest na tyle zaawansowany np. normami czystości spalin, że mało co jest jeszcze do urwania.
Świece irydowe, przez dłuższą żywotność, dająza to np. komfort spokojnej jazdy w dalekie trasy, co jest wartością samą w sobie. Choć w RS-ie podwyższenie niezawodności już uzyskano dając dwie świeczki na garnek, ale i tak wrzuciłem irydy, choćby z tego względu, że nie jest przyjemnością w trasie zrzucać zbiornik, by do świec się dostać. Czynność ta wprawdzie jest bardzo prosta, ale ... po co?

Radio - 2013-03-21, 13:09

Motocykle służą do jeżdżenia a nie do eksperymentowania i bicia rekordów w minimalnym zużyciu paliwa, tak było kiedyś gdy paliwo było na kartki, a domorośli garażowi mechanicy w każdą sobotę w garażowych zaciszach płodzili turbinki Kowalskiego zapijając zupą chmielową z pobliskiego browaru ;D dzisiaj kupujesz pojazd, tankujesz go i masz się cieszyć jazdą a nie myśleć ile to zaoszczędzę paliwa zamykając o 2 mm manetkę gazu podczas zjazdu drogą o 7% nachyleniu ;/ jak stać na konia to i na obrok również powinno stać, a jak nie to rower pomiędzy pośladki i sprawa załatwiona ;D nie piszę personalnie, piszę ogólnikowo ;D
wemar - 2013-03-21, 13:19

No tak, ale to Ty pytałeś się o wymierne korzyści z zastosowania świec irydowych ;d
Radio - 2013-03-21, 17:41

.... oj tam.... oj tam ;D ..... rozmawiamy ogólnie o świecach więc każdy wątek na ten temat jest dobry.
robert bagan - 2013-03-21, 18:37

W poprzednim sezonie założyłem denso 55 pln za sztukę
Nie zauważyłem różnicy więc niewarto przepłacać

remol71 - 2013-03-21, 19:24

Chciałem kupić Iskrę ale nie ma :(
Radio - 2013-03-21, 19:44

remol71 napisał/a:
Chciałem kupić Iskrę ale nie ma :(

Poszukaj na stronie producenta http://www.iskra-kielce.pl/ a dokładniej to tutaj http://www.iskra-kielce.p...ucji-,3419.html

remol71 - 2013-03-21, 19:46

Szukałem 2 lata temu w katalogu Iskry i nie było. Może coś się zmieniło. Popatrzę jutro :)
SATURIAN - 2013-03-21, 20:37

W Dragu miałem Iridium Denso , palenie od strzała , nigdy nawet nie kichnął , na ssaniu krótko , czyli tzw. święty spokój.
Na zużycie paliwa w moto nigdy nie patrzę , chyba , żeby zaczął pić jak smok .Jeśli spali pół litra czy litr więcej nie wnikam . Wpływ na spalanie , nie wiem czy nie największy , ma "motorniczy ", który go prowadzi :bajbis2: :ktm: :scig:

witek1965 - 2013-03-22, 02:57

Jestem pod wrażeniem ludzi, którzy widzą różnicę. Ja nie widzę. Pytanie dlaczego - bo na normalne zjawiska
SATURIAN napisał/a:
palenie od strzała , nigdy nawet nie kichnął , na ssaniu krótko , czyli tzw. święty spokój
nie zwraca się uwagi. Tak ma właśnie być. Chechłanie po kilka razy, to jest zjawisko nienormalne, no alew przecież nowa świeca tradycyjna też może być przez jakiś czas na tyle dobra, że nie trzeba będzie chechłać i zapali od strzała. Pytanie, czy przez 100 kkm ?
patryk_c - 2013-03-22, 12:36

witek1965 napisał/a:
Jestem pod wrażeniem ludzi, którzy widzą różnicę. Ja nie widzę.



:pokooj:


Ja mam tak samo


A wożę się na świeczkach E3 więc powinienem :hahaha:

Radio - 2013-03-22, 12:54

patryk_c napisał/a:
witek1965 napisał/a:
Jestem pod wrażeniem ludzi, którzy widzą różnicę. Ja nie widzę.

:pokooj:
Ja mam tak samo
A wożę się na świeczkach E3 więc powinienem :hahaha:

Właśnie o tym pisałem, ale jak się chce to można wiele, nawet niemożliwych rzeczy zobaczyć ;p ;D

SATURIAN - 2013-03-22, 12:57

Witek , dlatego napisałem , że to normalne rzeczy i na nie właściwie nie zwraca się uwagi . Na sprawnej tradycyjnej świecy też zapewne chodziłby tak samo .
A czy lepsza świeca jedna czy druga ..... , ile osób , tyle komentarzy. Niech każdy kupi sobie taką , jaką uważa za najlepszą :amen:

witek1965 - 2013-03-22, 15:57

Ja tam kupiłem i jestem zadowolony, żałuję, że nie kupiłęm filtra K&N. Rachunek jest prosty. Filt papierowy - 60 zeta. K&N 4 x tyle. Zwrot nakładów po 4 sezonach. Zysk natychmiastowy - zakładam i zapominam o nim. Czyszczenie po 80kkm bodajże. Wzrost mocy - jeżeli wystąpi w co wątpię, to czemu nie, każdego konika przyjmę do siebie.
Syku - 2016-02-14, 18:38

Witam, mam zamiar na ten sezon wymienić świeczki, i piszecie że seryjne, dedykowane ustawione są na 0,7mm a do Draga 650 szczelina ma być między 0,8 a 0,9mm.
To jak zmienić tą przerwę na świecy, co odkręcić żeby tą przerwę zmienić?

soft - 2016-02-14, 19:01

Przed wymianą świeczek, weź do ręki szczelinomierz paskowy, ustaw na 0,8 lub 0,85 i tak rozegnij elektrody w świecy aby szczelinomierz lekko wszedł pomiędzy elektrody. Następnie delikatnie postukaj w elektrodę aby ją dogiąć do szczelinomierza. Wyjmij szczelinomierz z pomiędzy elektrod. Wymień świece.
witek1965 - 2016-02-14, 19:35

Syku napisał/a:
piszecie że seryjne, dedykowane ustawione są na 0,7mm
nie czytaj bzdur
mniej będziesz miał problemów.
Dedykowana świeca zapłonowa do XVS 650 DPR7EA-9
ma odstęp 0,9 mm. jaski inny miałaby mieć ? :nie_wiem: i pytanie dlaczego producent świecy miałby zastosować inny rozstaw od zalecanego ? :nie_wiem:

kup i zamontuj DPR7EIX-9 nie będziesz miał dylematu i zapomnisz o wymianie na długie lata.

[ Dodano: 2016-02-14, 19:39 ]
Zamiast NGK możesz kupić Denso X22EPR-U9 - fabryczny rozstaw elektod 0,8 i nie ingerowałbym w niego lub IX22B

Syku - 2016-02-14, 21:18

soft, witek1965 - dzięki za info, taką świece mam zamiar kupić (bo dedykowana) ale tyle było napisane że aż zgłupiałem (że trzeba ustawiać tą dedykowaną do danego motonga), to spoko kupuję, starą wykręcam, zakładam nową i już niedługo w trasę, bo wiosna tuż tuż :skuter: :skuter:
remol71 - 2016-02-14, 22:29

Syku,

Kup normalne NGK do tego modelu, a nie żadne tam irydy. Świece są na wierzchu, wymiana to 2 minuty, szkoda forsy na wynalazki, które poprawiają jedynie samopoczucie. Nie czytaj tych bajek o cudowności działania świec irydowych.

witek1965 - 2016-02-14, 22:33

Syku napisał/a:
że trzeba ustawiać tą dedykowaną do danego motonga
sprawdzić możesz,to nic nie kosztuje. Istnieje coś takiego jak błędy fabryczne.
No i nie zapomnij o wygrzaniu świecy. Świecy nie dokręca się na siłę. Moment 18-20Nm. jeżeli nie posiadasz klucza dynamometrycznego, to wkręć świecę do oporu ręką, a następnie dociąg kluczem ok 90 st. Świeca ma się wkręcać bez oporu. Jak stawia opór to jest prawdopodobieństwo, że się krzywo wkręca, a to już tylko krok do zerwania gwintu.
remol71 napisał/a:
szkoda forsy na wynalazki, które poprawiają jedynie samopoczucie.

wypadałoby podać jakieś merytoryczne argumenty, czy po prostu NIE, bo NIE ;/

Syku - 2016-02-15, 19:48

Dzięki koledzy, kupię NGK bo na tych do tej pory jeździłem i było wszystko ok. Palenie bez problemów, ładna praca silnika ale myslę, że już pora na nowe bo nie wiem ile te miały przejechane lub ile mają "lat" bo tak świeczki chyba po 2 sezonach nie rdzewieją ? :shock:

http://www.fotosik.pl/zdjecie/02a0419b1d379839
http://www.fotosik.pl/zdjecie/d668855f76509c95

.....chyba że się mylę.... ;d

[ Dodano: 2016-02-15, 20:11 ]
a przy okazji dodam jeszcze pytanie: delikatna ilość oleju na gwincie świecy oznacza coś złego, czy to normalne? z gwintu nie kapało jak wykręcałem, jest delikatnie wilgotny jak na zdjęciu....

witek1965 - 2016-02-16, 01:41

Syku, poczytaj sobie http://www.e-autonaprawa....lonowych.html:0 wszystkie części

http://autokult.pl/14085,...onowych-czesc-1
http://autokult.pl/14075,...onowych-czesc-2

http://autokult.pl/10519,...samemu-poradnik

Potraktuj tą lekturę jako ciekawostkę

Syku - 2016-02-16, 18:48

witek1965 - dzięki za podrzucenie linków do tematu aczkolwiek nie było konkretnej informacji na temat delikatnego zapocenia na gwincie świecy (na izolatorze owszem).
Jak oglądałeś moje świeczki, to myślę że nie mam się czym zbytnio martwić.

witek1965 - 2016-02-17, 01:27

Syku napisał/a:
Jak oglądałeś moje świeczki, to myślę że nie mam się czym zbytnio martwić.
równiez tak sądzę. Kolorek odpowiedni, a rdza, no cóż na to poradzisz. Woda się dostała prawdopodobnie, kiepska warstwa ochronna chromu :nie_wiem: Założysz nowe, jakie by nie były( standard, czy iryd) i będziesz śmigał.
Merlin - 2016-08-16, 21:05

Drag Star XVS1100 :oops:

Poproszę o dodanie modelu do tytułu postu.


Czy świeca BPR7ES samochodowa różni się od motocyklowej? oznaczenia te same więc na mój rozum nie.

witek1965 - 2016-08-16, 23:49

Merlin napisał/a:
Czy świeca BPR7ES samochodowa różni się od motocyklowej?
to chyba jakieś nieporozumienie. Zastosowanie świecy nie ma znaczenia. Jedna świeca może mieś zastosowanie w kilkudziesięciu rożnych silnikach.
Merlin - 2016-08-21, 21:02

Zmyliło mnie, że przy jednych piszą samochodowa przy innych motocyklowa, oznaczenie to samo.

Ktoś podpowie jak dobrać się do świec? zbiornik mam zdjęty.
Niestety podczas demontażu wężyka spod kranika, wężyk wyszedł z kranika wraz z mosiężną tulejką, jak to uszczelnić (czy w ogóle trzeba)? wkleić?

jaro - 2016-08-23, 08:03

Merlin, rozumiem że zbiornik zdjęty z innych powodów niż wymiana świec ;d
Merlin napisał/a:
Ktoś podpowie jak dobrać się do świec?

klucz do świec i wykręcasz, wcześniej zdejmij fajki.
mosiężny króciec wciśnij z powrotem lekko puknij trzonkiem młotka żeby lepiej siedział, powinno być dobrze. Też tak kiedyś miałem jak się wężyk zapiekł na tym króćcu. Skoro masz już zdjęty zbiornik to przedmuchaj cały układ paliwowy i filtr paliwa, lub wymień na nowy (filtr oczywiście).

danek25 - 2016-09-14, 12:22

klucz do świec długa przedłużka i treszczotka zawsze daje radę, co do gażników to zdejmujesz zbiornik, air box, filtr powietrza rury dolotowe powietrza i gażnik na wierzchu. To tak w skrócie.
Leonn - 2017-03-16, 01:17

Wczoraj zakupiłem świece do mojego MS XV 1900 i doszedłem do etapu odkręcania filtra powietrza no i się poddałem... wymieniał ktoś świece w tym modelu? Jakim kluczem odkręcić te świece (prostym się nie dojdzie do świec po prawej stronie cylindrów) no i jak zdemontować ten nieszczęsny filtr powietrza...
soft - 2017-03-16, 23:50

Spoko - ja wymieniałem.
Trzeba zdjąć zbiornik i filtr powietrza.
klucz do świec jest o nietypowym rozmiarze 18mm.
Z tego co pamiętam wymieniałem kluczem prostym - ale głowy uciąć nie dam.
(ja profilaktycznie wymieniłem na irydy, żebym tej operacji nie musiał powtarzać gdzieś na wyjeździe)

Leonn - 2017-03-19, 20:03

Udalo sie ale nie bylo latwo. Nie wiedzialem tylko jak mocno dokrecic swiece ale skorzystalem z zasady dokrecic palcami do oporu i 90 stopni kluczem. Co do upocenia pod swieca wnioskuje ze ktosza slabo dokrecil swiece i takie upocenie wtedy widoczne

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group