YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Otwarty przez: witek1965
2013-02-19, 14:32
OLEJ SILNIKOWY
Autor Wiadomość
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2013-02-22, 13:13   

jam też znalazł i to całą gamę olei do jedynego http://sklep.mad-riders.com/Oleje-k126-0--.html
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
wemar 


Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 1133
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-02-24, 19:32   

Znalazłem ciekawy artykuł o olejach - Motovoyager czerwiec-lipiec 2010 - z opisem parametrów i ich znaczenia oraz z bogatą tabelą parametrów wielu smarowideł.


SAE - klasa lepkości określa orientacyjnie zakres temperaturowy stosowania
Lepkość kinematyczna - wartości lepkości oleju dla 40 i 100 st Celcjusza - pierwsza wartosć powinna być jak najniższa, druga jak najwyższa.
API - literowe określenie jakości oleju (norma amerykańska) - S i literka, im wyższa tym lepiej
JASO - literowo-cyfrowe okreslenie jakości oleju (norma japońska) - MA1 do sprzęgieł mokrych mało wysilonych, MA2 do sprzęgieł mokrych wysilonych, MB olej do silnika z suchym sprzęgłem.
Wskaźnik lepkości - wyliczony z lepkości dla 40 i 100 st. i określa zmianę lepkości ze wzrostem temperatury pracy - im współczynnik wyższy tym lepiej, bo oznacza, że zmiana jest mniejsza - dla silników z większym przebiegiem zalecana wartość ponad 140
TBN - liczba zasadowa - określa zdolności myjąco-dyspergujące i jest miarą zawartości detergentów i dyspergentów. Liczba powinna być jak najwyższa z zakresu 5-10, gdyż olej "gubi" ten parametr podczas eksploatacji. Zasadowość oleju absorbuje kwasowe zanieczyszczenia oleju.
LICZBA BAZOWA:
I - olej mineralny
II - olej mineralny wyższej jakości
III - olej mineralny przetworzony (zaliczany do syntetycznych)
IV - olej syntetyczny
V i VI - olej syntetyczny wyższej jakości - oleje estrowe (najczęściej mieszanka kwasu karboksylowego i alkoholu metylowego)
Oleje "semisyntetyczne" są na bazie mieszanki oleju mineralnego i oleju syntetycznego (15-30%)
Liczba bazowa określa m.in. jak szybko olej będdzie tracił swoje parametry i jego zdolność od lepszego zniesienia ekstremalnych warunków pracy.

Poniżej dane kilku olejów do motocykli. - dla uproszczenia pomijam jednostki miar
Producent i nazwa - SAE/API/JASO/lepkość40stC,100stC/współczynnik lepkości/liczba zasadowa/liczba bazowa oleju/orientacyjna cena 1 litra

AGIP Tec4 15W50 - półsyn./SJ/MA/128,18/150/b.d./b.d./33zł
AGIP Racing 4T 10W60 - Synt./SJ/MA/160,24/177/b.d./b.d./49zł
Aral SuperEnergy 4T 10W50 - synt./SG/MA/117,16/b.d./b.d./b.d./36zł
Bel Ray Exs 10W50 - syntetyk/SG/MA/12-16,14/b.d./b.d./IV/58zł
Bel Ray Thumper 10W40 - półsynt./SG/MA/b.d./b.d./b.d./III/39zł
Bel Ray V-Twin 10W50 - Synt./SG/MA/16-21,17/b.d./b.d./IV/59zł
Castrol Power 1 GPS 4T 10W40 - półsynt./SG/MA/88,13/155/9,1/b.d./34zł
Castrol Power 1 Racing 4T 10W50 - synt./SL/MA2/117,17/166/9,4/b.d./45zł
Elf Moto4HP Eco 10W40 - półsynt./SG/MA/90,13/154/b.d./b.d./29zł
Elf Moto 4XT tech 10W50 - synt./SG/MA/111,17/166/b.d./b.d./33zł
Liqui Moly Racing 10W40 - półsynt./SL/MA2/97,14/153/7,9/III/36zł
Liqui Moly Racing Synth 4T 10W50 - Synt./SM/MA2/110,16/155/b.d./b.d./46zł
Midland Motorcycle 10W40 - synt./SH/MA/152,20/159.b.d./b.d./26zł
Mobil Racing 4T 15W50 - Synt./SH/MA/152,21/159/b.d./b.d./35zł
Motorex Top Speed 4T 10W40 - SL/MA/97,14/b.d./b.d./b.d./50zł
Motorex Formula 4T 10W40 - SL/MA/95,14/b.d./b.d./b.d./44zł
Motul 300V 10W40 - półsynt./SJ/MA/100,15/156/8,2/II+IV/35zł
Motul 3000 20W50 - miner./SG/MA/146,19/148/5,7/II/...
Motul 5000 10W40 - półsynt./SG/MA/100,15/156/8,2/III+V/59zł
Motul 5100 10W40 - półsynt./SL/MA/92,14/154/8,2/V/59zł
Motul 7100 10W40 - synt./SL/MA2/82,13/160/8,3/V/70zł
Motul 7100 20W50 - synt./SL/MA2/124,17/158/8,2/V/70zł
Orlen Platinum Moto 4T 10W50 - Synt./SJ/MA/114,17/162/7,3/III/30zł
Panolin Street 4T Blend 10W40 - półsyn./SM/MA2/88,13/156/b.d./II/35zł
Panolin Street 4T Race 10W50 - synt./SM/MA2/113,17/169/b.d./IV+V/45zł
Repsol Moto Sintetico 4T 10W40 - synt./SJ/MA/94,14/160/6,2/b.d./18zł
Repsol Moto Superspotr 4T 10W30 - synt./SM/MA@/65,10/155/7,3/b.d./24zł
Repsol Moto Racing 10W50 - synt./SJ/MA2/113,17/170/7,4/b.d./28zł
Shell Advance VSX4 15W50 - półsynt./SL/MA/142,19/157/b.d./I+III/39zł
Shell Advance Ultra4 15W50 - synt./SL/MA/132,19/184/b.d./III/51zł
Valvoline Durablend 20W50 - półsynt./SG/MA/159,18/127/6,2/III/32zł
Valvoline SynPower 10W40 - synt./SG/MA/91,14/169/6,2/IV/41zł
Yamalube 4S 20W50 - półsynt./SG/MA/153,17/124/8,2/b.d./29zł
Yamalube 4FS 15W50 - synt./SG/MA/125,17/155/8,7/b.d./40zł

Mam nadzieję, że to zestawienie i wiadomości na wstępie pomogą wam wybrać olej do następnej wymiany.
Ostatnio zmieniony przez witek1965 2013-02-25, 01:34, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2013-02-24, 19:43   

ceny Yamalube na dzień dzisiejszy są nieaktualne. No artykuł z 2010, to i ceny z 2010.
Swoją drogą, czy ktoś widział na stacji Orlenu ten olej ?

Orlen Platinum Moto 4T 10W50 - Synt./SJ/MA/114,17/162/7,3/III/30zł

Bo ja nie, a chyba powinien być. To, że nie ma to jest dyskryminacja nas, motocyklistów przez koncern :evil:

[ Dodano: 2013-02-24, 19:44 ]
zresztą Shell nie jest lepszy ;/
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
wemar 


Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 1133
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-02-24, 19:58   

W mojej okolicy na niektórych Orlenach można go spotkać (latem widziałem).
W tabeli podałem ceny z tamtego okresu - nie sprawdzałem aktualnych, ale relacje cenowe pomiedzy olejami powinny być podobne. Zainteresowani sprawdzą sobie w necie.

Demolka napisał/a:
I całkiem na marginesie, to jako uczestnik wielu, wielu (ch. wie ilu) parad motocyklowych nie spotkałem się nigdy z zatarciem silnika chłodzonego powietrzem czy powietrzno-olejowym, za to wiele razy widziałem gości wycofujących się z parad po zagotowaniu płynu, pęknięciach węży itp. w motocyklach chłodzonych cieczą.

Powyższe jest dowodem jedynie na to, że silniki, a zatem i olej, nie przegrzały się ponad 110-120 stopni, bo wcześniej wystrzeliła chłodnica. Tymczasem nie ma żadnej gwarancji, że silnik chłodzony powietrzem nie osiągnął temperatury dużo, dużo wyższej. Wprawdzie się nie zatarł, ale jego parametry mogły zostać mocno nadwyrężone - w efekcie takie moto przelatało sezon na oleju, który do tego się już nie za bardzo nadawał. Jednak takie przygody przytrafiają się najczęściej takim, którzy na paradach ostro pałują manetkę.
 
 
moondek 



Model: SYMPATYK
Wiek: 50
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 4020
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2013-02-25, 10:46   

witek1965 napisał/a:
To, że nie ma to jest dyskryminacja nas, motocyklistów przez koncern :evil:
witek1965 napisał/a:
zresztą Shell nie jest lepszy ;/

Motul też nas dyskryminuje! Nie ma patronackich stacji benzynowych! lol
_________________
Ukochany motocykl posłuży ci do końca życia, jeśli będziesz jeździł nim dość szybko :idea:
 
 
OldDiver 



Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2006
Dołączył: 26 Lis 2011
Posty: 3065
Skąd: Wrocław/Kiełczów
Wysłany: 2013-02-25, 10:49   

Na Motobajzlu Motul był wszędzie, na każdym stoisku.
Ciekaw jestem na czym piekli frytki? :nie_wiem:
_________________
Posiadam prawo do komentowania i … nie zawaham się Go użyć !
I … nie jest to nabijanie licznika.

Deflektor kolanowy w ... łykend - https://drive.google.com/file/d/1CL7D6yzf_UhicpEcAaxSxHq3a_MCmMeG/view?usp=sharing

Kupię trajkę !
 
 
Dzarko 



Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 48
Dołączył: 08 Cze 2012
Posty: 642
Skąd: WA-rszawa
Wysłany: 2013-02-25, 10:58   

Motul FR/i/ES?
_________________

 
 
Lukson 


Rocznik: 1998
Dołączył: 19 Sty 2013
Posty: 23
Skąd: JAZOWA
Wysłany: 2013-03-05, 08:49   

Witam, widze ze wymiana oleju jaki najlepszy, to temat rzeka,
w zwiazku ze zapomnialem sie dopytac starego wlasciciela jaki lał olej pytam was jaki mu najlepiej zalac pomijajac marke chodzi mi czy syntetyk ,pol czy mineral bo sie na tymnie znam...a czytanie po 14 stron dyskusji i dalej nie wiem ktory wybrac heh
Drag star 650 , 98r przebieg 23tys. ?? ????
 
 
Dzarko 



Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 48
Dołączył: 08 Cze 2012
Posty: 642
Skąd: WA-rszawa
Wysłany: 2013-03-05, 09:59   

Najprawdopodobniej półsyntetyk 10W40. Ten poleca instrukcja i jest najczęściej stosowany, tak wynikało także z ankiety, która była.
_________________

 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2013-03-05, 14:10   

Lukson napisał/a:
a czytanie po 14 stron dyskusji i dalej nie wiem ktory wybrac heh
Drag star 650 , 98r przebieg 23tys. ? ?? ???
więc uważasz, że jeden post więcej, czy kolejne 20 stron da ci lepszy obraz ? Sam musisz podjąć decyzję.

Ale, żeby nie pozostawić Cię bez odpowiedzi, proponuje zalać olejem, który spełnia normę API SG, JASA MA oraz lepkość SAE 10-20W40-50. Producent, oraz rodzaj pozostawiam do Ciebie ;D
któryś z tych będzie dobry

wemar napisał/a:
AGIP Tec4 15W50 - półsyn./SJ/MA/128,18/150/b.d./b.d./33zł
AGIP Racing 4T 10W60 - Synt./SJ/MA/160,24/177/b.d./b.d./49zł
Aral SuperEnergy 4T 10W50 - synt./SG/MA/117,16/b.d./b.d./b.d./36zł
Bel Ray Exs 10W50 - syntetyk/SG/MA/12-16,14/b.d./b.d./IV/58zł
Bel Ray Thumper 10W40 - półsynt./SG/MA/b.d./b.d./b.d./III/39zł
Bel Ray V-Twin 10W50 - Synt./SG/MA/16-21,17/b.d./b.d./IV/59zł
Castrol Power 1 GPS 4T 10W40 - półsynt./SG/MA/88,13/155/9,1/b.d./34zł
Castrol Power 1 Racing 4T 10W50 - synt./SL/MA2/117,17/166/9,4/b.d./45zł
Elf Moto4HP Eco 10W40 - półsynt./SG/MA/90,13/154/b.d./b.d./29zł
Elf Moto 4XT tech 10W50 - synt./SG/MA/111,17/166/b.d./b.d./33zł
Liqui Moly Racing 10W40 - półsynt./SL/MA2/97,14/153/7,9/III/36zł
Liqui Moly Racing Synth 4T 10W50 - Synt./SM/MA2/110,16/155/b.d./b.d./46zł
Midland Motorcycle 10W40 - synt./SH/MA/152,20/159.b.d./b.d./26zł
Mobil Racing 4T 15W50 - Synt./SH/MA/152,21/159/b.d./b.d./35zł
Motorex Top Speed 4T 10W40 - SL/MA/97,14/b.d./b.d./b.d./50zł
Motorex Formula 4T 10W40 - SL/MA/95,14/b.d./b.d./b.d./44zł
Motul 300V 10W40 - półsynt./SJ/MA/100,15/156/8,2/II+IV/35zł
Motul 3000 20W50 - miner./SG/MA/146,19/148/5,7/II/...
Motul 5000 10W40 - półsynt./SG/MA/100,15/156/8,2/III+V/59zł
Motul 5100 10W40 - półsynt./SL/MA/92,14/154/8,2/V/59zł
Motul 7100 10W40 - synt./SL/MA2/82,13/160/8,3/V/70zł
Motul 7100 20W50 - synt./SL/MA2/124,17/158/8,2/V/70zł
Orlen Platinum Moto 4T 10W50 - Synt./SJ/MA/114,17/162/7,3/III/30zł
Panolin Street 4T Blend 10W40 - półsyn./SM/MA2/88,13/156/b.d./II/35zł
Panolin Street 4T Race 10W50 - synt./SM/MA2/113,17/169/b.d./IV+V/45zł
Repsol Moto Sintetico 4T 10W40 - synt./SJ/MA/94,14/160/6,2/b.d./18zł
Repsol Moto Superspotr 4T 10W30 - synt./SM/MA@/65,10/155/7,3/b.d./24zł
Repsol Moto Racing 10W50 - synt./SJ/MA2/113,17/170/7,4/b.d./28zł
Shell Advance VSX4 15W50 - półsynt./SL/MA/142,19/157/b.d./I+III/39zł
Shell Advance Ultra4 15W50 - synt./SL/MA/132,19/184/b.d./III/51zł
Valvoline Durablend 20W50 - półsynt./SG/MA/159,18/127/6,2/III/32zł
Valvoline SynPower 10W40 - synt./SG/MA/91,14/169/6,2/IV/41zł
Yamalube 4S 20W50 - półsynt./SG/MA/153,17/124/8,2/b.d./29zł
Yamalube 4FS 15W50 - synt./SG/MA/125,17/155/8,7/b.d./40zł
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Maniu_85 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2005
Wiek: 39
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 340
Skąd: KONIN / TUREK
Wysłany: 2013-03-12, 13:06   

A to mój zestawik :)
 
 
Leonn 



Model: MS1900
Rocznik: 2007
Wiek: 41
Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 161
Skąd: Sieradz
Wysłany: 2013-03-12, 16:56   

Tak czytam ten wątek i nadal potrzebuje pomocy bo nie wiem jaki olej wlał poprzednik a nosze się z zamiarem wymiany

dzwoniłem do salonu w bydgoszczy to powiedziano mi żebym lał Yamalube 20W50 bo to gęstszy półsyntetyk (na aukcjach piszą mineralny chyba ze półsyntetyk posiada jakies dodatkowe oznaczenie)

w sklepie Moto polecają motul 15W50 polsyntetyk
a tutaj przewaga to motul 10W40 polsyntetyk

doradźcie......
Filtry podobno tylko ceną się różnią ale wybiore japoński MIW Y4001 lub Y4004

Moto to Drag Star 650 2001 r 26 tyś przelatane
_________________
Stratoliner XV 1900
Drag Star 650 Classic (na sprzedaż)
+ Junak M10 od 1999 ROKU ze mną
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2013-03-12, 17:02   

Leonn napisał/a:
Yamalube 20W50 bo to gęstszy półsyntetyk (na aukcjach piszą mineralny chyba ze półsyntetyk posiada jakies dodatkowe oznaczenie)
jest zarówno mineralny, jak i półsyntetyk o tych parametrach lepkości ( API)
oznaczenie półsyntetycznego oleju 4-S, mineralnego 4 M.natomiast fullsyntetycznego 4-FS

Leonn napisał/a:
Tak czytam ten wątek i nadal potrzebuje pomocy
Waść nieuważnie czytał jak widzę wątek ów ;/

[ Dodano: 2013-03-12, 17:04 ]
http://yamaha-dragstar.pl...r=asc&start=220

podane wszystkie lepkości i oznaczenia.

[ Dodano: 2013-03-12, 17:08 ]
http://www.allegromat.pl/aukcja133141

no i oczywiście ASO Yamahy jest dystrybutorem oleju Yamalube.

[ Dodano: 2013-03-12, 17:11 ]
Leonn napisał/a:
w sklepie Moto polecają motul 15W50 polsyntetyk
a tutaj przewaga to motul 10W40 polsyntetyk

doradźcie......
w tej kwestii musisz podjąć sam decyzję, przeczytać ten wątek jeszcze raz - opinii jest wiele i zdania sa podzielone.
Moje osobista opinia 15W50 ;D
Oczywiści 20W50 Yamalube jak najbardziej za ;D
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Dzarko 



Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 48
Dołączył: 08 Cze 2012
Posty: 642
Skąd: WA-rszawa
Wysłany: 2013-03-12, 17:17   

Jak ktoś już pisał. Półsyntetyk. 10W, 15W lub 20W. 40 lub 50. Ja, za namową kolegi, kupiłem 15W50. 40 teoretycznie jest polecany do temp. zewnętrznej do 35*C więc na Polskę powinien być OK, ale zdarza się, że na granicy. Stąd 50. Co do parametru zimowego (W), to 10W jest teoretycznie do -25 a 15W do -20, więc oba jak najbardziej wystarczą, to nie samochód.
_________________

 
 
Maniu_85 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2005
Wiek: 39
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 340
Skąd: KONIN / TUREK
Wysłany: 2013-03-15, 13:30   

A najważniejsze pytanie kiedy wymieniacie olej przed czy po sezonie???
Koledzy z innego forum twierdzą że powinno sie wymieniać po sezonie....
 
 
Lucash79 



Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 44
Dołączył: 05 Mar 2013
Posty: 1262
Skąd: Mrągowo
Wysłany: 2013-03-15, 13:37   

według artykułów z "Motocykla" i "Świata motocykli" na temat - jak przygotować motocykl na zimowanie żeby nie było problemów wiosną:
powinno się wymieniać po sezonie
troszkę mnie to zdziwiło bo byłem przekonany że najlepiej przed sezonem, także też chętnie poczytam wypowiedzi innych
 
 
OLA 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2006
Wiek: 42
Dołączyła: 25 Mar 2011
Posty: 1226
Skąd: świętokrzyskie
Wysłany: 2013-03-15, 13:49   

Lucash79 napisał/a:
także też chętnie poczytam wypowiedzi innych

ja wymieniam przed,tak mi kolega doradził, pewnie są tacy jak ja i tacy co po sezonie wymieniają.
Uważam że najważniejsze to to żeby wogóle wymienić, a kiedy??
 
 
Maniu_85 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2005
Wiek: 39
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 340
Skąd: KONIN / TUREK
Wysłany: 2013-03-15, 13:59   

A innni twierdzą ze po sezonie bo stary olej zalegajac w silniku rozkłada sie na dnie i ten syf pozniej moto przy odpaleniu zaciąga. Ja zawsze zmieniam przed sezonem ale te wypowiedzi dają do myślenia.
 
 
ttom 



Model: RS1700
Rocznik: 2005
Wiek: 55
Dołączył: 29 Sie 2009
Posty: 1692
Skąd: Nomad
Wysłany: 2013-03-15, 14:27   

Uważam że nie ma co popadać w paranoje... Jesienią jeżdżę jak długo się da... Zazwyczaj do końca listopada... Potem 4 miesiące przerwy... Wiosna... Serwis... I heja... A jak by mi wypadła przerwa tak np. w lipcu, jakiś długi wyjazd na 4 miesiące... To co ? Powinien zmienić olej, bo koniec sezonu ? Oczywiście maszyna nie stoi na dworze w 20-stopniowym mrozie...
_________________
Bo w życiu chodzi o to, żeby nadać mu sens... :pokooj:
 
 
Maniu_85 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2005
Wiek: 39
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 340
Skąd: KONIN / TUREK
Wysłany: 2013-03-15, 16:13   

Koniec sezonu czyli koniec jazdy miałem na mysli a nie że zima :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group