YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Poradnik przedzakupowy
Autor Wiadomość
Kozak_Barabasz 



Model: BĘDZIE
Wiek: 34
Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 1435
Skąd: Poznań / Konin
  Wysłany: 2011-04-26, 01:10   Poradnik przedzakupowy

Zebrałem całą swoją wiedzę wyciągniętą z książki serwisowej, porad na forum oraz własnego doświadczenia na jednej stronie A4, którą warto wydrukować i zabrać ze sobą podczas zakupu motocykla.

Oczywiście nie jeden będzie podważał informacje jakie są zawarte w tym poradniku no bo jak mogłoby być inaczej.
Mogę go udoskonalać przecież i zapewne będę.

Jest dość logicznie to napisane i w miarę prosto więc każdy powinien poradzić sobie z interpretacją.
Taka ściągaczka na pewno nie zaszkodzi ;)

zakup.doc
Pobierz Plik ściągnięto 3640 raz(y) 24.5 KB

_________________
OFERTA KIA używane www.nowickikalisz.otomoto.pl / www.nowicki.otomoto.pl
 
 
Marecki-mk 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2006
Wiek: 57
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 158
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-04-27, 07:18   Re: Poradnik przedzakupowy

Kozak_Barabasz

Jakiś czas temu na innym forum napisałem podobną listę czynności przed-zakupowych :)
Pisałem to ponad 3 lata temu więc pewne dane zwłaszcza odnośnie spraw urzędowych (PCC) mogą już być nieaktualne .
Może przyda Ci się coś do Twojej listy :)

cytuję :

"
Kilka dni temu przerabiałem temat zakupu - mały schemat postępowania :

Oględziny zewnętrzne :
- ogólny wygląd motoru
- lakier - rysy, odpryski, zmatowienia, czy oryginalny
- chromy - rysy, odpryski,
- kanapa - rozdarcia i inne uszkodzenia, mocowanie
- sakwy - j/w
- oparcie - j/w
- rama - spawy, pęknięcia, lakier oryginalny, wszelkie podmalowania itd...
- rama - na ile to możliwe sprawdzić czy prosta
- główka ramy - luzy
- opony - przód/tył stan bieżnika, tył jak zdarty, ciśnienie
- obręcze kół - stan ogólny, czy nie mają bicia, luzy na łożyskach
- układ hamulcowy - stan klocków i płynu, wycieki, skuteczność na postoju - przy okazji praca zawieszenia widelec/wahacz, widelec- wycieki
- wycieki oleju z silnika / kardana , ogólna czystość, stan oleju w silniku
- układ paliwowy - czystość, szczelność, wycieki i zawilgocenia, gaźniki
- filtr powietrza - stan
- układ wydechowy - wizualnie stan, mocowanie, rdza, przepalenia, kolanko, końcówka rury (kolor, olej)
- akumulator - stan płynu, data produkcji
- świece - rodzaj świec, wygląd - warto poświęcić chwile i wykręcić - przy okazji idealnym było by sprawdzić ciśnienie na cylindrach
- linki - stan linek, czy chodzą płynnie bez zacięć (sprzęgło, gaz, inne)
- manetki i klamki - rysy, wygięcia
- mocowanie zegarów, stacyjka, migacze, lampa przód/tył , lusterka - rysy, pęknięcia inne uszkodzenia
- tabliczka znamionowa - oględziny, zgodność z dowodem rejestracyjnym i numerem na ramie
- elektryka - sprawdzić wszystkie kontrolki i światła , migacze, światło stop, obejrzeć kable i połączenia oraz ich mocowanie
- elementy gumowe np. podnóżki - stan, zużycie , oryginalne (stare) czy nowe
- stan wszystkich śrub i nakrętek, czy oryginalne, ślady uszkodzeń/odkręcania
- narzędzia (klucze) - zestaw fabryczny

Odpalamy silnik
- rozruch zimnego silnika - najlepiej nie odpalany od rana
- łatwość rozruchu, ssanie, podejrzane dźwięki, układ wydechowy
- jeszcze raz sprawdzamy wszystkie światła i kontrolki
- sprawdzamy jak bierze sprzęgło
- wkleszczanie jedynki i luzu
- warto obejrzeć motor czy coś nie jest luźne, czy nadmiernie nie drga itd...

Jazda próbna
- na pierwszych metrach warto wstępnie sprawdzić skuteczność hamulców co by nie było niemiłej niespodzianki
- zmiana biegów w górę i w dół , zero
- sprzęgło
- w czasie jazdy ściąganie motoru na boki
- zakręty prawo/lewo
- hamulce
- przyśpieszanie - płynność, warto znać takie dane jak maksymalny moment obrotowy i obroty przy maksymalnej mocy
- obciążenie silnika np. pod górę na wysokim biegu
- praca silnika na wolnych obrotach
- stuki, szumy i inne podejrzane dźwięki
- kolor spalin, plucie oleju z wydechu

Dobrze zagrzać silnik !
Gasimy i ponownie odpalamy

- odpalanie gorącego silnika - łatwość rozruchu
- jeszcze raz szczelność układu wydechowego

Po zgaszeniu :
- macamy bębny - temperatura
- silnik - wycieki, inne nieszczelności
- kardan - j/w
- układ paliwowy - j/w
- układ hamulcowy - j/w
- widelec- wycieki

Dokumenty i inne

- kluczyki 2 kpl. oryginalne
- książka serwisowa - wpisy
- brief
- dowód rejestracyjny
- Karta pojazdu
- OC
- PCC-3 (PCC-1) jeżeli był płacony
Sprawdzić wszystkie wpisy, zgodność rocznika , pierwsza rejestracja, numer ramy, wpisy w książce serwisowej kilometry i daty, poprzedni właściciele i ich ilość

zapytać sprzedawcę :
- kiedy i jakie robił przeglądy / naprawy (czy ma rachunki)
- jaki olej jest w silniku i kiedy zmieniany, ile ma przejechane km
- jakie świece (data wymiany, km )
- kiedy była regulacja / synchronizacja gaźników
- akumulator
- jakie miał problemy z motorem itd...

Warto przygotować sie do zakupu i poczytać o danym motorze , dane techniczne, roczniki i wyposażenie, materiały eksploatacyjne, nr. VIN - rocznik, itd...

Pisałem tak trochę na szybko - jak mi się coś jeszcze przypomni do dopiszę :)

Nie jestem mechanikiem i to taka moja prywatna amatorska lista, ale być może komuś się przyda :)
Żeby określić stan motoru trzeba się trochę na tym znać,
a najlepiej zabrać ze sobą bardziej doświadczonego kolegę lub mechanika - kogoś kto się zna i w razie potrzeby ostudzi nam gorącą głowę :)
"
_________________
Pozdrawiam
Marek
 
 
krzych186 


Model: SYMPATYK
Wiek: 54
Dołączył: 15 Maj 2012
Posty: 707
Skąd: Dziki Wschód
Wysłany: 2012-10-19, 19:49   

Na co zwrócić uwagę i co sprawdzić przy zakupie motocykla http://www.youtube.com/watch?v=s87gCJPrDfY
_________________
Denerwować się - to mścić się na własnym zdrowiu - za głupotę innych.
Olej - musi być w silniku i dobrze jak jest w głowie.
 
 
Basia 



Model: SYMPATYK
Wiek: 110
Dołączyła: 12 Gru 2010
Posty: 2257
Skąd: GŁ Łódź
Wysłany: 2012-10-21, 01:42   

Można utrudnić "przyszłym nie/chcianym właścicielom" (oby nie ), rejestrując nasz motocykl na stronie http://www.rejestrmotocykli.pl/
zarejestrowanie się jest darmowe
_________________
Szczęście to nie stacja, tylko sposób podróżowania...
uwaga szkodnik:) http://www.youtube.com/watch?v=xcJGej_-BCY
 
 
Tasek 


Model: BĘDZIE
Wiek: 42
Dołączył: 14 Lut 2015
Posty: 2
Skąd: Krosno
Wysłany: 2015-02-21, 14:15   

Panowie a z rzeczy takich "grubszych" to jak dokładnie sprawdzić sprzęgiełko rozrusznika i ośka kardana czy też wieloklin bo widzę że to głowne problemy w dragach 1100 i wielu osobom się predzej czy później przytrafia.

Pomijam aspekt wizualny motocykla bo jestem pedantem i jak chromy bedą porysowane, zaśniedziałe, lakier zaniedbany to wg mojego mniemania kierowca również był fleją i skoro o to o co najprościej zadbać nie dbał to watpię że regularnie zmieniał olej w silniku, kardanie, płyn hamulcowy itp
Chodzi mi o to że jak mi się już spodoba któryś 1100 custom wiualnie i jego wygląd i stan zewnetrzny mi odpowiadał to zanim się napalę doszczętnie to pasowało by jakoś zbadać ten felerny kardan i rozrusznik, pewnie coś jeszcze również się znajdzie...
Ludzie piszą że opony mają np 40% zuzycia 50 itp w takim razie ile mm bieżnika ma nowa opona i przy jakiej głębokości i wieku opona to szrot?
 
 
Marecki75 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2006
Wiek: 49
Dołączył: 18 Wrz 2012
Posty: 236
Skąd: Konin
Wysłany: 2015-03-04, 12:24   

Tasek napisał/a:

Ludzie piszą że opony mają np 40% zuzycia 50 itp w takim razie ile mm bieżnika ma nowa opona i przy jakiej głębokości i wieku opona to szrot?

W serwisówce minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, poniżej tego jazda z pewnością staje się już mocno ryzykowna. Co do wieku, biorąc pod uwagę opinie forumowiczów, to opona używana 4-5 lat, też traci już część swoich właściwości i jej przydatność do jazdy jest już wątpliwa.
Oczywiście nic nie zastąpi zdroworozsądkowego podejścia i przeprowadzenia dokładnych ogledzin stanu gum ( spękane, mechanicznie uszkodzone, nierówno zdarte itp).

Tak wogóle , to warto pożyczyć ( kupić ? przyda sie na pewno w przyszłości ) podnośnik motocyklowy i wziąć go do ze sobą na takie oględziny. Możesz wrzucić go do bagażnika auta i bez problemu przewieźć na miejsce oględzin.
Już z miny sprzedającego, jak zobaczy, że wyciagasz podnośnik, bedziesz mógł wyczytać czy ściemnia coś , czy nie. Sprzedający,jeżeli ma coś do ukrycia wiedzą, że pewnych rzeczy nie sprawdzisz gdy moto stoi na kołach.
A tak lewarujesz i sprawdzasz np . łożysko główki ramy czy np. nie czuć punktu zerowego przy kreceniu kierą w lewo w prawo, obracasz tylnym kołem i słuchasz stuków z przekłądni wtórnej, czujesz lub nie luzy itp. Zaciski hamulcowe, czy nie zapieczone, mozes zerknąć dokładnie na miskę olejową od spodu.. ramę itp. Moim zdaniem jak jedziesz konkretnie oglądać, to podnosnik na pakę i heja..
Bez podnośnika mozesz sprawdzić kardana, na zasadzie braku wycieków z przekładni wtórnej , obejrzyj stan uszczelniacza przecwikurzowego, tam gdzie wał wchodzi do przekładni, i czy nie zapluty olejem odpowietrznik, ten z chromowaną nasadką.
_________________
Drag Star w serduchu ...
Kawasaki VN 2000 Classic pod tyłkiem ;-)

Motocyklowa Grupa z Konina
 
 
tuktuk 



Model: RS1700
Rocznik: 2006
Wiek: 54
Dołączył: 07 Wrz 2014
Posty: 138
Skąd: Suwałki
Wysłany: 2015-05-22, 14:50   

Dodam jeszcze że należy sprawdzić ładowanie.Unikniemy dość pokażnych kosztów tuż na starcie.Jeżeli gość nie ma gniazda zapalniczki w którą można włożyć voltomierz to podpinamy się pod klemy.
_________________
'''''''co tu gadać co tu kryć wiedz że ciężko jest żyć lekko
takie życie bywa męką bo ciężko jest żyć lekko '''''''''
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group