YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Zakup - Własny import z Niemiec

obi - 2008-08-29, 21:51
Temat postu: Własny import z Niemiec
Niedawno ( lipiec 2008 ) kupiłem Drag Stara w Niemczech. Zanim to zrobiłem najpierw musiałem zdobyć trochę informacji - niezbędnych, aby sprawnie i bez kłopotów zrealizować zakup. Szukałem informacji w internecie i zajęło mi to sporo czasu, dlatego chętnie się w tym miejscu nimi podzielę - może komuś się przyda. Motocykle w Niemczech można kupić taniej niż np. na Allegro o jakieś 2-3 tys zł. Ta różnica to zarobek "importerów". Ja kupiłem za pośrednictwem e-baya. Po wygraniu aukcji konieczny był kontakt e-mail w obcym języku. Poradziłem sobie korespondując po angielsku ( młodzi Niemcy raczej powszechnie znają ten język). Poza ustaleniem godziny, daty i miejsca dokonania transakcji uprzedziłem o niezbędnych dokumentach, które będą mi potrzebne do zarejestrowania motocykla w Polsce:
1. Dowód rejetracyjny "Fahrzeugschein" z pieczęcią, datą i informacją o wymeldowaniu motocykla,
2. Karta pojazdu "Fahrzeugbrief" z pieczęcią, datą i informacją o wymeldowaniu motocykla,
3. Umowa kupna - sprzedaży, dwujęzyczna niemiecko-polska "Kaufvertrag" ( łatwa do znalezienia na google )
4. Badanie techniczne TUV ( w Polsce jeszcze nie honorowane, co jest sprzeczne z prawem UE - ponoć sprawa jest już w Strasburgu) .
Po potwierdzeniu, że kolega Niemiec ma już potrzebne dokumenty wynająłem lawetę do przewozu motocykli ( 40 zł za dobę) i w drogę...
Pomijam kwestie oględzin motocykla i ewentualnego ryzyka, że motor nie spełni naszych oczekiwań.... W moim przypadku nie było rozczarowania :-). Rocznik 1999 i tylko 6300 km przebiegu, jedyny właściciel.
Mocowanie motocykla pasami i powrót do Polski. Jechałem prawie 1000 km w jedną stronę, ale jakość dróg w Niemczech pozwala sprawnie i w sposób niemęczący pokonać taki dystans bez noclegu - wyjechałem o 5 rano, a wróciłem ok. 2 w nocy.
W kraju zaczynamy od tłumaczeń "Fahrzeugschein" oraz "Fahrzeugbrief" , ja dodatkowo poprosiłem o potwierdzenie tłumacza przysięgłego również na umowie kupna "Kaufvertrag" - tak na wszelki wypadek. Za całość zapłaciłem 100 zł i czekałem jeden dzień. Następnie tzw. pierwsze badanie techniczne za 116 zł w stacji diagnostycznej, mały "stresik", bo laweta oddana a trzeba do stacji jakoś się dokulać...bez tablic, OC. Zawsze można doprowadzić :-) . Robimy kserokopie oryginałów i tłumaczeń, badania technicznego ( dwa dokumenty) i z tym zasuwamy do Urzędu Skarbowego, gdzie na miejscu wypełniamy druk VAT-24, płacimy 160 zł i po mniej więcej tygodniu dostajemy zaświadczenie VAT-25. Wówczas z kompletem dokumentów udajemy się do Wydziału Komunikacji, opłacamy 188 zł i od ręki dostajemy tablice i tzw. "mięki dowód". Jeszcze tylko ubezpieczenie OC i w trasę :-). Po 3 tygodniach wymiana na "twardy dowód" i ......... to już wszystko. Powodzenia ! !!

sztanga1000 - 2008-09-07, 17:54

a czemu do urzedu skarbowego????
Kozak_Barabasz - 2008-09-07, 17:56

sztanga1000 napisał/a:
a czemu do urzedu skarbowego????

Jak to czemu ?
Przecież teraz każdy pojazd ściągnięty zza granicy musi zostać opłacony.
Płaci się podatek nie od kwoty na umowie jak było kiedyś tylko od kwoty z ich danych.

sztanga1000 - 2008-09-07, 17:58

ja w te wakacje tez sciagalem swojego z zagranicy i w urzedzie mi powiedzieli ze za motocykle nie ma oplaty skarbowej!!!
obi - 2008-09-07, 23:06

Już wyjaśniam:
O VAT-25 trzeba się postarać, jeśli chcemy zarejestrować w Polsce pojazd sprowadzony z kraju Unii Europejskiej. Formularz VAT-25 należy przedstawić w Wydziale Komunikacji podczas rejestrowania pojazdu.

Zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu (który dotyczy używanych środków transportu tj. takich, których przebieg przekracza ponad 6 tys. km i od daty dopuszczenia do użytku za granicą upłynęło co najmniej 6 miesięcy), wydaje się po uprzednim złożeniu w Urzędzie Skarbowym następujących dokumentów:

- wypełnionego wniosku VAT-24 o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu
- oświadczenia o przeznaczeniu środka transportu
- oryginału: umowy, faktury, lub rachunku
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu
- dokumentu rejestracyjnego pojazdu
- tłumaczenia dokumentów sporządzonych w języku obcym
- uiszczenie opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia VAT-25 w kwocie 160 zł na konto Urzędu Miejskiego, którą należy dołączyć do wniosku VAT-24.

Załączone do wniosku dokumenty Urząd Skarbowy zwraca, przy wydawaniu zaświadczenia VAT-25. W dokumentacji podatkowej pozostawia się wniosek VAT-24 i oświadczenie o przeznaczeniu pojazdu oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty.
Zaświadczenie wydaje się w terminie 7 dni od daty jego złożenia.

sztanga1000 - 2008-09-08, 23:06

no to juz nic nie wiem ja za swojego zadnych watow nie placilem i w wydziale komunikacji nie chcieli ode mnie zadnych VAT zarejestrowalem i wszystko gra lol
moondek - 2008-09-08, 23:31

UWAGA! Jeżeli sprowadzacie sprzęt z kraju należącego do UE za pośrednictwem firmy specjalizującej się w sprowadzaniu sprzętów z zagranicy, zadbajcie o zapis w adnotacjach na fakturze: ZAKUP WEWNĄTRZ UNIJNY, KRAJ POCHODZENIA: .... (tu wpisujemy kraj, z którego motocykl został ściągnięty). Ja na tym utknąłem w wydziale komunikacji... Są urzędasy, które przymykają oko na brak takiego zapisu, a są też takie (oczywiście ja mam to pieprzone szczęście do nich!), które brak tego zapisu kwestionują... Całe szczęście, że sprzedawca, od którego kupiłem motocykl, dokonał tego wpisu na kopii faktury i nie musiałem mu odsyłać mojego oryginału, tylko za jego zgodą dopisałem tę adnotację za niego :) Sygnalizuję problematykę, bo nie ma nic bardzie frustrującego, niż urzędas, który za brak takiej "pierdoły" potrafi napsuć człowiekowi krwi ...
bartekbociaga - 2008-09-12, 17:55

Sztanga1000 to masz duże szczescie ze udało ci sie zarejestrowac bez uiszczenia oplaty skarbowej bo ja sprowadzalem pare miesiecy temu i musialem zaplacic. Sprowadzalem tym samym sposobem co Obi. Kupilem na ebayu od bardzo bogatego Niemca. Pisal ze motocykl ma normalne slady uzytkowania a jak sie okazało to jest w stanie idealnym i mial 8200 km przejechane.polecam ten sposob kupna
witek1965 - 2009-05-30, 17:52

Dla Niemca normalne ślady użytkowania to właśnie jest igła, a odnośnie opłaty w urzędzie skarbowym, to rację macie wszyscy, zarówno ci, którzy zapłacili, jak i ci, którzy nie zapłacili. W urządzie skarbowym składa się papiery i wniosek o wydanie zaświadczenia, że został opłacony VAT w kraju zakupu. Urzędy skarbowe mogą za to pobrać opłatę, a nie muszą, dlatego jedni płacą, inni nie, co dziwniejsze opłata np. urzędzie skarbowym w Polkowicach idzie na konto miasta, a nie na skarb państwa. Ot i wszystko. Umowa natomiast nawet jak jes dwujęzyczna i tak musi mieć pieczątkę tłumacza przysięgłego, że wszystko jest OK.
jaro - 2009-05-30, 17:56

witek1965 napisał/a:
Umowa natomiast nawet jak jes dwujęzyczna i tak musi mieć pieczątkę tłumacza przysięgłego, że wszystko jest OK.

nie prawda nie musi tylko dowód lub inne papiery trzeba tłumaczyć.

warek07 - 2009-05-30, 22:33

fakt co urzad to inne wymogi... jak sprowadzalem autko z juesej wymagano ode mnie dokumentu potwierdzajacego zjescie auta ze statku (glupi wydruk z kompa) w urzedzie obok jak powiedzialem o tym rozesmiali sie... taki kur... kraj. A blachy w holandi w 20 min na poczcie załatwisz :(
gregorklinski - 2009-08-27, 09:42

Witam ja sprowadzałem motocykl z Anglii. Wyszło następne 2-3 tyś. taniej niż w Niemczech, procedura rejestracji taka sama.
Pozdrawiam.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group