ROZŁADOWANY AKUMULATOR W TRASIE |
Autor |
Wiadomość |
krotom
Model: SYMPATYK
Dołączył: 23 Paź 2009 Posty: 2821 Skąd: brać czas i chęci
|
Wysłany: 2011-08-04, 10:14 ROZŁADOWANY AKUMULATOR W TRASIE
|
|
|
Być może docelowo ten temat zostanie scalony z tematem ogólnym o padniętym regulatorze. Ale nie interesuje mnie czego i czym można dokonać na spokojnie w garażu gdzie mamy full narzędzi i w chooy czasu. Interesują mnie praktyczne rady jak doraźnie, będąc w trasie, wybrnąć z kłopotu związanego z tytułową awarią.
Ale do rzeczy (zaznaczam, że należę raczej do laików jeśli chodzi o naprawy sprzętu, i mam nadzieje że nie będę musiał z tej wiedzy korzystać w polu):
moondek w relacji z powrotu z Grunwaldu napisał/a: | [...] Etkowi nawalił regulator napięcia. Efekt - rozładowany do zera akumulator, przymusowa pauza w lesie pod Żurominem... [...]Jak ruszałem jechał już z Sierpca akumulator samochodowy | zastanowiło mnie jedno skoro maszyna wyssała prąd z oryginalnego akumulatora to nie zrobi tego samego z aku samochodowym ?
Nie interesują mnie encyklopedyczne wywody i doktoryzowanie się - piszcie łopatologicznie jak to zrobić, by wqr.iony ktoś w przysłowiowym polu wiedział co i jak zrobić ?
Proszę więc o podanie objawów, sposobów diagnozy i docelowego podłączenia kabli i aku
Foty pochodzą z galerii Anisów (i są Ich autorstwa) |
_________________
AB Rh+ |
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2011-11-07, 22:32, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1857 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2011-08-04, 10:42
|
|
|
Taki sam objaw, czyli całkowite rozładowanie akumulatora w czasie jazdy mogą dawać różne rodzaje uszkodzeń. Trudno tak jednoznacznie z marszu napisać cudowna receptę na naprawę w szczerym polu. Alternator może nie dawać napięcia z powodu uszkodzenia obwodu wzbudzenia, z powodu awarii regulatora napięcia, moga być uszkodzone diody w stosie prostowniczym. Zazwyczaj wtedy uszkodzona dioda ma zwarcie i akumulator rozładowuje się bardzo szybko. Każda naprawa usterki wymaga wcześniejszej diagnozy. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
bartek_p
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2009
Wiek: 43 Dołączył: 18 Maj 2009 Posty: 693 Skąd: Dębogóra
|
Wysłany: 2011-08-04, 20:44
|
|
|
To wiemy. Autorowi chodziło o naprawę samego regulatora, a to w polu jest niewykonalne.
W garażu zresztą też nie. |
_________________ Nie ma złej pogody, czasem tylko ubiór zły.
Dusza z nadzieją czekała piątku, a nerki i wątroba z trwogą - poniedziałku. |
|
|
|
|
marecki
Model: RS1700
Rocznik: 2005
Wiek: 59 Dołączył: 14 Lut 2009 Posty: 910 Skąd: WARSZAWA
|
Wysłany: 2011-08-04, 20:57 Re: [naprawa w trasie] padnięty regulator napięcia
|
|
|
krotom napisał/a: | moondek w relacji z powrotu z Grunwaldu napisał/a: | [...] Etkowi nawalił regulator napięcia. Efekt - rozładowany do zera akumulator, przymusowa pauza w lesie pod Żurominem... [...]Jak ruszałem jechał już z Sierpca akumulator samochodowy | zastanowiło mnie jedno skoro maszyna wyssała prąd z oryginalnego akumulatora to nie zrobi tego samego z aku samochodowym ? |
Też wyssie ale zajmie jej to dużo więcej czasu. Taki akumulator ma duuuuużo prądu w sobie .Myślę że w polu to ewentualnie wymiana regulatora ci pomoże jak będziesz go miał. I oczywiście odpalamy z pychu bo akumulator pusty. |
_________________
|
|
|
|
|
soft
Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 53 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1489 Skąd: Zamość
|
Wysłany: 2011-08-04, 21:56
|
|
|
Jeżeli na trasie uszkodzi się alternator to jedyna możliwość to podpięcie innego, nie koniecznie oryginalnego.
Samo podłączenie regulatora - nawet z innego motocykla nie powinno stanowić większego problemu - zakładając że zidentyfikujemy na regulatorze 5 przewodów (5 styków).
1,2,3 przewód - zazwyczaj gruby biały lub styk (i tu z identyfikacją może być ciężko) służy do podłączenia 3 białych przewodów wychodzących z alternatora (kolejność dowolna)
4 - cieńszy przewód z alternatora - to prąd wzbudzenia zazwyczaj cienki zielony.
5 - czerwony gruby wychodzący z regulatora - to główny zasilający + (on idzie przez bezpiecznik do akumulatora)
Oczywiście musi być masa (- minus) - czyli regulator musi byc przykręcony do części metalowej motocykla bo inaczej układ nie zadziała.
Jezli z regulatora, który znajdziemy na polu, a pochodzi on z jakiejś Yamahy wychodzą przewody - na dodatek w grupie 3 + 2 to na 90% jesteśmy uratowani. Jeżeli znajdziemy taki ze stykami (gniazd w regulatorze) to mamy oranżadkę w proszku na pustyni. |
_________________ XV1900 Stratoliner Midnight |
|
|
|
|
winiar
Model: MS1900
Rocznik: 2006
Wiek: 47 Dołączył: 28 Gru 2010 Posty: 1363 Skąd: z Polski
|
Wysłany: 2011-08-04, 23:21
|
|
|
krotom, sorki trochę za OT (możesz to wywalić do kosza) ale jak przeczytałem to co napisał SOFT to mam wrażenie, że jedyną słuszną odpowiedzią i rozwiązaniem jest - posiadanie linki holowniczej i doczepienie jej za jakis pojazd i tak podróżowanie do garażu gdzie w spokoju zostanie rozwiązany problem. Ktoś inny może jeszcze dopisać - mam to w du.. i dzwonię po Assistance i oni rozwiązuja problem za mnie. |
_________________ winiar dobre pomysły, dobry smak ... a lepsze motocykle ... to miłość ...
XV 1900 Roadliner S |
|
|
|
|
Ziółek
Model: DS 125
Rocznik: 1997
Dołączył: 12 Maj 2009 Posty: 1425 Skąd: 4 planeta
|
Wysłany: 2011-08-04, 23:24
|
|
|
winiar napisał/a: | mam to w du.. i dzwonię po Assistance i oni rozwiązuja problem za mnie. |
Jeden warunek... że nie pożydziłes sie na wersję rozszerzoną |
_________________ "Mówimy sobie na Ty. Nie ma między nami jakichś zadrażnień. Czujemy się fantastycznie w naszej grupie." |
|
|
|
|
winiar
Model: MS1900
Rocznik: 2006
Wiek: 47 Dołączył: 28 Gru 2010 Posty: 1363 Skąd: z Polski
|
Wysłany: 2011-08-04, 23:27
|
|
|
Ziółek, dlatego napisałem, że "Ktoś inny..." |
_________________ winiar dobre pomysły, dobry smak ... a lepsze motocykle ... to miłość ...
XV 1900 Roadliner S |
|
|
|
|
soft
Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 53 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1489 Skąd: Zamość
|
Wysłany: 2011-08-04, 23:29
|
|
|
Cholera - ja też przeczytałem to co napisałem i dochodzę do wniosku że medyczny poradnik wymiany zastawki w sercu byłby tak samo przydatny na biwaku jak te moje wypociny.
1) Linka - holowanie (umiejętne bo moto nie można holować)
2) Wieeeelki akumulator - podpięcie pod stary akumulator i jazda bez zbędnego oświetlenia do najbliższego serwisu.
Właśnie ...... a może ktoś opisze sposoby holowania motocykla i wymienimy się doświadczeniami w tej kwestii. |
_________________ XV1900 Stratoliner Midnight |
|
|
|
|
moondek
Model: SYMPATYK
Wiek: 50 Dołączył: 17 Sie 2008 Posty: 4020 Skąd: Józefosław
|
Wysłany: 2011-08-05, 09:42
|
|
|
marecki napisał/a: | Myślę że w polu to ewentualnie wymiana regulatora ci pomoże jak będziesz go miał. |
Najpierw trzeba go znaleźć... O ile nie ma z tym problemu w 650-ce, bo jest na wierzchu, o tyle w 1100, to już wyższa szkoła jazdy (łącznie ze ściąganiem wydechów)...
Jedno jest pewne, w podróż najlepiej brać Palca na plecaka Przy gościu nawert MacGyver kuca... |
_________________ Ukochany motocykl posłuży ci do końca życia, jeśli będziesz jeździł nim dość szybko |
|
|
|
|
Etek
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2011
Wiek: 47 Dołączył: 24 Cze 2009 Posty: 509 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2011-08-05, 18:03
|
|
|
to ja 3 grosze - motocykl od zeszłego jak się okazało sezonu miałem niesprawny (w Tresnej kupiłem nowy aku). po zimie chciałem go profilaktycznie doładować specjalną ładowarką i okazało się, że aku nie kręci........ kupiłem drugi a ładowarkę kolega Horszczar oddał na reklamację (oczywiście niesłusznie myśleliśmy, że ona spowodowała spięcie) - pojechałem do serwisu i sprawdzili moto i akumulator - wszystko sii (dalej myśleliśmy, że to była wina ładowarki) - na Grunwaldzie już zapalaliśmy moto na pych... a w czasie powrotu po kolei zgasły światła, przestało pokazywać prędkość na budziku w końcu moto się wyłączył (akumulatora nie można było dotknąć z gorąca)
kolega Palec z przewodów rozruchowych zrobił instalację i po powrocie sprawdził ładowanie.
okazało się, że ciepłe moto ładuje 16 a nie max 14 amper (czy czegoś tam, ale max musi być 14). na zimnym wskazania były prawidłowe.
nowy aku i nowy regulator załatwiły sprawę. |
_________________
|
|
|
|
|
arekw711
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2010
Wiek: 54 Dołączył: 31 Sty 2009 Posty: 2173 Skąd: Jarosław
|
Wysłany: 2011-08-06, 23:00
|
|
|
Cytat: | (akumulatora nie można było dotknąć z gorąca)
kolega Palec z przewodów rozruchowych zrobił instalację i po powrocie sprawdził ładowanie.
okazało się, że ciepłe moto ładuje 16 a nie max 14 amper (czy czegoś tam, ale max musi być 14 |
ale z tego wynika że ładowanie było za duże |
|
|
|
|
Etek
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2011
Wiek: 47 Dołączył: 24 Cze 2009 Posty: 509 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2011-08-07, 19:13
|
|
|
arekw711 napisał/a: |
ale z tego wynika że ładowanie było za duże |
no raczej tak z tego wynika.... resztę poproszę kolegę Ziółka o wyjaśnienie tematu |
_________________
|
|
|
|
|
PatrykR922
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2009
Wiek: 25 Dołączył: 10 Cze 2011 Posty: 2132 Skąd: Rzeszów/Jarosław
|
Wysłany: 2011-08-07, 21:37
|
|
|
Ale znowu jak za małe to też nie dobrze |
_________________ Honda Varadero XL 125
Suzuki V strom DL 650
Obecnie:
Yamaha XVZ Venture 1300 |
|
|
|
|
Etek
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2011
Wiek: 47 Dołączył: 24 Cze 2009 Posty: 509 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2011-08-08, 22:33
|
|
|
= odpowiedź - jak jedziesz ( o ile jeździsz) to moto jest gorące i regulator przeładowuje akumulator ( z moich doświadczeń wynika, że może to potrwać... zanim aku zostanie "zniszczone" przez zbyt duże ładowanie) i tak się właśnie stało. Tresna - wymiana aku, Grunwald - następna wymiana. |
_________________
|
|
|
|
|
Kozak_Barabasz
Model: BĘDZIE
Wiek: 34 Dołączył: 01 Maj 2008 Posty: 1435 Skąd: Poznań / Konin
|
Wysłany: 2011-08-09, 00:12
|
|
|
Jaki wniosek z tego ?
najlepiej niech każdy sobie kupi zapasowy regulator napięcia bo prędzej czy później i tak padnie
Jest o wiele mniejszy od zapasowego akumulatora więc można gdzieś go wcisnąć
Wydatek od 100zł do 250zł |
_________________ OFERTA KIA używane www.nowickikalisz.otomoto.pl / www.nowicki.otomoto.pl |
|
|
|
|
shipp
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 56 Dołączył: 07 Lut 2009 Posty: 2411 Skąd: Kwatera Główna
|
Wysłany: 2011-08-10, 00:27
|
|
|
krotom napisał/a: | Nie interesują mnie encyklopedyczne wywody i doktoryzowanie się - piszcie łopatologicznie jak to zrobić, by wqr.iony ktoś w przysłowiowym polu wiedział co i jak zrobić |
można tak o:
- przebitych oponach,
- popalonych żarówkach i bezpiecznikach,
- padniętych świecach,
- wielu innych rzeczach, ze sraczką włącznie,
...bo chooy wie co nas w drodze spotkać może... |
_________________ I tak zawsze... no zawsze... |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1857 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2011-08-10, 10:20
|
|
|
Ze wskaźników brakuje mi obrotomierza oraz zwykłego ładnego chromowanego zegarka. Może warto dołożyć woltomierz To może być ładna kompozycja na kierownicy. Skoro tak często padają regulatory napięcia, to pożytek z małego woltomierza może być nie do przecenenia. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
FhissT
Model: RS1700
Rocznik: 2005
Wiek: 37 Dołączył: 14 Sty 2011 Posty: 283 Skąd: podlasie
|
Wysłany: 2011-08-15, 21:53
|
|
|
regulatory w moto padały, padają i padać będą... u końcu na czymś oprócz rozruszników producenci musza zarabiać. |
|
|
|
|
witek1965
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59 Dołączył: 28 Maj 2009 Posty: 14512 Skąd: Gdzieś
|
Wysłany: 2011-08-15, 23:07
|
|
|
krotom napisał/a: | zastanowiło mnie jedno skoro maszyna wyssała prąd z oryginalnego akumulatora to nie zrobi tego samego z aku samochodowym ? |
alez tak. Awarie regulatora niekoniecznie są takie, ze tylko i wyłącznie padnie całkowicie i nie poda dalej napięcia do ładowania aku. ja miałem kiedyś przypadek dokładnie odwrotny. Regulator padł, ale w objaw drugą stronę-podawał napięcie jakie wytworzył alternator bez jakiejkolwiek regulacji-efekt aku zagotował się-pierwsze oznaki - smród zgniłych jaj. Było to w dawno temu w Skodzie 105L. Obecne pojazdy maja regulatory zintegrowane ze szczotko trzymaczem, zabudowane bezpośrednio na alternatorze i raczej jak padną to ostatecznie i koniec z ładowaniem
Jedyna rada na taki problem to : woltomierz -sygnalizacja awarii oraz zapasowy regulator (raczej nie ma mozliwości dokonania naprawy w trasie, a w garażu :nie_wiem:ale chyba też nie , czyli powtórka z fiata 126p, w bagażniku tego Bardzo Małego Wozu woziło się prawie wszystko. |
_________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest
***** ***
|
|
|
|
|
|