ZAMIANA KIERUNKOWSKAZÓW ORYGINALNYCH NA LED |
Autor |
Wiadomość |
ADi
Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58 Dołączył: 20 Mar 2013 Posty: 966 Skąd: FNW/CBY
|
Wysłany: 2014-04-09, 08:05 ZAMIANA KIERUNKOWSKAZÓW ORYGINALNYCH NA LED
|
|
|
Cześć
Szukałem pomocy tutaj, ale nikt się nie odezwał. Sam znalazłem rozwiązanie tego problemu i podzielę się tym, żeby następnym było łatwiej.
W swoim DS 1100 zmieniłem wszystkie cztery kierunkowskazy na LED i w związku z tym trzeba było rozwiązać problem zbyt dużej częstotliwości mrugania kierunków. Są na rynku przerywacze, które mają załatwić ten problem, ale do naszych DS nie pasują. W moim 1100 Custom z 2009 roku przerywacz ma 5 wyjść, a kupić można 2-3 stykowe. Pewnie można przerobić, dopasować, ale nie jest to takie pewne. Drugim rozwiązaniem jest włączenie w obwód rezystora. Problemem jest dobrać odpowiednie wartości rezystora. Drogą prób doszedłem, że w moim pasuje 2,5 Ohm, 50W. Rezystory wlutowałem równolegle w obwód kierunkowskazów po JEDNYM na stronę. Fachowcy zalecali, że muszą być po jednym rezystorze przy każdym z kierunkowskazów. U mnie działa!
Użyte rezystory:
HS50-2R5J Rezystor drutowy z radiatorem przykrecany 2,5Ohm 50W - 2 sztuki
rezystory kupiłem na:
http://www.tme.eu/pl/deta...owe-50w/arcol/#
Napisz do mnie jeśli masz pytania |
_________________ - XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13 |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1857 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-04-09, 11:02
|
|
|
To trzeba było sobie zrobić podgrzewane siedzenie z tych rezystorów |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
OldDiver
Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2006
Dołączył: 26 Lis 2011 Posty: 3065 Skąd: Wrocław/Kiełczów
|
Wysłany: 2014-04-09, 12:13
|
|
|
adi333 napisał/a: | HS50-2R5J Rezystor drutowy z radiatorem przykrecany 2,5Ohm 50W | Na jakiej podstawie (obliczenia ?) dobrałeś taaaaki rezystor ?
[ Dodano: 2014-04-09, 12:21 ]
adi333, Czy może masz schemat typowego do DSa przerywacza? |
_________________ Posiadam prawo do komentowania i … nie zawaham się Go użyć
I … nie jest to nabijanie licznika.
Deflektor kolanowy w ... łykend - https://drive.google.com/file/d/1CL7D6yzf_UhicpEcAaxSxHq3a_MCmMeG/view?usp=sharing
Kupię trajkę |
|
|
|
|
powalla
Model: SYMPATYK
Rocznik: 1999
Wiek: 49 Dołączył: 06 Maj 2012 Posty: 89 Skąd: Mikolow
|
Wysłany: 2014-04-09, 13:08
|
|
|
OldDiver napisał/a: | Na jakiej podstawie (obliczenia ) dobrałeś taaaaki rezystor |
Normalnie żarówki w kierunkach to 2x21W , a LEDy mają 1-3W , więc potrzeba jakoś "dobić" do ok. 40W aby przerywacz widział takie obciążenie i migał zgodnie z prawem (w przepisach jest zakres poprawnej pracy ...ilość mignięć na minutę) . Wystarczy więc dać albo przy każdym kierunku rezystor 20W lub tak jak zrobił adi333 dać przy przerywaczu zbiorcze 40W obciążenie ...przy 50W częstotliwość mignięć pewnie Ci minimalnie zmalała .
Rezystor może być nawet taki http://zap-audio.pl/sklep...products_id=238 |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1857 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-04-09, 13:22
|
|
|
Co mają waty do częstotliwości migania ? |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
OldDiver
Model: DS 650 Classic
Rocznik: 2006
Dołączył: 26 Lis 2011 Posty: 3065 Skąd: Wrocław/Kiełczów
|
Wysłany: 2014-04-09, 13:32
|
|
|
remol71, Czynnikiem regulującym częstotliwość migania jest (na to wygląda) wartość prądu. I ta wartość prądu wynosi 2x21=42 W 42 : 12V = 3.5 A. A elementem "czasowym" jest nagrzewający się bimetal. Większy prąd - szybsze nagrzewanie - krótszy czas mignięcia. Dlatego trzeba przez dodatkowy rezystor doprowadzić do wymaganej wartości prądu. Rezystancja => Moc.
[ Dodano: 2014-04-09, 13:34 ]
powalla, Ten rezystor z radiatorem to trochę przerost ... formy nad treścią. |
_________________ Posiadam prawo do komentowania i … nie zawaham się Go użyć
I … nie jest to nabijanie licznika.
Deflektor kolanowy w ... łykend - https://drive.google.com/file/d/1CL7D6yzf_UhicpEcAaxSxHq3a_MCmMeG/view?usp=sharing
Kupię trajkę |
|
|
|
|
ADi
Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58 Dołączył: 20 Mar 2013 Posty: 966 Skąd: FNW/CBY
|
Wysłany: 2014-04-09, 13:35
|
|
|
OldDiver napisał/a: | adi333 napisał/a: | HS50-2R5J Rezystor drutowy z radiatorem przykrecany 2,5Ohm 50W | Na jakiej podstawie (obliczenia ?) dobrałeś taaaaki rezystor ?
[ Dodano: 2014-04-09, 12:21 ]
adi333, Czy może masz schemat typowego do DSa przerywacza? |
Podobno nie można tego precyzyjnie obliczyć, bo dochodzą opory samej instalacji. Ja zamontowałem najpierw jeden tak na wyczucie. Okazało się, że to nic nie dało. Zamontowałem dwa takie same na jedną stronę i trafiłem. Zmierzyłem opór i kupiłem wtedy już dwa odpowiednie rezystory po jednym na każdą stronę.
Nie mam schematu przerywacza do DS.
[ Dodano: 2014-04-09, 13:39 ]
OldDiver napisał/a: | remol71, Czynnikiem regulującym częstotliwość migania jest (na to wygląda) wartość prądu. I ta wartość prądu wynosi 2x21=42 W 42 : 12V = 3.5 A. A elementem "czasowym" jest nagrzewający się bimetal. Większy prąd - szybsze nagrzewanie - krótszy czas mignięcia. Dlatego trzeba przez dodatkowy rezystor doprowadzić do wymaganej wartości prądu. Rezystancja => Moc.
[ Dodano: 2014-04-09, 13:34 ]
powalla, Ten rezystor z radiatorem to trochę przerost ... formy nad treścią. |
No właśnie tak. Nie ważna jest moc, ale rezystancja. Wziąłem 50Wat, żeby się nie grzały, bo były takie obawy. Nie ma jednak żadnego problemu z temperaturą. Przez to, że kierunkowskaz zapala się tylko na chwilę rezystory są całkiem zimne.
Po tych eksperymentach zostały mi rezystory działające przy wymianie dwóch żarówek na LEDy (np. przód lub tył). Były wlutowane, więc są na nich ślady, ale działają i pracowały niewiele, bo zostały wymienione na te właściwe. Chętnie się nimi podzielę |
_________________ - XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13 |
|
|
|
|
powalla
Model: SYMPATYK
Rocznik: 1999
Wiek: 49 Dołączył: 06 Maj 2012 Posty: 89 Skąd: Mikolow
|
Wysłany: 2014-04-09, 14:07
|
|
|
OldDiver napisał/a: | powalla, Ten rezystor z radiatorem to trochę przerost ... formy nad treścią. |
No ale to nie ja wkleiłem z radiatorem
adi333 napisał/a: | Wziąłem 50Wat, żeby się nie grzały, |
40W się mniej grzeje od 50W
Te białe są stosowane np. w zwrotnicach kolumn głośnikowych i o zbytnie nagrzewanie nie ma się co bać ...ot po to one są żeby np. w dzielniku rezystorowym(tzw. L-pad) "wytracić moc" idącą do głośnika wysokotonowego .
Tylko jest jeden minus ledowych kierunków i rezystorów , bo jesli mamy żarówki 21W i np z tyłu nam się spali , to wtedy obserwując kontrolkę widzimy że coś jest nie tak (szybko miga) i szybko usuwamy awarię ale jeśli są ledy to jeśli padnie taka żarówka LED to jej brak będzie niezauważalny dla przerywacza i dalej będzie on pracował z dotychczasową częstotliwością migania ... krótki test migaczy przed jazdą nie zawadzi |
|
|
|
|
ADi
Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58 Dołączył: 20 Mar 2013 Posty: 966 Skąd: FNW/CBY
|
Wysłany: 2014-04-09, 14:11
|
|
|
adi333 napisał/a: | Wziąłem 50Wat, żeby się nie grzały, |
40W się mniej grzeje od 50W
Myślę, że nawet 25W wystarczy. Włączyłem kierunkowskaz, "chodził" przez kilka minut i było czuć żadnego ciepła z rezystora. |
_________________ - XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13 |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1857 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-04-09, 14:15
|
|
|
2 żarówki po 21W każda + 42W.
Z tego wynika, że prąd wynosi mniej więcej 3.5A
LED-y powiadasz 3W co nam daje 2x3W = 6W
Popłynie prąd ok. 0.5A
Czyli musimy wpuścić w przerywacz dodatkowe 3A prądu.
Wynika z tego, że powinien to wyć rezystor o wartości 4 omów.
Z typoszeregu wybieramy najbliższy, czyli 3.9 oma. Ja bym jednak dał 4.7 oma.
Wydzieli on moc 36W ale z powodu pracy krótkotrwałej i przerywanej zastosowałbym rezystor 20W.
Czyli proponuję rezystor 4.7 oma 20W AMEN |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
ADi
Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58 Dołączył: 20 Mar 2013 Posty: 966 Skąd: FNW/CBY
|
Wysłany: 2014-04-09, 14:38
|
|
|
remol71 napisał/a: | 2 żarówki po 21W każda + 42W.
Z tego wynika, że prąd wynosi mniej więcej 3.5A
LED-y powiadasz 3W co nam daje 2x3W = 6W
Popłynie prąd ok. 0.5A
Czyli musimy wpuścić w przerywacz dodatkowe 3A prądu.
Wynika z tego, że powinien to wyć rezystor o wartości 4 omów.
Z typoszeregu wybieramy najbliższy, czyli 3.9 oma. Ja bym jednak dał 4.7 oma.
Wydzieli on moc 36W ale z powodu pracy krótkotrwałej i przerywanej zastosowałbym rezystor 20W.
Czyli proponuję rezystor 4.7 oma 20W AMEN |
Pewnie można jeszcze długo liczyć, a jeszcze dłużej dywagować jaki będzie najodpowiedniejszy. Ja przećwiczyłem to na żywym organizmie i wiem, że 2,5Ohm działa akurat po wymianie obu kierunków. Przy okazji swoich eksperymentów dowiedziałem się, że na wymianę jednej żarówki wystarcza 1x 4,7Ohm 50W lub 2x 10Ohm 25W. |
_________________ - XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13 |
|
|
|
|
teper
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2013
Wiek: 53 Dołączył: 17 Sie 2013 Posty: 787 Skąd: Pacew
|
Wysłany: 2014-04-09, 15:01
|
|
|
A nie łatwiej kupić przerywacz dedkowany do danego modelu i żarówek led
|
_________________ If you want to be happy
for a day, drink
If you want to be happy
for a year, marry
If you want to be happy
for a lifetime, ride a motorcycle |
|
|
|
|
powalla
Model: SYMPATYK
Rocznik: 1999
Wiek: 49 Dołączył: 06 Maj 2012 Posty: 89 Skąd: Mikolow
|
Wysłany: 2014-04-09, 16:23
|
|
|
Czytałes ten temat cały , czy tylko ostatni post? |
|
|
|
|
remol71
Model: DS 650 Custom
Rocznik: 1999
Wiek: 53 Dołączył: 18 Maj 2010 Posty: 1857 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-04-09, 18:05
|
|
|
teper,
Łatwiej. |
_________________ Suzuki V-Strom 1050 XT |
|
|
|
|
wemar
Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013 Posty: 1133 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2014-04-09, 19:29
|
|
|
powalla napisał/a: | adi333 napisał/a: | Wziąłem 50Wat, żeby się nie grzały, |
40W się mniej grzeje od 50W
|
W tym przypadku Adi333 ma rację. Ilość wydzielanego ciepła nie zależy od tego co jest napisane na rezystorze, a liczy się dzieląc napięcie w układzie podniesione do kwadratu przez wartość oporności. W naszym wypadku to ok. 14*14/4,7=ok.41W. Racja zaś wynika z tego, że im wyższa moc znamionowa opornika, tym większy ma radiator lub gabaryty (powierzchnię) odprowadzającą ciepło zatem przy tej samej ilości ciepła, mniej będzie nagrzany ten opornik, który będzie większy ( z większym radiatorem). |
_________________ Jeżdżę, ... bo lubię. |
|
|
|
|
metro
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2014
Dołączył: 02 Lis 2009 Posty: 405 Skąd: Halinów
|
Wysłany: 2014-04-09, 19:31
|
|
|
Tak się zastanawiam - po co ta zamiana? Co jaki czas przepala sie żarówka kieunkowskazu?
Jak dla mnie - przerost formy nad treścią |
|
|
|
|
teper
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2013
Wiek: 53 Dołączył: 17 Sie 2013 Posty: 787 Skąd: Pacew
|
Wysłany: 2014-04-09, 20:00
|
|
|
no nie doczytałem ale to bez sensu wstawiać żarówki led i rezystory jaki jest sens
bo rozumiem przerywacz dedykowany do led (wiem już nie można kupić) i ledy oszczędność alternatora |
_________________ If you want to be happy
for a day, drink
If you want to be happy
for a year, marry
If you want to be happy
for a lifetime, ride a motorcycle |
|
|
|
|
ADi
Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58 Dołączył: 20 Mar 2013 Posty: 966 Skąd: FNW/CBY
|
Wysłany: 2014-04-09, 20:11
|
|
|
teper napisał/a: | no nie doczytałem ale to bez sensu wstawiać żarówki led i rezystory jaki jest sens
bo rozumiem przerywacz dedykowany do led (wiem już nie można kupić) i ledy oszczędność alternatora |
E, no nie o to idzie. Aż taki pomysłowy to ja nie jestem, żeby alternator oszczędzać Zmieniłem oryginalne kierunkowskazy (krowie placki) na czarne bullety.
[ Dodano: 2014-04-09, 20:14 ]
Nie jestem pewien czy będzie dobrze widać kierunki, bo musiałem zmniejszyć foto.
a (5) forum.jpg
|
|
Plik ściągnięto 14032 raz(y) 52.11 KB |
|
_________________ - XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13 |
|
|
|
|
witek1965
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59 Dołączył: 28 Maj 2009 Posty: 14512 Skąd: Gdzieś
|
Wysłany: 2014-04-09, 20:23
|
|
|
adi333 napisał/a: | Nie jestem pewien czy będzie dobrze widać kierunki | na zdjęciu nie musi być widac, byleby było na drodze widać dobrze i wyraźnie
[ Dodano: 2014-04-09, 20:25 ]
metro napisał/a: | Tak się zastanawiam - po co ta zamiana? |
teper napisał/a: | to bez sensu wstawiać żarówki led i rezystory jaki jest sens ? |
co prawda adi333, udzielił odpowiedzi, ale sam dział w jakim załozył temat powinien podpowiedzieć dlaczego. |
_________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest
***** ***
|
|
|
|
|
ADi
Model: XV1900 Raider
Rocznik: 2014
Wiek: 58 Dołączył: 20 Mar 2013 Posty: 966 Skąd: FNW/CBY
|
Wysłany: 2014-04-09, 20:30
|
|
|
[/quote] na zdjęciu nie musi być widac, byleby było na drodze widać dobrze i wyraźnie[/quote]
Miałem wątpliwości, bo nie są duże, a szkło jest dymione, ale światło jest jasne, widać dobrze i z daleka. Jest ok. |
_________________ - XV 1900 '14 SCL
- R 1200R '16
- FZ8na '16
ex =======
- DS 1100 '09
- MS 1900 '08
- XV 1900 '09
- XV 1900 '13
- FZ6n S2 '07
- R 1200R '13
- XJ600 '13 |
|
|
|
|
|