|
YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM
|
 |
Mechanika - Jak poprawnie wykonać pomiar kompresji silnika ?
fajrant - 2011-09-07, 14:11 Temat postu: Jak poprawnie wykonać pomiar kompresji silnika ? Witam wszystkich,
Szukałem na forum powyższego tematu i nie niestety nie znalazłem (jeżeli taki istnieje, bardzo proszę Moderatora o skierowanie mnie do niego). Chodzi mi o udzielenie odpowiedzi na temat sposobu poprawnego pomiaru kompresji silnika w naszych Gwiazdkach, celem uzyskania rzetelnego wyniku. W Internecie aż roi się od sprzecznych względem siebie sposobów dokonania pomiaru. Toteż zwracam się do Was o przedstawienie punkt po punkcie szeregu czynności, które należy wykonać lub na które należy zwrócić szczególną uwagę aby uzyskać dokładny pomiar. Poniżej przedstawiam to co zdołałem wyodrębnić podczas poszukiwań (proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie danego punktu, ewentualnie dodanie istotnych kwestii, które pominąłem).
1. Pomiar kompresji należy wykonywać na ciepłym / zimny silniku - no właśnie, czyli jak ?
2. Podczas pomiaru (załączanie rozrusznika) należy przekręcić manetkę gazu do oporu - prawda czy fałsz ?
3. Pomiar należy przeprowadzać najlepiej po regulacji luzów zaworowych - prawda czy fałsz ?
4. Pomiar należy dokonać przy założonym gaźniku oraz całym oprzyrządowaniu odpowiadającym za transport powierza (airbox, króćce dolotowe, filtr powietrza, puszka filtra) - prawda czy fałsz ?
5. Akumulator musi być naładowany podczas pomiaru (nie może być słaby) - to jest pewne.
Dodatkowo mam pytania:
1. Czy podczas pomiaru muszą być wykręcone obie świece, czy tylko ta, której miejsce podczas pomiaru zastępuje manometr ? (w moim przypadku YATO, wkręcany).
2. Czy wyjęta świeca ma być w trakcie pomiaru wciśnięta w fajkę i uziemiona, czy po prostu odłączona ?
3. Czy to prawda, że podczas kręcenia rozrusznikiem (podczas pomiaru) można uszkodzić jego przekaźnik ?
To chyba wszystko w tej kwestii. Bardzo proszę osoby, które mają niniejszy temat w małym palcu o weryfikację powyższego tematu oraz udzielenie odpowiedzi na moje pytania.
Pozdrawiam
miodzik - 2011-09-07, 14:45 Temat postu: Re: Jak poprawnie wykonać pomiar kompresji silnika ?
fajrant napisał/a: | Witam wszystkich,
Szukałem na forum powyższego tematu i nie niestety nie znalazłem (jeżeli taki istnieje, bardzo proszę Moderatora o skierowanie mnie do niego). Chodzi mi o udzielenie odpowiedzi na temat sposobu poprawnego pomiaru kompresji silnika w naszych Gwiazdkach, celem uzyskania rzetelnego wyniku. W Internecie aż roi się od sprzecznych względem siebie sposobów dokonania pomiaru. Toteż zwracam się do Was o przedstawienie punkt po punkcie szeregu czynności, które należy wykonać lub na które należy zwrócić szczególną uwagę aby uzyskać dokładny pomiar. Poniżej przedstawiam to co zdołałem wyodrębnić podczas poszukiwań (proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie danego punktu, ewentualnie dodanie istotnych kwestii, które pominąłem).
1. Pomiar kompresji należy wykonywać na ciepłym / zimny silniku - no właśnie, czyli jak ?
2. Podczas pomiaru (załączanie rozrusznika) należy przekręcić manetkę gazu do oporu - prawda czy fałsz ?
3. Pomiar należy przeprowadzać najlepiej po regulacji luzów zaworowych - prawda czy fałsz ?
4. Pomiar należy dokonać przy założonym gaźniku oraz całym oprzyrządowaniu odpowiadającym za transport powierza (airbox, króćce dolotowe, filtr powietrza, puszka filtra) - prawda czy fałsz ?
5. Akumulator musi być naładowany podczas pomiaru (nie może być słaby) - to jest pewne.
Dodatkowo mam pytania:
1. Czy podczas pomiaru muszą być wykręcone obie świece, czy tylko ta, której miejsce podczas pomiaru zastępuje manometr ? (w moim przypadku YATO, wkręcany).
2. Czy wyjęta świeca ma być w trakcie pomiaru wciśnięta w fajkę i uziemiona, czy po prostu odłączona ?
3. Czy to prawda, że podczas kręcenia rozrusznikiem (podczas pomiaru) można uszkodzić jego przekaźnik ?
To chyba wszystko w tej kwestii. Bardzo proszę osoby, które mają niniejszy temat w małym palcu o weryfikację powyższego tematu oraz udzielenie odpowiedzi na moje pytania.
Pozdrawiam |
Dodatkowe Pytania:
1. Obie, nie zaleje drugiej świecy.
2. Uziemiona,
3. Nie,
Co do pozostałych punktów to widziałem jak koleś robił na moto z pełnym osprzętem bez kręcenia manetką. Co prawda nie na dragu ale co za różnica.
soft - 2011-09-07, 15:03 Temat postu: Re: Jak poprawnie wykonać pomiar kompresji silnika ?
fajrant napisał/a: | Witam wszystkich,
1. Pomiar kompresji należy wykonywać na ciepłym / zimny silniku - no właśnie, czyli jak ?
2. Podczas pomiaru (załączanie rozrusznika) należy przekręcić manetkę gazu do oporu - prawda czy fałsz ?
3. Pomiar należy przeprowadzać najlepiej po regulacji luzów zaworowych - prawda czy fałsz ?
4. Pomiar należy dokonać przy założonym gaźniku oraz całym oprzyrządowaniu odpowiadającym za transport powierza (airbox, króćce dolotowe, filtr powietrza, puszka filtra) - prawda czy fałsz ?
5. Akumulator musi być naładowany podczas pomiaru (nie może być słaby) - to jest pewne.
Dodatkowo mam pytania:
1. Czy podczas pomiaru muszą być wykręcone obie świece, czy tylko ta, której miejsce podczas pomiaru zastępuje manometr ? (w moim przypadku YATO, wkręcany).
2. Czy wyjęta świeca ma być w trakcie pomiaru wciśnięta w fajkę i uziemiona, czy po prostu odłączona ?
3. Czy to prawda, że podczas kręcenia rozrusznikiem (podczas pomiaru) można uszkodzić jego przekaźnik ?
|
Jeżeli chcesz zmierzyć stopień sprężania w cylindrze to po prostu zmierz.
W pytaniach które zadałeś tylko 2 maja wpływ na wysokość kompersji cvzyli na ciśnienie w cylindrze.
1) ciepły czy zimny i tu wiadomo że na ciepłym sprężanie będzie większe
2) regulacja zaworów - ma o tyle wpływ że jeżeli będziesz mierzył na podpartych zaworach to nic nie zmierzysz - bo spręzania nie będzie.
Reszta pytań do kosza bo są bez związku z pomiarem i nie mają na niego istotnego wpływu.
Jak zmierzyć?
- Pierwszy pomiar na zimnym zdejmujesz czapeczki z 2 świec, wykręcasz jedną świecę, wkręcasz manometr, przekręcasz rezrusznikiem ze 3-5 razy aby obróciło wałem, odczytujesz pomiar.
- Wkręcasz świece do 1 cylindra, wykręcasz z 2-go a w jej miejsce wkręcasz manometr i powtórka z przekręcenia rozrusznikiem 3-5 razy obrót wału.
Drugi pomiar na ciepłym silniku - jak rozgrzejesz go to powtórka z pomiaru.
Należy uważać na wykręcanie świec na ciepłym silniku.
Trzeba porównać pomiary na zimnym i ciepłym oraz na cylindrach między 1 a 2-gim cylindrem.
Ideałem by było gdyby wszystkie pomiary nie odbiegały od siebie.
witek1965 - 2011-09-07, 15:13
Pytania podstawowe. Teoria
1. Ciepłym (ok 70 st. C)
2. Tak-ułatwiasz zasysanie powietrza
3. Tak-jeżeli któryś zawór nie domyka się w czasie gdy tłok jest w GMP to pomiar jest wypaczony
4.tak-jak nagrzejesz silnik
5. zdecydowanie tak
Na pozostałe odpowiedział miodzik,
Z Praktyki. Przy zimnym silniku pomiar będzie nieznacznie zafałszowany. Błąd nie odgrywa większej roli.
fajrant - 2011-09-08, 09:51
Dzięki Panowie za wyczerpujące informacje.
|
|