YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Mechanika - ..:: Olej przekładniowy ::..

Kozak_Barabasz - 2008-09-28, 23:26
Temat postu: ..:: Olej przekładniowy ::..
Tak jak w temacie.
jaki konkretnie lać i ile ?

fazzi - 2008-09-29, 06:25

olej 80W90 SAE 80 API GL-4
GL-5
GL-6, wchodzi go 200ml i wymienia sie co 24 tys.

wojtek - 2009-02-08, 20:46

Koledzy może podpowiecie czy może być dowolny olej przekładniowy dostępny na stacjach czy specjalny do motocykli.
Pytam bo jestem laik i wolę się upewnić niż wymieniać potem przekładnie

grzechu - 2009-02-08, 20:53

literatura podaje SAE 80
wchodzi 0.19 litra
olej musi mieć określone parametry a marka dowolna najlepiej coś znanego oczywiście

wojtek - 2009-02-08, 21:02

dzięki
wolę się upewnić bo wcześniej wyczytałem na forum, że do silnika trzeba specjalny do motocykli a ja bym wlał samochodowy i problem gotowy (nawet się rymło)

Długi63 - 2009-02-12, 17:35

Czy ktoś mógłby stanowczo i dokładnie odpowiedzieć, czy w skrzyni biegów jest olej przekładniowy, czy też skrzynię tak jak sprzęgło obsługuje olej silnikowy.
Pytam ponieważ przy zakupie oleju silnikowego gość wciskał mi olej do skrzyni biegów.
W związku z tym zgłupiałem i już nie wiem jak mam się zachować w temacie skrzyni biegów

grzechu - 2009-02-12, 17:47

skrzynie biegów smaruje olej silnikowy w dragu jest tak zwane mokre sprzęgło więć silnik i skrzynia jest jednym elementem jest to jedena całość i zalana jest jednym olejem , olej przekładniowy w DS stosuje się tylko i wyłącznie do mostu czyli przekładni głównej przy tylnym kole
Długi63 - 2009-02-12, 17:55

Wszystko jasne
Szacun grzechu ! ! ! !

romus - 2009-11-12, 23:11

Odgrzebie trochę stary temat . Co myślicie o oleju JMC 75W90. Ktoś go używał? Myślicie że się nadaje do naszych gwiadek? Niby producent zaleca 80W90 :nie_wiem:
Demolka - 2009-11-13, 08:31

Długi63 napisał/a:
Czy ktoś mógłby stanowczo i dokładnie odpowiedzieć, czy w skrzyni biegów jest olej przekładniowy, czy też skrzynię tak jak sprzęgło obsługuje olej silnikowy.
Pytam ponieważ przy zakupie oleju silnikowego gość wciskał mi olej do skrzyni biegów.
W związku z tym zgłupiałem i już nie wiem jak mam się zachować w temacie skrzyni biegów

W DS-ach jest jeden olej w silniku i skrzyni biegów. W tym oleju pracuje też sprzęgło.
W temacie "olej przekładniowy" chodzi o olej w przekładni wału kardana (przy tylnym kole).
8)

[ Dodano: 2009-11-13, 08:34 ]
Sorry 'grzechu', powieliłem Twój post, ale to z pośpiechu zanim doczytałem dalej bo chciałem zaraz zareagować by 'Długi63' kłopotów sobie nie narobił ;D

tomo - 2010-03-31, 11:03

Ktoś wie jakim olejem fabrycznie zalana jest przekładnia(syntetykiem czy mineralnym?)
Albo jakim najlepiej zalać jeśli nie ma pewności czym zalewali poprzedni właściciele?
Dla jasności kwestia parametrów oleju jest jasna: 80W90 SAE 80 API GL-4

witek1965 - 2010-03-31, 21:50

tomo, mineralnym, ale w przypadku przekładni możesz zalać syntetykiem, byle spełniał normę. Ja zalałem olejem Castrol TAF X spełniający normę API GL-4 oraz GL-5 75W90 SAE
ttom - 2010-04-06, 15:09

witek1965 napisał/a:
Ja zalałem olejem Castrol TAF X spełniający normę API GL-4 oraz GL-5 75W90 SAE

Witek, masz jakąś wiedzę co do możliwości zastosowanie tego oleju w miejsce 80W90 ? Zaciągałeś gdzieś języka ?
Bo szukam coś dla siebie (niedługo wymiana po dotarciu) i do naszych gwiazdek, zarówno Castrol jak i Motul podają 80W90 właśnie...I to są mineralne tylko. Nikt nie napisał 75W90... :nie_wiem: A taki wstępnie wybrałem półsyntetyczny... No ale teraz to już nie wiem...

witek1965 - 2010-04-06, 16:16

ttom, tak, Poprosiłem Demolkę, a ten swojego speca jak odbierał swoja gwiazdkę od niego i ten potwierdził, ze mogę zalać tym olejem, drugie potwierdzenie to instrukcja obsługi, która mówi, że olej powinien spełniać normę 80W API GL-4 - ten olej jak wspomniałem wyżej spełnia tą normę. Zakres jest 75W90, więc 80 się również mieści.

Faktem jest, że Motul zaleca olej mineralny. Na wszelki wypadek proszę trzymać się zaleceń producentów olei. ja zastosowałem ten olej na własne ryzyko biorąc pod uwagę jedynie to, ze spełnia normę oraz posiłkowałem się opinią mechanika z wieloletnim stażem i uznaniem wielu motonitów.

ttom - 2010-04-06, 21:28

No to ja już jestem totalnie :stars:
Dzisiaj jeszcze wysłałem mojego przyjaciela do serwisu Yamahy w Gdyni (pracuje niedaleko), co by się dowiedział o ten 75W90. I majstry powiedzieli, że lepiej nie, bo coś tam się będzie ślizgać... cokolwiek to znaczy. Powiedzieli że sami leją mineralny i taki polecają i na pewno będzie git... Cóż, lepsze jest wrogiem dobrego... No i w związku z tym, oraz z tym co Witek napisałeś o odpowiedzialności, zostanę przy jakimś dobrym 80W90. Amen. ;D

wojo - 2010-04-06, 22:24

Ciekawe co może się ślizgać z wale napędowym, gdzie zadaniem jest poprostu smarowanie elementów ruchomych i nic więcej, nie ma tam zbytniej filozofii. W silniku co innego ale w wale, kurde co tam może się ślizagać????
witek1965 - 2010-04-07, 02:19

wojo napisał/a:
W silniku co innego ale w wale, kurde co tam może się ślizagać????
z tego co wiem to nic. Zębatki pracują w kąpieli olejowej i wszystko. Olej, który zastosowałem jest syntetycznym olejem stosowanym przez koncern VW do manualnych skrzyń biegów. Naprawdę jest tam o wiele więcej zębatek, synchronizatorów, wodzików itd, które muszą chodzić bez zarzutu i w dobrej kondycji. To co powiedzieli owi majstry świadczy jedynie o ich malkontenctwie i małpim mózgu. Lejemy to co nam każą, a myśleć nam zabronili. Olej mineralny jest tańszy dwukrotnie, a obciążenia w naszej przekładni nijak się maja do obciążeń skrzyń biegów w puszkach. Producent zaleca olej spełniający normę API GL-4 lub wyższą. Zapewne owi majstry na pytanie czy można zalać układ płynem hamulcowym DOT-5 powiedzą, lepiej nie, my zawsze lejemy DOT-4 i jest dobrze.
Dlaczego nie lać Castrol TAF X -bo jest po prostu drogi ( 25 zł za 0,5 l) i "za dobry" do tego do czego ma służyć, ot co. całkiem dobry olej mineralny kosztuje 12-14 zł za litr, czyli czterokrotnie mniej.
Nie jestem samobójcą i nie nawykłem strzelać sobie świadomie w kolano, skoro za 2 setki mineralnego zapłaciłbym tyle co za piwo w każdym warsztacie, gdzie mają w większych opakowaniach. Po prostu miałem castrol na zbyciu akurat tyle co trzeba żeby zalać w gwiazdce.

Celowo napisałem, że wymieniłem na swoja odpowiedzialność, żeby uniknąć zarzutów -po cholerę olej za 50 zł litr, skoro producent zaleca za 12. Ano po nic. Jeden i drugi spełni swoje zadanie bez zastrzeżeń.

wojo - 2010-04-07, 08:08

Taaa Witek, własnie dla Ciebie Szacun. Masz całkowita rację, zawsze we wszystkim jest ważny umiar i zdrowy rozsądek ale nie można przeginać w zadna stronę. Skoro wiemy że, wał jest prosty jak budowa cepa tak wiec praktycznie kazdy olej bedzie mu pomagał nie zas przeszkadzała w pracy (przeginając nawet olej silnikowy tez mu nie zaszkodzi). To samo tyczy sie uk. hamulcowego, ukł. chłodzenia jesli kto takowy posiada. U mnie w serwisie mamy 100 wjazdów dziennie i naoglądałem się różnej głupoty. Łąćznie z laniem oleju ze skrzyni automatycznej do amerykańców do silnika (bo mu wujek z hameryki przysłał 6 literków to szkoda by sie zmarnowało). Tak wiec spokojnie i 75W i 80W można do wału lać bez ŻADNYCH przeszkód czy problemów, każdy dobry, byle był no i w miare swiezy. Pozdrawiam


Polecam poczytać http://oleje_samochodowe....ladniowych.html

ttom - 2010-04-07, 10:40

Nie wiem... Nie znam się... Zarobiony jestem... ;D
Przekazałem tylko, co się dowiedziałem...
Zastanawia mnie jednak, że i Motul i Castrol zalecają mineralne 80W90, mimo że mają w ofercie syntetyki i półsyntetyki. Przy olejach silnikowych oporów żadnych nie mają i polecają z górnej półki... Przy przekładni już nie... I to jest bardzo dziwne... A cena? Markowe mineralne też tanie nie są...

No ale napisałem już w pierwszej linijce... ;)

witek1965 - 2010-04-07, 13:34

ttom, Nie tak do końca Castrol nie poleca olejów z górnej półki. Z silnikowymi identycznie. Na przykładzie puszek, zobacz gdzie zalecane sa najdroższe oleje Long Live, a w innych silnikach ich nie będzie, a lać można z całą pewnością, tylko po kiego grzyba.Polecają je tam gdzie zachodzi taka potrzeba. Po co polecać coś z górnej półki skoro z dolnej jest aż nadto dobry ? Z kolei odwrotnie nie da rady. Ja kupiłem 3 litry do skrzyni biegów Ibizy córki i zalałem, bo po prostu zostało.
A tak na chłopski rozum, coś co spełnia klasę lepkości API 75W90, spełnia również 80W90. Cos jak spełnia normę GL-5 musi spełniać normę GL-4 spełnia również 80W90, Yamaha jako producent nie zabrania stosowania takiego oleju, podaje jedynie klasę lepkości .
ttom napisał/a:
Markowe mineralne też tanie nie są...

ale jednak połowę tańsze. dzisiaj musiałem kupić aż litr niestety 80W90 GL-5 mineralnego Castrolu, do przekładni skutera. 24 zeta. Tak, ze mam sporo na zbyciu.

Wojo link niestety nie działa :ryczy:

ttom - 2010-04-07, 15:24

Właściwy link...

Witek, jeśli to Castrol EPX 80W-90 to biorę pół litra z chęcią... ;D

witek1965 - 2010-04-07, 16:42

shell spirax AXLE OIL GL-5 http://www.transplant.co.za/html/body_spirax.html
wojo - 2010-04-07, 21:53

Kurde faktycznie link padł, ale czemu tego nie wiem. Napisane tam było że, 75w-90 to klasa lepkości dl terenów zajeb... zimnych a 80w do klimatów umiarkowanych, z tego wynika że, 75w poprostu jest rzadszy nic więcej i krzepnie on w dużo niższych temp niż 80w ale oba spełniają wszelkie normy i są zamienne jako najbliższe klasowo. A tak na marginesie dzis wymieniłem olej i proszę o przypomnienie - lejemy 200ml - tak? nie pod korek, tylko spuszczamy i lejemy dokładnie 200ml? Dzieki i pozdrówka.
ttom - 2010-04-07, 22:42

witek1965, szkoda że nie figuruje w grupie produktów dla motocykli... :(
Żeby to był ten, to bym odkupił połowę, a tak to sorki za zawracanie gitary...

Wojo... patrz fota...
Generalnie to 0,19 litra, ale do gwinta... ;)

wojo - 2010-04-08, 11:07

No to teraz juz mam namieszane maks, 0.19l ale do gwinta, nalałem 200ml i raczej nie widac lustra tak wiec domniemam ze by tam jeszcze jakis kawałek wszedł. Dobra piszą 0.19 ja nalałem 0,20 tak wiec chyba bedzie git. Pozdrófka
ttom - 2010-04-08, 11:38

Motocykl musi stać prosto !
Nie sprawdzałeś przypadkiem jak maszyna się opierała na stopce ?

wojo - 2010-04-08, 14:00

Ttom - popatrz na moje zdjecie, czy ja wyglądam na blondynkę tu dzież blondyna ;D
witek1965 - 2010-04-08, 14:20

Wg. mnie to trochę dziwne. ja odkręciłem korki, zostawiłem na noc (robiłem w zimie, więc co miałem się spieszyć) coby sobie wyciekło wszyściutko i z 200 ml jakie miałem nie wlałem wszystkiego. zaczęło wypływać wlewem. A u Wojo weszło 200 ml i jeszcze jest miejsce ?
ttom - 2010-04-08, 15:25

wojo, ops
A może Ci tam w środku jakiejś zębatki brakuje... ;)
Ja jak sam rozbieram jakieś urządzenie, to potem składam... prawie dwa podobne... ;D

witek1965 - 2010-04-08, 16:24

100% pewności nie mam, ale w 1100 może przekładnia jest większa od 650 ?
ttom - 2010-04-08, 20:28

Dżisas... nie zwróciłem uwagi, że to 1100... ops
Tu na stronie 6-13 napisali że 0,2 litra...

wojo - 2010-04-08, 21:00

Taaa jak miałem 12 lat rozebrałem wsk i potem ja poskładałem i mi reklamówka (po śląsku - epa) tajli została, nie wiedzieć skąd i nie wiedzieć jak, a wsk jezdziła. Tak wiec znając moje predyspozycje manualne jak bym rozebrał przekładnie to na bank wlał bym tam później nie 200 a spokojnie z 500ml i nic by nie wyciekło. Jutro będe rozbierał przekładnie w celu nasmarowania wieloklinów i ogólnego obadania tematu, tak wiec zrobie dok techniczna oraz zdjęciową i dam znac co i jak. Pozdro
senio - 2010-04-21, 19:17

Wczoraj wymieniałem olej w kardanie mojej gwiazdy 1100. Zalałem dokładnie 200 gram Elf Tranself EP 80W90, na stojącym moto pionowo, i przelało się wlewem. Olej spuszczałem rozgrzany po przejechaniu około 100km. Przed ponownym zalaniem zlatywał sobie z pół godzinki, i nic już nie kapało po tym czasie. Kolejna wymiana za 30,000km. Jeszcze dla ciekawostki lejek zrobiłem z buteleczki plastikowej po wodzie utlenionej. ładnie wchodzi w gwint i wygodnie powoli można nalać.
Merlin - 2010-08-08, 22:31

Zamierzam wlać polski Lotos Titanis 80W90, ma parametry drogich olejów a kosztuje tylko 11 zł litr.
zen - 2010-08-08, 22:54

Ja wlałem jakiegoś Hipola i wczoraj podczas wymiany opon zobaczyłem, jaki syf się zrobił przez dosłownie 3 miesiące. Wlałem teraz coś lepszego, i jestem ciekaw efektów po sezonie
Merlin - 2010-08-08, 23:44

Zen a przepłukałeś przekładnię hipolem przed wymianą?
zen - 2010-08-08, 23:56

Tak, wypłukełm ją dosyć dokładnie, bo miałem wszystko wywalone na wierzchu.
Merlin - 2010-08-09, 17:59

Faktycznie dziwne, bo Hipol to dobry olej ale jest go kilkanaście rodzajów do różnego przeznaczenia. Pamiętasz jaki wlałeś?
Piszą, że HIPOL GL - 4 80W/90 jest go pracy w trudnych warunkach u do przekładni hipoidalnych.

zen - 2010-08-09, 19:58

Zdaje się, że dokładnie ten wlałem. Zresztą nie jestem pewien, czy syf był wynikiem złego oleju, czy zużycia uszczelek. Uszczelki czekają na wymianę
witek1965 - 2010-08-10, 01:19

Merlin napisał/a:
jest go pracy w trudnych warunkach


praktycznie przy każdym oleju tak piszą, żeby podnieść jego "wartość", zgodnie z zasada, co dobrze się sprawdza w ciężkich i trudnych warunkach, w lekkich bedzie pracować na luzie. Pytanie co to sa trudne warunki dla przekładni ?

[ Dodano: 2010-08-10, 01:24 ]
A czym jest nasza przekładnia wtórna jak nie przekładnią hipoidalną ?

Focus - 2011-03-19, 21:48

a czym różni się 80w/90 od 85w/90
Akurat mam luźny literek 85w/90 GL-5
Że Yamaha zaleca 80w/90 GL-4 lub wyższy to wiem ale jak to się ma do 85w?

witek1965 - 2011-03-19, 22:47

jeżeli 80W90 jest dobry, to znaczy, że 85W90 też będzie. To jest bardzo prosta przekładnia hipoidalna, zalewaj śmiało.
Focus - 2011-03-20, 09:05

witek1965 napisał/a:
jeżeli 80W90 jest dobry, to znaczy, że 85W90 też będzie. To jest bardzo prosta przekładnia hipoidalna, zalewaj śmiało.


:ok: dzięki

fazzi - 2011-06-10, 17:21

dzisiaj kupilem olej, wiec pora na wymiane. Spuscilem olej w miedzyczasie gdy skapywal wymienilem filtr powietrza i ogladajac przekladnie zauwazylem ze posiada on srube spustowa, srube do spprawdzania poziomu oleju( ktora mam zamiar wlac nowy olej) i jakis dziwny niklowany kapturek w gornej czesci, coz to jest takiego?
vaaks - 2011-06-10, 17:53

odpowietrznik? ;D
HELLOWEEN - 2011-06-10, 17:59

Vaaks ma rację.To odpowietrznik.Tylko mało kto go sprawdza.Jeżeli się zapcha,kończy się to wywaleniem oleju przez uszczelniacz.
Syku - 2016-02-20, 15:39

Vaaks, HELLOWEEN pytanie mam do was odnośnie odpowietrznika. Próbowałem go "odczepić" czy odkręcić ale nie wiem jak to zrobić, macię pomysł jak to zrobić by sprawdzić czy ten odpowietrznik jest zatkany? :nie_wiem:
remol71 - 2016-02-20, 16:12

Cieknie z przekładni ?
Jarek74 - 2016-02-20, 17:15

syku przejrzyj ten temat , coś tu znajdziesz http://yamaha-dragstar.pl/viewtopic.php?t=450
Syku - 2016-02-20, 21:00

Napisałem do Dawida bo tam opisywał swój problem z tym kurkiem.
Mi nie cieknie z przekładni ale chciałem ewentualnie przedmuchać ten odpowietrznik wcześniej żeby później nie wymieniać uszczelki jak wywali olej (lepiej wcześniej zapobiegać niż leczyć ;D )
Ale tak sobie myślałem, że chyba wywala z uszczelki w momencie jak jest przelany olej w kardanie? prawda? czy się mylę?

Dzięki za szybką reakcję (odpysywanie), bo nie każdy się tak kwapi do tego...... a olej będę wymieniał przed sezonem, bo to już czas na świeży :)

remol71 - 2016-02-20, 21:44

Nie da się przelać oleju w przekładni.
Jarek74 - 2016-02-20, 22:34

Da się, jak ktoś nie doczyta w manualu i np naleje olej gdy moto stoi w pionie przy pomocy podkładki pod kosę lub ktoś je trzyma.
duoma - 2016-02-20, 22:48

Ale ten olej lejesz jak moto jest w pionie więc jak będzie stał na kosie to jak odkręcisz korek wlewu to musi się trochę wylać ! !!
Jarek74 - 2016-02-21, 08:15

Tylko po co tak kombinować, żeby wlewać za dużo, żeby potem to się wylało ? :nie_wiem:
nie lepiej nalać tyle ile trzeba jak moto stoi na kosie, mały lejek i latarka bardzo się tu przyda, osobiście nie jestem zwolennikiem upaćkania czegokolwiek smarem, olejem i wycierania tego jak nie ma potrzeby.

Tatuś - 2016-02-21, 08:40

Jarek74, wlewasz jak moto stoi w pionie, zakręcasz korek wlewu i jak postawisz na kosie to nic się nie wylewa, a jest to właśnie tyle ile trzeba. spuszczasz innym korkiem, więc też się z górnego nie wyleje.
Jacek6 - 2016-02-21, 10:52

Jarek74 - czytałeś instrukcję, czy tak sobie snujesz ?
Syku - 2016-02-21, 12:07

No i właśnie teraz jestem w kropce :nie_wiem: :nie_wiem:
Czy wlewać jak moto jest w pionie czy stoi na nóżce bocznej ? Jak piszę w obsłudze, bo teraz zgłupiałem............... :nie_wiem:

Jacek6 - 2016-02-21, 12:46

Jak w instrukcji.
Po co wymyślać coś innego...

Tatuś - 2016-02-21, 13:33

zgodnie z instrukcją:
"ustawić motocykl wyprostowany na równym podłożu...
skrzynkę przekładniowa napełnić olejem do krawędzi wlewu"

Jacek6 - 2016-02-21, 13:57

Tatuś napisał/a:
zgodnie z instrukcją:
"ustawić motocykl wyprostowany na równym podłożu...
skrzynkę przekładniowa napełnić olejem do krawędzi wlewu"


No właśnie.

Syku - 2016-02-21, 14:58

Ok, wszystko jasne,.........dzięki ;D
Jarek74 - 2016-02-22, 09:00

Faktycznie, pomyliłem się, macie rację :oops: sorry
brodziu - 2017-03-13, 20:16

Witam. Czy spotkał się któryś z Szanownych Kolegów z takim dylematem: Otóż po zeszłorocznym sezonie moja Jagoda trafiła na zimę do garażu. Silnik, dyfer, wszystko suche, bez odrobiny wycieku. Tydzień temu, jako że pogoda się zrobiła wyciągnąłem moto z garażu i zrobiłem sobie wczesnowiosenną przejażdżkę. Po schowaniu moto z powrotem do garażu, na drugi dzień na podłodze odkryłem małą plamkę oleju, która ewidentnie pochodziła z odpowietrznika dyfra. Wytarłem wszystko do sucha i kolejna przejażdżka. Efekt taki sam - wyciek z odpowietrznika. Po odkręceniu śruby do wlewania i sprawdzania stanu oleju okazało się, że jest go w dyfrze za dużo i jego nadmiar zaczął wyciekać. (Oczywiście moto w pionie)
I tu moje pytanie - przez zimę urosło? Czy jakie licho? Dywersja?

Dziś wymieniłem olej i mimo tego, że górą wyciekał dość czysty, to po odkręceniu śruby spustowej wyleciał dość ciemny z drobinkami metalu. Przypominało to lakier samochodowy taki "grafit metalic gruba perła"


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group