YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Kozak_Barabasz
2008-11-15, 13:09
WSZYSTKO O AKUMULATORZE
Autor Wiadomość
bartek_p 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2009
Wiek: 43
Dołączył: 18 Maj 2009
Posty: 693
Skąd: Dębogóra
Wysłany: 2009-10-17, 17:08   

Da rade ze spokojem. Gorzej na bardzo krótkich odcinkach, typu zapalasz, gasisz, ale to i tak wcześniej czy później każdy siądzie. Jak pasuje ci ten dekiel na aku to kupuj i się nie zastanawiaj, tylko trzymaj go lepiej w chacie zimą, chyba że masz grzany garaż.
_________________
Nie ma złej pogody, czasem tylko ubiór zły.
Dusza z nadzieją czekała piątku, a nerki i wątroba z trwogą - poniedziałku.
 
 
Demolka 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Wiek: 77
Dołączył: 05 Cze 2009
Posty: 3747
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2009-11-06, 09:32   Re: Prostownik - ładowanie akumlatora

EDDIE napisał/a:

[ Dodano: 2009-10-29, 17:22 ]
Pytanie do elektryków - czy podczas ładowania akumulatora bez wyjmowania z motoru należy odpiąć przewody z klem czy nie ?


Nie trzeba, ale ponieważ podczas ładowania jest wyższe napięcie (ok. 14,8V) nie włączaj w tym czasie zapłonu. Teoretycznie nic nie powinno się stać, ale ........... elektronika może być nieprzewidywalna. Ładuj więc z przewodami na klemach lecz z kluczykiem w kieszeni.
8)
jkurnik napisał, że alternator też ładuje więc wszystko jedno; lecz nie do końca.
Podczas pracy silnika napięcie na instalacji jest niższe z powodu poboru mocy z akumulatora/alternatora. Podczas postoju silnika włączenie zapłonu spowoduje wzrost napięcia w instalacji i elektronice do prawie 15V. Jak pisałem, może się nic nie stać, ale i tak radzę: kluczyk w kieszeni.
8)
_________________
Wszyscy kiedyś przestaną pić,
ale tylko niektórym uda się to jeszcze za życia ;)
Ostatnio zmieniony przez Demolka 2009-11-06, 09:38, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Ziółek 



Model: DS 125
Rocznik: 1997
Dołączył: 12 Maj 2009
Posty: 1425
Skąd: 4 planeta
Wysłany: 2009-11-06, 21:07   

Podpinam się z pytaniem pod witka1965 Czy może wsadzić trochę większej pojemności aku ? Np do 1100 16Ah ? (oryginalnie jest 12Ah).

Mój wprawdzie jest z 2008r ale wygląda na jakieś badziewie, a ze względu na to iż dla naszych rozruszników jest b. ważne aby aku był w dobrym stanie może być konieczna wymiana na wiosnę. Tak sobie oglądam różne i mam na oku coś takiego

Czym (tak z grubsza) różnią się akumulatory żelowe od kwasowych ? Dla naszych dragów który polecacie ?
_________________
"Mówimy sobie na Ty. Nie ma między nami jakichś zadrażnień. Czujemy się fantastycznie w naszej grupie."
 
 
jkurnik 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 46
Dołączył: 02 Lis 2009
Posty: 193
Skąd: Polska
Wysłany: 2009-11-06, 22:45   

Pamietajcie że większy aku musi się dłużej łądować a więc trzeba albo dłuższe trasy pokonywać albo ładować prostownikiem. Jeśli wejdzie większe aku to czemu nie.
_________________
YAMAHA XVS 1100A Classic
YAMAHA XVS 1100A Custom
HONDA Shadow VT 125
Minsk 125 typ 400
 
 
Lokis 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 1997
Wiek: 54
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 3451
Skąd: JANKES-BOROWIANY
Wysłany: 2009-11-08, 23:29   

Montaż większego aku nie ma sensu bo ....
prąd ładowania jest dobrany ok 10% do Ah aku. Jak wsadzisz za duży to i tak prąd ładowania będzie taki jak dla mniejszego i za ch***ja nigdy do pełna go nie naładujesz.
_________________

Wszystkie choroby biorą się ze stresu. Tylko weneryczne z przyjemności


Zbiorowe kamieniowanie - nowa orgia dla mas

dobry kogut nie może być tłusty (q..wa nieaktualne)
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2010-02-04, 06:30   

AKUMULATORY ŻELOWE - INSTRUKCJA OBSŁUGI.

Akumulatory bezobsługowe (wykonane w technologii AGM):
- nie wymagają uzupełniania wody i ciągłej konserwacji elektrolitu (pomiary gęstości, poziomu itp.),
- są szczelne - mogą więc pracować w dowolnej pozycji i w normalnych warunkach eksploatacji nie wydzielają gazów,
- dzięki szczelności są bezpieczne w eksploatacji i nieszkodliwe dla otoczenia (nie ma kwaśnych oparów i niebezpieczeństwa poparzenia kwasem siarkowym) a także nie wymagają pomieszczeń ze specjalną, wymuszoną wentylacją,
- w porównaniu z klasycznymi akumulatorami mają niższą oporność wewnętrzną i są średnio o 70 [%] mniejsze i o 50 [%] lżejsze przy danej pojemności.

Każde ogniwo akumulatora bezobsługowego (6 woltowy - 3 ogniwa, 12 woltowy - 6 ogniw) posiada jednokierunkowy, samouszczelniający się zawór, który otwiera się w przypadku wzrostu ciśnienia wewnątrz akumulatora (np. przy przeładowaniu) i wypuszcza gazy na zewnątrz chroniąc pojemnik przed rozsadzeniem. Akumulatory bezobsługowe wykorzystują proces rekombinacji czyli reakcje chemiczne, dzięki którym tlen i wodór powstające przy przeładowaniu i w klasycznym ogniwie wydalane do atmosfery, pozostają w akumulatorze w postaci wody i eliminują konieczność jej uzupełniania. Temperatura pracy:
Znamionowa temperatura pracy akumulatorów żelowych wynosi 20°C. Praca akumulatorów bezobsługowych w podwyższonych temperaturach powoduje dramatyczne skrócenie ich żywotności. Żywotność zmniejsza się o połowę na każdy wzrost temperatury o 8°C powyżej znamionowej temperatury pracy. Oznacza to, że akumulator eksploatowany w 28°C zachowa 50%, a w 36°C tylko 25% projektowanej żywotności.

# Dla uzyskania maksymalnej żywotności akumulatora pracującego buforowo należy:
# umieszczać akumulator z dala od urządzeń będących źródłem ciepła (np. transformator, radiator),
# zachować przynajmniej 1,5 cm odstępu wokół akumulatora oraz stosować urządzenia z otworami wentylacyjnymi w obudowie dla zapewnienia swobodnej cyrkulacji powietrza, zastosować efektywną naturalną lub wymuszoną wentylację,
stosować zasilacz z kompensacją temperaturową napięcia ładowania jeśli temperatura pracy będzie znacznie przekraczać 20 [°C] .

Podczas pracy w niskich temperaturach należy uwzględnić spadek pojemności akumulatora i dobierać ją z odpowiednim zapasem. W temperaturze 0°C pozostaje do dyspozycji ok. 85% a w minus 10°C i minus 20°C odpowiednio 75% i 65% pojemności znamionowej.

Parametry ładowania:
Producent zaleca ładowanie akumulatorów żelowych metodą stałonapięciową z ograniczeniem prądowym. Początkowy prąd ładowania nie powinien być większy niż 0,3 pojemności akumulatora, (zalecany 0,1 pojemnośi akumulatora). Napięcie ładowania podczas pracy buforowej powinno zawierać się w zakresie od 2,25 do 2,30V/ogniwo (zalecane 2,275V/ogniwo) czyli od 13,5 do 13,8V dla akumulatorów 12-to woltowych.
Głębokość rozładowania Szczelne akumulatory ołowiowo-kwasowe są wrażliwe na powtarzające się nadmierne (zbyt głębokie) rozładowania. Nadmierne rozładowanie akumulatora powoduje ograniczenie jego możliwości magazynowania energii, zmniejszenie pojemności i skrócenie żywotności. Przyczyną nadmiernego rozładowania może być również pozostawienie rozładowanego akumulatora przez dłuższy czas bez ładowania. Zbyt głęboko rozładowywane akumulatory ulegają zasiarczeniu, które objawia się częściową, nieodwracalną utratą dostępnej pojemności.
Nie należy rozładowywać akumulatora do napięć niższych 10,5V dla akumulatora 12V i 5,25V dla akumulatora 6V.

Chociaż niebezpieczeństwo nadmiernego rozładowania występuje głównie podczas pracy cyklicznej to również w czasie pracy buforowej należy zabezpieczyć się przed zbytnim obniżeniem napięcia akumulatora w czasie długich przerw w zasilaniu z sieci energetycznej, przez zastosowanie układu odłączającego akumulator od obciążenia gdy napięcie na jego zaciskach osiągnie minimalny, dopuszczalny poziom.
AKUMULATORY ŻELOWE i AGM - OPIS

Bezobsługowe akumulatory ołowiowo-kwasowe oznaczane jako SLA (Sealed Lead-Acid - szczelne ołowiowo-kwasowe) lub VRLA (Valve Regulated Lead-Acid - ołowiowo-kwasowe regulowane zaworami), dzięki swoim zaletom oraz właściwościom eksploatacyjnym coraz powszechniej zastępują tradycyjne (mokre) akumulatory kwasowe i zasadowe jak również baterie niklowo - kadmowe.
Akumulatory takie nie wymagają uzupełniania wody i ciągłej konserwacji elektrolitu (pomiary gęstości, poziomu itp.), są szczelne - mogą więc pracować w dowolnej pozycji i w normalnych warunkach eksploatacji nie wydzielają gazów, dzięki szczelności są bezpieczne w eksploatacji i nieszkodliwe dla otoczenia (nie ma kwaśnych oparów i niebezpieczeństwa poparzenia kwasem siarkowym) a także nie wymagają pomieszczeń ze specjalną, wymuszoną wentylacją, w porównaniu z klasycznymi akumulatorami mają niższą oporność wewnętrzną i są średnio o 70 [%] mniejsze i o 50 [%] lżejsze przy danej pojemności.


Akumulatory bezobsługowe wykonywane są obecnie w dwóch technologiach:
- AGM (Absorbed Glass Mat) - cały elektrolit uwięziony jest (wchłonięty) w separatorach z włókna szklanego o wielkiej porowatości, znajdujących się między płytami.
- żelowej - elektrolit uwięziony jest w postaci żelu.

Akumulatory wykonane w technologii AGM mają niższą rezystancję wewnętrzną co oznacza wyższe napięcie na zaciskach i dłuższy czas pracy, szczególnie przy rozładowaniu dużym prądem. Przy tych samych gabarytach mają również nieco większą pojemność gdyż część elektrolitu w akumulatorach żelowych stanowi czynnik żelujący. Akumulatory żelowe lepiej odprowadzają ciepło wytwarzane w akumulatorze przy przepływie prądu. Są również bardziej odporne na wibracje i wstrząsy. Ta zaleta ma znaczenie w zastosowaniach mobilnych i przenośnych.Każde ogniwo akumulatora bezobsługowego (6 woltowy - 3 ogniwa, 12 woltowy - 6 ogniw) posiada jednokierunkowy, samouszczelniający się zawór, który otwiera się w przypadku wzrostu ciśnienia wewnątrz akumulatora (np. przy przeładowaniu) i wypuszcza gazy na zewnątrz chroniąc pojemnik przed rozsadzeniem. Akumulatory bezobsługowe wykorzystują proces rekombinacji czyli reakcje chemiczne, dzięki którym tlen i wodór powstające przy przeładowaniu i w klasycznym ogniwie wydalane do atmosfery, pozostają w akumulatorze w postaci wody i eliminują konieczność jej uzupełniania.


Główne zastosowania szczelnych, bezobsługowych akumulatorów ołowiowo-kwasowych to:
- praca buforowa (zasilanie awaryjne) - akumulator jest cały czas podłączony do układu ładowania i stanowi awaryjne źródło zasilania w przypadku zaniku napięcia sieciowego (UPS-y, systemy alarmowe, oświetlenie awaryjne, centrale telefoniczne, kasy fiskalne itp.). Po naładowaniu akumulator pobiera minimalny prąd konserwujący, który uzupełnia jego samorozładowanie.
- praca cykliczna - akumulator jest podstawowym źródłem zasilania urządzenia i po rozładowaniu jest odłączany od obciążenia i ładowany (urządzenia przenośne i mobilne).




Dla bardziej dociekliwych.
AKUMUKLATORY AGM - szczegółowe informacje techniczne.

POJEMNOŚĆ ZNAMIONOWA

Pojemność znamionowa C20 jest określona dla nowego w pełni naładowanego akumulatora, obciążonego prądem rozładowania I20 (zwanym 20-godzinnym prądem rozładowania), który rozładowuje akumulator w czasie dwudziestu godzin nie przekraczając granicy dopuszczalnego poziomu rozładowania - tzw. napięcia odcięcia wynoszącego 1,75(V/ogniwo]. Pojemność znamionową określa się w temperaturze 20[°C]. Akumulator uważa się za rozładowany, gdy jego napięcie osiągnie wartość krytyczną (tzw. napięcie odcięcia).


ROZŁADOWANIE

Charakterystyka rozładowania.
Pojemność akumulatora zależy od wielkości prądu rozładowującego, czyli jest funkcją obciążenia. Czas wyładowania zmienia się w zależności od prądu wyładowania. Przekroczenie prądu znamionowego skraca czas eksploatacji. Wraz ze wzrostem prądu wyładowania dostępna energia (pojemność) ulega zmniejszeniu. Należy brać to pod uwagę przy wyborze odpowiedniego akumulatora do danej aplikacji. Pojemność akumulatora [Ah] jest wyrażona iloczynem prądu wyładowania [A] i czasu [h] do założonego napięcia końcowego.
Wartość "C" opisuje pojemność znamionową akumulatora mierzoną przy 20-godzinnym czasie rozładowania wyrażoną w [Ah]. Akumulatory o różnej pojemności znamionowej mają różne wartości 20-godzinnego prądu rozładowania I2o np. dla akumulatora o pojemności znamionowej 38[Ah] prąd ten wynosi: 38[Ah]/20[h]=1,9[A]. Wynika stąd, że akumulator obciążony prądem rozładowania o natężeniu 1,9[A] powinien dostarczyć energię elektryczną przez 20 godzin nie przekraczając granicy dopuszczalnego poziomu rozładowania (w tym przypadku 1,75[V/ogniwo]). Przekroczenie tej granicy jest dla akumulatora szkodliwe.

Głębokie rozładowanie.
Pojemność akumulatorów kwasowo-ołowiowych spada, a czas eksploatacji ulega znacznemu skróceniu, jeżeli są one rozładowywane poniżej zalecanego napięcia odcięcia. Akumulator rozładowany do napięcia zero Voltów i pozostawiony w tym stanie przez dłuższy czas nie da się już naładować do poziomu nominalnego. Rezystancja wzrasta do poziomu odbiegającego od normy a płyty mogą ulec trwałemu zasiarczeniu. W takim przypadku akumulator może nie spełniać założonych mu wymogów eksploatacyjnych. Po rozładowaniu należy jak najszybciej naładować akumulator. Nowoczesna technologia stosowana obecnie pozwala akumulatorom dość dobrze znosić nadmierne rozładowanie. Nie są to jednak zalecane warunki pracy.
Wartość "C" wyraża pojemność znamionową akumulatora mierzoną przy 20-godzinnym czasie rozładowania wyrażoną w [Ah]. W przypadku akumulatora o pojemności 1,2[Ah] wartość rozładowania 0,05C[A] oznacza rozładowanie prądem 0,05x1,2=0,06[A], natomiast 1C[A] oznacza rozładowanie prądem 1x1,2=1,2[A]. W celu zabezpieczenia baterii przed trwałym uszkodzeniem lub skróceniem żywotności podczas pracy buforowej minimalne napięcie odcięcia powinno wynosić 1,60 [V/ogniwo]. Nadmierne wyładowanie akumulatora powoduje ograniczenie jego możliwości magazynowania energii, zmniejszenie nominalnej pojemności i skrócenie żywotności. Przyczyną nadmiernego wyładowania może być również pozostawienie przez dłuższy czas rozładowanego akumulatora. Dlatego też akumulatory należy składować w stanie naładowanym.

Rozładowanie stałą mocą.
Przykład:
Stała moc [W]jaką można pobrać z akumulatora NP24-12 podczas rozładowania w czasie 30 [min.] i napięciu końcowym 1,70 [V/ogniwo] wynosi: Pbat [W] = [W/Ah/ogniwo] x 24 [Ah] x 6 [ogniwo] = 1,872 x 24 x 6 = 269,57 [W]
1. Obliczanie liczby ogniw. Maks. Napięcie pracy/Napięcie buforowe ogniwa=max. Liczba ogniw "LO" (można ten wynik zaokrąglić do dołu)
2. Określenie napięcia odcięcia dla pojedynczego ogniwa. Minimalne napięcie pracy urządzenia należy podzielić przez LO, w ten sposób otrzymamy napięcie odcięcia na ogniwo tj. [V/ogniwo]
3. Korzystając z tabeli 4 dla odpowiedniego napięcia odcięcia [V/ogniwo] i żądanego czasu autonomii T odczytujemy odpowiednią moc WAO [Wat/Ah/Ogniwo].
4. Znajdujemy odpowiednią pojemność za pomocą poniższegowzoru: Moc użyteczna [Wat]/(LOxWAO)=minimalna pojemność [Ah]
5. Aby określić ilość monobloków w zestawie należy podzielić uzyskaną w punkcie 1 liczbę ogniw (LO) przez liczbę ogniw przypadającą na akumulator tj.: przez 2 dla monobloków 4[V], przez 3 dla monobloków 6[V], przez 6 dla monobloków 12[V]. Daje to LO1
Uwagi:
-Jeśli moc urządzenia wyrażona jest poprzez moc pozorną Sn w [VA], należy wziąć pod uwagą Współczynnik Mocy Systemu i Sprawność Systemu. Dla określenia mocy czynnej Pn w [W] pobieranej z baterii, należy skorzystać ze wzoru: (Moc Pozorna [kVA] x Współczynnik Mocy)/ Sprawność Falownika= Pn Moc Czynna [W]
-Napięcie buforowe dla baterii YUASA serii NP. wynosi 2,25-2,30 [V/ogniwo] w temperaturze 20°C

Przykład:
Znajdź odpowiednią baterię akumulatorów dla systemu o mocy 5,3 [kW] i czasie podtrzymania 30[min] dla zakresu napięć pracy systemu 204-275[V].
1. 275[V]/2,25[V/ogniwo]=122,22 zaokrąglić do dołu otrzymujemy 120 ogniw
2. 204[V]/120[ogniw]=1,7[V/ogniwo] napięcie odcięcia ogniwa
3.Z tabeli 4 odczytujemy wartość WAO dla czasu autonomii 30[min] i napięcia odcięcia 1,7[V/ogniwo] tj. 1,872[W/Ah/ogniwo]
4.Minimalna pojemność =Moc / [(Liczba Ogniw) x (W/Ah/Ogniwo)] =5300[W] / (120[ogniw] x 1,872[W/Ah/C]) =23,56[Ah]
5. Liczba monobloków 12[V]=120 / 6=20 [szt] Liczba monobloków 6[V]=120 / 3=40 [szt] Biorąc pod uwagę otrzymaną w pkt. 4 minimalną pojemność budujemy baterię z 20 [szt] akumulatorów NP24-12 połączonych szeregowo.

TEMPERATURA PRACY
Pojemność akumulatorów kwasowo-ołowiowych zmniejsza się wraz ze spadkiem temperatury podczas wyładowania, np. dla wartości prądu 0,05C[A] czas wyładowania z 20[h] w temperaturze 20[°C] zostanie skrócony do ok. 15[h] (tj. 75%) w temperaturze -10[°C]. Ponadto im większy prąd wyładowania (krótszy czas wyładowania), tym bardziej wzrasta niekorzystny wpływ niskiej temperatury. Należy unikać eksploatacji poza zakresem -15=50[°C], ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia akumulatora.

SAMOROZŁADOWANIE,
DOPUSZCZALNY OKRES SKŁADOWANIA
Samorozładowanie Gdy naładowany akumulator nie jest wykorzystywany przez dłuższy czas wielkość zgromadzonego w nim ładunku stopniowo maleje. Zjawisko to nazywane jest samorozładowaniem. Stopień samorozładowania akumulatorów AGM wynosi 3% pojemności znamionowej miesięcznie przy składowaniu w temperaturze otoczenia 20[°C]. Aby zmniejszyć stopień samorozładowania akumulatory należy przechowywać w suchym i chłodnym miejscu.

Dopuszczalny okres składowania.
Długi okres składowania może, w przypadku wszystkich akumulatorów kwasowo-ołowiowych doprowadzić do ich trwałego zasiarczenia. Izolujące działanie kwasu siarkowego wpływa negatywnie na efektywność ładowania. Im większy stopień zasiarczenia, tym mniejsza skuteczność ładowania. Przedłużenie czasu składowania o kilka dni, w temperaturze wyższej od zalecanej, nie powinno spowodować skrócenia projektowanej żywotności akumulatora. Jeśli temperatura taka będzie jednak utrzymywana przez miesiąc lub dłużej, akumulatory powinny być składowane przez krótszy okres czasu. Akumulatory AGM należy składować w suchym i chłodnym miejscu w stanie naładowanym.
ŁADOWANIE
Prawidłowy sposób ładowania jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na właściwości eksploatacyjne i żywotność akumulatorów kwasowo-ołowiowych z regulacją zaworową.
Zalecane metody ładowania to:
- ładowanie stałonapięciowe z ograniczeniem prądowym
- dwustopniowe ładowanie stałonapięciowe z ograniczeniem prądowym

Ładowanie stałonapięciowe.
W celu uzyskania optymalnych parametrów eksploatacyjnych akumulatorów zalecane jest ładowanie stałym napięciem z ograniczeniem początkowego prądu ładowna do 0,25C[A] (C-pojemność akumulatora). Prąd pobierany przez akumulator podczas ładowania zależy od stopnia rozładowania. Rozładowany akumulator pobiera w początkowym okresie ładowania prąd o większej wartości. Zbyt wysoki prąd powoduje wzrost temperatury pracy, co skraca żywotność lub może uszkodzić akumulator. Należy zwrócić na to szczególną uwagę podczas ładowania prostownikami bez możliwości ograniczenia początkowego prądu ładowania. Ograniczenie prądu ładowania przeciwdziała jego nadmiernemu wzrostowi w początkowej fazie ładowania (przy niskim napięciu akumulatora). W początkowej fazie baterie ładowane są stałym prądem do osiągnięcia wymaganego napięcia ładowania. Potem napięcie utrzymywane jest na stałym poziomie a baterie ograniczają prąd ładowania. Podczas ładowania siarczan ołowiu na płycie dodatniej zmienia się w dwutlenek ołowiu. Przy dalszym ładowaniu, płyta ta zaczyna generować 02, powodując nagły wzrost napięcia akumulatora. Ładowanie przy stałym napięciu umożliwia detekcję tego wzrostu napięcia a przez to kontrolę wielkości ładowania.
Ilość energii elektrycznej jaką można pobrać z akumulatora jest zawsze mniejsza od ilości energii dostarczonej mu podczas ładowania. Wynika to stąd, że akumulator ma określoną rezystancję wewnętrzną. Mimo że jej wartość jest bardzo mała, przy dużych prądach występują na tej rezystancji znaczne straty energii. Aby akumulator był w pełni naładowany stosunek ładunku wprowadzonego do akumulatora podczas ładowania do ładunku pobranego w czasie wyładowania powinien wynosić 110-120[%]. Poziom naładowania zależy od temperatury otoczenia, tj. czym wyższa temperatura otoczenia, tym wyższy poziom naładowania w danym okresie czasu i odwrotnie.

Dwustopniowe ładowanie stałym napięciem.
Metoda ładowania dwustopniowego stałym napięciem jest zalecana do szybkiego ładowania akumulatorów i utrzymywania ich następnie w pełni naładowanych tj. w trybie pracy buforowej. W początkowej fazie ładowania prąd przepływający przez akumulator jest ograniczony do wartości 0,25C[A]. Napięcie ładowania wzrasta, odpowiednio do stopnia naładowania akumulatora i osiaga wartość równą napięciu wyjściowemu prostownika, które powinno wynosić 2,45[V/ogniwo]. Podczas kontynuowania ładowania w fazie 1 napięcie jest utrzymywane na poziomie 2,45[V/ogniwo] a prąd ładowania pod koniec tej fazy spada do poziomu w którym malejąca wartość prądu jest wykryta przez układ sterujący i rozpoczyna się druga faza ładowania . Napięcie ładowania zostaje zredukowane z poziomu 2,45[V/ogniwo] do poziomu stałego napięcia buforowego 2,3[V/ogniwo]. Przełączenie na drugą fazę ładowania następuje po wykryciu, że baterie posiadają 80% pojemności znamionowej. Jest to jedna z najbardziej wydajnych metod ładowania, w której czas ładowania jest minimalizowany poprzez pierwszą fazę. Przejście do fazy drugiej zabezpiecza akumulatory przed przeładowaniem.

Uwagi:
1. Ta metoda ładowania nie może być stosowana gdy obciążenie i baterie są podłączone równolegle.
2. Zaleca się, aby po naładowaniu akumulatorów za pomocą tej metody, były one utrzymywane w stanie pełnego naładowania lub w trybie pracy buforowej z napięciem 2,25-2,30[V/ogniwo] (w temp. 20[°C]).





proszę bez OT vaaks
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-02-04, 13:08, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
ttom 



Model: RS1700
Rocznik: 2005
Wiek: 55
Dołączył: 29 Sie 2009
Posty: 1692
Skąd: Nomad
Wysłany: 2010-02-17, 01:05   

A ile wynosi rezystancja wewnętrzna akumulatora?
Bo żarówka to ma pewnie kilka ohmów (np. 21W -> ca. 2A -> przy 12V -> 6 ohm)
No i jeśli rezystancja aku wynosi kilka-kikadziesiąt miliohm (a gdzieś chyba czytałem, że tak jest) to ta żarówka się pewnie nawet nie zajarzy i niewiele zmieni w układzie...
_________________
Bo w życiu chodzi o to, żeby nadać mu sens... :pokooj:
 
 
BtS 



Rocznik: 1998
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 142
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-02-17, 10:34   

rozładowany ok 80miliOm
naładowany ok 4-7 miliOm

zakładamy normalny aku - niezasiarczony..
 
 
moondek 



Model: SYMPATYK
Wiek: 50
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 4020
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2010-12-06, 12:31   

Ziółek napisał/a:
Mój wprawdzie jest z 2008r ale wygląda na jakieś badziewie, a ze względu na to iż dla naszych rozruszników jest b. ważne aby aku był w dobrym stanie może być konieczna wymiana na wiosnę.


Heh... A jak kupowałem motocykl, to akumulator był rzekomo igła i w dodatku bardzo dobrej firmy... ;) Fajne rzeczy się znajduje na tym forum... :poddajesie: ;)

No dobra, a teraz pytanie jak najbardziej poważne... Udało mi się raz przejechać na nowym nabytku i Ziółas mnie zapewniał, że podładował akumulator. Nie mam powodu mu nie wierzyć, niemniej podczas próby uruchomienia, bardzo ciężko się to odbywało, jakby akumulator był rozładowany i resztką sił zakręcił. Akumulator był eksploatowany przez Ziółka 3 lata, dodatkowo były używane lightbary do jazdy dziennej. Czy zatem jest to możliwe, że akumulator najwyraźniej w świecie zdechł już dokumentnie i wymaga wymiany? W świetle tego, co powyżej napisał sprzedający ;) o "jakości" akumulatora, coraz bardziej się ku temu przekonuję... ;/
W ten weekend podłączyłem akumulator do ładowarki i po 5 minutach zapaliło mi się światełko, że jest już naładowany... Dziwne to, tym bardziej, że w mojej poprzedniej 650ce ładowanie akumulatora trwało min. godzinę (jak nie dłużej)...

PS. Wszelkiej maści żartownisiom przypominam, że jest to temat bez OT, a Ziółas mnie uprzedzał przed zakupem, że może być konieczna wymiana akumulatora :pokooj:
_________________
Ukochany motocykl posłuży ci do końca życia, jeśli będziesz jeździł nim dość szybko :idea:
 
 
Dawid Z. 


Model: SYMPATYK
Wiek: 44
Dołączył: 04 Gru 2008
Posty: 1772
Skąd: Przemyśl,Anglia.
Wysłany: 2010-12-06, 12:51   

moondek napisał/a:
W ten weekend podłączyłem akumulator do ładowarki i po 5 minutach zapaliło mi się światełko, że jest już naładowany... Dziwne to, tym bardziej, że w mojej poprzedniej 650ce ładowanie akumulatora trwało min. godzinę (jak nie dłużej)...


Ja też tak miałem ze swoim aku. i rozłączyłem prostownik podłączyłem aku do żarówki i rozładowałem do zera. I wtedy jeszcze raz podłączyłem i ładował się ok 4 godzin. I po takim zabiegu działał , ale z tego co widzę to czeka mnie wymiana w nowym sezonie.
_________________
Dawid Z.
 
 
vaaks 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2017
Wiek: 74
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 2567
Skąd: PWL
Wysłany: 2010-12-06, 12:58   

moondek, moim zdaniem akumulator kończy swój żywot. Krótkie ładowanie świadczy o tym że, aku jest naładowane lub o jego małej pojemności z powodu zużycia. Stawiam na to drugie. Stąd masz bardzo mały prąd rozruchu i trudności w odpaleniu.
_________________
Młodość przychodzi z wiekiem. S. Tym
Robią nam tak dobrze, że dobrze nam tak.
Był:
DS 650
DS 1100
Honda Varadero 1000
Jest: Suzuki DL 650
 
 
HELLOWEEN 



Model: SYMPATYK
Wiek: 58
Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 1557
Skąd: Nomad
Wysłany: 2010-12-06, 14:01   

Podłączam się do posta Vaaksa.Aku jest już wiekowe i ma prawo siadać.Możesz jeszcze spróbować wypłukać go parę razy destylowaną wodą i zalać świerzym elektrolitem,ale nie daję żadnej gwarancji że to coś zmieni.Czy się opłaca?
_________________
Bądź zawsze sobą! Pojebanych też lubią...

Oprócz marzeń warto też mieć wódkę i fajki...

Światem rządzi miłość. Ja na przykład kocham się napić...
 
 
kubsztad 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2006
Wiek: 39
Dołączył: 04 Sty 2011
Posty: 72
Skąd: Poznań, Mikołów
Wysłany: 2011-01-16, 20:19   data produkcji akumulatora

Szanowne Grono!

prosze o wskazówkę gdzie znajdę datę produkcji mojego akumulatora?

dodam tylko na górnej powierzchni (prostokątnej zaślepce), w lewym górnym rogu jest symbol "E 05" w postaci wypukłego graweru - czy to jest rok produkcji 2005?
ponadto z wszelkich cyfr i symboli pozostało jeszcze: na lewej stronie (patrząc od czoła) jest naklejka z symbolami bezpieczeństwa i ostrożności - w jej dolnym prawym rogu jest napis "2WST-05"

SDC13337.JPG
Plik ściągnięto 232 raz(y) 417.76 KB

 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2011-01-16, 23:38   

a musi być ?
Mam nówke sztukę Varta, jeszcze w pudełku. Brak daty produkcji, chyba, że zaszyfrowana w kodzie YOT 986.
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
koks79 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2005
Wiek: 44
Dołączył: 14 Wrz 2010
Posty: 832
Skąd: GŁ-Grupa Łódzka
Wysłany: 2011-01-17, 02:55   

z tego co wiem nie jest to oznaczone tak jasno jak np.opony, niestety kod jest "skomplikowany" Jeśli jest tam coś wybite więcej niż to co podałeś to znajdziesz forum np to http://www.akumulator.pl/forum/viewforum.php?f=12 i może tam ktoś rozkoduje. jeden gościu jest w tym zaje... albo zmyśla albo jest magiem :brawo:
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=fJ9rUzIMcZQ
;)
 
 
Merlin 



Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 62
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 3291
Skąd: JANKES - RACIBÓRZ
Wysłany: 2011-01-17, 14:39   

witek1965 napisał/a:
a musi być ?
Mam nówke sztukę Varta, jeszcze w pudełku. Brak daty produkcji, chyba, że zaszyfrowana w kodzie YOT 986.


U mnie to samo, nówka a nie ma daty. Teraz pytanie, ile stał w hurtowni?
Myślę, że jak go zalałem kwasem to żywotność mierzy się od zalania.
_________________
Maciek
MS (MaStodont) 1900


Lepiej milczeć i uchodzić za głupiego, niż się odezwać i rozwiać wątpliwości.

Piwo bezalkoholowe to pierwszy krok do nadmuchiwanej kobiety.

"Trzeźwość jest do dupy" Ozzy Osbourne
 
 
Dawid Z. 


Model: SYMPATYK
Wiek: 44
Dołączył: 04 Gru 2008
Posty: 1772
Skąd: Przemyśl,Anglia.
Wysłany: 2011-01-21, 21:40   

Czy możecie powiedzieć coś na temat tego aku. Jestem w trakcie poszukiwań.
http://www.xsmoto.co.uk/p...&CName=&PId=393

[ Dodano: 2011-01-25, 00:10 ]
Taki jeszcze chcę wziąć pod uwagę. 258 zł z przesyłką.

[ Dodano: 2011-01-25, 00:28 ]
Nie doczekałem się na żadne opinie i kupiłem ten. MOTOBATT.

ded693b0b6c3f0159e7976a6ce88d728.jpg
Plik ściągnięto 220 raz(y) 19.46 KB

_________________
Dawid Z.
 
 
Kozak_Barabasz 



Model: BĘDZIE
Wiek: 34
Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 1435
Skąd: Poznań / Konin
Wysłany: 2011-02-01, 16:32   

moondek miałem podobnie więc może trochę Ci pomogę .....
Testowałem, stała jazda na light barach nie daje wymaganych 14,4v a coś koło 13v
Wszystko to zależy oczywiście od mocy żarówek i innych odbiorników.
Tak czy siak, alternator w Dragu nie jest imponującej mocy i kilka drobiazgów wykańcza go.

Pierwsze co to sprawdź napięcie na wolnych obrotach na akumulatorze.
Jak będzie w przedziale 13,8 a 14,4 to ok).
Potem przytrzymaj obroty silnika tak na około 3tys obr i sprawdź napięcie.
Nie powinno się zbytnio różnić bo to alternator a nie prądnica.

Najczęstszym przypadkiem spadku napięcia na akumulatorze podczas pracującego silnika są zanieczyszczone klemy przykręcone do akumulatora.
Trochę papierem ściernym potraktować klemy albo szczotką drucianą a potem preparatem przewodzącym.

Może być jeszcze wina regulatora napięcia (co też pada w Dragach).

Sam tak jeździłem około roku czasu na ciągłym niedoładowanym akumulatorze ale nie zdążył się zużyć jeszcze ;)


Dobrze jak ma się dostęp do urządzenia pomiarowego (pomiar prądu rozruchowego akumulatora). "Zdrowy" akumulator powinien mieć coś w granicach 160-180A
Bać się można mając aku dające poniżej 100A. Trzeba pomału rozglądać się już za nowym.

To wszystko jest z moich osobistych doświadczeń a troszkę grzebię w tym temacie ;)

Suma summarum, sprawdź napięcie na aku podczas odpalonego moto na normalnych światłach, potem włącz light bary i porównaj.
_________________
OFERTA KIA używane www.nowickikalisz.otomoto.pl / www.nowicki.otomoto.pl
 
 
Dawid Z. 


Model: SYMPATYK
Wiek: 44
Dołączył: 04 Gru 2008
Posty: 1772
Skąd: Przemyśl,Anglia.
Wysłany: 2011-02-01, 20:55   

Kozak_Barabasz napisał/a:
Suma summarum, sprawdź napięcie na aku podczas odpalonego moto na normalnych światłach, potem włącz light bary i porównaj.


Ja musiałem zmienić na LEDy w lightbarach bo jak je włączałem to wyraźnie przygasały światła na wolnych obrotach.
_________________
Dawid Z.
 
 
jusza 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2011
Wiek: 59
Dołączył: 11 Paź 2008
Posty: 367
Skąd: Kraków
Wysłany: 2011-02-02, 12:19   

Uruchamianie nowego akumulatora żelowego:


http://www.youtube.com/watch?v=lwO0YYllLkQ
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group