YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Elementy nadwozia - Wibracja kierownicy po jej puszczeniu

marekko - 2010-07-22, 13:49
Temat postu: Wibracja kierownicy po jej puszczeniu
cześć

Mam taki dylemat z moim sprzętem i nie znam przyczyny:

Jadąć i trzymając kierownicę nie ma żadnych odczuwalnych wibracji w kierownicy czy też w przednim kole.

Natomiast jadąć i puszczjąc kierownicę oburącz kierownica wpada w taki rezonans że aż shock strach

na początku mniej , natomiast im dłużej nie jest ,,Trzymana " to wpada w coraz większy rezonans

Sprawdzałem ciśnienie w przednim kole jest oki nie jest wyczuwalny luz na ośce koła .

Jeżeli ktoś z was może się z tym spotkał i znalazł przyczynę to z góry dzki za podzielenie się uwagamii rozwiazaniem problemu

majkelpl - 2010-07-22, 14:11

Normalka.
Generalnie nie jezdzimy bez trzymanki, ale przyczyna moze byc niedowazenie przedniego kola, lekkie uszkodzenie felgi, luzy w glowce ramy.
Ja mam to samo jak puszcze kiere, im wolniej sie tocze tym drgania wieksze ;D

zen - 2010-07-22, 14:13

- zjechane opony
- płyn w lagach
- krzywe lagi
- uwalone gumowe pochłaniacze drgań między lagami a półką

empiq - 2010-07-22, 14:16

Miałem taki objaw - po wymianie oponki przedniej (zużytej) minęło jak ręka odjął.
Dawid Z. - 2010-07-22, 14:27

Wystarczy wyważyć koło i po problemie, miałem tak samo.
EciQ - 2010-07-22, 15:08

U mnie wyważenie koła nie pomogło. Nowa opona i jest to samo z tym, że ten problem mam przy 60-50 km/h jak jadę szybciej to jest już mniej wyczuwalne. Przyczyny jeszcze nie znalazłem.
Demolka - 2010-07-22, 15:21

Miałem to samo, chciałem wyważyć koło, lecz wulkanizator u którego leżała już moja nowa opona (założyłem przed WWS) odradził mi twierdząc, że to zużycie opony jest przyczyną. Dojeździłem do WWS, wymieniłem oponę i jak ręką odjął - spokojnie mogę kierę puścić przy każdej szybkości. Wniosek, stare mocno wyeksploatowane opony mają różne niewidoczne okiem uszkodzenia o nietrzymającym kierunku bieżniku nie wspominając.
Stawiam więc na "starą oponę" choć nie można wykluczyć krzywej felgi na przykład 8)

fazzi - 2010-07-22, 16:45

tez uwazam ze to opona, nie dawno zrobilem prawie 4 tys z kolega jadacym honda cb1300 , nierowno ladowal motocykl i opona bedziej zuzyla sie z jednej strony i tez jak puscil kiere to mial wibracje.
marekko - 2010-07-22, 18:39

Dzięki za wszelkie wskazówki zweryfikuję każdą po kolei jak znajdę jaka to przyczyna i jak ustanie to napewno się podzielę informacją
Demolka - 2010-07-22, 21:15

Niepuszczanie kierownicy to też zły pomysł. Kierą utrzymasz co prawda "na wodzy" koło, ale kosztem łożysk koła, lag i łożysk główki ramy, o drętwieniu rąk nie wspominając 8)
marekko - 2010-07-22, 22:22

mam pytanie do ZEN-a a gdzie i jak się sprawdza płyn w lagach
majkelpl - 2010-07-22, 22:30

Nie sprawdza sie .
Jak Ci mocno przod dobija i wiesz ze np. od momentu kupna nie byl wymieniany, czas to zwyczajnie zrobic :)

marekko - 2010-07-22, 22:47

ok to napewno nie jest to bo przód mi nie dobija na 100%musi to być inny powód
zen - 2010-07-22, 23:18

No, tak oczywiście bym nie eliminował płynu, aczkolwiek jest on najmniej podejrzany. Teoretycznie jest możliwe nierównomierne zużycie (chociaż to złe słowo)) płynu w lagach i to może być powodem bicia. Skupiłbym się na potencjalnych winowajcach podanych przez kolegów
jaro - 2010-07-23, 07:35

- krzywa tarcza hamulcowa.
- niewycentrowane koło
Kolega z forum nie będę pisał, który miał taki przypadek – fecet cofał puszką i puknął mu w przednie koło a dokładnie w tarczę. Bardzo lekko nawet go nie przestawił nie mówiąc o przewróceni i okazało się, że zgiął mu tarczę nawet byście mnie pomyśleli, że od takiego czegoś można zgiąć tarczę. Oczywiście nie było to widoczne na pierwszy rzut oka dopiero po badaniach okazało się, że jest krzywa.

Merlin - 2010-07-23, 07:48
Temat postu: Re: Wibracja kierownicy po jej puszczeniu
marekko napisał/a:
cześć

Mam taki dylemat z moim sprzętem i nie znam przyczyny:

Jadąć i trzymając kierownicę nie ma żadnych odczuwalnych wibracji w kierownicy czy też w przednim kole.

Natomiast jadąć i puszczjąc kierownicę oburącz kierownica wpada w taki rezonans że aż shock strach

na początku mniej , natomiast im dłużej nie jest ,,Trzymana " to wpada w coraz większy rezonans

Sprawdzałem ciśnienie w przednim kole jest oki nie jest wyczuwalny luz na ośce koła .

Jeżeli ktoś z was może się z tym spotkał i znalazł przyczynę to z góry dzki za podzielenie się uwagamii rozwiazaniem problemu


Czy ta "wibracja" jest przy małej prędkości?
U mnie wrażenie jast takie, jakby koło było lekko jajowate a i na boki trochę trzęsie.
Jak przekroczę 40 km/h problem znika a przecież powinien sie nasilać.
Z puszczaniem kierownicy do prędkości ok 50 km /h mam podobnie.
Opona nowa, wyważona, luzów nie ma.
Myślę jeszcze o wymianie oleju w lagach., może to pomoże.

Marecki-mk - 2010-07-23, 08:04
Temat postu: Re: Wibracja kierownicy po jej puszczeniu
Koledzy wymienili już chyba wszystkie możliwości .
no, prawie wszystkie :)
Być może w kierownicy brakuje ciężarków lub są za lekkie i dlatego po puszczeniu kiera wpada w wibracje ?

Merlin - 2010-07-23, 09:40
Temat postu: Re: Wibracja kierownicy po jej puszczeniu
Marecki-mk napisał/a:
Koledzy wymienili już chyba wszystkie możliwości .
no, prawie wszystkie :)
Być może w kierownicy brakuje ciężarków lub są za lekkie i dlatego po puszczeniu kiera wpada w wibracje ?


Ja akurat mam fabryczne ciężarki, więc u mnie to nie to. :nie_wiem:

Marecki-mk - 2010-07-23, 09:54
Temat postu: Re: Wibracja kierownicy po jej puszczeniu
Ogólnie podałem to jako jedną z możliwości do sprawdzenia :)

Jeżeli dołożyłeś lub zdjąłeś coś z kierownicy (lusterka, nawigacja, szyba itd...)
to może warto sprawdzić nawet te fabryczne ciężarki :)

Ziółek - 2010-07-23, 10:18

Jeżeli masz szprychy to daj przednie koło do wycentrowania a objawy ustaną.
majkelpl - 2010-07-23, 10:23

A mozesz mi powiedziec gdzie centruja szprychy w naszych kolach ?
Z tego co wiem kola sa fabrycznie wycentowane i ze szprychami nic sie nie robi. Zmieniejac kolo tylko je wywazasz ciezarkami.
W glebokich latach komuny wiem ze robili cos takiego, ale do motocykli klasy WSK czy Junak gdzie malo kto zwracal uwage na bicie kola ;D

vaaks - 2010-07-23, 10:40

majkelpl, poszukaj i poczytaj na forum, zobaczysz co się może dziać z szprychami, luzują się urywają się itd....
Demolka - 2010-07-23, 10:58

majkelpl napisał/a:
W glebokich latach komuny wiem ze robili cos takiego, ale do motocykli klasy WSK czy Junak gdzie malo kto zwracal uwage na bicie kola ;D


Po co te lata głębokiej komuny ? A co do meritum to jesteś naprawdę przekonany, że wtedy dopiero wynaleziono koło i jeździliśmy na drewnianych z namalowanymi szprychami ? Nawet Junakiem ("gdzie malo kto zwracal uwage na bicie kola") przejechałem bardzo wiele i nic mi nie biło bo dbałem o szprychy. Teraz też mi nie bije.
Jeśli masz leciwą już oponę (nawet gdy bieżnik jako tako wygląda), stawiam na deformacje opony jako przyczynę bicia - tak mi podpowiada mój prehistoryczny rozum ;D

EciQ - 2010-07-23, 11:07

Niestety wymiana opony nie jest lekiem na całe zło :( Wymieniłem i nic, wyważyłem i nic. Pewnie centrowanie koła mnie czeka tylko jeszcze nie trafiłem na gościa, co mi to zrobi i nie zepsuje :)
krzysiekDrag - 2010-07-23, 11:26

miałem to samo , przy 100 trzęsło kierownicą tak ze nie wiedziałem jakim pasem jade i okazało sie w serwisie ze opona w środku miała wadę a poprzedni własciciel kupił ją po okazyjnej cenie!!!!!!!! Poszukiwania trwały dlugo ale po wymianie opon 140 bez trzymanki ;D
shipp - 2010-07-24, 23:00

Nie zauważyłem w dyskusji więc wspomnę jeszcze o czymś innym, mianowicie oście przedniego koła. Zawsze myślałem że to kawał twardej stali a okazuje się że wykonana jest z jakiejś miękkiej rurki, która bardzo łatwo może się odkształcić, najczęściej w wyniku nieumiejętnego zdejmowania/zakładania koła. Wymieniałem niedawno olej w lagach i zauważyłem że jest już lekko wygięta, na "oko" tego nie widać, trzeba użyć czegoś, co wprowadzi ośkę w szybki ruch wirowy, żeby zauważyć niewielkie skrzywienie bo jak widać już gołym okiem, to tylko w krzaki z nią można.
vaaks - 2010-07-24, 23:21

shipp, Jak krzywa ośka, to nie wciśniesz jej w łożyska, a poza tym w czasie ruchu koła jest ona nieruchoma czyli wibracje nie mogą od nie pochodzić.
marekko - 2010-07-27, 19:42

Panowie

Znalazłem przyczynę :brawo: :hahaha: :brawo: :hahaha:
Jest lakoniczna że sam nie wierzę że to mogło być powodem

Kilka tygodni temu zamontowałem na tylnym bagażniku KUFER ( dosłownie kufer nie mały )
Wzmocniłem spód mimo że producent wzmocnił dla mnie dno kufra, wzmacniając spód od spodu podłożyem blachę ocynk 2 mm. i chyba przesadziłem.

I jak się okazało po demontażu wczoraj kufra i dzisiejszej jeździe wibracja kierownicy usąpiła

Muszę teraz dołożyć ciężarków na kierownicy bo najpewniej się jeździ jak jest przód dobrze dociążony

Szukam teraz w temacie jak dociążyć kierownicę :poddajesie: ciężarkami nie wiem czy jest to możliwe ale próbuję


Dzięki jeszcze raz wszystkim za rady

Merlin - 2010-07-27, 22:03

Ale jaja,
zdemontuję mój kufer i spróbuję czy dalej są wibracje przy małej prędkości.

marekko - 2010-07-27, 22:39

daj znać jestem ciekawy :hahaha:
Ziółek - 2010-07-28, 11:12

Nie do wiary. Musisz być strasznie wrażliwy bo nie przypuszczam żeby te wibracje były duże od tego kufra. :)
koszerny - 2010-07-28, 12:47

Ziółek napisał/a:
Nie do wiary. Musisz być strasznie wrażliwy bo nie przypuszczam żeby te wibracje były duże od tego kufra. :)

możesz jednak się mylić
ja mam dokładnie to samo tylko bardziej odczuwalne jak jadę moto z jolcią i bagażami

Demolka - 2010-07-28, 12:57

Jeśli obciązanie tyłu powoduje wibracje przodu motocykla (wykluczam całkowicie luźne zamocowanie) to należy sprawdzić stan tylnego zawieszenia (luzy) oraz szprych tylnego koła. Motocykl zaprojektowany jest do wożenia sporych obciążeń na tyle. Mój to potwierdza, bardzo obciążam mu tył w długich wyprawach i nic mi nie wibruje, ale ja raz w roku nie żałuję kasy na niego i robię przegląd u profesjonalisty 8)
majkelpl - 2010-07-29, 18:34

marekko napisał/a:

I jak się okazało po demontażu wczoraj kufra i dzisiejszej jeździe wibracja kierownicy usąpiła


Cuda Panie, cuda jakies :hahaha:

Dawid Z. - 2010-07-29, 18:51

Ja myślę że to może wiatr to powoduje jak jeździsz sam z kufrem dlatego masz te drgania.
zen - 2010-07-29, 23:12

Ja po założeniu gmoli mam na przykłąd straszne drgania na podnóżkach w pewnych zakresach obrotów, więc niczemu się nie dziwię. CHociaż gmole jednak usztywniają konstrukcję.
Piotras - 2010-09-20, 08:09

Nie będę tworzył nowego tematu, bo sprawa może być pokrewna.
Moja gwiazdka podczas ogólnie rozumianego wytracania prędkości - hamowanie silnikiem, hamowanie hamulcami (zwłaszcza tył, choć przy użyciu przedniego też) zaczyna "wężykować" czyli wpada w wyraźne shimmy. Nie za każdym razem - dzieje się tak szczególnie przy wyższych prędkościach (np przy zwalnianiu z okolic 90), przy niższych efekt jest słabo zauważalny lub nie występuje. Macie może jakiś pomysł?
Dodam tylko, że nie jest to kwestia opon ani tez ciśnienia w nich.

fazzi - 2010-09-20, 08:44

majkelpl napisał/a:
Cuda Panie, cuda jakies

to akurat nie ma nic wspolnego z cudami bo jest to ogolnie znana sprawa ze duze sakwy i moga byc nawet puste potrafia wprowadzic maszyne przy duzych predkosciach w drgania co 1 rzedzie przenosi sie na kiere.
Ostatnio w monosladzie testowno BMW K1300 i mial orginalne kufry z mozliwoscia ich poszezenia i po ich rozsunieciu przy duzych predkosciach zaczal wpadac w shimy
a jesli chodzi o ciezarki na szprychach to nie sluza one do cetrowania kola tylko do wywazania opony a to dwa rozne zagadnienia

vaaks - 2010-09-20, 08:51

Sprawdziłbym luz łożyska główki ramy - za duży też daje takie objawy.
Dawid Z. - 2010-09-20, 10:43

fazzi napisał/a:
Ostatnio w monosladzie testowno BMW K1300 i mial orginalne kufry z mozliwoscia ich poszezenia i po ich rozsunieciu przy duzych predkosciach zaczal wpadac w shimy
a jesli chodzi o ciezarki na szprychach to nie sluza one do cetrowania kola tylko do wywazania opony a to dwa rozne zagadnienia


Też to oglądałem i tak jest miałem ten sam problem, jak jadę sam. Jak z Plecaczkiem to wszystko przechodzi nie ma takich zawirowań powietrza.

Piotras - 2010-09-22, 19:33

Chyba już wiem co jest przyczyną problemów z moim moto.
Podniosłem Gwiazdę na podnośniku (kolejny powód dla którego warto takie coś mieć) i chwyciłem za tylne koło.... Luz - i to wyraźny. Dalsze oględziny dały efekt w postaci wykrycia urwania jednej ze szprych. Czyli w zasadzie wszystko jasne ....

max1978 - 2010-10-18, 21:33

Nie bede pisał nowego tematu bo pytanie podobne,wczoraj po przejechaniu 40 km dotknełem przedniej opony i o dziwo ciepła i to dośc mocno ,tylna prawie zimna.Tarcze zimne bo jechałem spokojnie.I co jeszcze ,przy ok 100-120 zaczyna mi drgac kierownica i podesty,jak było cieplej to przy 150 tak nie drgała,co to może byc?
Dodam ,że oponę przednią mam niestety niby nową, ale 11sto letnią, może za twarda na te temperatury,cały sezon spisywala sie bez zarzutu,bierznika tyle ,że wygląda jak zimówka,ale może trzeba bedzie wydac w końcu te 400zł na nową?[/center]

Demolka - 2010-10-18, 21:37

Na początek sprawdź ciśnienie: 1000 classic - przód 2,25 bar, tył 2,5 bar (na pełne obciążenie) 8)
rybak68 - 2010-10-18, 21:53

Wibracje mogą się też pojawić przy złym wyważeniu kół.Ja miałem coś takiego przy drastycznie rozregulowanych zaworach.
Demolka - 2010-10-18, 22:00

W pierwszym odruchu pomyślałem, dlaczego się grzeje?. Najczęściej za małe ciśnienie, a jak za małe to nie toczy się po kierunku, tylko "pływa". Ale nie wykluczam innych przyczyn. Cały ten temat jest o tym 8)
max1978 - 2010-10-18, 22:18

u mnie jest zawsze pełe obciążenie w końcu 130 kg , to nawet solo to jak z plecaczkiem, a kufry też swoje ważą ,hee
jutro sprawdzę ciśnienie
dzieki


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group