YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: vaaks
2009-12-19, 12:42
Hamowanie,przyspieszanie,turbulencje
Autor Wiadomość
krotom 



Model: SYMPATYK
Dołączył: 23 Paź 2009
Posty: 2821
Skąd: brać czas i chęci
Wysłany: 2009-12-16, 10:13   

Xavier, bez przesadyzmu. Ciężarówka to nie zwykła puszka która potrafi nagle stanąć, bezwładność kilkunastu ton robi swoje.

Choć też jestem przeciwnikiem trzymania się pojazdowi przed nami "na zderzaku"
_________________


AB Rh+
 
 
Xavier 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 38
Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 831
Skąd: JANKES-ANDRYCHÓW
Wysłany: 2009-12-16, 11:19   

Ja dałem upust trochę mojemu czarnemu humorowi - ale pomyśl co będzie jak pojedzie tir z pustą naczepą i zacznie hamować na ostro... Problem polega na tym że naczepa również hamuje i to zdecydowanie skraca jego drogę hamowania. A nie daj Boże zagapisz się na sekundę i zostajesz pięknym malowidłem na zderzaku naczepy ...
_________________
W rytmie V2 przejechane już:
Yamaha XVS 1100 - 28 545 km (2016: 6743 km | 2015: 4013 km | 2014: 10 962 km | 2013: 6827 km)
Yamaha XVS 650 - 44 893 km (2012: 12 330 km | 2011: 15 543 km | 2010: 17 020 km)

Stan na koniec 2016: 23 141 m
 
 
smart 


Model: SYMPATYK
Dołączył: 02 Cze 2009
Posty: 124
Skąd: PZ
Wysłany: 2009-12-16, 12:43   

Ale buty to mu chyba nie spadły z wrażenia, co?
_________________
treść napisana kursywą ma ironiczne przesłanie
 
 
Xavier 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 38
Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 831
Skąd: JANKES-ANDRYCHÓW
Wysłany: 2009-12-16, 13:37   

Chłopaki - wiem że sam zacząłem OT - ale teraz to Wy siejecie :)

A to zdjęcie wg. mnie raczej przedstawia wypadek spowodowany przez motocyklistę który chciał na autostradzie wyprzedzić pojazd jadący prawym skrajnym pasem po prawej stronie - czyli pasem awaryjnym i naciął się na stojącą naczepę. Moi znajomi w ten sposób skasowali całkowicie Mercedesa - na szczęście nic im się nie stało.
Koniec OT :D
_________________
W rytmie V2 przejechane już:
Yamaha XVS 1100 - 28 545 km (2016: 6743 km | 2015: 4013 km | 2014: 10 962 km | 2013: 6827 km)
Yamaha XVS 650 - 44 893 km (2012: 12 330 km | 2011: 15 543 km | 2010: 17 020 km)

Stan na koniec 2016: 23 141 m
 
 
Demolka 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Wiek: 77
Dołączył: 05 Cze 2009
Posty: 3747
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2009-12-16, 13:47   

Opóźnienia, a więc i drogi hamowania są podobne dla wszystkich pojazdów (nie chodzi tu o 5 czy 10 metrów). 40 tonowa ciężarówka ma hamulce odpowiednio wydajniejsze niż 400 kg motocykl. No i jeszcze to, że jest coś takiego jak czas reakcji na swiatła stopu (to też utracone metry) no i to, że ciężarówka stoi na 12 kołach i może sobie pozwolić...
Darujmy sobie "tunele"... ;/
_________________
Wszyscy kiedyś przestaną pić,
ale tylko niektórym uda się to jeszcze za życia ;)
 
 
krotom 



Model: SYMPATYK
Dołączył: 23 Paź 2009
Posty: 2821
Skąd: brać czas i chęci
Wysłany: 2009-12-16, 14:14   

Demolka, z tymi drogami hamowania jesteś troche w błędzie. Lokis do tablicy - prosimy o wyjaśnienie :nie_wiem:
_________________


AB Rh+
 
 
Lokis 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 1997
Wiek: 54
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 3451
Skąd: JANKES-BOROWIANY
Wysłany: 2009-12-16, 15:09   

Co bym nie napisał to masa bezwładności robi swoje. Niemniej jednak w każdym wzorze należy uwzględnić czas reakcji kierowcy który ma duży wpływ na drogę hamowania.
No i duże znaczenie ma jakie światła stopu ma auto poprzedzające - diodowe czy zwykłe żarówki.
_________________

Wszystkie choroby biorą się ze stresu. Tylko weneryczne z przyjemności


Zbiorowe kamieniowanie - nowa orgia dla mas

dobry kogut nie może być tłusty (q..wa nieaktualne)
 
 
Demolka 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Wiek: 77
Dołączył: 05 Cze 2009
Posty: 3747
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2009-12-16, 21:38   

krotom napisał/a:
Demolka, z tymi drogami hamowania jesteś troche w błędzie. Lokis do tablicy - prosimy o wyjaśnienie :nie_wiem:

Przeczytaj dokładnie co napisałem.
Nie cytowałem długości dróg hamowania, bo nawet poszczególne modele pojazdów mają inne, a waga brutto też ma znaczenie i ja to wiem. Wiem też, że każdy pojazd przechodzi badania homologacyjne i musi spełnić pewne warunki (w tym drogę hamowania, która nie może być większa niż...) by otrzymać tą homologację, a cytowanie tych długości byłoby bezsensem.
Ja pisałem na temat bezpieczeństwa jazdy w tzw." tunelu" za dużym samochodem. Jadąc za nim 30 m z szybkością 90 km/godz w praktyce już czas reakcji na jego stopy stawia Cię na przegranej. A te jego 12 kół w koleinach (nawet suchych) pozwala mu hamować na maxa na co nie pozwolą Ci Twoje/moje dwa kółka.
I tylko o tym pisałem 8)
_________________
Wszyscy kiedyś przestaną pić,
ale tylko niektórym uda się to jeszcze za życia ;)
 
 
EDDIE 



Model: SYMPATYK
Wiek: 60
Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 1109
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-12-16, 23:41   

krotom napisał/a:
Demolka, z tymi drogami hamowania jesteś troche w błędzie. Lokis do tablicy - prosimy o wyjaśnienie :nie_wiem:


Lokis napisał/a:
Co bym nie napisał to masa bezwładności robi swoje. Niemniej jednak w każdym wzorze należy uwzględnić czas reakcji kierowcy który ma duży wpływ na drogę hamowania.
No i duże znaczenie ma jakie światła stopu ma auto poprzedzające - diodowe czy zwykłe żarówki.


Lokis troszkę się wymigał ;p od dokładnej odpowiedzi ale nie powiem, ze nie ma racji w temacie "bezwładności".
Prawda jest taka, że to bezwładność, czyli masa ma decydujące znacznie, a nie wydajne hamulce. Inaczej każdy pojazd miałby wydajne hamulce. Ważnym czynnikiem jest powierzchnia styku opony z podłożem i w tym temacie pojazd zwany 2oo ma przechlapane. To właśnie ten czynnik decyduje, że nasze hamowanie jest tak mało efektywne.

Dla porównania powiem Wam, że bolid F1 hamuje z 200 km/h do 0 na odległości mniej więcej 30-40m, czyli odległość porównywalna dla zwykłego samochodu lecz z prędkości 2 razy mniejszej. Waga bolidu F1 to około 600kg. Jak to się ma do motoru ?

---------

Demolka, pisałeś o drogach hamowania i "wydajnościach" hamulców i w tym temacie mylisz się.

---------

Lokis, wytłumacz o co chodzi z tymi żarówkami ?
_________________
Przyjmuję wszystko na klatę. Make peace not war.

Kontakt ze mną albo na PW albo telefon.
Na forum zaglądam.


Fotki ze Szlaku Orlich Gniazd -> www.skracaj.com/af76.html
.
 
 
Sylwek 



Model: BĘDZIE
Rocznik: 2001
Dołączył: 08 Cze 2008
Posty: 2552
Skąd: Luzino
Wysłany: 2009-12-17, 07:54   

Wydzieliłem temat evil
_________________
AB Rh+
HONDA VTX 1800 Neo

:D MODERATOR EMERYT :D
Nie wdawaj się w dyskusję z głupcem, bo najpierw sprowadzi Cię do własnego poziomu, a później pokona doświadczeniem
 
 
Demolka 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Wiek: 77
Dołączył: 05 Cze 2009
Posty: 3747
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2009-12-17, 13:34   

[quote="EDDIE"]

Demolka, pisałeś o drogach hamowania i "wydajnościach" hamulców i w tym temacie mylisz się.
..........................
Nie mylę się, ale nie będę zastępował Twojego szkolnego fizyka więc teorię sobie daruję.
W praktyce chodzi o to by w jak najkrótszym czasie zamienić energię kinetyczną w cieplną czyli stworzyć układ jak najbardziej wydajny.
W praktyce do wyhamowania masy np. 40 ton rozpędzonej do 50 km/h należy zamienić energię kinetyczną tego pojazdu na energię cieplną i do takiej zamiany dostosowana jest wydajność hamulców tego pojazdu. Do wyhamowania 400 kg z tej samej szybkości (zamiany jego energii kinetycznej na cieplną) potrzeba hamulca pi x drzwi 100 razy mniej wydajnego. Tyle o zamianie energii.
Na drogę hamowania ma wpływ wiele jeszcze czynników (opony, nawierzchnia, pole styku, amortyzatory, czas reakcji i wiele innych) ale to szczegóły, na wstępie pisałem, że nie chodzi o 5 czy 10 metrów.
Przyjmując twoje rozumowanie o odrzuceniu parametru wydajności hamulców sprawa byłaby prosta - moto z 50 hamuje na 35 metrach, a TIR za nim na 3500 m :hahaha:
Co do bolidów F-1 to temperatury wytwarzane w ich hamulcach stopiłyby Twoje moto razem z ramą. Te temperatury to właśnie wynik ogromnej wydajności hamulców w celu zamiany energii kinetycznej bolida na energię cieplną i powód ciągłej pracy naukowców i konstruktorów - jakie materiały zastosować by móc jeszcze bardziej podnieść wydajność hamulców? 8)
_________________
Wszyscy kiedyś przestaną pić,
ale tylko niektórym uda się to jeszcze za życia ;)
Ostatnio zmieniony przez Demolka 2009-12-17, 13:44, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
pan_wiewiorka 



Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 2735
Skąd: we mnie moc?
Wysłany: 2009-12-17, 13:42   

Demolka napisał/a:
Co do bolidów F-1 to temperatury wytwarzane w ich hamulcach stopiłyby Twoje moto razem z ramą.

Dlatego właśnie ceramiczne hamulce (z tarczami) do Masseratti kosztują 60000PLN :hahaha:

A odnośnie jazdy za naczepą. Oczywiście ryzyko jest ale odległość jaką trzymasz aby zmieścić się w 'tunelu' nie musi być rzędu 10m, zazwyczaj 30-40m jest ok i pamiętajmy, że wówczas nie jedziesz szybciej niż 80km/h (bo więcej TIR nie wydoła). oczywiście ryzyko jest zawsze i teki myk zrobiłem tylko kilka razy ale już mi tak pizgało, że nie bylem w stanie pomykać i walczyć z zimnym wiatrem. Co za różnica czy umrzesz z zimna czy jako fresk na klapie naczepy? No może tylko estetyczna ;)
_________________
Zabijcie wszystkich. Bóg rozpozna swoich.
 
 
Demolka 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Wiek: 77
Dołączył: 05 Cze 2009
Posty: 3747
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2009-12-17, 15:21   

Dodam dla jasności, że na wydajność hamulców ma w równym stopniu wielkość/ilość tarcz czy bębnów i właściwości cierne okładzin szczęk czy klocków jak siła ich docisku i co najważniejsze - odprowadzenie wytworzonego ciepła do atmosfery. I to odprowadzenie ciepła jest bardzo istotne by układ nie został zniszczony (pierwsze płyny). Stąd wentylowane tarcze, radiatory, duże alufelgi itd. 8)
_________________
Wszyscy kiedyś przestaną pić,
ale tylko niektórym uda się to jeszcze za życia ;)
 
 
moondek 



Model: SYMPATYK
Wiek: 50
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 4020
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2009-12-17, 15:49   

Panowie, mam coś dla Was: http://fizyczny.net
Tu znowu zaczyna się pie***nie o niczym istotnym. I tak warunki na drodze i nasza prędkość zweryfikują to, czy wcoś przypieprzymy, czy dojedziemy cało do celu.
_________________
Ukochany motocykl posłuży ci do końca życia, jeśli będziesz jeździł nim dość szybko :idea:
 
 
pan_wiewiorka 



Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 2735
Skąd: we mnie moc?
Wysłany: 2009-12-17, 16:16   

moondek napisał/a:
I tak warunki na drodze i nasza prędkość zweryfikują to, czy wcoś przypieprzymy, czy dojedziemy cało do celu.

Pacz, ja w nic nie przypieprzyłem a i tak nie dojechalem... A mnie dowieźli :hahaha:
_________________
Zabijcie wszystkich. Bóg rozpozna swoich.
 
 
moondek 



Model: SYMPATYK
Wiek: 50
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 4020
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2009-12-17, 16:32   

Wrzuć jakiś wzór fizyczny na taką przypadłość ;)
_________________
Ukochany motocykl posłuży ci do końca życia, jeśli będziesz jeździł nim dość szybko :idea:
 
 
Lokis 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 1997
Wiek: 54
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 3451
Skąd: JANKES-BOROWIANY
Wysłany: 2009-12-17, 18:30   

To ja tylko wyjaśnię z tymi żarówkami cytując za producentem lamp ledowych:

Czas reakcji dla LED wynosi on 1ms, natomiast w przypadku żarowych źródeł światła jest 120.000 razy dłuższy. Dzięki tej właściwości możliwe jest maksymalne skrócenie czasu, np. od momentu naciśnięcia pedału hamulca do zapalenia świateł STOP. Dla kierowcy jadącego z prędkością 100 km/h za pojazdem wyposażonym w oświetlenie LED oznacza to dodatkowe 3,3 metra na bezpieczne zatrzymanie i zwiększa o około 8% szansę uniknięcia kolizji.

Z tym że moim skromnym zdaniem jest to chwyt marketingowy. Fakt faktem że różnice czasu reakcji Led'a a żarówki są takie jakie podają i wyliczenia to potwierdzają tylko nikt nie mówi o percepcji oka. Wydaje mi się że oko ludzkie nie jest wstanie wychwycić tej różnicy.

A co pozostałego tematu Demolka wyczerpał temat.
_________________

Wszystkie choroby biorą się ze stresu. Tylko weneryczne z przyjemności


Zbiorowe kamieniowanie - nowa orgia dla mas

dobry kogut nie może być tłusty (q..wa nieaktualne)
 
 
miodzik 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 44
Dołączył: 17 Sie 2009
Posty: 717
Skąd: ST
Wysłany: 2009-12-17, 21:23   

Mózg jest w stanie zauwazyć migotanie źródła światła o częstotliwości poniżej 75Hz - czyli 75 razy na sekundę. To jest 13ms. Telewizory lampowe poprzedniej generacji miały częstotliwość odświeżania na poziomie 50Hz (20ms). Czyli 1ms diody nie zauważy. Popularna żarówka żarnikowa przy 50Hz świeci światłem ciągłym, migotanie można zauwazyć już przy 25Hz (40ms). Przy czym, migotanie to jest głównie efektem długiego czasu stygnięcia a nie rozgrzewania żarnika po podaniu napięcia. Myslę, że śmiało można założyć, że żarnik rozgrzewa się co najmniej 2 razy szybiej niż stygnie. Czyli mamy ok 14 ms na zapalenie żarówki od czasu podania napięcia do zaświecenia. To o 1 ms puźniej niż LED-a zauważymy.

Pytanie - jaką prędność miał motocyklista, skoro w czasie 1ms przebył 3,3 metra. lol

Dodam, że oko ludzkie jest w stanie rejestrowac obraz dużo szybciej niż muzg i nawet migotanie na poziomie 75Hz jest w stanie zauważyć. Całkiem więc możliwe, że odruchy bezwarunkowe odbywają się bez udziału części umysłu odpowiedzialnej za analizę obrazu.
Ostatnio zmieniony przez miodzik 2009-12-17, 22:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Ziółek 



Model: DS 125
Rocznik: 1997
Dołączył: 12 Maj 2009
Posty: 1425
Skąd: 4 planeta
Wysłany: 2009-12-17, 21:55   

miodzik, WOW
_________________
"Mówimy sobie na Ty. Nie ma między nami jakichś zadrażnień. Czujemy się fantastycznie w naszej grupie."
 
 
pan_wiewiorka 



Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 2735
Skąd: we mnie moc?
Wysłany: 2009-12-17, 22:47   

Znaczy Turbodymomen zawstydzi zwykłą żarówkę czy LEDa? :nie_wiem:
_________________
Zabijcie wszystkich. Bóg rozpozna swoich.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group