YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Mechanika - Opór przy wkręcaniu świecy

Matthletic - 2017-04-10, 22:37
Temat postu: Opór przy wkręcaniu świecy
Witam,
dzisiaj sprawdzałem w jakim stanie są świece i przy wkręcaniu poczułem lekki opór, w końcu coraz większy. Na drugim cylindrze świeca wkręca się do końca praktycznie samymi palcami a na pierwszym mam problem z wkręceniem, robię około 15 pół obrotów i dalej nie idzie a na drugim około 30. Opiłków dużo nie ma, więc myślę, że gwint do uratowania. Samo przejechanie gwintownikiem powinno pomóc? Ostatecznie trzeba będzie zastosować tuleję, ale wtedy silnik nie będzie pracował właściwie. Miał już ktoś podobny problem?

Jacek6 - 2017-04-11, 07:15

Matthletic napisał/a:
Ostatecznie trzeba będzie zastosować tuleję, ale wtedy silnik nie będzie pracował właściwie.
Dlaczego ?
Matthletic - 2017-04-11, 08:56

Jeśli gwintu się nie uratuje albo jak po wkręceniu świeca strzeli w bak (o tym nawet nie chcę myśleć) to trzeba rozwiercać pod wymiar tulejki naprawczej, którą wkręca się w rozwiercony otwór i w to później wkręca się świece, ale wtedy motor nie chodzi jak trzeba.
Świeca jest wtedy wyżej w komorze spalania, zmienia się miejsce zapłonu mieszanki oraz kompresja.

Jacek6 - 2017-04-11, 10:55

Matthletic napisał/a:
Świeca jest wtedy wyżej w komorze spalania
A to o tym to nie wiedziałem. Pewny jesteś, że właśnie tak ?
Matthletic - 2017-04-11, 11:05

W większości przypadków tak, choć zależy w jaki sposób tokarz to zrobi, ale to ostateczność i na razie nawet nie chce o tym myśleć. :evil: :?
HELLOWEEN - 2017-04-11, 16:36

Matthletic kup zestaw naprawczy do gniazd świec HELICOIL i nie będziesz musiał wkręcać żadnych tulejek z gwintem. Dostępne na allegro. ;D
soft - 2017-04-11, 16:37

można jeszcze bez tulei - przejść na odpowiednik świecy z większym gwintem i głowice przegwintować na większy gwint.
HELLOWEEN - 2017-04-11, 16:42

soft napisał/a:
można jeszcze bez tulei - przejść na odpowiednik świecy z większym gwintem i głowice przegwintować na większy gwint.


Taka ewentualność tylko wtedy,kiedy jest odpowiednia ilość materiału na głowicy i więcej luzu w gnieździe świecy. No i trzeba wozić ze sobą dwa klucze do świec i odpowiednie świece na zapas w razie "W" (jeżeli ktoś wozi ze sobą narzędzia).

Matthletic - 2017-04-11, 16:52

Ale te zestawy Helicoil przewidują właśnie przegwintowywanie + tulejka. Dzwoniłem do mechanika, powiedział, ze ma na to patent i daje gwarancję. Chyba jednak mu zaufam i nie będę sam w tym grzebał.
HELLOWEEN - 2017-04-11, 17:18

Przegwintowywanie owszem jest potrzebne żeby pogłębić istniejący już ale popsuty gwint. W ten gwint wkręca sie tą sprężynkę-reparaturkę. Po wkręceniu świecy sprężynka wciska się w gwint i jest po sprawie.
Mechanik pewnie użyje tego samego zestawu naprawczego. ;D

Jacek6 - 2017-04-11, 17:25

HELLOWEEN napisał/a:
żeby pogłębić
żeby poszerzyć.
OldDiver - 2017-04-11, 17:53

Matthletic napisał/a:
Dzwoniłem do mechanika, powiedział, ze ma na to patent

... a możesz podać kontakt na tego mechanika? Dobrze znać taki kontakt w razie godziny W. ;p

Matthletic - 2017-04-11, 22:31

Jutro ustalę z nim szczegóły, muszę się dowiedzieć co to za "patent" i czy jest skuteczny, także namiar dam jak będę zadowolony z roboty. Wolę żeby mnie nikt później nie ścigał gdyby coś nie poszło. :D

Jeszcze kolega mi zasugerował, żeby wkręcić nową irydówkę na siłę i powinna złapać. Irydy mają dłuższą żywotność, także nie będę musiał prędko tam zaglądać a jak wiadomo wtedy to już remont głowicy, koszt 400-600zł.

soft - 2017-04-11, 22:39

wiesz co... Ja bym zdjął głowicę i wkręcił świecę od "spodu"
To przegwintowało by oryginalny ślad gwintu. Może by uratowało sprawę. A potem irydy.

Matthletic - 2017-04-11, 22:58

Bardzo fajny pomysł, choć sam raczej nie dam rady zdjąć głowicy. W jawce czy simsonie robiłem takie rzeczy, ale w 4T nigdy nie miałem okazji.
HELLOWEEN - 2017-04-12, 10:41

soft napisał/a:
Może by uratowało sprawę.


Tego nie da się uratować niestety. Głowice są z aluminium. Gwint gniazda świecy można sp...lić na dwa sposoby:
1.Wkręcenie krzywo świecy i w rezultacie zmielenie gwintu
2. Wykręcanie zasyfiałej i zarośniętej nagarem świecy. To skutek długotrwałego niewymieniania. Może się nawet zdarzyć,że zostanie upalona (stopiona) elektroda świecy (nie będę tu wyjaśniał dlaczego,poczytajcie sobie o tym w necie lub książkach) i taki kawałek nadtopionej elektrody wystaje poza gwint. Wykręcając świecę uszkadza on gwint w głowicy.
Warto więc wykręcać i czyścić świece. Wiem że w motocyklach jest to trochę kłopotliwe i wiąże się z wieloma czynnościami,ale warto.
Wracając do tematu - Głowice wykonane są ze stopu aluminium. Gwint jest więc bardzo podatny na uszkodzenia. Nieodwracalne! Zerwany i wykruszony gwint nie da się już poprawić! Trzeba naprawiać głowicę. To można zrobić na kilka sposobów:
1. Sprężynki HELICOIL
2. Tulejka naprawcza (wymaga z reguły zdjęcia głowicy i ingerencji tokarza/frezera)
3. Zalanie zerwanego gwintu lutem aluminiowym i nagwintowanie - widziałem takie cuda na targach. Nawet zakupiłem owy lut i znam proces technologiczny,ale jeszcze nigdy tego nie stosowałem.
4. Przegwintowanie głowicy na większy otwór pod świecę o większym gwincie - z reguły możliwe jeżeli jest dostateczna ilość materiału w miejscu naprawy i nie koliduje to z umiejscowieniem gniazd zaworowych i kanałów ssących oraz ewentualnego umiejscowienia kanałów chłodzących w silnikach chłodzonych cieczą. Ta uwaga dotyczy również pkt 2 tej wypowiedzi.
5. Widziałem już też "cudowne" ratowanie głowic za pomocą pakuł,cienkiego drutu,kleju... Tak z reguły ratują się paproki chcąc sprzedać moto w "idealnym" stanie i niech się nowy właściciel martwi... ;/
Chyba wyczerpałem temat gwintów gniazda świec zapłonowych. Jeżeli coś mi umknęło,to mnie poprawcie. ;D

Matthletic - 2017-04-12, 11:28

Dziękuję za odpowiedź. ;)
Udało się już ustalić co i jak, mam 3 propozycje:

- wkręcenie nowej świecy irydowej (na siłę) i czekanie aż wyskoczy albo do następnej wymiany
- propozycja jednego warsztatu to ten "patent" z gwarancją, o którym już pisałem - koszt około 300zł
- remont głowicy, udało się znaleźć warsztat, gdzie koszt wyniesie około 280zł

Raczej dam do zdjęcia tą głowicę. Będę miał pewność, że wszystko wyjęte ze środka i od razu gwint będzie zrobiony.

HELLOWEEN - 2017-04-12, 12:07

Matthletic zrób naprawę na Helicoil i będziesz zadowolony. Ominie Cię remont głowicy i wszystkie (kosztowne) czynności z tym związane. ;D
Jacek6 - 2017-04-12, 12:11

Może zrób to sam przy pomocy tego lub czegoś podobnego.
http://allegro.pl/zest-na...6346693517.html
http://allegro.pl/zestaw-...6518248568.html

witek1965 - 2017-04-12, 12:18

Jacek6, przecież to jest dokładnie ta sama technologia co Helicoil ;d
Matthletic - 2017-04-12, 12:58

Dokładnie, Yato też to robi.
Tak czy inaczej wolę chyba zlecić to komuś i zapłacić trochę więcej. (chyba, że ktoś z forum się podejmie :) )
Nawet jak zrobię gwint tym zestawem, to i tak cała sieczka wpadnie do środka i czym ja to później wyciągnę?
Zastanawia mnie też materiał z jakiego wykonana jest ta tulejka naprawcza. Z tego co się orientuję to w wyższej temperaturze najlepiej zastosować mosiądz lub brąz.

Jacek6 - 2017-04-12, 13:07

witek1965 napisał/a:
Jacek6, przecież to jest dokładnie ta sama technologia co Helicoil
HELLO, tak długo grzebałem na alledrogo, że Twój post wszedł przed moim ;-)
HELLOWEEN - 2017-04-12, 17:07

Tą jak to określasz "sieczkę" czyli wióry powstałe podczas gwintowania otworu odsysa się z cylindra i po sprawie. Ja do tego używam zwykłego odkurzacza. Do rury ssącej wkładam igelitowy wężyk o średnicy zewnętrznej 12 mm (wewnątrz 10 mm). Ja wykorzystałem do tego celu przewiercony korek od butli. Takiej od wina,do dostania w każdym sklepie z artykułami kuchennymi lub supermarkecie. Zamiast korka można zakleić rurę zwykłą taśmą izolacyjną lub klejącą. Wężyk musi wejść przez gniazdo świecy do cylindra. Jest na tyle miękki,że można nim manipulować wewnątrz cylindra i wyssać wszystkie wióry i śmieci.
Najważniejsze przy naprawie HELICOIL jest wydostanie z cylindra ułamanego kawałka sprężynki służącego do jej wkręcenia w naprawiane gniazdo. Ja wyciągam ją małym magnesem neodymowym na teleskopowej końcówce,lub staram się ją unieruchomić w wycięciu specjalnego klucza do jej wkręcania. Po prostu zaciskam płetwy wycięcia klucza na sprężynce szczypcami. Wióry z aluminium nie są tak groźne jak właśnie ten kawałek stali. Można też ją wyssać odkurzaczem,jednak trzeba to potem sprawdzić w śmieciach. Znalezienie takiego kawałeczka sprężynki graniczy z cudem,więc lepiej jest ją wydobyć przed wysysaniem.
Tulejek używałem wcześniej,dopóki nie pojawiły się zestawy HELICOIL. To dużo prostsze rozwiązanie.

Matthletic - 2017-04-12, 21:08

Czyli ju robiłeś podobne zabiegi i możesz potwierdzić ich skuteczność? Gdybyś blisko mieszkał to podjechałbym, bo widzę że znasz się na rzeczy. :)
Czyli pierwsze co, to dobór właściwego zestawu, u mnie świeca ma 10mm, a skok gwintu jest standardowy? Te tulejki też mają różne wymiary i długości.
Mając świecę 10mm wiercę tym wiertłem z zestawu, które pewnie ma około 11mm i później wkręcam tulejkę? Ciekawe też na jaką głębokość wchodzi ta tulejka helicoil, ważne jest to żeby świeca była na tej samej wysokości co wcześniej.

HELLOWEEN - 2017-04-12, 22:51

Matthletic świece do Twojego dragusia to CR7HS czyli:

1. C - gwint M10x1
2. R - z opornikiem przeciwzakłóceniowym
3. 7 - wartość cieplna świecy
4. H - dł. gwintu 12,7 mm
5. S - elektroda masy z rdzeniem miedzianym

Tulejki są różnej wielkości i średnicy odpowiednio do różnych rodzajów świec. Kupujesz zestaw naprawczy do świecy z Twojego motocykla. I po finale. Jak chcesz się dokładnie dowiedzieć jak to sie robi,wystarczy pooglądać trochę filmików na YT. Jest tego od groma. Po obejrzeniu paru będziesz się mógł doktoryzować z tematu. ;D

Matthletic - 2017-04-12, 23:47

Profesjonalna odpowiedź, wielkie dzięki. ;)
Pietro13 - 2022-02-09, 20:02

Witam forumowiczów, no i najdeszła wielkopomna chwila :( zerwany gwint świecy w w głowicy. Ale po kolei. Rok temu zauważyłem, że świeca wkręca się do połowy (tylny cylinder 11 pełnych obrotów a przód 5 i pól) przejeździłem tak cały sezon 9 tys. km . No i teraz chciałem zrobić z tym porządek, tłok do góry i zalewałem naftą, czekałem i wkręcałem świecę irydową. Powtórka kilka razy i coraz lepiej szło, z gwintu świecy zbierałem małe opiłki (jak sądziłem zebranego nagaru z gwintu głowicy). Później zastosowałem płukankę do oleju też kilka razy powtarzałem, nawet któregoś razu prawie cały jeden zwój z gwintu świecy zdjąłem. Oczywiście na koniec płukałem benzyną, odsysałem - jak pisał Helloween - odkurzaczem z cienkimi końcówkami wnętrzności. Efekt końcowy - wkręciłem świecę irydową w całości, zadowolony dawaj zwykłą świecę i co? przekręciła się po tych 6 obrotach i się kręci w nieskończoność. Przewertowałem forum, dzwoniłem do 4 serwisów moto. Jak mówią nie ma dojścia bez wyjęcia silnika żeby przegwintować i wkręcić tulejkę. Już się zdecydowałem sam wyjąć silnik i zawieść do naprawy ale niestety nie dam rady, nie wiem jak dobrać się do wału żeby go rozpiąć. Koszt mnie przerasta - krzyczą 2,5 do 3 tysi za taka robotę z wyjęciem silnika. Może ktoś coś poradzi, co by to taniej wyszło. Mogę po małych wskazówkach sam demontować silnik (i tak już porrozbierany jest w połowie), dowieść nie za daleko (lubelskie). Pomocy
jaro - 2022-02-09, 21:30

Pietro13, Wał wyjmiesz razem z kołem. bez problemu wyjdzie z krzyżaka. W krzyżaku jest wielowpust w który wchodzi końcówka wału. Żeby wyjąć silnik jest sporo rozkręcania, ale do zrobienia.
Robrob - 2022-02-12, 07:54

dostarcz moto a ci pomogę
tomboj - 2022-02-12, 11:20

Robert, da się to zrobić bez wyciągania silnika z ramy?
Pietro13 - 2022-02-12, 14:02

Dzięki za dobre chęci, właśnie dzisiaj rano odstawiłem moto do mechanika. Mam tylko nadzieję, że nie wydryluje mi za mocno portfela.
Robrob - 2022-02-13, 08:12

Tomaszku zależy w czym
Pietro13 - 2022-02-13, 09:12

Tomkowi chodziło dokładnie o mój motocykl (V-star 1100 Classic rocznik 2005) zerwany gwint na przednim cylindrze. Sporo rzeczy sam przy nim robię ale wyjęcia silnika jednak się nie podjąłem.
Robrob - 2022-02-19, 07:32

Pietro Tomek wie gdzie mnie szukać, dzwońcie

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group