|   | 
								YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM
  | 
								  | 
							 
						 
						 
						
						Mechanika - Sprzęgło, dziwne objawy 
						
												 misiekmc12 - 2009-10-10, 18:47 Temat postu: Sprzęgło, dziwne objawy Witam wszystkich użytkowników  forum. 
 
Jestem świeżym posiadaczem Drag Stara.
 
 
 Wczoraj zauważyłem że podczas postoju na biegu jałowym i wrzuceniu pierwszego biegu motorem lekko szarpie do przodu. 
 
 
Po za tym sprzęgło zabiera na samym końcu ( prawie przy całkowitym puszczeniu klamki ) 
 
 
Czym to może być spowodowane    
 
 
I jak taka wadę usunąć   
 
 
Proszę o pomoc.   
												 1janbo - 2009-10-10, 18:50
  A czytałeś inne posty? 
 
 
A czytałeś Regulamin?
												 misiekmc12 - 2009-10-10, 19:19
  A czytałem inne posty.....
 
 
I nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.......
 
 
Słabo szukałem   
												 Ziółek - 2009-10-10, 19:30
  misiekmc12, Moderator odsyła cis do przywitalni. Bo to jest zasada forum że najpierw się przedstawiamy     
 
 
W temacie sprzęgła to szarpnięcie (lekkie) jest chyba w każdym dragu.
 
Jeśli masz sprzęgło przy końcu to może wystarczy podkręcić linkę ? Masz tam chyba regulację.
												 misiekmc12 - 2009-10-10, 20:17
  siedziałem ostatnio na Dragu , który nie miał opisanego szarpnięcia przy wrzucaniu 1-dynki.
 
 
Więc może ktoś jeszcze podzieli się zaobserwowanym u siebie szarpnięciem.
 
 
Co do linki , to może się naciągał i trzeba by ją wymienić ? Bo regulacji przy klamce zostało już bardzo niewiele.
												 arekw711 - 2009-10-10, 20:25
  U mnie też czasami szarpnie szczególnie rano gdy jeszcze zimny
												 pan_wiewiorka - 2009-10-10, 20:26
  Przy wbijaniu jedynki może być odczuwalne wbicie biegu i delikatne szarpnięcie. Ale ten objaw - jeśli wystęuje - powinien być odczuwalny wyłącznie na dźwigni zmiany biegów a nie na klamce. Skrzynia Draga jest ogólnie dość toporna i głośna ale w miarę precyzyjna   
												 arekw711 - 2009-10-10, 20:27
  No fakt głośna to ona jest
												 misiekmc12 - 2009-10-10, 20:33
 
  	  | pan_wiewiorka napisał/a: | 	 		  Przy wbijaniu jedynki może być odczuwalne wbicie biegu i delikatne szarpnięcie. Ale ten objaw - jeśli wystęuje - powinien być odczuwalny wyłącznie na dźwigni zmiany biegów a nie na klamce. Skrzynia Draga jest ogólnie dość toporna i głośna ale w miarę precyzyjna    | 	  
 
 
Wbicie biegu jest odczuwalne poprzez delikatne szarpnięcie motoru do przodu. Występuje na zimnym jak i na ciepłym silniku.
												 pan_wiewiorka - 2009-10-10, 20:55
 
  	  | misiekmc12 napisał/a: | 	 		  | Wbicie biegu jest odczuwalne poprzez delikatne szarpnięcie motoru do przodu. Występuje na zimnym jak i na ciepłym silniku. | 	  
 
No to, wg mnie, jest ok.
												 patryk_c - 2009-10-10, 20:59
  Co do odczuwalnego (!) (czy to tak się pisze  shock ) wbicia jedynki to potrafi uderzyć w każdym moto czasami... 
 
 
Co do momentu załączenia biegu - to albo pozostaje ci regulacja na drugim krańcu linki, albo wymiana sprężyny. 
 
 
A - jeszcze jedno - producent zaleca 10 do 15 mm luzu ("freeplay") na klamce sprzęgła...
												 zbymus - 2009-10-10, 21:04
 
  	  | pan_wiewiorka napisał/a: | 	 		   	  | misiekmc12 napisał/a: | 	 		  | Wbicie biegu jest odczuwalne poprzez delikatne szarpnięcie motoru do przodu. Występuje na zimnym jak i na ciepłym silniku. | 	  
 
No to, wg mnie, jest ok. | 	  
 
 
Poluzuj trochę linkę przy skrzyni biegów i będzie OK.
												 Lokis - 2009-10-11, 12:06
  Szarpnięcie jest odczuwalne przy zimnym silniki kiedy olej jest jeszcze gęsty. W miarę pracy silnika i rozgrzania oleju efekt powinien zaniknąć.
												 Jacek - 2009-10-11, 17:58 Temat postu: Re: Sprzęgło, dziwne objawy
  	  | misiekmc12 napisał/a: | 	 		  Witam wszystkich użytkowników  forum. 
 
Jestem świeżym posiadaczem Drag Stara.
 
 
 Wczoraj zauważyłem że podczas postoju na biegu jałowym i wrzuceniu pierwszego biegu motorem lekko szarpie do przodu. 
 
 
Po za tym sprzęgło zabiera na samym końcu ( prawie przy całkowitym puszczeniu klamki ) 
 
 
Czym to może być spowodowane    
 
 
I jak taka wadę usunąć   
 
 
Proszę o pomoc.    | 	  
 
Nie masz się czym przejmować, jest to normalny objaw. Tarcze sprzęgłowe są zlepione olejem i przy wbijaniu biegi zawsze wystąpi lekkie szrpnięcie. Na zimnym silniku, gdy olej jest gęsty będzie to bardziej odczuwalne.
												 soft - 2009-10-11, 19:09
  Ja przed chwilą zrobiłem test - u mnie nie szarpie.
 
W poprzedniej Yamaszce (XT) pamiętam że też szrpało.
 
 
Wydaje mi się jednak że w skali problemów z jakimi możemy się spotkać ten jest najmniejszy.    
												 dragbiker - 2009-10-11, 19:23
  Witam kolegę z Tychów!
 
U mnie w Dragsiu też szarpie przy włączaniu jedynki, jest to normalny objaw. Nie ma powodów do niepokoju.
												 misiekmc12 - 2009-10-12, 17:15
  bardzo możliwe że chodzi tu o gęsty olej i zlepienie się tarczy.
 
Wczoraj zrobiłem eksperyment :
 
wbiłem 1 - szarpło....
 
wrzuciłem na luz.........
 
ponownie wbiłem 1 - i tu niespodzianka , nic nie szrpło
 
 
Zjawisko takie występuje tylko podczas zrobienia tych czynności jedna po drugiej.
 
Podczas jazdy , przy dłuższym odstępie czasu pomiędzy biegiem 1 a innymi - szarpnięcie dalej występuje.
 
Ale chyba nie będę się tym przejmował. Widocznie te typy tak mają.
												 krotom - 2009-11-20, 07:19
  W moim poprzednim motocyklu (Kingway Challenenger - o ile można go nazwać motocyklem roll ) też miałem problem z szarpaniem podczas wrzucania jedynki gdy motocykl był zimny, odkryłem że kilkakrotne wciskaniem i puszczanie sprzęgła (nim wbije się bieg) skutecznie niweluje ten efekt.
 
W mym Dragu, odpukać, nic nie szarpie   
												 mikssdaniel - 2010-09-06, 05:36
  U mnie z tym szarpaniem przy wrzucaniu 1 jest coraz gorzej szczególnie przy zimnym silniku.
 
Gdy nacisną sprzegło jest szarpniecie i metaliczny dźwięk o dziwo tylko przy 1 przełożeniu.
 
Gdy trzymam ciagle wcisniete sprzegło i prubuję przerzucać biegi z luz -> 1; 1-> luz itd to wszystko jest OK.
 
Znów puszczam sprzegło, naciskam i próba zmiany biegu kończy się szarpnieciem i metalicznym dźwiękiem.
 
Od razu zaznaczam że naciąg linki nic nie daje. Jakieś pomysły?
												 MIKI - 2010-09-06, 21:24
 
  	  | mikssdaniel napisał/a: | 	 		  U mnie z tym szarpaniem przy wrzucaniu 1 jest coraz gorzej szczególnie przy zimnym silniku.
 
Gdy nacisną sprzegło jest szarpniecie i metaliczny dźwięk o dziwo tylko przy 1 przełożeniu.
 
Gdy trzymam ciagle wcisniete sprzegło i prubuję przerzucać biegi z luz -> 1; 1-> luz itd to wszystko jest OK.
 
Znów puszczam sprzegło, naciskam i próba zmiany biegu kończy się szarpnieciem i metalicznym dźwiękiem.
 
Od razu zaznaczam że naciąg linki nic nie daje. Jakieś pomysły? | 	   Jaki masz olej?, dni są coraz chłodniejsze a olej coraz gęstszy co może być przyczyną coraz mocniejszych szarpnięć   
												 Clinton - 2010-09-07, 12:11
  A czy stuki podczas wrzucania kolejnych biegów to normalny objaw? Żadnych szarpnięć nie ma tylko stuki. Poza tym skrzynka pracuje jak ta lala.
												 DarekU - 2011-04-23, 11:13
  No cześć 
 
U mnie z szarpaniem przy wrzucaniu 1 jest tak samo jak u was tylko że efekt nasila się przy ciepłym silniku
 
Gdy nacisnąć sprzęgło jest szarpniecie i metaliczny dźwięk o dziwo tylko przy 1 przełożeniu. 
 
Gdy trzymam ciągle wciśnięte sprzęgło i próbuję przerzucać biegi z luz -> 1; 1-> luz itd to wszystko jest OK. 
 
Znów puszczam sprzęgło, naciskam i próba zmiany biegu kończy się szarpnięciem całego motocykla i metalicznym dźwiękiem. 
 
I na pewno nie jest to normalne skoro inni nie mają tych objawów
 
Czy ktoś wie jak się tego pozbyć?
 
Czy to grozi popsuciem się  czegoś?
 
 
Z góry wielkie dzięki za pomoc
												 arekw711 - 2011-04-23, 12:31
  Szarpnięcie przy włączaniu 1 biegu to chyba normalka i występuje we wszystkich dragach , zresztą cała skrzynia biegów jest dośc toporna i słychac trzaski podczas przełączania
												 PrzemekN - 2011-04-23, 13:57
  A ja mam z kolei inny problem - bardzo trudno znaleźć luz.
 
Przy zatrzymaniu się, muszę długo kombinować, zanim uda mi się znalźć luz.
 
Nie wiem, czy to jest problem ze sprzęgłem, czy ze skrzynią biegów.
 
Najgorsze jest to, że na poczatku sezonu, po przeglądzie wszystko było Ok. W miarę przejeżdżanych kilometrów, sytuacja pogarsza się.
 
Czy macie może jakiś pomysł, co jest przyczyną takiego zjawiska?
												 Merlin - 2011-04-23, 14:06
  To chyba przez brak synchronizacji.
 
Jeżeli nie możesz wyrzucić na luz, popuść trochę klamkę tak, jakbyś ruszał i spróbuj dać luz ponownie.
												 Dawid Z. - 2011-04-23, 14:07
  PrzemekN  
 
 
Poluzowała się linka musisz troszkę linkę podregulować i będzie po problemie.
												 PrzemekN - 2011-04-23, 14:12
 
  	  | Dawid Z. napisał/a: | 	 		  PrzemekN  
 
 
Poluzowała się linka musisz troszkę linkę podregulować i będzie po problemie. | 	  
 
 
Dzięki za podpowiedź    
 
Zaraz zejdę do garażu, sprawdzić czy to pomoże
												 Dawid Z. - 2011-04-23, 14:14
  Daj znać czy coś to dało. 
 
Przy samej klamce wystarczy.
												 PrzemekN - 2011-04-23, 14:51
 
  	  | Dawid Z. napisał/a: | 	 		  Daj znać czy coś to dało. 
 
Przy samej klamce wystarczy. | 	  
 
Poprawiłem naciąg linki przy klamce i rzeczywiście jest znaczna poprawa    Dzięki za podpowiedź.
 
Teraz pojawiło się coś innego (a może, wcześniej nie zauwazyłem tego objawu).
 
A mianowicie, przy wrzuceniu na luz, słyszać szum. Po wciśnięciu sprzęgła szum zanika.
 
Mam wrażenie, że chyba przesadziłem z naciągiem linki i nie wysprzęgla do końca..
 
A może, tu chodzi o coś innego?
												 Dawid Z. - 2011-04-23, 16:30
 
  	  | PrzemekN napisał/a: | 	 		  Mam wrażenie, że chyba przesadziłem z naciągiem linki i nie wysprzęgla do końca.. 
 
A może, tu chodzi o coś innego? | 	  
 
 
Raczej tak popuść troszkę bo sprzęgło ciągnie
												 PrzemekN - 2011-04-23, 20:54
 
  	  | Dawid Z. napisał/a: | 	 		   	  | PrzemekN napisał/a: | 	 		  Mam wrażenie, że chyba przesadziłem z naciągiem linki i nie wysprzęgla do końca.. 
 
A może, tu chodzi o coś innego? | 	  
 
 
Raczej tak popuść troszkę bo sprzęgło ciągnie | 	  
 
 
Poprawiłem naciąg linki, przeleciałem się jakieś 50 mil, żeby sprawdzić efekt i wszystko jest Ok    
 
Dzięki za podpowiedź   
												 adam1968 - 2011-04-24, 20:35
  drodzy forumowicze , miałem taki objaw ze sprzęgłem ostatnio w Częstochowie , po dojechaniu prawie na miejsce po dość długiej jeździe na 1-ce , 2-ce bardzo "poluzowała" się klamka sprzęgła i ledwo dojechałem na miejsce (korpus silnika bardzo gorący) .Po dłuższym postoju ok. 3 h wszystko wróciło do normy , proszę napisać ( od strony technicznej) co mogło być tego przyczyną      pozdrawiam
												 Dawid Z. - 2011-04-24, 21:18
  Poprostu  nie można jechać za długo na tych biegach gdyż są praktycznie do  startu
												 adam1968 - 2011-04-24, 21:24
  Dawid Z  ale , to była jazda w kolumnie pod Jasną Górę nie dało się na wyższym biegu
												 Dawid Z. - 2011-04-24, 21:27
  To myślę ,że poprostu olej się za bardzo nagrzał i tyle. Zobacz co będzie jak będziesz jeździł w inne dnie jak się powtórzy to może wymień olej , albo podreguluj troszkę sprzęgło.
												 adam1968 - 2011-04-24, 21:35
  jeśli chodzi o olej , regulacje i resztę to dbam bardziej niż o siebie     zastanawia mnie tylko to dlaczego po długim postoju było znowu ok , rozumiem jak coś się spitoli (np linka) to trzeba naprawić
												 Dawid Z. - 2011-04-24, 21:40
  Bo olej znienił temperaturę na normalną i działa ok. Nie Martw się.
												 adam1968 - 2011-04-24, 21:47
  dzięki , troszeczkę mnie uspokoiłeś
												 Kozak_Barabasz - 2011-04-25, 20:03
  adam1968 napisz jaki konkretnie olej wlewałeś do silnika.
 
Na Grunwaldzie też parę osób "odleciało" na pobocze przez zbytnie rozgrzanie oleju (tarcze sprzęgłowe się ślizgały) ale to wtedy były naprawdę koszmarne temperaturowo warunki ....
 
 
3 przyczyny:
 
- "słaby" olej,
 
- mało płynna jazda (piłowanie na niskim biegu),
 
- kończące się tarcze sprzęgła.
												 adam1968 - 2011-04-25, 20:41
  tarcze sprzęgła ?, nie sądzę , piłowanie na niskich biegach - nigdy , ani na niskich ani innych (staram się wrzucać biegi aby nie skrzywdzić mojej laluni     ) , jeżdżę na "motul 5100 ester 15w50  pozdrawiam
												 Kozak_Barabasz - 2011-04-25, 22:47
  Kurczę to jeden z najlepszych olei jeśli chodzi o wytrzymałość temperatury .......
 
Dziwny przypadek ........
												 oldnita - 2012-04-23, 09:46
  Czy ktoś może wie co jest grane -
 
wymienione tarcze sprzęgła i sprężyny( EBC) , posmarowane przed montażem olejem , zalany nowy olej ( taki sam jak zawsze 10w50 i skleja się sprzęgło ?
 
Nie miałem przedtem takiego problemu nawet po zimie , a teraz wystarczy , że postoi noc i sklejone.
 
Druga sprawa to luz linki wyregulowany na ciepłym OK , rano na zimnym linka naprężona jak struna , chwila jazdy i OK.
 
Miał ktoś tak ?
												 FhissT - 2012-04-23, 11:39
  ja na sklejone tarcze mam jedną radę: przed uruchomieniem wrzucić bieg, wcisnąć sprzęgł i ruszyć moto do przodu. 
 
ja tak robię zawsze po nocy i zawsze mam delikatnie sklejone sprzęgło, nie mam ponadto jakiegoś strasznego szarpnięcia przy wbiciu jedynki...
 
wg mnie warto to praktykować...
												 oldnita - 2012-04-24, 07:17
  No to się rozpisaliście      FhissT,  co zrobić żeby rozkleić to wiem , tylko czemu się teraz sklejają ?
												 gery73 - 2012-05-27, 17:31
  No to chyba są źle złożone. Sam wymieniałeś ?
 
 
gery73
												 oldnita - 2012-05-27, 17:53
  gery73,  złożone dobrze objawy ustąpiły , a znajomy magik powiedział , że tarcze nie posmarować olejem tylko zamoczyć w nim na kilka godzin . Jako że sprzęgło przestało się sklejać po kilku dłuższych przejażdżkach czyli już się napiło to myślę , że miał rację
												 gery73 - 2012-05-27, 19:07
  No to rura i w drogę   
 
 
gery
												 flashmaniac - 2014-03-10, 18:50
 
  	  | PrzemekN napisał/a: | 	 		  A ja mam z kolei inny problem - bardzo trudno znaleźć luz.
 
Przy zatrzymaniu się, muszę długo kombinować, zanim uda mi się znalźć luz.
 
Nie wiem, czy to jest problem ze sprzęgłem, czy ze skrzynią biegów.
 
Najgorsze jest to, że na poczatku sezonu, po przeglądzie wszystko było Ok. W miarę przejeżdżanych kilometrów, sytuacja pogarsza się.
 
Czy macie może jakiś pomysł, co jest przyczyną takiego zjawiska? | 	  
 
 
Mam takie właśnie objawy jak kolega PrzemekN.
 
Jeśli na zimnym wyreguluje dobrze sprzęgło na klamce to na zimnym jest ok ale 
 
na rozgrzanym czasami pojawiają się problemy z nalezieniem luzu. 
 
Wtedy luz na klamce sprzęgła automatycznie jest powiększony.
 
Gdy silnik ostygnie to luz na klamce zmniejsza się.
 
W Virago takich problemów nie miałem. 
 
W Drag albo sprzęgło się ślizga albo nie wysprzęgla dobrze.
												 
					 | 
				 
			 
		 |