YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
OLEJ
Autor Wiadomość
soft 



Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 53
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 1489
Skąd: Zamość
Wysłany: 2017-03-23, 23:15   

Zalecanym olejem dla mojego silnika (xv1900)z powłoką ceramiczną jest olej mineralny lub półsyntetyczny o specyfikacji 10W40.
Taki właśnie leję. Docierałem motocykl zgodnie ze wskazówkami yamahy przez 1000 km na oleju mineralnym. Po dotarciu jeżdżę na półsyntetyku zalecanym przez producenta.
Wymieniam olej co ustalony w instrukcji przebieg czyli ok. 6 tyś km.
Czy wymieniał bym gdybym nie przejechał 6 tysięcy? Chyba nie - bo po co. Olej jest w bańce, szczelnie zamknięty, cóż może mu się stać gdy motocykl cały rok stoi w tej samej temperaturze w garażu?
Co za różnica czy olej stoi w bańce obok motocykla, a w bańce w motocyklu? Jakieś czary? magia?
Można się dopatrywać że w motocyklu jest w metalowym pojemniku, a butelki są plastikowe - ale przecież oleje w beczkach metalowych też stoją ... i to długie lata. A potem ten świeży olej wlewasz myśląc, że przed miesiącem z fabryki wyszedł.
Wiem. Różnica przechowywania w motocyklowym zbiorniku olejowym, a puszcze czy beczce = jakieś.... 250 zł.
_________________
XV1900 Stratoliner Midnight
 
 
Jacek6 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 1034
Skąd: OPOLE
Wysłany: 2017-03-23, 23:30   

soft napisał/a:
Raczej pod syntetyki czy półsyntetyki ten silnik nie był konstruowany.
Kurde, jak ten świat pędzi. Silniki już się pod konkretny olej konstruuje ...
 
 
Merlin 



Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 62
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 3291
Skąd: JANKES - RACIBÓRZ
Wysłany: 2017-03-24, 00:15   

Nigdy nie przesadzałem z wymianami oleju, np. co roku. XV900 mówi co 10000 km, Varadero chłodzone cieczą mówi co 6000 km i jak teraz się mają takie przebiegi przy jeździe miejskiej, przy jeździe w upałach, w górach a na przykład jeździe w miarę spokojnej, kiedy wymieniać olej?
Jeżeli w XV1900 wymieniam faktycznie co 10000 (w serwisie Yamahy) to w Varadero zawsze przekraczam książkowe przebiegi o 50% i wymieniam pomiędzy 8 a 9000 km (w serwisie Hondy).
Leję Castrol Power Racing 4T 10W50.
Jeżeli ktoś lubi zmieniać co roku przy przebiegu 2000 km bo uważa, że olej się zestarzał, to jego rzecz, ja uważam, że nie ma takiej potrzeby i nawet jak olej "stałby" w motocyklu 4 lata nic się nie dzieje.

Podobne przykłady są w autach, dlaczego Hyundai wymienia olej co 30000 km a Chevrolet co 15000 km? Czy Chevrolet montuje starodawne silniki?
_________________
Maciek
MS (MaStodont) 1900


Lepiej milczeć i uchodzić za głupiego, niż się odezwać i rozwiać wątpliwości.

Piwo bezalkoholowe to pierwszy krok do nadmuchiwanej kobiety.

"Trzeźwość jest do dupy" Ozzy Osbourne
 
 
mobil30 


Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 47
Dołączył: 01 Sty 2015
Posty: 15
Skąd: Wodzisław Śląski
Wysłany: 2017-03-24, 07:11   

i nie wyjechal ani razu w sezonie ;p
to straszne :shock:
 
 
wemar 


Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 1133
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2017-03-24, 08:07   

soft napisał/a:
Zalecanym olejem dla mojego silnika (xv1900)z powłoką ceramiczną jest olej mineralny lub półsyntetyczny o specyfikacji 10W40.

To nie jest zalecenie do stosowania - jest tam "nie gorszy niż ..." i są podane parametry, które są istotne. Zatem nie zalecają, ale uprzedzają czego nie lać. W Twoim przypadku chłodzenie cieczą (fuj... ) robi znaczącą różnicę, bo prędzej przegrzejesz płyn niż olej.


Tak przy okazji .... zaczyna się kolejny tasiemiec olejowy? Może niech powstanie nowy wątek "Wymiana oleju w 2017 roku", i tak co roku ponownie, ze zmianą licznika. No bo przecież te z 2016 są już nieaktualne ... ba, przeterminowane! :hahaha: Może jeszcze uzupełniająco wątek "Wymiana oleju w 2017, do jeżdżenia w 2018" - to dla tych, co wymienią pod koniec sezonu i dopiero w następnym roku będą jeździć.

Na tym forum kwestię olejowa omówiono na tyle szczegółowo, że każde następne pytanie o olej z urzędu powinno wylądować w koszu - bo albo napisał je trol, albo totalny leniwiec.


Jedyna i bezsprzeczna prawda jest taka, że olej ma ... być. Jaki? Taki na jaki stać właściciela.
_________________
Jeżdżę, ... bo lubię.
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2017-03-24, 08:15   

Merlin napisał/a:
Co za różnica czy olej stoi w bańce obok motocykla, a w bańce w motocyklu? Jakieś czary? magia?
Olej w bace może stać 5 lat. Potem można go oddać do utylizacji. Tak określa np.Castrol i taki jest okres przydatności do użycia. Po co więc określają taki okres ? przecież to strzał w kolano ?
A jak się nie sprzeda ? Olej w silniku pracował przez jakiś czas i chyba jednak rózni sie od tego co nie pracował. Ale każdy robi jak uważa. Ja przedstawiłem tylko swoją, subiektywną opinię. Sa tacy, którzy twierdzą, że wystarczy tylko dolewać.
No faktycznie w silnikach 2.0TFSI to chyba wystarczy dolewać. Niektóre egzemplarze biorą 0,5 litra na 1000 km lub nawet więcej , więc po tych 15 tysiącach w silniku prawie dwukrotnie wymieniono olej ;D Bło o tym dość głośno. To tak przy okazji tematu jako ciekawostka.
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Merlin 



Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 62
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 3291
Skąd: JANKES - RACIBÓRZ
Wysłany: 2017-03-24, 08:46   

A po co określa się termin przydatności do spożycia miodu pszczelego ?
Miód wydobyty z grobowców faraonów nic nie stracił na swojej właściwości.
Czy pszczelarze też strzelają sobie w kolano?
_________________
Maciek
MS (MaStodont) 1900


Lepiej milczeć i uchodzić za głupiego, niż się odezwać i rozwiać wątpliwości.

Piwo bezalkoholowe to pierwszy krok do nadmuchiwanej kobiety.

"Trzeźwość jest do dupy" Ozzy Osbourne
 
 
remol71 



Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1858
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-03-24, 14:10   

Olej ma być.
_________________
Suzuki V-Strom 1050 XT
 
 
Jacek6 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 1034
Skąd: OPOLE
Wysłany: 2017-03-24, 15:12   

Co do starzenia się oleju - wielu producentów samochodów nie przewiduje wymiany oleju w skrzyni biegów ...
 
 
Merlin 



Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 62
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 3291
Skąd: JANKES - RACIBÓRZ
Wysłany: 2017-03-24, 15:55   

remol71 napisał/a:
Olej ma być.


Najlepiej z pierwszego tłoczenia :hahaha:
_________________
Maciek
MS (MaStodont) 1900


Lepiej milczeć i uchodzić za głupiego, niż się odezwać i rozwiać wątpliwości.

Piwo bezalkoholowe to pierwszy krok do nadmuchiwanej kobiety.

"Trzeźwość jest do dupy" Ozzy Osbourne
 
 
soft 



Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 53
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 1489
Skąd: Zamość
Wysłany: 2017-03-24, 16:13   

wemar napisał/a:
To nie jest zalecenie do stosowania - jest tam "nie gorszy niż ..." i są podane parametry, które są istotne. Zatem nie zalecają, ale uprzedzają czego nie lać. W Twoim przypadku chłodzenie cieczą (fuj... ) robi znaczącą różnicę, bo prędzej przegrzejesz płyn niż olej.


I instrukcji napisane jest jak wół: 10W40. Więc jeżeli możesz rozwinąć, o co chodzi że olej ma być nie gorszy? Który z parametrów ma być nie gorszy?

ps. Chłodzony motocykl jest powietrzem, nie cieczą.
_________________
XV1900 Stratoliner Midnight
 
 
Miron 



Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 58
Dołączył: 05 Cze 2012
Posty: 1944
Skąd: Skątowni
Wysłany: 2017-03-24, 19:10   

Merlin, mniiiiód, jest to jedyny produkt naturalny na ziemi, który się nie starzeje a terminy przydatności są dla gupków.
_________________
DS 650, DS 1100 & RS 1700 Midnight
sex, drugs & rock n roll
Super Tenere 1200 ZE- nosorożec
 
 
wemar 


Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 1133
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2017-03-24, 20:27   

soft napisał/a:
I instrukcji napisane jest jak wół: 10W40. Więc jeżeli możesz rozwinąć, o co chodzi że olej ma być nie gorszy? Który z parametrów ma być nie gorszy?

Oprócz podania lepkości masz jeszcze oznaczenie grupy jakościowej oznaczonej literą S na poczatku. SG, SH, SJ... i tak dalej jak w alfabecie. Jeśli podano SH, to nie masz zalewać olejem SG. Minimalna klasa lepkości 40, dla eksploatacji latem, a jeśli lubisz też polatać zimą, w zimnym garażu, to pierwsza liczba (10W) nie powinna być większa - np. 15W czy 20W. Zatem literki nie mniej niższa w alfabecie niż podano, górna liczba lepkości nie niżej niż podano, a dolna (przez W) nie wyżej niż podano. Bardziej obrazowo dla 10W40 SG:
10W50 SJ - jest OK
10W40 SF - nie jest OK.
20W50 SL - też jest OK, o ile nie odpalasz silnika na mrozie.
5W30 SL - nie jest OK.
Czas wymiany oleju też jest podany dla oleju o parametrach podanych w serwisówce. Przy zalaniu lepszym olejem (liczą się literki) okres wymiany można wydłużyć. O ile? O to należy pytać producenta oleju. Mi Orlen odpisał, że przy ich oleju syntetycznym przebieg w motocyklu V2 można wydłużyć do 10 tyś km.
Tu bym jednak za bardzo nie szalał z przeciąganiem okresów wymiany, bo nieprzypadkowo oleje w motocyklach wymienia się 3-4 razy częściej niż w silnikach samochodowych o podobnej pojemności, choć mają aż 4 cylindry, a nie tylko dwa.

Ale o tym wszystkim już było, podano kilka tabel z objaśnieniami. Wystarczy zajrzeć do stosownego wątku na tym forum. Zasada jest ta sama, motocykl nie ma znaczenia - dla każdego podano warunki minimalne.

W praktyce trudno znaleźć olej, jaki jest podany w serwisówce, a produkowany współcześnie do naszych motocykli. Z nowoczesnymi "plastikami" jest już większa zabawa, szczególnie jeśli ktoś jeździ na torze, ale wtedy mało kto zwraca uwagę na zapisy w serwisówce, bo tam leje się oleje dedykowane, a których producenci mają nazwy mało kiedy słyszane - np. Millers Oils.

Miron napisał/a:
... terminy przydatności są dla gupków.

Kumpel na działce zostawił nierozpakowane parówki z października. Przysłać?
_________________
Jeżdżę, ... bo lubię.
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2017-03-24, 22:03   

wemar napisał/a:
Kumpel na działce zostawił nierozpakowane parówki z października. Przysłać?
a chcesz dostać od Mirona hamburgery z września zwrotną pocztą :hahaha: :hahaha: :hahaha:
sorry, no musiałem to napisać w kontekście tych wypowiedzi rzecz jasna. Miron, bez urazy ;D
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Miron 



Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 58
Dołączył: 05 Cze 2012
Posty: 1944
Skąd: Skątowni
Wysłany: 2017-03-24, 22:14   

witek1965, w pierdo.....łem je w grudniu, tak że sorry ale Wemar obejdzie się smakiem ;D
_________________
DS 650, DS 1100 & RS 1700 Midnight
sex, drugs & rock n roll
Super Tenere 1200 ZE- nosorożec
 
 
mysza70 



Model: DS 125
Rocznik: 2001
Wiek: 54
Dołączył: 02 Sie 2016
Posty: 11
Skąd: Czarlin
Wysłany: 2017-03-26, 08:19   

Olej i jego wymiana to wielka zagadka ;d czym kierują się producenci. Miałem autko corsę z silnikiem 1.3 cdti czy cuś wymiana oleju co 30 000 km wg książki serwisowej . Jechałem do mechanika a tam szok - wymieniaj Pan co rok, max 15 000 szkoda silnika itp. Motocykl i jego seducho ma większe obciążenia.
Starsze silniki trzeba traktować inaczej- dbać, głaskać ;D
Nie jest tajemnicą że większość oleji tak jak paliw powstaje: tzw baza jeden producent + dodatki firmy z etykietki :skuter:
Bądz Człowieku mądry i pisz wiersze. :nie_wiem:
 
 
soft 



Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 53
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 1489
Skąd: Zamość
Wysłany: 2017-03-26, 12:31   

masz rację z tą wymianą
Renault 1,9 dci - wymiana co 30 tyś km = najbardziej zawodny silnik w stajni Renault.
Volvo 1,9 TD - wymiana co 15.000 = jeden z najmniej zawodnych silników.
(to ten sam silnik)
_________________
XV1900 Stratoliner Midnight
 
 
remol71 



Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1858
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-03-26, 13:12   

Dajcie już spokój z tym zimowym tematem. Wiosna idzie, czas pojeździć ;D
_________________
Suzuki V-Strom 1050 XT
 
 
soft 



Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 53
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 1489
Skąd: Zamość
Wysłany: 2017-03-26, 13:26   

No właśnie .... olej + wymiana + wiosna .... trzeba się za to kiedyś zabrać. Nie chce mi się jak cholera.
3 śruby spustowe, w tym jedna łatwo niedostępna + filtr olejowy.
Trzeba mi jakiejś zachęty.
_________________
XV1900 Stratoliner Midnight
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2017-03-26, 14:24   

soft napisał/a:
olej + wymiana + wiosna
nie musi byc w tej kolejności
soft napisał/a:
trzeba się za to kiedyś zabrać
po sezonie, jesieńią,czasu więcej, a i silnik do wiosny stał będzie przepłukany czyściutkim olejeme, czekając aż go odpalisz
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group