YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
ZAMIANA KIERUNKOWSKAZÓW ORYGINALNYCH NA LED
Autor Wiadomość
ADi 



Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58
Dołączył: 20 Mar 2013
Posty: 966
Skąd: FNW/CBY
Wysłany: 2014-04-09, 08:05   ZAMIANA KIERUNKOWSKAZÓW ORYGINALNYCH NA LED

Cześć
Szukałem pomocy tutaj, ale nikt się nie odezwał. Sam znalazłem rozwiązanie tego problemu i podzielę się tym, żeby następnym było łatwiej.
W swoim DS 1100 zmieniłem wszystkie cztery kierunkowskazy na LED i w związku z tym trzeba było rozwiązać problem zbyt dużej częstotliwości mrugania kierunków. Są na rynku przerywacze, które mają załatwić ten problem, ale do naszych DS nie pasują. W moim 1100 Custom z 2009 roku przerywacz ma 5 wyjść, a kupić można 2-3 stykowe. Pewnie można przerobić, dopasować, ale nie jest to takie pewne. Drugim rozwiązaniem jest włączenie w obwód rezystora. Problemem jest dobrać odpowiednie wartości rezystora. Drogą prób doszedłem, że w moim pasuje 2,5 Ohm, 50W. Rezystory wlutowałem równolegle w obwód kierunkowskazów po JEDNYM na stronę. Fachowcy zalecali, że muszą być po jednym rezystorze przy każdym z kierunkowskazów. U mnie działa!
Użyte rezystory:
HS50-2R5J Rezystor drutowy z radiatorem przykrecany 2,5Ohm 50W - 2 sztuki
rezystory kupiłem na:
http://www.tme.eu/pl/deta...owe-50w/arcol/#

Napisz do mnie jeśli masz pytania
_________________
- XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13
 
 
remol71 



Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1857
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-09, 11:02   

To trzeba było sobie zrobić podgrzewane siedzenie z tych rezystorów :)
_________________
Suzuki V-Strom 1050 XT
 
 
OldDiver 



Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2006
Dołączył: 26 Lis 2011
Posty: 3065
Skąd: Wrocław/Kiełczów
Wysłany: 2014-04-09, 12:13   

adi333 napisał/a:
HS50-2R5J Rezystor drutowy z radiatorem przykrecany 2,5Ohm 50W
Na jakiej podstawie (obliczenia ?) dobrałeś taaaaki rezystor ?

[ Dodano: 2014-04-09, 12:21 ]
adi333, Czy może masz schemat typowego do DSa przerywacza?
_________________
Posiadam prawo do komentowania i … nie zawaham się Go użyć !
I … nie jest to nabijanie licznika.

Deflektor kolanowy w ... łykend - https://drive.google.com/file/d/1CL7D6yzf_UhicpEcAaxSxHq3a_MCmMeG/view?usp=sharing

Kupię trajkę !
 
 
powalla 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 1999
Wiek: 49
Dołączył: 06 Maj 2012
Posty: 89
Skąd: Mikolow
Wysłany: 2014-04-09, 13:08   

OldDiver napisał/a:
Na jakiej podstawie (obliczenia ) dobrałeś taaaaki rezystor


Normalnie żarówki w kierunkach to 2x21W , a LEDy mają 1-3W , więc potrzeba jakoś "dobić" do ok. 40W aby przerywacz widział takie obciążenie i migał zgodnie z prawem (w przepisach jest zakres poprawnej pracy ...ilość mignięć na minutę) . Wystarczy więc dać albo przy każdym kierunku rezystor 20W lub tak jak zrobił adi333 dać przy przerywaczu zbiorcze 40W obciążenie ...przy 50W częstotliwość mignięć pewnie Ci minimalnie zmalała .

Rezystor może być nawet taki http://zap-audio.pl/sklep...products_id=238
 
 
remol71 



Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1857
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-09, 13:22   

Co mają waty do częstotliwości migania ?
_________________
Suzuki V-Strom 1050 XT
 
 
OldDiver 



Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2006
Dołączył: 26 Lis 2011
Posty: 3065
Skąd: Wrocław/Kiełczów
Wysłany: 2014-04-09, 13:32   

remol71, Czynnikiem regulującym częstotliwość migania jest (na to wygląda) wartość prądu. I ta wartość prądu wynosi 2x21=42 W 42 : 12V = 3.5 A. A elementem "czasowym" jest nagrzewający się bimetal. Większy prąd - szybsze nagrzewanie - krótszy czas mignięcia. Dlatego trzeba przez dodatkowy rezystor doprowadzić do wymaganej wartości prądu. Rezystancja => Moc.

[ Dodano: 2014-04-09, 13:34 ]
powalla, Ten rezystor z radiatorem to trochę przerost ... formy nad treścią.
_________________
Posiadam prawo do komentowania i … nie zawaham się Go użyć !
I … nie jest to nabijanie licznika.

Deflektor kolanowy w ... łykend - https://drive.google.com/file/d/1CL7D6yzf_UhicpEcAaxSxHq3a_MCmMeG/view?usp=sharing

Kupię trajkę !
 
 
ADi 



Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58
Dołączył: 20 Mar 2013
Posty: 966
Skąd: FNW/CBY
Wysłany: 2014-04-09, 13:35   

OldDiver napisał/a:
adi333 napisał/a:
HS50-2R5J Rezystor drutowy z radiatorem przykrecany 2,5Ohm 50W
Na jakiej podstawie (obliczenia ?) dobrałeś taaaaki rezystor ?

[ Dodano: 2014-04-09, 12:21 ]
adi333, Czy może masz schemat typowego do DSa przerywacza?



Podobno nie można tego precyzyjnie obliczyć, bo dochodzą opory samej instalacji. Ja zamontowałem najpierw jeden tak na wyczucie. Okazało się, że to nic nie dało. Zamontowałem dwa takie same na jedną stronę i trafiłem. Zmierzyłem opór i kupiłem wtedy już dwa odpowiednie rezystory po jednym na każdą stronę.

Nie mam schematu przerywacza do DS.

[ Dodano: 2014-04-09, 13:39 ]
OldDiver napisał/a:
remol71, Czynnikiem regulującym częstotliwość migania jest (na to wygląda) wartość prądu. I ta wartość prądu wynosi 2x21=42 W 42 : 12V = 3.5 A. A elementem "czasowym" jest nagrzewający się bimetal. Większy prąd - szybsze nagrzewanie - krótszy czas mignięcia. Dlatego trzeba przez dodatkowy rezystor doprowadzić do wymaganej wartości prądu. Rezystancja => Moc.

[ Dodano: 2014-04-09, 13:34 ]
powalla, Ten rezystor z radiatorem to trochę przerost ... formy nad treścią.


No właśnie tak. Nie ważna jest moc, ale rezystancja. Wziąłem 50Wat, żeby się nie grzały, bo były takie obawy. Nie ma jednak żadnego problemu z temperaturą. Przez to, że kierunkowskaz zapala się tylko na chwilę rezystory są całkiem zimne.

Po tych eksperymentach zostały mi rezystory działające przy wymianie dwóch żarówek na LEDy (np. przód lub tył). Były wlutowane, więc są na nich ślady, ale działają i pracowały niewiele, bo zostały wymienione na te właściwe. Chętnie się nimi podzielę ;)
_________________
- XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13
 
 
powalla 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 1999
Wiek: 49
Dołączył: 06 Maj 2012
Posty: 89
Skąd: Mikolow
Wysłany: 2014-04-09, 14:07   

OldDiver napisał/a:
powalla, Ten rezystor z radiatorem to trochę przerost ... formy nad treścią.


No ale to nie ja wkleiłem z radiatorem ;p

adi333 napisał/a:
Wziąłem 50Wat, żeby się nie grzały,


40W się mniej grzeje od 50W ;D


Te białe są stosowane np. w zwrotnicach kolumn głośnikowych i o zbytnie nagrzewanie nie ma się co bać ...ot po to one są żeby np. w dzielniku rezystorowym(tzw. L-pad) "wytracić moc" idącą do głośnika wysokotonowego .


Tylko jest jeden minus ledowych kierunków i rezystorów , bo jesli mamy żarówki 21W i np z tyłu nam się spali , to wtedy obserwując kontrolkę widzimy że coś jest nie tak (szybko miga) i szybko usuwamy awarię ale jeśli są ledy to jeśli padnie taka żarówka LED to jej brak będzie niezauważalny dla przerywacza i dalej będzie on pracował z dotychczasową częstotliwością migania ... krótki test migaczy przed jazdą nie zawadzi 8)
 
 
ADi 



Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58
Dołączył: 20 Mar 2013
Posty: 966
Skąd: FNW/CBY
Wysłany: 2014-04-09, 14:11   

adi333 napisał/a:
Wziąłem 50Wat, żeby się nie grzały,


40W się mniej grzeje od 50W ;D

Myślę, że nawet 25W wystarczy. Włączyłem kierunkowskaz, "chodził" przez kilka minut i było czuć żadnego ciepła z rezystora.
_________________
- XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13
 
 
remol71 



Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1857
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-09, 14:15   

2 żarówki po 21W każda + 42W.
Z tego wynika, że prąd wynosi mniej więcej 3.5A

LED-y powiadasz 3W co nam daje 2x3W = 6W
Popłynie prąd ok. 0.5A

Czyli musimy wpuścić w przerywacz dodatkowe 3A prądu.

Wynika z tego, że powinien to wyć rezystor o wartości 4 omów.
Z typoszeregu wybieramy najbliższy, czyli 3.9 oma. Ja bym jednak dał 4.7 oma.

Wydzieli on moc 36W ale z powodu pracy krótkotrwałej i przerywanej zastosowałbym rezystor 20W.

Czyli proponuję rezystor 4.7 oma 20W AMEN :)
_________________
Suzuki V-Strom 1050 XT
 
 
ADi 



Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58
Dołączył: 20 Mar 2013
Posty: 966
Skąd: FNW/CBY
Wysłany: 2014-04-09, 14:38   

remol71 napisał/a:
2 żarówki po 21W każda + 42W.
Z tego wynika, że prąd wynosi mniej więcej 3.5A

LED-y powiadasz 3W co nam daje 2x3W = 6W
Popłynie prąd ok. 0.5A

Czyli musimy wpuścić w przerywacz dodatkowe 3A prądu.

Wynika z tego, że powinien to wyć rezystor o wartości 4 omów.
Z typoszeregu wybieramy najbliższy, czyli 3.9 oma. Ja bym jednak dał 4.7 oma.

Wydzieli on moc 36W ale z powodu pracy krótkotrwałej i przerywanej zastosowałbym rezystor 20W.

Czyli proponuję rezystor 4.7 oma 20W AMEN :)



Pewnie można jeszcze długo liczyć, a jeszcze dłużej dywagować jaki będzie najodpowiedniejszy. Ja przećwiczyłem to na żywym organizmie i wiem, że 2,5Ohm działa akurat po wymianie obu kierunków. Przy okazji swoich eksperymentów dowiedziałem się, że na wymianę jednej żarówki wystarcza 1x 4,7Ohm 50W lub 2x 10Ohm 25W.
_________________
- XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13
 
 
teper 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2013
Wiek: 53
Dołączył: 17 Sie 2013
Posty: 787
Skąd: Pacew
Wysłany: 2014-04-09, 15:01   

A nie łatwiej kupić przerywacz dedkowany do danego modelu i żarówek led

:nie_wiem:
_________________
If you want to be happy
for a day, drink
If you want to be happy
for a year, marry
If you want to be happy
for a lifetime, ride a motorcycle
 
 
powalla 



Model: SYMPATYK
Rocznik: 1999
Wiek: 49
Dołączył: 06 Maj 2012
Posty: 89
Skąd: Mikolow
Wysłany: 2014-04-09, 16:23   

Czytałes ten temat cały , czy tylko ostatni post?
 
 
remol71 



Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1857
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-09, 18:05   

teper,


Łatwiej.
_________________
Suzuki V-Strom 1050 XT
 
 
wemar 


Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 1133
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2014-04-09, 19:29   

powalla napisał/a:
adi333 napisał/a:
Wziąłem 50Wat, żeby się nie grzały,


40W się mniej grzeje od 50W ;D

W tym przypadku Adi333 ma rację. Ilość wydzielanego ciepła nie zależy od tego co jest napisane na rezystorze, a liczy się dzieląc napięcie w układzie podniesione do kwadratu przez wartość oporności. W naszym wypadku to ok. 14*14/4,7=ok.41W. Racja zaś wynika z tego, że im wyższa moc znamionowa opornika, tym większy ma radiator lub gabaryty (powierzchnię) odprowadzającą ciepło zatem przy tej samej ilości ciepła, mniej będzie nagrzany ten opornik, który będzie większy ( z większym radiatorem).
_________________
Jeżdżę, ... bo lubię.
 
 
metro 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2014
Dołączył: 02 Lis 2009
Posty: 405
Skąd: Halinów
Wysłany: 2014-04-09, 19:31   

Tak się zastanawiam - po co ta zamiana? Co jaki czas przepala sie żarówka kieunkowskazu?
Jak dla mnie - przerost formy nad treścią
 
 
teper 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2013
Wiek: 53
Dołączył: 17 Sie 2013
Posty: 787
Skąd: Pacew
Wysłany: 2014-04-09, 20:00   

no nie doczytałem ale to bez sensu wstawiać żarówki led i rezystory jaki jest sens ??
bo rozumiem przerywacz dedykowany do led (wiem już nie można kupić) i ledy oszczędność alternatora
_________________
If you want to be happy
for a day, drink
If you want to be happy
for a year, marry
If you want to be happy
for a lifetime, ride a motorcycle
 
 
ADi 



Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58
Dołączył: 20 Mar 2013
Posty: 966
Skąd: FNW/CBY
Wysłany: 2014-04-09, 20:11   

teper napisał/a:
no nie doczytałem ale to bez sensu wstawiać żarówki led i rezystory jaki jest sens ??
bo rozumiem przerywacz dedykowany do led (wiem już nie można kupić) i ledy oszczędność alternatora


E, no nie o to idzie. Aż taki pomysłowy to ja nie jestem, żeby alternator oszczędzać ;) Zmieniłem oryginalne kierunkowskazy (krowie placki) na czarne bullety.

[ Dodano: 2014-04-09, 20:14 ]
Nie jestem pewien czy będzie dobrze widać kierunki, bo musiałem zmniejszyć foto.

a (5) forum.jpg
Plik ściągnięto 14032 raz(y) 52.11 KB

_________________
- XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2014-04-09, 20:23   

adi333 napisał/a:
Nie jestem pewien czy będzie dobrze widać kierunki
na zdjęciu nie musi być widac, byleby było na drodze widać dobrze i wyraźnie

[ Dodano: 2014-04-09, 20:25 ]
metro napisał/a:
Tak się zastanawiam - po co ta zamiana?
teper napisał/a:
to bez sensu wstawiać żarówki led i rezystory jaki jest sens ?


co prawda adi333, udzielił odpowiedzi, ale sam dział w jakim załozył temat powinien podpowiedzieć dlaczego. :nie_wiem:
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
ADi 



Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58
Dołączył: 20 Mar 2013
Posty: 966
Skąd: FNW/CBY
Wysłany: 2014-04-09, 20:30   

[/quote] na zdjęciu nie musi być widac, byleby było na drodze widać dobrze i wyraźnie[/quote]

Miałem wątpliwości, bo nie są duże, a szkło jest dymione, ale światło jest jasne, widać dobrze i z daleka. Jest ok.
_________________
- XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group