YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Elektryka - Regulator napięcia się grzeje i pęka o co w tym chodzi?

pawełMGW - 2015-04-15, 16:43
Temat postu: Regulator napięcia się grzeje i pęka o co w tym chodzi?
Witam. Mam mały problem z moim moto. Posiadam drag stara 125 rocznik 2000 i odkąd go posiadam(około9-10 miesięcy)grzeją się strasznie regulatory napięcia aż nie da się go dotknąć rozsadza mi je po prostu nie wytrzymują i pękają i nie wiem jaka jest tego przyczyna, z początku myślałem ze to alternator ale po konsultacji okazało się że alternator jest w 100% sprawny. Wie ktoś jaka jest przyczyna grzania się regulatora i pękania? Z góry dziękuję za wszelką pomoc:D
artek - 2015-04-15, 17:17

1. zmierz "prądy"
2. sprawdż styki przy regulatorze
3. sprawdż instalację czy nie ma "zwary"
4. sprawdz czy "aku" nie ma za sucho

tqmeh - 2015-04-15, 18:55

Regulator steruje napięciem podawanym na wirnik, skoro dzieją się takie cyrki sprawdź kablotekę, oporność i stan wirnika, nie zapomnij o weryfikacji szczotko-trzymacza i szczotek.
Z Twojego info wynika że prądy które idą na wirnik są dużo za duże, tutaj trzeba szukać.
Sprawdź ile amper idzie w aku oraz jak wygląda napięcie czy nie przekracza max czyli 14.4V
Czy po osiągnięciu napięcia prąd maleje.
Do testu możesz podać na chwilę na wirnik +12, da to max ładowania, sprawdź prąd ładowania i wzbudzenia

pawełMGW - 2015-05-12, 17:41

i dalej jest problem nawet do serwisu zawoziłem i serwis rozłożył ręce. Powiedzieli mi to co sam przemierzyłem czyli prąd we wszystkich miejscach ma parametry książkowe po prostu lepszych nawet nie było jak wyjechał z linii produkcyjnej. Regulator alternator aku wszystko 100% sprawne.Zdaje mi się ze to się popsuł jakiś mały ale bardzo ważny bzdet tylko nie wiem jaki. Dalej nie można jeździć a tu taka ładna pogoda ;(
rafaello19742 - 2016-06-04, 01:09

Witajcie.
Mam problem z regulatorem napięcia...Spalił mi się czwarty ! regler... Akumulator- nowy....Wymienione uzwojenie alternatora na nowe...Brak mi słów i nerwów. Pomóżcie proszę zdiagnozować przyczynę w tej nieszczęsnej maszynce xvs 1100... :beczy:
Żadnych dodatkowych odbiorników prądu nie zamontowano...
Pozdrawiam,
Rafał.

AndrzejK - 2020-04-26, 18:59

Tez mam teraz takie problemy z VHS 125 .W czwartek wybrałem się na 100 kilometrową przejażdżkę i brakło mi 5 kilometrów do swojego domu.Otworzyłem na drodze prawą puszkę tą z zamknięciem i dotknąłem akumulatora.Gorący jak cholera.Skracając opis to tak:Drag Star nie chce wchodzić na obroty. (Po podpięciu innego akumulatora dalej to samo). Aku na węższych bokach lekko wybrzuszone- wiem do wymiany.Podejrzewam że padł regulator napięcia,ale czy tylko?Podejrzewam że ładowanie aku było bardzo dużo za wysokie,bo Yamaszka pędziła jak ogłupiała ( silna iskra )Z ciekawostek dodam że nawet w lightbarach w jednej z lamp z powodu dużego napięcia odlutowały się 3 diody i spadły z żarówki.Zapytuję jakie czynności dokonać aby czegoś nie pominąć?Zakup tylko oryginału regulatora, czy tez no name.
Merlin - 2020-04-26, 20:21

Na bank regulator i akumulator do wymiany, miełem tak samo.
woloo - 2020-04-28, 21:11

rafaello19742 napisał/a:
Witajcie.
Mam problem z regulatorem napięcia...Spalił mi się czwarty ! regler... Akumulator- nowy....Wymienione uzwojenie alternatora na nowe...Brak mi słów i nerwów. Pomóżcie proszę zdiagnozować przyczynę w tej nieszczęsnej maszynce xvs 1100... :beczy:
Żadnych dodatkowych odbiorników prądu nie zamontowano...
Pozdrawiam,
Rafał.


A sprawdzałeś bezpiecznik? Może ktoś go zawatował, lub wstawił za duży. A za duże obciążenie pali Ci regulator.
Na twoim miejscu sprawdziłbym jeszcze napięcia i prądy. Może jakieś zwarcie?

AndrzejK - 2020-04-28, 22:03

Właśnie od razu sprawdziłem wszystkie bezpieczniki.W 125-ce. Są w dwóch kostkach. W jednej
są 4 bezpieczniki.1 - ma 15A a 3 - 10A.Natomiast następny układ z przewodem + ma 2 bezpieczniki po 30A. oryginalne ( przewód + na akumulator. ) Akumulator już zakupiłem f-my M.Line.Moto odpaliło bez problemów,ale po kilku minutach mocno zagrzał się regulator.Miernik
pokazywał ładowanie ponad 16v.Na średnich obrotach zmierzyłem alternator i pokazuje na 3-ech cewkach prąd przemienny około 39V. Zastanawiam się tylko czy zakupić chiński regulator ( średnia cena 100zł za Chińczyka WM ) czy sobie zafundować oryginał za 400zł.
Nie wiem czy sam z głupoty nie przyczyniłem się sam do do awarii.Otóż jeździłem ostatnio przez pół roku tylko na lightbarach , a w nich żarówki ledowe.Druga historia gdyby nie trzeba było jeździć bez świateł w dzień-to co?-pewnie to nie ten powód,wykluczam zwarcie.

witek1965 - 2020-04-29, 01:31

lightbary nic nie mają do tego,
AndrzejK napisał/a:
Miernik
pokazywał ładowanie ponad 16v
czli o 2 volty za dużo, stąd grzanie się akumul;atora. Jak padnie, sprawdzą ładowanie i z gwarancji nici. Bezpieczniki również nic nie mają wspólnego. Ile wymieniłeś juz tych regulatorów ?
tqmeh - 2020-04-29, 09:01

pawełMGW, przywróć układ do stanu fabrycznego, upewnij się czy aku jest sprawne, po naprawie monitoruj napięcie i prąd ładowania,
W tym moto układ elektryczny nie jest jakiś specjalnie awaryjny, wiadomo nic nie jest wieczne
Co to były za diody ?? które uległy uszkodzeniu ?? ?

AndrzejK - 2020-04-29, 14:00

W poście powyżej napisałem że w tych lightbarach były żarówki ledowe ( 16 kostek diodowych w jednej żarówce ledowej ).Natomiast zakupiłem już nowy akumulator f-my A.Line.Regulator na pewno jest zepsuty, bo prąd ładowania jest powyżej 16V.Mam tylko problem z regulatorem, zakupić chiński f-y WM, czy też zamiennik japoński f-my Tourmax za 320zł.
tqmeh - 2020-04-29, 14:10

AndrzejK, dość często regulator napięcia reguluje je za pomocą kontrolowanego zamknięcia obwodu do masy, (wytarzanie ciepła ) oznacza to że jeśli nie mamy właściwych żarówek nie ma odbiorników które powinny spożytkować to co wyprodukował alternator. Nie znam budowy regulatora w xvs125 mój działał poprawnie. W przypadku jego awarii skok napięcie uszkadza wszystko w instalacji.
Co do wyboru regulatora zapytaj elektryka lub na elektrodzie czyli ludzi którzy pracują z tymi producentami i doradzą który to mniejsze zło

AndrzejK - 2020-04-29, 14:30

Zamówiłem Tourmaxa za 308 z przesyłką.Jak zamontuję to oczywiście napiszę.
https://allegro.pl/oferta/regulator-napiecia-yamaha-r6-mt-03-xvs-125-1100-8341977153

tqmeh - 2020-04-29, 15:24

AndrzejK, OK, jest gwarancja, zamontuj normalne żarówki, zmierz napędzie zaraz po uruchomieniu, masz schemat elektryczny ? możesz zmierzyć alternator ?
AndrzejK - 2020-04-29, 17:31

Schematu instalacji elektrycznej nie posiadam. Jak przesyłkę z regulatorem otrzymam, to wtedy jeszcze raz pomierzę napięcia.Powrócę do reflektora głównego.
witek1965 - 2020-05-02, 00:09

tqmeh napisał/a:
zamontuj normalne żarówki
a co to ma wspólnego z poprawnym działniem regulatora napięcia ?
Aczkolwiek porada ogólnie słuszna, bo te pseudo ledowe to nic dobrego nie wnoszą.
Regulator napięcia ma jedno zadanie - utrzymywać napięcie jakie wytwarza alternator na jednakowym poziomie bez względu na obroty silnika. Z tym bywa równie, ale generalniee dobrej jakości regulator napięcia sobie z tym radzi. Odbiorniki prądu nie mają żadnego znaczenia dla poprawnego działania regulatora napięcia. W przypadku gdy przesadzi się z ilością odbiorników prądu, alternator nie nadąży z "produkcją" i odpbiorniki zaczną pobierac prąd z akumulatroa, którego podstawowym zadaniem jest odpalenia silnika, który napędzi "fabykę prądu", czyli alternator. W zalezności od wyposażenia w odbiorniki pradu w danym pojeździę stosuje się alternatory o różnej mocy. Większy niogdy nie zrobi krzywdy, mniejszy natomiast może nie nadążyć z produkcją, uszkodzony może narobić bałąganu, a "zagotowany" akumulator to najmniejszy z nich. Więcej informacji przeciętny urzytkownik pojazdu mieć nie musi.

tqmeh - 2020-05-06, 07:29

witek1965 napisał/a:
a co to ma wspólnego z poprawnym działniem regulatora napięcia ?

poczytaj sobie o stratnym regulatorze napięcia
To ma wspólnego....

[ Dodano: 2020-05-06, 07:30 ]
witek1965 napisał/a:
Odbiorniki prądu nie mają żadnego znaczenia dla poprawnego działania regulatora napięcia.


W działaniu nie ale w trwałości już zasadniczą

witek1965 - 2020-05-06, 22:18

Cytat:
AndrzejK, dość często regulator napięcia reguluje je za pomocą kontrolowanego zamknięcia obwodu do masy, (wytarzanie ciepła ) oznacza to że jeśli nie mamy właściwych żarówek nie ma odbiorników które powinny spożytkować to co wyprodukował alternator

I z tym sie z Tobą zgadzam, ale AndrzejK te nieszczęsne ledy ma w dodatkowym źródle światła przecież.
Więc prądu powinien mieć ewentualne za mało do zasilenia dodatkowych obiorników (przykład XVS650, którego alternator jest na styk) niż zbyt mały odbiór w stosunku do nominalnego.
Więc co ma poprawić zamiana ich na "normalne". Zwiększy sie suma mocy odbiorników prądu, ale to nadal jest na górkę.
Napisałem celowo w cudzysłowiu, bo się przyjęło, że stadardowo są to żarówki H4, H3, amerykańskich symbolu nie pamietam, ale o mocy 35W, tak, czy siak "tradycyjnych"). Czy wiec zamontowanie zamiast tych lightbarów z "lewymi" zamiennikami halogenowych żarówek poprzez ledowe zamienniki, innego odbiornika prądu zmasakruje regulator ? Np. homologowane DRL oparte na ledach o znikomej mocy ?

AndrzejK - 2020-05-12, 23:29

Awaria usunięta.Założony nowy regulator napięcia f-my TourmaX + nowy akumulator Exide 6A.Regulator tylko lekko ciepły około 30 stopni C. Ładowanie nie przekracza na światłach mijania 14V. Tak więc wszystko wróciło do normy. Wróciłem do oświetlenia oryginalnego. Dziękuję za rady.

[ Dodano: 2020-05-13, 23:12 ]
Mam jeszcze następne pytanie.: w którym miejscu w tym Dragu 125 szukać,sprawdzić dobrą masę?

remol71 - 2020-05-14, 17:13

To nie jest alternator, tylko prądnica. W alternatorze napięcie reguluje się prądem wzbudzenia. Tu niestety wzbudzenie prądnicy jest na magnesach stałych, więc energia się wytwarza tylko w funkcji obrotów. Nie ma odbioru prądu to rośnie napięcie. Regulator robi za regulowany rezystor, zwiera nadmiar do masy. Dlatego się grzeje. Trzeba stosować zwykłe żarówki. Ledy przy takim zasilaniu są bez sensu. Właściwie ledy zawsze są bez sensu.
tqmeh - 2020-05-14, 18:37

AndrzejK napisał/a:
Mam jeszcze następne pytanie.: w którym miejscu w tym Dragu 125 szukać,sprawdzić dobrą masę?

Na silniku

[ Dodano: 2020-05-14, 18:38 ]
remol71 napisał/a:
To nie jest alternator, tylko prądnica.

To jest alternator,

Tu zajrzyj...

https://www.scigacz.pl/Uk...mnic,14890.html

Jacek6 - 2020-05-14, 19:58

Alternator to nie prądnica ? Prądu przemiennego.
witek1965 - 2020-05-16, 13:05

A co się będzie działo jak w ogóle nie będzie się używac w trakcie jazdy świateł ? Nie wszędzie są obowiązkowe.
woloo - 2020-05-16, 14:41

witek1965 napisał/a:
A co się będzie działo jak w ogóle nie będzie się używac w trakcie jazdy świateł ? Nie wszędzie są obowiązkowe.


A już wszystko pasowało to wcześniejszej teorii. Musiałeś wszystko zepsuć. :(

Praktyka to największy nieprzyjaciel teorii :)

witek1965 - 2020-05-16, 23:22

woloo, ja tylko grzecznie się zapytałem.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group