|
Zamknięty przez: witek1965 2013-02-19, 14:32 |
WYMIANA OLEJU SILNIKA |
Autor |
Wiadomość |
adun2
Rocznik: 2003
Dołączył: 01 Lip 2008 Posty: 541 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2008-07-06, 23:03 WYMIANA OLEJU SILNIKA
|
|
|
Filtr oleju znajduje sie po prawej stronie motocykla pod okrągłym dekielkiem z wytłaczanym napisem YAMAHA. Trzeba odkręcić śruby mocujące ten dekielek. Należy zapamiętać, że dolna śruba mocująca posiada większą średnicę niż pozostałe. Pod dekielkiem jest pokrywa filtra, którą należy wyjąć (uwaga na oringi uszczelniające mały i duży). Zazwyczaj instrukcje zalecają wymianę oringów na nowe przy wymianie filtra, ale to pozostawiam do oceny własnej. Dalej trzeba wyjąć stary filtr i umieścić nowy. Założyć pokrywę (znów sprawdzić położenie oringów), dekielek i zakręcić.
Oczywiście wymiana filtra powinna iść w parze z wymianą oleju w silniku.
Wszystko można zobaczyć na zdjęciach w książce Haynes service and repair manual - Yamaha XVS 650 and 1100.
Życzę udanej wymiany i pozdrawiam.
Adun2 |
Ostatnio zmieniony przez witek1965 2013-02-19, 14:31, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Nobody
Model: SYMPATYK
Dołączył: 23 Paź 2008 Posty: 31 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2008-11-07, 11:48
|
|
|
- oring powinieneś dostać w komplecie z nowym filtrem, większość producentów go załącza do filtra.
- narzędzi specjalnych nie ma, oczkowa 17 do korka spustowego i małe imbusy (ampule) do śrub dekielka i pokrywy filtra.
- spuszczaj stary olej jak jest ciepły, będzie łatwiej.
- przy nalewaniu świeżego moto powinno być ustawione pionowo.
- nie przelej stanu oleju, pamiętaj że rzeczywisty stan oleju widać w okienku dopiero po uruchomieniu silnika i odczekaniu kilkunastu minut, aż olej spłynie na dół silnika. Lepiej dolać jak mieć za dużo i ściągać.
- nie przepalaj na krótko zimą motocykla, zasiarczysz sobie świeży olej, będziesz też niszczył świece, wydech itp.
Zasiarczanie, wytrącanie wody i generalnie największe procesy degradacji zarówno oleju jak i samego silnika nastepują wtedy, kiedy silnik pracuje krótko i jest zimny, nie łapiąc nominalnej temp. pracy. Dlatego krótkie zimowe przepalanie jest niewskazane. Używanie oleju cały rok, jeżdżąc normalnie, specjalnej krzywdy mu nie czyni, poza starzeniem i powolną utratą własności.
Z przelewaniem stanu oleju o 2 setki to bym nie przesadzał. Podniesienie ciśnienia w skrzyni korbowej wskutek nadmiernej ilości oleju może spowodować wywalanie uszczelniaczy i pocenie się silnika, w skrajnych przypadkach nawet jego uszkodzenie.
Istotne jest, aby prawidłowo sprawdzać stan oleju, motocykl musi stać pionowo i należy odczekać dłuższą chwilę - kilkanaście minut przynajmniej po uruchomieniu silnika - aby cały olej spłynął na dół i ustalił się poziom w okienku kontrolnym.
I jeszcze jedno - silnik DS bazuje na silnikach XV, jest to całkiem dopracowana konstrukcja i większość chorób wieku dziecięcego ma za sobą. Na długość życia silnika czy skrzyni wpływ ma nie tylko konstrukcja, ale również prawidłowa eksploatacja i obsługa, używanie dobrych materiałów (np. oleju) itp.
Poprawianie inżynierów w sprawdzonej wiekiem konstrukcji poprzez przelewanie oleju to cokolwiek kontrowersyjna metoda, ale każdy robi ze swoim moto co uważa...
Ja w moich motocyklach trzymam stan na górnej kresce i jest OK.
Arcon napisał/a: | Znalazłem wymiary katalogowe o-ringów przy filtrach oleju.
Do 650:
93210-64297-00: 64 x 3,5 (śr. wewn.)
Do 1100:
93210-56459-00: 55 x 2 (śr. wewn.)
93210-54452-00: 55 x 2,5 (śr. wewn.) - czerwony, ten dalej od pokrywy
Valdi napisał/a: | No dobra,czas zakończyć temat oringów.Przyszły nowe i aby wszystko było pewne na sto procent rozebrałem w motocyklu co trzeba,aby w pełni zweryfikować dane.Oringi mają wymiar:55x2,5 , 56x2 i najmniejszy, którego wymiaru poszukiwałem 7,6 x 2,4. |
http://www.youtube.com/wa...feature=related |
|
_________________ 5 szt. w stadzie, w tym 2 V-ki |
Ostatnio zmieniony przez witek1965 2013-04-27, 13:16, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
|
moondek
Model: SYMPATYK
Wiek: 50 Dołączył: 17 Sie 2008 Posty: 4020 Skąd: Józefosław
|
Wysłany: 2008-11-07, 15:17
|
|
|
jusza napisał/a: | Część oleju potrzebna jest do "zassania" w układ filtrujący, stąd większa jego ilość. Bez wymiany filtra można wlać mniej oleju, gdyż część starego tam już się znajduje. |
wymiana oleju bez wymiany filtra oleju - 2,6l
wymiana oleju z filtrem oleju - 2,8l
pojemność całkowita - 3,2l
idea Rozumiem, że jeśli będę wymieniał olej wraz z filtrem oleju, to nowego oleju muszę wlać 2,8l. Pojemność całkowita 3,2l jest po to, żebybyła możliwość wprowadzenia większej ilości oleju, który później zostanie "zassany" w układ filtrujący. Dobrze kombinuję? |
_________________ Ukochany motocykl posłuży ci do końca życia, jeśli będziesz jeździł nim dość szybko |
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-04-06, 20:02, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Ziółek
Model: DS 125
Rocznik: 1997
Dołączył: 12 Maj 2009 Posty: 1425 Skąd: 4 planeta
|
Wysłany: 2009-11-17, 01:05
|
|
|
Już raz tu podawałem ten link ale widać szybko ucieka z głowy., albo nie chce się Wam czytać.
http://www.yamaha-motor.p...cm65-235851.pdf
Widać z tego ze minerał lub półsyntetyk do DS-a. Tak zaleca producent.
Dla tych co nie kumają tabeli:
4FS - olej syntetyczny (full syntetic) dla czterosuwów
4S - olej półsyntetyczny (semi-syntetic) dla czterosuwów
4M - olej mineralny (mineral) dla czterosuwów
2S - olej półsyntetyczny (semi-syntetic) dla dwusuwów
Nasz motocykl to XVS (cruiser) .. i wszystko jasne. |
_________________ "Mówimy sobie na Ty. Nie ma między nami jakichś zadrażnień. Czujemy się fantastycznie w naszej grupie." |
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-04-06, 20:25, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
MIKI
Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 54 Dołączył: 16 Lis 2009 Posty: 862 Skąd: Czarnków/Wlkp.
|
|
|
|
|
Andrzej11
Model: DS 650 Classic
Rocznik: 1998
Dołączył: 03 Gru 2009 Posty: 169 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2010-01-16, 14:18
|
|
|
Jakos dziwnie dobieracie olej silnikowy do swoich DS-ow.Olej dobiera sie w pierwszym rzedzie wedlug instrukcji , a nie co mechanik lub kolega powiedzial.
W kazdej instrucji jest podana klasa oleju, czyli jego API (producent nie pisze jaki ma to byc olej, mineral czy syntetyk).To wlasnie API mowi nam jaki olej ma byc wlany,czyli okresla jego parametry.Olej np. API-SG wyprodukowany w 1998 r. bedzie mial takie same parametry jak olej API-SG wyprodukowany w 2009 roku (moze miec inny sklad chemiczny, moze byc olejem mineralnym lub syntetycznym).
W moj XVS 650 z 98 r. ma byc zalany wedlug instrukcji olejem klasy API: SE,SF lub SG.
Znalazlem takie oleje spelniajace ten warunek:
- Castrol Act>Evo 4T 20W-40 API SG, mineral
- Yamalube 4-SF ..... API SG, syntetyk
- Yamalube 4-S ......API-SG ,polsyntetyk ,zalecany przez Yamahe do XVS
- Yamalube 4-M .......API-SG , mineral, zalecany przez Yamahe do XVS
- MOTUL 3000 4T 20W-50 API-SG, mineral
- Motul 5100 ...API SG prawdopodobnie,polsyntetyk
Oleje klasy API-SG:
- Castrol Super GP 20w40 API-SG,mineral
- Castrol Act>Evo 4T 20W-40 API SG, mineral
- Castrol Twin 20W50 API-SG, polsyntetyk
- Yamalube 4-SF ..... API SG, syntetyk
- Yamalube 4-S ......API-SG ,polsyntetyk ,zalecany przez Yamahe do XVS
- Yamalube 4-M .......API-SG , mineral, zalecany przez Yamahe do XVS
- MOTUL 3000 4T 20W-50 API-SG, mineral
- Motul 5100 4T ester 10W40 4L Technosynthese ..API SG ??, polsyntetyk
- BEL-RAY EXL 10W40 4L API-SG, mineral |
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-04-06, 19:04, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
witek1965
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59 Dołączył: 28 Maj 2009 Posty: 14512 Skąd: Gdzieś
|
Wysłany: 2010-03-04, 15:45
|
|
|
Tak wygląda wymiana filtra w 650 od podstaw : odkręcamy i zdejmujemy ozdobny dekiel
widok po zdjęciu dekielka
zabieramy się za odkręcenie kolejnego dekla, tym razem to już ten właściwy, pod którym jest filtr oleju ( 5 śrub)
i mamy filtr na wierzchu
teraz już tylko szmatka, powycierać to co się wychlapało, założyć nowy filtr i wszystko przykręcić z powrotem. UWAGA. Śruby dokręcamy z momentem 10Nm, to jest naprawdę bardzo mały moment, więc jak ktoś ma obawy, że mu się śruby poluzują niech kapnie kropelkę kleju do gwintów. Szkoda zrywać gwint w bloku |
_________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest
***** ***
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|