|
Przesunięty przez: krotom 2011-04-29, 08:38 |
Dodatkowe światło Stop |
Autor |
Wiadomość |
Gandalf
Model: DS 1100 Custom
Rocznik: 2002
Wiek: 48 Dołączył: 12 Sie 2013 Posty: 106 Skąd: OL-WA
|
Wysłany: 2016-10-17, 14:54 Dodatkowe światło STOP
|
|
|
Witam,
Co prawda operację montażu dodatkowego światła STOP wykonałem dobrych kilka miesięcy temu, ale chętnie podzielę się z Wami informacjami w tym zakresie, bo może w nadchodzącym okresie zimowym, ktoś będzie miał ochotę zrealizować podobny temat.
Rys historyczny
==============
Na początku sezonu, wracając z pierwszej, dłuższej wyprawy 2oo, miałem nieodparte wrażenie, że dużo samochodów nienaturalnie podjeżdża mi pod kuper. W rezultacie okazało się, że miałem uszkodzone światło STOP (konkretnie żarówkę). Oczywiście wymiana załatwiła sprawę, ale jednocześnie zakiełkował w mojej głowie pomysł montaży dodatkowego światła stop, dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa (a raczej uspokojenia swoich myśli w tym zakresie ).
Opis techniczny
=============
Na bazarze motocyklowym przegrzebałem wszystkie dostępne opcje (jak się okazało nie było tego tak wiele) i mój wybór padł na akcesoryjną lapę tylną LED:
Jakoś wykonania oceniam na dobry+. Cała lampa jest dość ciężka, diody zamontowane na dobrze wykonanej płytce drukowanej, zamkniętej w estetycznej obudowie. Zapewniają dwa poziomy świecenia - dla świateł pozycyjnych oraz światła stop (dość jasnego i dobrze widocznego w dzień). Ponieważ w moim wypadku, zależało mi tylko na opcji STOP, dokonałem niewielkich przeróbek z lutownicą. Oryginalne przewody wyrzuciłem, montując w to miejsce przewód głośnikowy, dwużyłowy (1,5 mm) w przezroczystej izolacji.
Ideą mojego montaży było możliwe jak najwyższe ulokowanie dodatkowego światła stop, przy zachowaniu pełnej funkcjonalności posiadanego bagażnika, dlatego postanowiłem poeksperymentować z punktem montażu na jego chromowanych rurkach. Opcja wiercenia otworów w błotniku, jak również kaleczenia samego bagażnika została odrzucona już na etapie projektowym. Do końca nie wiedziałem, czy światło się sprawdzi, dlatego wolałem pozostawić sobie opcję wycofania do stanu pierwotnego. Po długich przymiarkach, udało mi się znaleźć optymalne miejsce, w którym zawieszenie lampy klinowało się na tyle stabilnie, że nie było ryzyka jej przesunięcia podczas drgań całego motocykla. Do montażu posłużył mi "kosmiczny" wynalazek - trytytki (małe, białe, aby jak najmniej rzucały się w oczy ).
Na początku chciałem wpiąć się instalacja elektryczną w wiązkę kabli idących pod błotnikiem tylnego koła, ale wymagałoby to wykonania dodatkowego otworu. Ponieważ tak jak wspominałem, miało być to rozwiązanie nieinwazyjne, postanowiłem wycofać przewód pod siedzeniami pasażera i kierowcy do kostki elektrycznej, znajdującej się nad akumulatorem. Tam tez dokonałem niezbędnych połączeń elektrycznych (bez przecinania oryginalnego okablowania). Całość wygląda tak:
Wrażenia z użytkowania
===================
Rozwiązanie sprawdziło się w 100%. Przez tych kilka miesięcy użytkowania nie zauważyłem żadnych problemów - zarówno w funkcjonowaniu samego światła stop, jak i podczas użytkowania bagażnika (nie koliduje podczas montażu uchwytów "pajączka", lub dodatkowych gum).
Dwie rzeczy, które planuje usprawnić w nadchodzącej przerwie między-sezonowej:
- zastosować dodatkową kostkę na przewodzie zasilającym lampę, aby podczas zdejmowania kanapy tylnej pasażera, umożliwić jej swobodne odłączenie. Nie wspomniałem o tym na początku, ale bagażnik mam zintegrowany z kanapą tylną, czyli aby np. wymienić filtr paliwa, muszę zdemontować obie kanapy, wraz z bagażnikiem,
- zaplanować przerobienie tymczasowego montażu lampy z wykorzystaniem trytytek, na bardziej profesjonalne rozwiązanie, np. przyspawanie uszka od uchwytu do rurek bagażnika (chociaż pewnie wymagałoby to dodatkowego oddania całości do chromowania, więc jeszcze myślę, jak to rozwiązać docelowo).
Wot i cała konstrukcja ... jak ktoś ma jakieś pytania, chętnie odpowiem |
|
|
|
|
Jacek6
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57 Dołączył: 01 Lis 2013 Posty: 1034 Skąd: OPOLE
|
Wysłany: 2016-10-17, 15:22
|
|
|
Jak szukałeś lampy to nie rzuciła Ci się w oczy taka która nie jest półokrągła od dołu ? Może masz coś takiego "na oku". Jeśli tak to daj linka. |
|
|
|
|
Gandalf
Model: DS 1100 Custom
Rocznik: 2002
Wiek: 48 Dołączył: 12 Sie 2013 Posty: 106 Skąd: OL-WA
|
Wysłany: 2016-10-17, 15:36
|
|
|
Jacek6 napisał/a: | Jak szukałeś lampy to nie rzuciła Ci się w oczy taka która nie jest półokrągła od dołu ? ... |
Tak naprawdę, to ja tę lampę zamontowałem odwrotnie (do góry nogami), bo jest półokrągła od góry Standardowo jest przystosowana do montażu pod błotnikiem, czyli stroną płaską do dołu. Poszukaj wśród produktów "Highway Hawk", mają różne wzory- mi akurat podszedł ten. Ale szczerze mówiąc typowo "prostokątnej" nie widziałem ...
Aha - dodatkowo, stopka montażowa jest na dwóch śróbkach, więc jakby co, można ją odkręcić od lampy. |
|
|
|
|
Rafał Tomiński
Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 50 Dołączył: 05 Maj 2017 Posty: 18 Skąd: PWL
|
Wysłany: 2017-05-13, 13:46
|
|
|
Też myślę o dodatkowym świetle stop.
Gdzie można kupić taką fajną lampę? |
|
|
|
|
tqmeh
Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 1259 Skąd: Liberec
|
|
|
|
|
soft
Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 53 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1489 Skąd: Zamość
|
Wysłany: 2017-05-13, 18:51
|
|
|
prawie dwie paczki! za lampkę....... ja pierdziu. |
_________________ XV1900 Stratoliner Midnight |
|
|
|
|
Rafał Tomiński
Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 50 Dołączył: 05 Maj 2017 Posty: 18 Skąd: PWL
|
Wysłany: 2017-05-13, 19:47
|
|
|
Wielkie dzięki za link.
Rzeczywiście, tania nie jest. |
|
|
|
|
F.I.P. Berek
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 2001
Wiek: 58 Dołączył: 02 Maj 2010 Posty: 684 Skąd: Chełm
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|