YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Mechaniczny - Dyna 3000

F.I.P. Berek - 2013-06-15, 18:59
Temat postu: Dyna 3000
czyli, moduł zapłonowy z możliwością zmiany mapy zapłonu i przesunięciem w górę granicznego poziomu odcięcia zapłonu.
Wczoraj doszedł ze stanów - dzisiaj założyłem... no i przeleciałem sie nieco. Od czasu założenia hyperchargera nie narzekałem na żwawość draga przy prędkościach powyżej 110 - 120 km/h; teraz jest tylko lepiej. Ponieważ moduł ma kilka opcji - od wersji dla silnika w wersji fabrycznej, przez konfiguracje z zastosowaniem dyno jeta lub hypka i aftermarketowych wydechów, aż po zestawy z ostrym rozrządem, czy NOSem - na początek wybrałem jedno z ustawień teoretycznie pasujące - potem zobaczymy.

[ Dodano: 2013-06-16, 13:24 ]
Dzisiaj zmieniłem ustawienia - teraz to zupełnie inny motocykl : silnik pracuje płynniej, zwiększa się dynamika przyspieszania w CAŁYM zakresie obrotów . Słyszę i czuję pod manetką, że to całkiem inna bajka - nawiasem mówiąc: preferując jazdę w orzeszku mam możliwość wsłuchiwania się w pracę silnika i bardzo to sobie cenię ( w zimie zkładam kask nieco głębszy, który trochę wytłumia i wtedy czuję się nieswojo ).

[ Dodano: 2013-06-30, 17:56 ]
Po paru zmianach krzywej wyprzedzenia zapłonu, znalazłem chyba wersje optymalną. W zakresie obrotów do 2000 krzywa jest zbliżona do oryginalnej; powyżej pnie się w górę dając możliwość bardziej dynamicznej jazdy ( lepsza reakcja na ruch manetki ) aż do całkiem przyzwoitych wrażeń (połączone siły z hyperchargerem) przy prędkościach 130-150 km/h ( dobre przyspieszenia, generowanie przez silnik znacznie mniejszych wibracji - chyba fabryczne wyprzedzenie zapłonu dla tego przedziału obrotów było niezbyt szczęśliwie dobrane).

[ Dodano: 2013-08-31, 17:42 ]
Kolejne uwagi - zauwazalnie spadlo zuzycie paliwa; przy zdecydowanie bardziej dynamicznej jezdzie sprzeglo ma znacznie krotszy zywot - oryginalne sprzeglo pracuje na granicy poslizgu , a aktualne przyspieszenia powoduja poslizg sprzegla, mozna by rzec, permanentny - przejsciowo wymienilem tarcze [ zalozylem Lucasa bo najszybciej byl dostepny], ale sprobuje jak bedzie sie krecic z kompletnym sprzeglem Barnetta [ wlasnie z hameryki dotarlo ].

[ Dodano: 2013-10-02, 13:52 ]
Jak dotąd sprzęgło Barnett'a radzi sobie dobrze- parę słów na jego temat napisałem w temacie 'sprzęgło Barnett' - sądzę, że przy zastosowaniu Dyny 3000 do bardziej dynamicznej jazdy uzupełnieniem powinno być wzmocnione sprzęgło.

remol71 - 2014-09-29, 09:46

F.I.P. Berek,

Kupiłem Dyna 3000 :D no i zaczynam odkładać na sprzęgło :P Sprzęgło to konieczność. Nasze mocno dostało w tyłek na Bałkanach.

F.I.P. Berek - 2014-09-29, 15:51

A jednak... To z allegro ? Już jakieś próby/wrażenia ?
No to teraz Barnett koniecznie ;D

remol71 - 2014-09-29, 17:17

F.I.P. Berek,

Tak, ta z Allegro. Dzisiaj kupiłem, paczka już jedzie. W weekend próba :)

F.I.P. Berek - 2014-09-29, 19:21

Myśle, ze to dobra decyzja była...Byłem zdziwiony, że tak długo nikt tego nie łyknął za tak śmieszną kasę - chyba mała świadomość w narodzie...
remol71 - 2014-09-29, 19:52

F.I.P. Berek,

Są też trochę inne powody. Mamy upierdliwą usterkę w maszynie. W czasie jazdy gaśnie silnik. Aby go odpalić muszę wrzucić na luz i tak co kilkaset metrów. Przeanalizowałem dokładnie schemat, sprawdziłem kilka rzeczy i nie jest dobrze. Trudno uchwycić uszkodzenie, bo występuję tylko chwilowo. Dyna 3k kupiłem trochę na wiwat, a trochę w celu serwisowym z powodu rozsądnej ceny. Sprawdzić nie zaszkodzi, na wartości nie straci, warto mieć moduł zapłonowy na zapas.

F.I.P. Berek - 2014-09-29, 20:05

Rozumiem. Nie wiem jaki efekt będzie przy zastosowaniu Dyny w układzie z fabrycznym wydechem i bez hypka, ale są różne opcje więc coś mi mówi, że możesz być mile zaskoczony...
remol71 - 2014-09-29, 20:13

F.I.P. Berek napisał/a:
Rozumiem. Nie wiem jaki efekt będzie przy zastosowaniu Dyny w układzie z fabrycznym wydechem i bez hypka, ale są różne opcje więc coś mi mówi, że możesz być mile zaskoczony...


Dla silnika bez przeróbek można wybrać krzywą zapłonu nr 1, która jest fabryczna lub nieco ostrzejszą nr 2. Jak usunę usterkę, to zbadam krzywą nr 2 na 98 oktanach.

F.I.P. Berek - 2014-09-29, 21:01

No, tak piszą - możesz pewnie przetestować coś wyżej. Ja tylko ósemki nie próbowałem... Na czwórce ( jak dobrze pamiętam ) w trasce się ładnie sprawował - paczkę pięćdziesiąt dało się trzymać przez parę setek km i silnik bardzo ładnie pracował, bez nadmiernych wibracji ( które były przy oryginalnym module ). Normalnie ( na miasto i okolicę ) używam siódemki - jak już pisałem parę razy - to jak inny silnik, a na roadburnerach - muzyka.
remol71 - 2014-09-29, 21:30

F.I.P. Berek,

O co chodzi dokładnie z diodą sygnalizacyjną ? Coś tam niby pokazuje, ale jaki z tego pożytek, skoro jest na obudowie, a moduł za akumulatorem ? Można coś tam wyciągnąć na zewnątrz ?

F.I.P. Berek - 2014-09-29, 21:44

Raczej zbędny dodatek - masz info, że czyta Ci sygnał z TPS -u i takie tam. Faktycznie dioda przy takim umiejscowieniu modułu to zagadka. Początkowo myslałem żeby wrzucić Dynę w jakieś łatwo dostępne miejsce, ale potem uznałem, że nie będę bardzo często pstrykał... Natomiast nie znam przeznaczenia gniazda jakie jest w module ( w Dynie)...
remol71 - 2014-10-01, 21:35

Towar już w domu. Niestety siedzę na zwolnieniu, bo mam pogięte korzonki i nie mogę nic zrobić przy motocyklu :(

F.I.P. Berek,
O którym gnieździe piszesz ?

F.I.P. Berek - 2014-10-01, 22:21

Obok wtyków do podłączenia modułu. Jak się orientuję, nie wszystkie Dyny mają to gniazdo - niektóre mają tylko wtyki jak w oryginalnym module.

[ Dodano: 2014-10-01, 22:32 ]
http://www.bikerperforman...98-05-p126.html - na zdjęciu widoczne gniazdo ( prawa dolna częśc mod ).
http://www.westendmotorsp...01-p-1305.html- na zdjęciu - Dyna bez gniazda.

remol71 - 2014-10-02, 20:55

Drugi link nie działa. Moja Dyma 3k ma takie coś ale to nie jest gniazdo moim zdaniem.
F.I.P. Berek - 2014-10-02, 21:29

Więc ... ?
remol71 - 2014-10-02, 21:33

F.I.P. Berek napisał/a:
Więc ... ?


Przypuszczalnie zaślepka w obudowie, która jest uniwersalna. Znalazłem w necie identyczną z 3 gniazdami. Za tą gumą jest zalewa.

Właśnie wyczytałem, że silnik Virago 535 kręcił się legalnie do 7.5 k rpm :) Może taki ustawię limiter ? :)

F.I.P. Berek - 2014-10-02, 22:14

Ja ustawiłem na 8000, ale nie wydaje mi się aby silnik się wkręcał dużo wyzej niż oryginał. Natomiast dużo daje znalezienie właściwej krzywej wyprzedzenia zapłonu - to się czuje, silnik pracuje jakby 'chętniej'...
Ja jednak sądzę, że to może być gniazdo - nawet mam w pamięci wtyczkę, która mogłaby do niego pasować - kiedyś natknąłem się na jakieś nowoczesne ustrojstwo do harrego z 'taką' wtyczką, ale wtedy nie interesowało mnie co to i do czego...

remol71 - 2014-10-09, 17:58

Zamontowałem moduł Dyna 3000. W tej chwili ustawienia fabryczne. Wszystkie dip switche ustawione na 000000. Przejechałem się po osiedlu i silnik nie gaśnie. W sobotę dłuższa jazda próbna. Sprawdzę spalanie i ogólne zachowanie. Jeśli wszystko będzie grało, to ustawię krzywą 2.
F.I.P. Berek - 2014-10-09, 18:24

Zerknąłem na krzywe - spokojnie możesz przetestować również trójkę. Myślę, że na dwójce i trójce da się zauważyć niższe spalanie.
Przy okazji - pisałeś, że jeździsz na paliwie 98 - jakieś pozytywy ?

remol71 - 2014-10-09, 18:33

F.I.P. Berek napisał/a:
pisałeś, że jeździsz na paliwie 98 - jakieś pozytywy


Mam zamiar jeździć na 98 oktan po zmianie krzywej. O zmianach z pewnością napiszę ;)

F.I.P. Berek napisał/a:
Myślę, że na dwójce i trójce da się zauważyć niższe spalanie.


Teraz tak mało pali, że jak spalanie jeszcze spadnie, to nikt nie uwierzy :)

pyra - 2014-10-09, 19:45

remol71 napisał/a:

Mam zamiar jeździć na 98 oktan po zmianie krzywej.

ja tam się za bardzo nie znam, ale w MS zalecane paliwo 91 czyli 95 to i tak sporo. 98 nie zaszkodzi na dłuższą metę ?

F.I.P. Berek - 2014-10-09, 20:32

'Mam zamiar jeździć na 98 oktan po zmianie krzywej.' - tell me łaj ? Bo nie widzę powodu...
remol71 - 2014-10-10, 08:26

Przy dodatkowym wyprzedzeniu zapłonu można zalać 98. Wzrośnie nieco sprawność silnika. Chcę porównać spalanie.
powalla - 2014-10-10, 10:36

F.I.P. Berek napisał/a:
Bo nie widzę powodu...


Mam wildstara 1600 , a w nim zamontowaną Dynę ... w sumie też nie widzę powodów ...lecz zdecydowanie je czuję ;D , bo motorek jest jakby zrywniejszy i ochoczej wkręca się na obroty ;)

F.I.P. Berek - 2014-10-10, 19:00

powalla
czy mam rozumieć, że jaździsz na paliwie 98 okt. ? I przejście z 95 na 98 wynikało z tego, że po zamontowaniu Dyny i zmianie krzywej zapłonu 98 oktan daje lepsze efekty ? Bo takie jest właśnie pytanie - a Twój post jest dla mnie niejednoznaczny. Ja też mam Dynę i jeżdżę na paliwie 95 oktan, a lepsza dynamika wynika ze zmiany krzywej.

Liczbę oktanową na wyższą wg mojej wiedzy należałoby wprowadzić po zwiększeniu stopnia spręzania (np. wyższe tłoki - których notabene do 650 tki nie ma). Stąd moje pytanie. W sumie to zaleję przy najbliższym tankowaniu 98 i zobaczę...

powalla - 2014-10-10, 19:31

F.I.P. Berek napisał/a:
czy mam rozumieć, że jaździsz na paliwie 98 okt.


Tak dokładnie , jeżdżę na 98 , bo moto jest zrywniejszy ...tyle że mam oprócz Dyny 300 jeszcze inny gaźnik, wydech, K&N'a, cewki Dynacoil, inne "portki" , sprzęgło i ... wiele innych modyfikacji w porównaniu do seryjnego motocykla ;)

remol71 - 2014-10-11, 08:41

To nie tak. Benzyna 98 umożliwi pracę silnika na krzywej, na której przy 95 zapłon byłby już zbyt wczesny.
F.I.P. Berek - 2014-10-11, 08:56

Człowiek całe życie się uczy...
remol71 - 2014-10-11, 09:53

Idę jeździć. Pierwsza dłuższa jazda z Dyną 3k. Zrobię z 500 km i zdam relację.
powalla - 2014-10-11, 11:35

Mi wczoraj walnęła linka sprzęgła i dziś doraźna naprawa pozwoli tylko na przejazd na Chudów (zakończenie sezonu) i z powrotem (jakieś 10km ) :beczy:


Moje ustawienia >



Choć o ile pamiętam prędkość obrotową zdjąłem za namową usera z forum WS do 5000 , bo według wykresu z hamowni nic tam powyżej 5000 się nie działo , a zawsze istnieje możliwość uszkodzenia silnika .

F.I.P. Berek - 2014-10-11, 14:45

powalla
Co się kryje pod użytym przez Ciebie sformułowaniem: 'wiele innych modyfikacji' ?

powalla - 2014-10-11, 15:08

aaa np. linki w oplocie :)

Tak serio , to "mocniejsze" sprężyny zaworowe ... seryjne odmówiły by już ponoć dawno współpracy , zasilanie gaźnika bez pompy i zwiększony "kranik" (fi8)... jednak dopiero przy jakiejś awarii (odpukać!!!) zweryfikuję też pogłoski iż mam zwiększoną pojemność i kute tłoki ...na razie , jeździ to nie dotykam ;D

remol71 - 2014-10-11, 18:38

No i są pierwsze wrażenia. Faktycznie kultura pracy silnika na Dyna 3k jest wyraźnie wyższa. Spokojnie można jechać 130-140 km/h bo wibracje silnika są znacznie mniejsze, a to "fabryczna krzywa". Cracked81 stwierdziła, że przy małej prędkości na wolnych obrotach zaniknęło podszarpywanie.

Z atrakcji, to padł akumulator i po drodze w Wyszkowie kupiliśmy nowy. Dodatkowo mam problem z ustawieniem biegu jałowego. Chyba przypchał się jeden gaźnik. Przy wyłączaniu silnika sprzęgiełko rozrusznika wydało paskudny dźwięk. Nawet nie chcę myśleć o cenie :(

Na wiosnę gruntowny przegląd motocykla.

F.I.P. Berek - 2014-10-11, 19:09

Muszę to powiedzieć - 'a nie mówiłem'...
Jeżeli problem z biegiem jałowym masz na gorącym silniku to znak, że z Barnettem nie ma co czekać za długo. Jaki masz przebieg w ogóle ?

remol71 - 2014-10-11, 19:24

F.I.P. Berek napisał/a:
'a nie mówiłem'

No wiem, wiem :)

F.I.P. Berek napisał/a:
z Barnettem nie ma co czekać za długo

Odkładam twardo co miesiąc 100 pln na wiosenny gruby przegląd :)

F.I.P. Berek napisał/a:
Jaki masz przebieg w ogóle

Panie, co ja wróżka ? 19000 mil na liczniku napisane :hahaha: Faktem jest, że na wczasach sprzęgło dostało.

F.I.P. Berek - 2014-10-11, 20:36

Z tym przebiegiem to raczej o rozrusznik mi chodziło.

[ Dodano: 2014-10-11, 20:39 ]
Sprzęgło chyba wymieniałem po raz pierwszy przy 32 tys ( o ile dobrze pamiętam, bo to dawno było...).

[ Dodano: 2014-10-11, 22:52 ]
powalla
Zestaw naprawdę powallający ;D . Zerknąłem na wykresy i instrukcję - jeżeli rzeczywiście masz twardsze sprężyny to nie musisz ustawiać limitu na 5000, bo powyżej i tak sobie poradzą z domykaniem. Przy ostrym rozrządzie trzeba by było uważać co się pstryka na module.

remol71 - 2014-10-12, 19:00

Na krzywej nr 2 praca silnika jest twardsza. Czy ciągnie lepiej ? Nie wiem. Dzisiaj jeździłem sam. Mam banana na ryju, jak w dniu, kiedy jechałem naszym Dragusiem pierwszy raz, a za banana warto zapłacić ;)
F.I.P. Berek - 2014-10-12, 23:14

Cha,cha - i tak załapałeś się na banana prawie za friko...

Przy wyższych ustawieniach silnik lubi żeby go wyżej kręcić - trzeba nabrać nowych nawyków.

WITT33 - 2014-10-21, 20:20

Używam dyna 3000 od 3 lat w 1700 jeżdżąc na większości ustawień więc mam jakieś porównanie. Warto popatrzeć w manual jak już ustawiliśmy krzywą ile stopno tak naprawdę wyprzedziliśmy zapłon od stockowego oryginalnego kąta, to jest ważne bo jeśli z 2 stopnie to spokojnie można lać 95 ale już z 4 stopnie kolejna krzywa prosi o 98 raczej O ILE gaźnik jest poprawnie (nie za bogato) ustawiony a chodzi o to że 98 spala się dłużej o około 1/3 czasu więc dodatkowe wyprzedzenie zapłonu powoduje że wszystko ładnie się dopali bez spalania stukowego bo tylko po to stosuje się 98. Równie dobrze można lać 95 ale bardziej bogato ustawić gaźnik i naprawdę na jedno wyjdzie. Jeśli ktoś ma bogato i jeszcze dowali 98 to może się zdziwić że nagle ma zarypane świece, wydechy pokryły się nagarem o zaworach nie wspominając.
Powalla jedyny sposób żeby sprawdzić czy masz big bore (powiekszony 108ci zestaw) jest zmienic....a wiem ze masz 32B na 30A... to jest bardzo lajtowa zmiana bez wiekszego ryzyka i sprawdzić czy na niskich obrotach po odwinięciu nie słychać spalania stukowego, zyskujesz dynamikę i lepsze spalanie, ogólnie lepszą sprawność, kolejny krok to 32A - to jest najbardziej zbliżona krzywa do seryjnej roadstar. Krzywdy jej nie zrobisz jak zacznie pingować, jak się wsłuchasz spalanie stukowe spokojnie słychać wystarczy odpuścić manetkę. Zawsze można szybko wrócić do poprzednich ustawień. Ja używam maksymalnie wyprzedzonego kąta 36A, zrywa gumę na 3 biegu.
Warto wspomnieć że producenci motocykli zazwyczaj ustawiają kąt wyprzedzenia zapłonu teoretycznie zaraz przed spalaniem stukowym więc nie ma pola do popisu natomiast w praktyce da się delikatnie to przegiąć jak widać szczególnie w niewysilonych cruiserach o małym stopniu kompresji, podejrzewam że np. w nowych HD te które mają 10:1 i więcej już za bardzo nie poszaleje.
Ja od siebie dodam że przyspieszanie zapłonu oczywiście dodaje mocy i silnik chętniej się wkręca natomiast jak już przegniemy pałę moc zacznie spadać czego możemy nie odczuć (tu tylko hamownia) i tłok zacznie walczyć sam ze sobą gdyż mieszanka zapali się o tyle wcześniej w momencie gdy on będzie tak naprawdę jeszcze przesuwał się do góry sporo i odpalenie mieszanki w tym momencie spowoduje mu trudność w przesuwaniu się do góry, tym samym spadek mocy, duże obciążenie na częściach silnika do samodestrukcji włącznie w ekstremalnych przypadku gdy ktoś zamęczy sprzęt pod obciążeniem chociaż nie słyszałem jeszcze akurat w jamaszce ale na crosach widziałem dziury w tłoku od detonacji (spalanie stukowego). Tak czy siak umiar w polepszaniu fabryki wskazany.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group