YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana płynu chłodniczego
Autor Wiadomość
Macccias 



Model: MS1300
Rocznik: 2008
Wiek: 42
Dołączył: 21 Mar 2010
Posty: 29
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-01-26, 12:26   Wymiana płynu chłodniczego

W ramach przygotowań do sezonu poza standardową wymianą oleju, filtra, sprawdzeniu opon i płynu hamulcowego przypomniałem sobie, że mój XVS1300 jest chłodzony cieczą. Płyn wymieniany był 4 lata temu. Przebieg od tego czasu zrobiłem niewielki, moto trzymane jest w suchym ciepłym garażu. I tak się zastanawiam, czy jest sens go wymieniać, czy cokolwiek mogło się z nim stać z racji wieku, czy po prostu jeździć, nie przejmować się a zaoszczędzoną kasę (wiem że niewielką:)) przeznaczyć na dodatkowe paliwko w sezonie:)?
_________________
 
 
tqmeh 



Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 1259
Skąd: Liberec
Wysłany: 2017-01-26, 12:29   

Nic bym tam nie ruszał jak jest stan i wycieków brak, lepsze jest wrogiem dobrego ;)
To tak jak wymiana oleju i gazu w działającej klimie :hahaha:
_________________
Pozdrawiam Tomek





http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo
 
 
Macccias 



Model: MS1300
Rocznik: 2008
Wiek: 42
Dołączył: 21 Mar 2010
Posty: 29
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-01-26, 12:50   

tqmeh, czyżbyś w swojej Yadzi miał jeszcze fabryczny płyn?;)
_________________
 
 
tqmeh 



Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 1259
Skąd: Liberec
Wysłany: 2017-01-26, 13:32   

Nie mam jej od nowości więc nie wiem
_________________
Pozdrawiam Tomek





http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo
 
 
Jarek74 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 534
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-01-29, 11:58   

tqmeh napisał/a:
Nic bym tam nie ruszał

ciekawa teoria, oby z takiej nie brały się te "forumowe perełki" i " moto od motocyklisty" ;D

[ Dodano: 2017-01-29, 13:10 ]
Macccias serwisówka XVS 1300 mówi o wymianie płynu chłodniczego co dwa lata lub 25 tyś km/16 tyś mil i zdecydowanie płyn z przeznaczeniem do układów w motocyklach
_________________
Delta Machine
 
 
pyra 



Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Gru 2011
Posty: 5355
Skąd: pyrlandia
Wysłany: 2017-01-29, 17:55   

Jarek74 napisał/a:
płyn z przeznaczeniem do układów w motocyklach
a czym sie taki płyn charakteryzuje ?
_________________
Bo droga jest celem
 
 
Jarek74 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 534
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-01-29, 18:03   

wyższą temperaturą wrzenia - około 135 stopni
_________________
Delta Machine
 
 
pyra 



Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Gru 2011
Posty: 5355
Skąd: pyrlandia
Wysłany: 2017-01-29, 18:10   

ale to chyba nie zależy czy do 4oo czy 2oo :roll: np http://www.prestone.pl/pr...trat-plynu.html
_________________
Bo droga jest celem
 
 
Jarek74 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 534
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-01-29, 18:15   

nie, ważne żeby temp. wrzenia była w tych okolicach 135 C, specjalnej dedykacji, że do moto nie musi być :) , choć są zwolennicy twierdzący, że zwykły płyn z niższą temp. jak do aut wlewają i jest ok, ale każdy robi jak chce

[ Dodano: 2017-01-29, 18:18 ]
generalnie różnica w płynach do aut i motocykli jest w temp. wrzenia, więc ten który podałeś w linku jest ok, przy zastosowaniu odpowiednich proporcji
_________________
Delta Machine
 
 
tqmeh 



Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 1259
Skąd: Liberec
Wysłany: 2017-01-29, 19:56   

Jarek74, Z czegoś serwis musi żyć, jedna instrukcja pojazdu mówi o 2 latach inna o 5 są też takie które w ogóle tego nie przewidują wybór należy do Cię
Co do perełek jak kupisz sprzęt porozmawiamy o tym co wiesz na temat jego stanu :hahaha:
_________________
Pozdrawiam Tomek





http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo
 
 
Jarek74 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 534
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-01-29, 20:23   

Mówimy o konkretnej instrukcji do konkretnego motocykla, Ty wybrałeś nie wymienianie płynu, a ja koledze Macccias radzę wymienić ze względu na to co mówi Manual Serwis i ze względu na starzenie się w/w płynu jak zresztą innych płynów eksploatacyjnych (proces starzenia się jeśli chodzi o płyny eksploatacyjne wskazany jest w przypadku whisky, wina ;D ).
Idąc Twoim tokiem, to można nie zmieniać oleju, bo motocykl odpala, jeździ
Nie wymieniać opon, bo jeszcze trzymają ciśnienie itp itd ;/
_________________
Delta Machine
 
 
tqmeh 



Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 1259
Skąd: Liberec
Wysłany: 2017-01-29, 20:36   

Jarek74, Idąc Twoim tokiem myślenia co ile trzeba wymieniać żarówki aku i pas napędowy ....? też kiedyś przestaną działać ;p
Tyle w temacie LwG
_________________
Pozdrawiam Tomek





http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo
 
 
Jarek74 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 534
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-01-29, 20:41   

LWG :)
_________________
Delta Machine
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2017-02-01, 00:05   

Nigdy nie przypuszczałem, że może być różnica pomiędzy płynami do układów chłodzenia pomiędzy motocyklami a samochodami, a jednak ku mojemu zdziwieniu jest. :shock:
Ba, są nawet dwa rodzaje w przypadku jednego producenta oferowane do motocykli :shock:
Z ciekawości zerknąłem w arkusze danych technicznych i zauważyłem różnice, i nie o temperaturę wrzenia się sprawa rozbija, bo ta akurat jest praktycznie taka sama dla płynów samochodowych i motocyklowych i oscyluje pomiędzy 132 a 139 st. C w zależności, czy zastosuje się koncentrat ( zależnie od stosunku z wodą) czy gotowy płyn.
Zresztą od początku czytania wątku sprawa temperatury wrzenia coś mi trąciła "myszką" i okazało się, podobnie jak pyrze, że słusznie. No bo i niby dlaczego w układach chłodzenia samochodów miałaby być znacząco niższa :nie_wiem:
No i niechcący się czegoś dowiedziałem. Nie tam jest pies pogrzebany gdzie go szukacie ;D
Każdy jednak posiadacz motocykla zrobi jak uważa, lub jak nakazuje producent ;D
jako, że nie mam interesu w lokowaniu produktu nie podam nazwy producenta owych płynów ;D
Każdy zainteresowany zapewne sam znajdzie i dobierze wg zaleceń.


P.S.
Jarek74, jeżeli nie stanowi to dla Ciebie problemu, to z chęcią bym się zaznajomił co zaleca producent dla XVS 1300 ( tak dla zaspokojenia mojej ciekawości)
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
poldek 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2006
Wiek: 34
Dołączył: 18 Wrz 2011
Posty: 651
Skąd: Kozienice/WAW
Wysłany: 2017-02-01, 06:32   

Ja w swoim nie wymieniam... 8)
 
 
Jarek74 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2018
Wiek: 50
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 534
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-02-01, 06:44   

Tyle znalazłem w Manualu do XVS 1300, całej nie przeglądałem, bo nie użytkuję tego sprzęta :
Recommended antifreeze
High-quality ethylene glycol antifreeze
containing corrosion inhibitors
for aluminum engines
Mixing ratio
1:1 (antifreeze:water)
Radiator capacity (including all
routes)
2.10 L (2.22 US qt) (1.85 Imp.qt)
Coolant reservoir capacity (up
to the maximum level mark)
0.45 L (0.48 US qt) (0.40 Imp.qt)
lol

witek1965 a tak między nami, to oszczędzanie kilkunastu zeta jak dla mnie jest bez sensu żeby zastanawiać się czy ten lub ów płyn da radę, wolę kupić dedykowany do motonga, sprawdzonego producenta, zalać i mieć spokój.
_________________
Delta Machine
 
 
tqmeh 



Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 1259
Skąd: Liberec
Wysłany: 2017-02-01, 06:55   

poldek, nie zrobisz tego ;p to wbrew instrukcji :buahahaha:
_________________
Pozdrawiam Tomek





http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2017-02-01, 17:44   

Jarek74 napisał/a:
witek1965 a tak między nami, to oszczędzanie kilkunastu zeta jak dla mnie jest bez sensu
i masz rację. Wycieranie dupy szkłem nie popłaca.
Jak to powiadają : Jak dbasz, tak masz.

A wracając do wstawionego fragmentu "Manuala", to opis płynu jest bardzo ogólnikowy i pasuje do wszystkich płynów chłodniczych na bazie glikolu do stosowania w blokach i chłodnicach aluminiowych. Sądziłem, że jest jakaś informacja szczególna, ale nie ma. No i brak jest informacji o częstotliwości wymiany. W Manual Service napisali czym napełniać, a częstotliwość wymian, to trzeba szukać raczej w instrukcji obsługi, a ta mówi że co 3 lata bez limitu kilometrów.
Nie widać zapisu, że koniecznie trzeba użyć płynu chłodzącego z przeznaczeniem do motocykli.
W tym przypadku nie przejmowałbym się niczym i lał wg uznania co jest dostępne i nadaje się do tego typu układów, ale nie mam takiej potrzeby. Podobnie jak poldek, nie wymieniam w swoim motocyklu ;D
natomiast w puszcze dotychczas wymieniałem wraz z pompą i rozrządem, a to się przekładało na okres 3-4 lat. Generalnie mieściło się to w granicach tolerancji.
Płyn chłodzący ma za zadnie nie tylko odprowadzenie ciepła, a zawarte w nim środki z czasem tracą swoje właściwości i warto o tym pamiętać ;D
Do odprowadzenia ciepła wystarczy woda destylowana, najlepiej. I na tym jej właściwości się kończą.
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Jacek6 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 1034
Skąd: OPOLE
Wysłany: 2017-02-01, 18:49   

witek1965 napisał/a:
z czasem tracą swoje właściwości
- kurde, zupełnie jak ludzie ...
 
 
kacmar 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 2008
Dołączył: 23 Paź 2011
Posty: 1998
Skąd: SZ
Wysłany: 2017-02-02, 00:04   

witek1965 napisał/a:
z czasem tracą swoje właściwości


Możesz rozwinąć temat - jakie właściwości ?
Czy masz na myśli dodatki
-zapobiegające korozji,
-smarujące uszczelki pompy wody,
-pomagające w przenoszeniu ciepła z metalowych części silnika.

Czy jeszcze coś ?
_________________
Pozdrawiam Mirek

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group