YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Elementy nadwozia - sciaganie w lewo

tomi - 2013-04-15, 14:00
Temat postu: sciaganie w lewo
Witam, mam problem ze sciaganiem motocykla w lewo podczas jazdy gdy puszcze kierownice. Dzis podnioslem motocykl tak aby przednie kolo bylo w powietrzu i zauwazylem ze kierownica przechyla sie w prawo co by odpowiadalo skrecie w lewo (przeciwskret).
Moj motocykl to v-star 650 classic.
Prosze o pomoc.

Merlin - 2013-04-15, 14:12

Sprawdź luz na główce ramy,
sprawdź ciśnienie w oponach,
sprawdź czy równo siedzisz na kanapie.

tomi - 2013-04-15, 14:50

Luzow nie mam na glowce, cisnienie sprawdzalem 2 przod, 2.25 tyl, to czy rowno siedze to nie wiem ale kolega sie przejechal i ten sam efekt czyli po puszczeniu kierownicy sciaganie w lewo.
Wlasnie sprawdzilem prowizorycznie jednosladowosc i jest ok 0.2 mm roznicy ale musze to jeszcze raz zmierzyc.

Merlin - 2013-04-15, 16:10

W domowy sposób aż tak dokładnie jednośladowości nie zmierzysz,sprawdź jeszcze stan opon, czy z jednej strony więcej nie zużyte.Tak było od początku, czy nagle się zaczęło?

Sprawdź też ustawienie kol względem ramy.

tomi - 2013-04-15, 16:37

Merlin napisał/a:
.Tak było od początku, czy nagle się zaczęło?

Sprawdź też ustawienie kol względem ramy.


Jest to moj pierwszy motocykl ktory kupilem nie dawno. Czytale forum i postanowilem sprawdzic, no i okazalo sie ze sciaga go w lewo.

Jak mam sprawdzic ustawienie kol wzgledem ramy?

http://www.youtube.com/watch?v=k4IWIBM2dyw Tak to wyglada

Merlin - 2013-04-15, 16:42

Z przody równe odległości felgi (opony) od lag, z tyłu od ramy.
Zmierz metrówką.

Pisząc o sposobie siedzenia na kanapie nie żartowałem, kierowca naturalnie siada lewą nogą bardziej do przodu w aucie też ;D

[ Dodano: 2013-04-15, 17:24 ]
To co pokazałeś na filmiku mnie akurat niewiele mówi, pewnie naprężenie linek ciągnie kierownicę. Z prawej strony jest też zbiornik z płynem hamulcowym.
Poza tym ściągałoby w prawo nie w lewo.

tomi - 2013-04-15, 17:41

Merlin napisał/a:
Z przody równe odległości felgi (opony) od lag, z tyłu od ramy.
Zmierz metrówką.


Z przodu rowno, mierzylem od felgi do mocowanie blotnika 4.2 mm
A z tylu jest dziwnie-po prawej mniej mniejsca ma opona na wahaczu. Na gorze mniejsza roznica a na dole wieksza (ok 7mm)
Ogolnie dzis zauwazylem ze rama po prawej stronie jest troche unaczej ustawiona na ostatnich 20 cm- idzie troszke na zewnatrz i do gory. Co do odleglosci to tez jest roznica ok 5-7 mm.
Jest mozliwosc regulacji tylego kola?

Pirania_LM - 2013-04-15, 17:48

Zmierz linijką odległości między półkami ( na wysokości lag ) i wszystko będzie jasne.
tomi - 2013-04-15, 18:14

Pirania_LM napisał/a:
Zmierz linijką odległości między półkami ( na wysokości lag ) i wszystko będzie jasne.


Pomiar od przodu pomiedzy gorna a dolna polka pokazuje 17.7 cm po obu stonach (pomiar gora-dol tuz obok lag)

vaaks - 2013-04-15, 18:36

tomi, weź długą idealnie prostą łatę np, poziomicę posadzkarską i przyłóż z boku do obu kół - moto na podnośniku - w ten sposób sprawdzisz jednośladowość - ustawienie kół w jednej płaszczyźnie. To ci powie czy rama jest prosta.
tomi - 2013-04-15, 19:02

vaaks napisał/a:
tomi, weź długą idealnie prostą łatę np, poziomicę posadzkarską i przyłóż z boku do obu kół - moto na podnośniku - w ten sposób sprawdzisz jednośladowość - ustawienie kół w jednej płaszczyźnie. To ci powie czy rama jest prosta.

Zrobilem inaczej-dalem pod stopke klode 10 cm tak ze moto sie dosc wyprostowalo, do tylnego kola przymocowalem sznurki i je pociagnalem do przodu tak aby dotykaly tylnej i przedniej czesci tylnego kola i z przodu mierzylem odleglosc od kola a przodu i z tylu czy jest rowno. Jak pisalem wyszlo mi ok 0.2 mm roznicy ale mam zamiar powtorzyc pomiary z zylka po sznurkiem wiatr targal dosc mocno.

vaaks - 2013-04-15, 19:21

Sznurek, żyłka odkształca się, łata jet sztywna.
Robrob - 2013-04-15, 19:55

Panowie chyba szukacie dziury w d..ie, jak stare masz opony, miałem tak samo opony miały ładny bieżnik, ale niestety były starawe i musiały mieć lekko jedną stronę podjechaną, na oko było ok, dopiero po wymianie opon, przestało ściągac i tarmosić fajerą, a przechył kiery na prawo jak stoi na podnośniku jest normalny.
JOKER - 2013-04-15, 20:08

Robrob napisał/a:
ale niestety były starawe i musiały mieć lekko jedną stronę podjechaną



Albo motocykl jakiś dłuższy czas stał nie ruszany na nóżce, i opony w tym miejscu zrobiły się odkształciły.

tomi - 2013-04-15, 20:11

Opony sa stare bo z roku produkcji motoru-czyli 2002. Musze wymienic ale narazie krece sie kolo komina, narazie ok 300 km dopiero zrobilem. Czeka mnie dosc duzo wymian bo moto malo jezdzone bylo skoro jeszcze oryginale opony ma.
Merlin - 2013-04-15, 20:20

Więc (wiem, nie zaczyna się zdania od "więc") do chwili założenia nowych opon nic nie rób.
tomi - 2013-04-15, 21:42

Merlin napisał/a:
Więc (wiem, nie zaczyna się zdania od "więc") do chwili założenia nowych opon nic nie rób.

Ok, wiec odezwe sie jak zrobie porzadek z oponami. Dzieki za pomoc. Pozdrawiam.

F.I.P. Berek - 2013-04-15, 22:39

Mam wrazenie, ze czytanie forum w tym przypadku zaszkodzilo. Pierwszy motocykl/przejechane 300km/diagnoza:sciaga w lewo/"sprawdzilem prowizorycznie jednosladowosc i jest ok. 0,2mm roznicy" - Panowie, to kurwa, paranoja jakas...
Tomi
na poczatek sprobuj jazdzic TRZYMAJAC kierownice. Jak Ci moto jedzie tam gdzie kierujesz to nie szukaj dziury w calym. Oponki warto zmienic, bo wiekowe i tyle.

Pierwszy post w temacie jest mistrzostwem absurdu - naczytales sie stary za duzo. Jezdzic,jezdzic...

sasklacz - 2013-04-15, 23:05

Witam. Ten sam efekt z uciekaniem kierownicy i ściąganiem podczas jazdy miałem w swoim 1100. Jeździłem tak dwa lata aż w końcu tej zimy wziąłem się za to. Okazało się że były krzywe lagi. Po wyjęciu z półek od razu było widać że banan a przez osłony na lagach na motocyklu nic nie było widać. Z drugiej strony całe szczęście że to lagi bo wiedziałem że sprzęt był po dzwonie i bałem się że może być coś z ramą. Po wymianie lag kierownica stoi w miejscu i prowadzi się idealnie. Gdzieś czytałem że ściąganie może powodować także różne długości sprężyn albo nie właściwy poziom oleju w lagach. Pozdrawiam.
tomi - 2013-04-15, 23:58

F.I.P. Berek napisał/a:
Mam wrazenie, ze czytanie forum w tym przypadku zaszkodzilo. Pierwszy motocykl/przejechane 300km/diagnoza:sciaga w lewo/"sprawdzilem prowizorycznie jednosladowosc i jest ok. 0,2mm roznicy" - Panowie, to kurwa, paranoja jakas...
Tomi
na poczatek sprobuj jazdzic TRZYMAJAC kierownice. Jak Ci moto jedzie tam gdzie kierujesz to nie szukaj dziury w calym. Oponki warto zmienic, bo wiekowe i tyle.

Pierwszy post w temacie jest mistrzostwem absurdu - naczytales sie stary za duzo. Jezdzic,jezdzic...

Usmialem sie czytajac co napisales. Bede trzymal bo musze, jak bym nie trzymal to bym w rowie skonczyl bo jezdze w irl. Mam wrazenie ze w tej chwili po 300 km to bardziej moto dyktuje gdzie jade niz ja sam (ale na swoim pasie sie mieszcze) Mimo wszystko to puszczeniu kiery motocykl powinien sie toczyc prosto przynajmniej powyzej 30-40 km/h.
Dzieki za rozbawienie mnie. Pozdrawiam.

F.I.P. Berek - 2013-04-16, 00:21

Tomi
w swoim pierwszym poscie piszesz o problemie po PUSZCZENIU kiery. Dopiero teraz stwierdzasz, ze wystepuje problem podczas kierowania (a moze ja po polsku nie rozumiem). Jezeli faktycznie to moto dyktuje tor jazdy, a nie Ty to rzeczywiscie COS nie tak . Koledzy slusznie sugeruja na poczatek zmiane opon, potem zobaczysz... Powodzenia.
Ciesze sie, ze Cie rozbawilem - niezbyt czesto mi sie taka sztuka udaje - jestem raczej ponurym typem...

[ Dodano: 2013-04-16, 00:31 ]
Pirania_LM napisał/a:
Zmierz linijką odległości między półkami ( na wysokości lag ) i wszystko będzie jasne.
przy okazji chcialbym sie dowiedziec co ten pomiar mial wyjasnic.
JOKER - 2013-04-16, 01:35

Berek ale Tomi właśnie prawidłowo sprawdził czy moto nie ściąga, puszczając kierę. Ja zawsze to sprawdzam, bo mimo to motocykl ma się toczyć prosto, jak nie toczy się prosto jadę na inna trasę znowu testuję puszczając kierę. Ściągać nie powinno nawet przy puszczeniu.
F.I.P. Berek - 2013-04-16, 07:58

Joker - absolutnie prawidlowo.
Lucash79 - 2013-04-16, 08:08

To może ja jeszcze dorzucę... masz szybę mocowaną na "patykach", moim zdaniem źle ustawiona szyba (pod kątem, lub przesunięta w stosunku do osi moto) też może dać taki efekt. Ja bym jeszcze spróbował zdjąć szybę i sprawdzić jak się motocykl będzie zachowywał.
F.I.P. Berek - 2013-04-16, 08:56

Bazujac na informacjach przeslanych przez autora tematu:
*pierwszy post: mam problem po puszczeniu kiery
*trzeci post: poczytalem forum i dlatego sprawdzalem
*ostatni post autora tematu: mam problem z utrzymaniem toru jazdy(trzymajac kierownice).
Stad konkluzja o tym,ze czytanie zaszkodzilo - bo wg poczatkowego opisu mozna domniemywac, ze poszukiwania rozpoczely sie na skutek info pozyskanego z forum. Tak jak w wielu przypadkach nagle zaczynaja dochodzic "niepokojace" odglosy z silnika.

Natomiast drugie zdanie z pierwszego postu tomi dodam do swoich ulubionych...

tomi - 2013-04-16, 09:42

F.I.P. Berek napisał/a:
Dopiero teraz stwierdzasz, ze wystepuje problem podczas kierowania (a moze ja po polsku nie rozumiem).


Chodzilo o to ze po 300km na motocyklu nie umiem na nim jezdzic. A motocykl wydaje sie prowadzic prawidlowo TRZYMAJAC kierownice (nie sciaga w lewo)

Lucash79 szybe mam na "patykach" jak to stwierdziales ale sprawdzilem tez bez niej i efekt taki sam.

Masz racje, przeczytale i postanowilem sprawdzic.

Demolka - 2013-04-16, 11:56

Motor nie może ściągać ! Prócz braku komfortu to bardzo niebezpieczne, zwłaszcza przy hamowaniu na śliskim.
Najgorsza w skutkach byłaby skrzywiona rama lub tylny wahacz, tfu, tfu.
Ale posłuchaj rad kilku kolegów i sprawdź na początek lagi. Czy nie przesunięte w półkach, czy nie obluzowane śruby no i chyba najważniejsze na początek czy mają odpowiednią ilość oleju (równą), może z którejś wycieka? - (najlepiej od razu wymień).
Teoria z szybą też prawdopodobna (toż to statecznik jak w samoloicie), ale nie przy minimalnych prędkościach.
Gdy to posprawdzasz, dopiero rób pomiary geometrii. Powodzenia :8

tomi - 2013-04-16, 12:13

Zdaje sobie sprawe ze trudno bedzie to zdiagnozowac i dlatego pytam tutaj na forum uzytkownikow takiego samego modelu motocykla.

To co wyczytalem to opony, krzywe-lagi, oska, rama, wahacz, olej w lagach, lagi krzywo w polkach (u mnie jest delikatna roznica-moze 1mm wyzej po prawej strone).

Pytanie czy jak jest jednosladowosc to jaki inny moze byc powod sciagania-z wczesniejszych postow wyglada ze te nieszczesne stare opony moga byc powodem.

wemar - 2013-04-16, 12:30

tomi napisał/a:
... podnioslem motocykl tak aby przednie kolo bylo w powietrzu i zauwazylem ze kierownica przechyla sie w prawo co by odpowiadalo skrecie w lewo (przeciwskret).

To nie tak. Przeciwskręt nie jest wtedy, gdy kierownica skręca w jedną, a motor jedzie w drugą stronę. Praw fizyki się nie zmieni - choć przeciwskręt to też prawa fizyki, tylko inaczej ujęte, dlatego przeciwskręt można też wykonać ... nogami.


tomi napisał/a:
To co wyczytalem to opony, krzywe-lagi, oska, rama, wahacz, olej w lagach, lagi krzywo w polkach


Różne dziwne rzeczy pojawiły się w tym wątku, zatem zapytam o rzecz banalną - jaki jest profil drogi, na której sprawdzałeś ściąganie? Wyspiarze bardzo lubią drogi o progresji nachylenia ku zewnętrzej - czyli w twoim wypadku lewej. Pytanie o wiatr raczej chyba odpada, bo zakładam, że nie robiłeś tej próby w czasie wiatru.

Demolka - 2013-04-16, 12:31

Opony między bajki bym włożył. Stare, twarde, pokoślawione mogą "miotać" motorem, który źle będzie się prowadził, ale nie będzie to równe jednostajne ciągnięcie w którąś stronę.
Milimetr różnicy na pólkach do sprawdzenia, na końcu lag może już dać wymierną różnicę w pozycjonowaniu osi koła, ale podkreślam - sprawdzić co z olejem?
Krzywa ośka - nie kumam, może chodziło że nie leży w lagach prostopadle do osi motocykla (wskutek przesunięcia lag?) lub nie poziomo wskutek nierównej długości lag (pólki?, olej?).
Przyczyn może być wiele, doświadczenia i nauka - bezcenne ;D

sasklacz - 2013-04-16, 12:54

Powodów może być wiele ale bez wzięcia klucza do reki możemy tylko gdybać. Ja zacząłbym od rozebrania przodu (łożyska, lagi) i tak drogą eliminacji coś w końcu znajdziesz, a rozbiórka przodu jest dość łatwa. Z drugiej strony jest duże prawdopodobieństwo że problem znajduje się właśnie tam. Pozdrawiam.
tomi - 2013-04-16, 13:12

wemar napisał/a:
Różne dziwne rzeczy pojawiły się w tym wątku, zatem zapytam o rzecz banalną - jaki jest profil drogi, na której sprawdzałeś ściąganie? Wyspiarze bardzo lubią drogi o progresji nachylenia ku zewnętrzej - czyli w twoim wypadku lewej. Pytanie o wiatr raczej chyba odpada, bo zakładam, że nie robiłeś tej próby w czasie wiatru.


Na paru drogach sprawdzalem, jak bede mial mozliwosc to jeszcze sprawdze na innych.

Demolka napisał/a:
ale podkreślam - sprawdzić co z olejem?

Wyciekow oleju na lagach nie widze. Co do rozbiorki to sam sie chyba tego nie podejme.

Demolka - 2013-04-16, 15:32

tomi napisał/a:
Demolka napisał/a:
ale podkreślam - sprawdzić co z olejem?

Wyciekow oleju na lagach nie widze. Co do rozbiorki to sam sie chyba tego nie podejme.

Wycieków nie widzisz, ale też nie wiesz kto, kiedy, jak i czym je zalewał :?
Jeśli twardość amorów znacząco się różni to przy ugięciach może ukosować oś z kołem.
Nie twierdzę, że to to, ale ja bym od tego zaczął 8)

F.I.P. Berek - 2013-04-16, 15:42

Staram sie zrozumiec: czy RZECZYWISCIE sciaga. Post Tomiego z 9.42 :"A motocykl wydaje sie prowadzic prawidlowo TRZYMAJAC kierownice (nie sciaga w lewo)". Jezeli w czasie normalnej jazdy wszystko jest ok., to biorac pod uwage nikle doswiadczenie kierujacego, mozna rowniez przypuszczac, ze odczucia po puszczeniu kierownicy nie sa miarodajne.
Na zegarku swojego draga mam aktualnie cos ponad 56 tys. km, jezdze nim od 2008 roku. Dopiero ta dyskusja spowodowala, ze postanowilem sprawdzic czy nie sciaga. Proby przeprowadzilem przy roznych predkosciach - oczywiscie jadac szybciej motocykl zachowywal sie bardziej stabilnie, oczywiscie lapiac wiatr z boku bywalo roznie. Zmierzam do tego, ze mozna odniesc diametralnie odmienne wrazenia w zmieniajacych sie warunkach. Normalna jazda nie daje mi natomiast zadnych podstaw do jakichkolwiek domniemywan na temat zlej geometrii i jakichkolwiek poszukiwan w tym zakresie. I Tomiemu rowniez tego zycze.

Demolka - 2013-04-16, 15:53

Ja rozumiem, że gdy ktoś pisze o "ściąganiu w lewo" to znaczy tyle, że moto zawsze ściąga w lewo, bez względu na szybkość (to też między bajki...), stronę z której wieje wiatr czy też pochylenie jezdni. Przy prostym motocyklu i bez ekstremalnych wiatrów czy pochyleń jezdni moto ma jechać prosto !
F.I.P. Berek - 2013-04-16, 16:21

Ja to rozumiem, ale kiedy pisze czlowiek ,ktory ma za soba 300 przejechanych km i z paru fragmentow jego wypowiedzi przebija nieznajomosc tematu, to mam watpliwosci, czy naprawde ma problem, czy go sobie wmowil (a raczej wczytal) .
tomi - 2013-04-16, 17:46

F.I.P. Berek napisał/a:
Ja to rozumiem, ale kiedy pisze czlowiek ,ktory ma za soba 300 przejechanych km i z paru fragmentow jego wypowiedzi przebija nieznajomosc tematu, to mam watpliwosci, czy naprawde ma problem, czy go sobie wmowil (a raczej wczytal) .

Napisalem rowniez ze bardziej doswiadczony kolega sie przejechal i efekt byl taki sam. Duzo sie napisales ale nie podales zadnej przyczyny takiego zachowania mojego motocykla oprocz mojej paranoi.

F.I.P. Berek - 2013-04-16, 17:50

Ok.Sorry. A i tak mam nadzieje, ze Twojemu motocyklowi nic nie dolega.
Merlin - 2013-04-16, 18:59

wemar, napisał o profilu drogi o tym nie pomyślałem.
Na pustej drodze wjedź na prawy pas, też ściąga?

Pisząc o odległościach felgi od lag i od ramy z tyłu myślałem, że zmierzysz jak napisalem a nie pomierzysz półki (bo nie wiem po co?)

tomi - 2013-04-16, 19:33

Merlin napisał/a:
wemar, napisał o profilu drogi o tym nie pomyślałem.
Na pustej drodze wjedź na prawy pas, też ściąga?

Pisząc o odległościach felgi od lag i od ramy z tyłu myślałem, że zmierzysz jak napisalem a nie pomierzysz półki (bo nie wiem po co?)

Pirania_LM napisal zeby zmierzyc odleglosc miedzy polkami to zmierzylem i napisalem na forum.

Ty mowisz o pomiarach od ramy i wahacza. Tez zmierzylem i opisalem w poscie na 1szej stronie o godz 17:41

@Berek-tez mam taka nadzieje ale wolalem zapytac fachowcow z forum.

Pirania_LM - 2013-04-16, 20:04

Dokładnie. Odległość między półkami musi być taka sama. W pierwszym zakupionym motku była różnica 2mm, co na końcach lag daje wymierne odległości. Efekt był taki jak opisał Demolka motocykl ściągał w lewo. Diagnoza - przekoszona główka ramy. Działania - zwróciłem motocykl właścicielowi.
tomi - 2013-04-17, 12:07

Dziekuje za pomoc i wszystkie sugestie. Jesli poznam powod takiego zachowania motocykla to napisze.
Pozdrawiam


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group