Otwarty przez: witek1965 2013-02-19, 14:32 |
OLEJ SILNIKOWY |
Autor |
Wiadomość |
arkady007
Model: MS1900
Rocznik: 2011
Wiek: 52 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 208 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-04-27, 23:21
|
|
|
No i właśnie o tym pisałem ( podając także definicję smarnosci) I jej wartość jest badana przez producenta silnika pod kątem tego jaki olej zastosować. I oczywiście bezpośrednio nie ma jej podanej ale zawiera się w klasie oleju silnikowego.
Natomiast to co podkreslalem lepkość oleju dla motocykli nie eksploatowanych zimą ma ,znaczenie mocno wtórne ( w szczególności pierwszy parametr czyli Max lepkość w niskich temp.)
Z moich obserwacji w XVS 1300: silnik pracował bardziej gładko na Motulu 7100 ale skrzynia dużo lepiej chodzi na 5100. Silnik ma przebieg 1200 mil więc prawie nowy. Czyli za dobry olej jest bez sensu. |
_________________ Arkady007
Był Stryker 1300 Raider zakupiony
Z motocyklami jest jak z wódką...
Fun zaczyna się od litra ... |
|
|
|
|
witek1965
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59 Dołączył: 28 Maj 2009 Posty: 14512 Skąd: Gdzieś
|
Wysłany: 2016-04-28, 16:53
|
|
|
dziapi napisał/a: | czy też karcie charakterystyki (ta to mówi o zagrożeniach a nie o jakości). | a to już nie moja wina, że Castrol używa zwrotu Karta charakterystyki technicznej (ja skróciłem ) zamiast dane twechniczne produktu. Ale masz rację. Karta charakterystyki mówi o zagrożeniach itd. |
_________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest
***** ***
|
|
|
|
|
Ruffi
Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2010
Wiek: 48 Dołączył: 19 Lis 2011 Posty: 342 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2016-04-28, 21:01
|
|
|
Dzisiaj wymieniłem olej plus filtr, oring w mojej gwieździe. Jedna rzecz mnie zastanawia zalałem 2,4l serwisówka mówi, że wymiana oleju z filtrem 2,8l. Sprawdzałem poziom oleju i jest ok pomiędzy min i max. Czy możliwe jest żeby 0,4l zostało w silniku? W tamtym roku przy wymianie miałem podobnie. Czy koledzy jak wymieniają olej to idealnie wlewacie tyle ile serwisówka mówi czy też wchodzi wam mniej. Po przejechaniu się motorem około 5km sprawdziłem poziom i jest książkowo. |
|
|
|
|
Syku
Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2002
Wiek: 41 Dołączył: 08 Kwi 2015 Posty: 76 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-04-29, 15:33
|
|
|
Ruffi - ja wymieniałem tydzień temu olej i filtr (uszczelkę założyłem starą bo nie było o takim rozmiarze w sklepie moto, nie cieknie
Z początku wlałem tyle ile Ty piszesz 2,4l, odpaliłem maszynę, przejechałem się kawałek drogi, odstawiłem sprzęta na ok. 30 min. potem starszy "trzymał" maszynę w pionie a ja patrzyłem na oczko i miałem dokładnie w połowie - dolałem 0,4l i mam teraz 3,4 oczka wypełnione olejem.
Na początku przy spuszczaniu oleju moto było prawie w pionie potem przechyliłem na kosę, jak wyciągałem filtr to przechyliłem moto na wydechy (olej wyciekł) ale czy to miało bezpośredni wpływ na to że więcej mi się wylało to
Mi się zmieściło książkowo a Tobie to może mądrzejsze i bardziej doświadczone głowy odpowiedzą, to była moja pierwsza wymiana oleju w moto (upaskudziłem kostkę olejem starszemu przed garażem - ma ktoś jakiś patent jak to zaczarować tzn. wyczyścić - nie mam myjki wysokociśnieniowej......
Pozdrawiam |
_________________ Syku 650 Classic
|
|
|
|
|
arkady007
Model: MS1900
Rocznik: 2011
Wiek: 52 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 208 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-04-29, 19:44
|
|
|
Jest środek do mycia plandek nazywa się Delta Force. Daje radę z takimi tematami. |
_________________ Arkady007
Był Stryker 1300 Raider zakupiony
Z motocyklami jest jak z wódką...
Fun zaczyna się od litra ... |
|
|
|
|
Ruffi
Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2010
Wiek: 48 Dołączył: 19 Lis 2011 Posty: 342 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2016-04-29, 22:06
|
|
|
Syku czyli krótko mówiąc masz ponad stan jeżeli piszesz, że jest 3/4 okienka zalane jak sprawdzasz. No ja sprawdzałem raz po zalaniu oleju a drugi raz po przejażdżce i wynik ten sam na połowie wziernika -książkowo. Dolałem 50ml dla spokoju myślę, że resztki oleju zostały w kanałach około 400ml i dlatego weszło mi 2,4l. Ja nie robiłem żadnych sztuczek z przechyleniem moto. Zrobiłem jak mówi serwisówka zagrzałem silnik około 10 minut pracy potem spuściłem olej. Przy spuszczeniu stał na bocznej stopce potem go wyprostowaniem ale nie zlewał się olej więc przystąpiłem do wymiany filtra. Jeżeli chodzi o oring zastosowałem oring o średnicy wewn. 63,8 i grubości 4mm (orginał 64x4) zakupiłem w sklepie specjalistycznym zajmującym sie hydrauliką i pneumatyką całe 1.8zl/Szt. Te orinigi stosuję zawsze przy wymianie i wszystko gra. Syku nie wiem czy się wybierasz na HANYSOWO bo mogę ci sprezentować kilka sztuk jeśli u ciebie bida z Oringami. Olej spuściłem do miski 5,5l zakupionej na Allegro, też brudziłem podłogę przy zlewaniu zużytego oleju teraz wszystko poszło bez rozlewu oleju - czyściutko. Jak chcesz Syku mogę ci podesłać na pw link do aukcji zapłaciłem 33PLN. Miska sie sprawdziła |
|
|
|
|
Syku
Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2002
Wiek: 41 Dołączył: 08 Kwi 2015 Posty: 76 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-04-30, 10:55
|
|
|
Chyba nie ponad stan, bo na wzierniku jest od - do(kreski) ja mam do górnej kreski (jak bym miał ponad stan to miałbym ponad kreskę) myślę, że ilość oleju musi być między kreskami a czy jest w połowie czy troszkę więcej lub mniej to i tak jest w normie - ważne by nie było za mało albo przelane, ponad stan.
Na HANYSOWO jeszcze nie wiem czy się wybiorę ale wracając do uszczelki to jest sucho, więc chyba nie powinno cieknąć później ale wiem że następnym razem przy wymianie muszę ją wymienić na nową.
Ja mam patent na stary olej z bańki 5l po płynie do spryskiwaczy (wycinam nożykiem bok i mam dużą dziurę gdzie spływa olej a potem przez korek odkręcam i do całej bańki i oddaję do mechaniora. Napaskudziłem jak odkręciłem pokrywkę od filtra oleju, wtedy olej się rozlał nie tak jak chciałem.
Dzięki za spostrzeżenia
Pozdrawiam |
_________________ Syku 650 Classic
|
|
|
|
|
Ruffi
Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2010
Wiek: 48 Dołączył: 19 Lis 2011 Posty: 342 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2016-04-30, 11:44
|
|
|
No rzeczywiście Syku masz rację 3/4 to kreska max czyli nie ma ponad stan
Pozdrawiam LWG |
|
|
|
|
Jacek6
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57 Dołączył: 01 Lis 2013 Posty: 1034 Skąd: OPOLE
|
Wysłany: 2016-04-30, 13:12
|
|
|
I co ustaliliście ? Lać olej, czy jednak lepiej jeździć bez ? |
|
|
|
|
nunio
Model: RS1600
Rocznik: 1999
Dołączył: 05 Lut 2016 Posty: 185 Skąd: Galicja
|
Wysłany: 2016-05-07, 10:37
|
|
|
Ponieważ używam olejów Motul, prowadziłem małą korespondencję z tą firmą na temat wadliwej /moim zdaniem/ wyszukiwarki-dobierarki olejów na ich stronce... wszystko to oczywiście pod kątem mojej RS1600...
Gdyby komuś miało się przydać, wklejam na żywca informację, którą otrzymałem z Motul Polska:
Cytat: | Firma Motul przykłada najwyższą uwagę do danych zamieszczanych w naszych narzędziach służących doborowi właściwych środków smarnych.
Narzędzia te funkcjonują pod dwoma adresami, jednym wskazanym przez Pana na naszej stronie www.motul.com oraz drugim bazującym na odrębnie weryfikowanych danych dotyczących tylko rynku motocyklowego europejskiego: www.dobierz-olej.pl
Dane, które służą dobraniu właściwych środków smarnych pochodzą od producentów pojazdów z ich własnych instrukcji serwisowych a nie tylko z intrukcji dla użytkowników motocykli dostarczanych wraz z nowym sprzętem klientowi, w których często znajdują się tylko wybrane, okrojone zalecenia.
Oto dane, które posłużyły takiemu a nie innemu doborowi środków smarnych na naszej stronie:
Model XV 1600 sprzedawany na rynku USA:
Yamaha (USA), XV Road Star, XV 16 Road Star, 1999-2004
Producent: Yamaha Motor Co. Ltd., Hamakita-Shi, Japan
Typ napędu: Pas
Pojemność cylindra: 1602 cm³
Moc wyjściowa: 63 WP / 46 kW przy 4000 obr./min.
Silnik/skrzynia biegów
Benzyna, 4-suwowy, 2 cilinder, V, chłodzony powietrzem, Ręczny
Pojemność cylindra: 1602 cm³
Moc wyjściowa: 63 WP/46 kW przy 4000 obr./min.
Pojemność
Napełnianie suche: 5 litrów
Napełnienie serwisowe: 4.1 litrów
Pojemność filtra: 0.4 litrów
Biegi do przodu: 5
Zastosuj: Normalne (standardowe) warunki eksploatacji
Wymiana 4000 mil/6 miesiące
Zalecenia producenta: Patrz niżej
Zastosuj: Pierwszy przegląd (serwis)
Wymiana 600 mil/1 miesiące
Zalecenia producenta
Od -10 do 35 API: SG + JASO MA SAE 10W-30
Od 5 do 45 API: SG + JASO MA SAE 20W-40
oraz model XV 1600 sprzedawany poza USA (z tym samym silnikiem):
Yamaha, XV, XV 1600 A Wild Star, 1999-2001
Producent: Yamaha Motor Co. Ltd., Hamakita-Shi, Japan
Typ napędu: Pas
Pojemność cylindra: 1602 cm³
Moc wyjściowa: 63 WP / 46 kW przy 4000 obr./min.
Silnik/skrzynia biegów
Benzyna, 4-suwowy, 2 cilinder, V, 4 zaworów/cyl, chłodzony powietrzem, Ręczny
Pojemność cylindra: 1602 cm³
Moc wyjściowa: 63 WP/46 kW przy 4000 obr./min.
Pojemność 4.1 litrów
Pojemność filtra: 0.4 litrów
Biegi do przodu: 5
Zastosuj: Normalne (standardowe) warunki eksploatacji
Wymiana 6000 km/6 miesiące
Zalecenia producenta: Patrz niżej
Zastosuj: Pierwszy przegląd (serwis)
Wymiana 1000 km
Zalecenia producenta
Od -10 do 35 API: SJ SAE 10W-30
Od -10 do 45 API: SJ SAE 10W-40
Od 0 do 45 API: SJ SAE 15W-40
Od 5 do 45 API: SJ SAE 20W-40
Od 5 do 50 API: SJ SAE 20W-50
Od -10 do 35 API: SH SAE 10W-30
Od -10 do 45 API: SH SAE 10W-40
Od 0 do 45 API: SH SAE 15W-40
Od 5 do 45 API: SH SAE 20W-40
Od 5 do 50 API: SH SAE 20W-50
Od -10 do 35 API: SG SAE 10W-30
Od -10 do 45 API: SG SAE 10W-40
Od 0 do 45 API: SG SAE 15W-40
Od 5 do 45 API: SG SAE 20W-40
Od 5 do 50 API: SG SAE 20W-50
Od -10 do 35 API: SF SAE 10W-30
Od -10 do 45 API: SF SAE 10W-40
Od 0 do 45 API: SF SAE 15W-40
Od 5 do 45 API: SF SAE 20W-40
Od 5 do 50 API: SF SAE 20W-50
Pod te właśnie dane (na stronie www.motul.com, z której Pan korzystał) dobierane są konkretne produkty Motul, które z technicznego punku widzenia odpowiadaja powyższym.
I tak przy lepkości:
SAE 10W-30 proponujemy olej w takiej dokładnie klasie lepkości
SAE 10W-40 proponujemy olej w takiej dokładnie klasie lepkości
SAE 15W-40 proponujemy olej w takiej samej klasie lepkości wysokotemperaturowej (ochrona silnika i skrzyni biegów) i o niższej lepkości "zimowej" w celu łatwiejszego rozruchu silnika
SAE 20W-40 proponujemy olej w takiej samej klasie lepkości wysokotemperaturowej (ochrona silnika i skrzyni biegów) i o niższej lepkości "zimowej" w celu łatwiejszego rozruchu silnika
20W-50 proponujemy olej w takiej dokładnie klasie lepkości
Nasze dane muszą być zgodne z zaleceniami producenta pojazdu i stąd takie a nie inne produkty znajdują się na stronie. O słuszności takich a nie innych zaleceń Yamahy nie będę polemizował z producentem, ale oczywiście rozumiem Pańskie wątpliwości dotyczące stosowania olejów w klasie lekości SAE 10W-30 w takich silnikach.
Co do proponowania produktów syntetycznych czy mineralnych. Producent motocykla nie precyzuje w swoich zaleceniach tych parametrów i dlatego proponujemy naszym klientom produkty różnych technologii od najlepiej chroniących silniki olejów w 100% syntetycznych po produkty podstawowej technologii mineralnej dla poszukujących tańszego rozwiązania.
Co do zasugerowanego przez Pana oleju o lepkości SAE 20W-50. Zalecamy taki produkt przy modelach sprzedawanych poza USA (zgodnie z danymi producenta motocykla) i zgodnie z tymi samymi danymi nie pokazujemy go przy modelu "USA". |
|
_________________ cenzura//Kozak_Barabasz |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 52 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1856 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-05-07, 15:36
|
|
|
To są rzeczy ogólnie znane, 1600 x wałkowane. Powstało na ten temat 100 doktoratów, trylion razy omawiano temat przy wódce zlotowej. Jak do tej pory nie znam nikogo, kto by zatarł silnik z powodu niewłaściwego oleju |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
Jacek6
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57 Dołączył: 01 Lis 2013 Posty: 1034 Skąd: OPOLE
|
Wysłany: 2016-05-07, 21:07
|
|
|
Ale pierwszy raz jest wklejka od producenta olejów ?
Ogniskowi fachowcy to jednak co innego ... |
|
|
|
|
nunio
Model: RS1600
Rocznik: 1999
Dołączył: 05 Lut 2016 Posty: 185 Skąd: Galicja
|
Wysłany: 2016-05-07, 22:59
|
|
|
remol71 - przepraszam, że naraziłem Cię na czytanie rzeczy znanych ze 100 doktoratów... proponuję, żebyś to opuścił i będzie gites... a między czasie za tytuł jednej dysertacji doktoranckiej w tym temacie będę wdzięczny... oczywiście, gdy zanabędziesz RS 1600 i będziesz jakby zainteresowany tematem... |
_________________ cenzura//Kozak_Barabasz |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 52 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1856 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-05-08, 09:15
|
|
|
Spięty jesteś jak guma w majtach. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
Jacek6
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57 Dołączył: 01 Lis 2013 Posty: 1034 Skąd: OPOLE
|
Wysłany: 2016-05-08, 09:53
|
|
|
remol71, wyluzuj. Dobry tekst jest wklejony. Jasno z niego wynika, że zastosować można w naszym klimacie olej od 10W do ... 50 i może być syntetyk a nie, że musi być minerał, jak to ktoś tam kiedyś zapodał. I dotyczy to zapewne wszystkich (lub prawie wszystkich) modeli motocykli. I ja od zawsze tak robię. Syntetyk 10W50 do wszystkiego co kiedykolwiek miałem i kiedykolwiek będę miał. Wyjątkiem są zapewne sprzęty z bardzo dużym przebiegiem które nie wiadomo na czym jeździły. Tam bezpieczniej jest wlać minerała. I bzdurka wymuszona zapewne przez jakieś lobby, olej w modelu na USA inny parametrowo niż w modelu EU przy tych samych warunkach klimatycznych i dokładnie tej samej budowie silnika. I chyba tyle w temacie ? |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 52 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1856 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-05-08, 12:08
|
|
|
Jacek6 napisał/a: | remol71, wyluzuj. |
Ja ?
Traktuję ten wątek jako rozrywkowy
Jacek6 napisał/a: | Jasno z niego wynika, że zastosować można w naszym klimacie olej od 10W do ... 50 i może być syntetyk a nie, że musi być minerał |
Nadal twierdzę, że to było wiadomo 400 stron temu |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
nunio
Model: RS1600
Rocznik: 1999
Dołączył: 05 Lut 2016 Posty: 185 Skąd: Galicja
|
Wysłany: 2016-05-08, 13:38
|
|
|
Pytanie brzmi: kogo obchodzi to, co twierdzisz... nie pasuje - nie czytaj a na nabijanie postów wymyśl lepszy sposób... to jest oficjalne stanowisko wiodącego producenta olejów motocyklowych i tylko ktoś mocno uwsteczniony może je uznać za nieprzydatne czy nieadekwatne nawet jeśli wielokrotnie dyskutowane - ja za takie go nie uznaję i dlatego się nim dzielę i cieszę się, że komuś się to przydaje... reszta wisi mi zwiędłym kalafiorem... |
_________________ cenzura//Kozak_Barabasz |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 52 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1856 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
witek1965
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59 Dołączył: 28 Maj 2009 Posty: 14512 Skąd: Gdzieś
|
Wysłany: 2016-05-19, 23:50
|
|
|
szkoda, że nie znam angielskiego
Remol, ale te wszystkie testy dotyczą oleum do samochodów. |
_________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest
***** ***
|
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 52 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1856 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-05-20, 06:45
|
|
|
witek1965 napisał/a: | szkoda, że nie znam angielskiego
Remol, ale te wszystkie testy dotyczą oleum do samochodów. |
Młody jesteś, dasz radę jeszcze się nauczyć. Co do oleju, to pewnie nie ma wielkiej różnicy. Może zaczniemy zbierać próbki od wymiany do wymiany i zrobimy wielkie badania ? Będziemy mieli tysiące wejść na stronę i będzie za co kupić gorzałkę zlotową |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
|