YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: witek1965
2013-02-19, 14:32
WYMIANA OLEJU SILNIKA
Autor Wiadomość
adun2 



Rocznik: 2003
Dołączył: 01 Lip 2008
Posty: 541
Skąd: Poznań
Wysłany: 2008-07-06, 23:03   WYMIANA OLEJU SILNIKA

Filtr oleju znajduje sie po prawej stronie motocykla pod okrągłym dekielkiem z wytłaczanym napisem YAMAHA. Trzeba odkręcić śruby mocujące ten dekielek. Należy zapamiętać, że dolna śruba mocująca posiada większą średnicę niż pozostałe. Pod dekielkiem jest pokrywa filtra, którą należy wyjąć (uwaga na oringi uszczelniające mały i duży). Zazwyczaj instrukcje zalecają wymianę oringów na nowe przy wymianie filtra, ale to pozostawiam do oceny własnej. Dalej trzeba wyjąć stary filtr i umieścić nowy. Założyć pokrywę (znów sprawdzić położenie oringów), dekielek i zakręcić.
Oczywiście wymiana filtra powinna iść w parze z wymianą oleju w silniku.
Wszystko można zobaczyć na zdjęciach w książce Haynes service and repair manual - Yamaha XVS 650 and 1100.
Życzę udanej wymiany i pozdrawiam.
Adun2
Ostatnio zmieniony przez witek1965 2013-02-19, 14:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Nobody 



Model: SYMPATYK
Dołączył: 23 Paź 2008
Posty: 31
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2008-11-07, 11:48   

- oring powinieneś dostać w komplecie z nowym filtrem, większość producentów go załącza do filtra.
- narzędzi specjalnych nie ma, oczkowa 17 do korka spustowego i małe imbusy (ampule) do śrub dekielka i pokrywy filtra.
- spuszczaj stary olej jak jest ciepły, będzie łatwiej.
- przy nalewaniu świeżego moto powinno być ustawione pionowo.
- nie przelej stanu oleju, pamiętaj że rzeczywisty stan oleju widać w okienku dopiero po uruchomieniu silnika i odczekaniu kilkunastu minut, aż olej spłynie na dół silnika. Lepiej dolać jak mieć za dużo i ściągać.
- nie przepalaj na krótko zimą motocykla, zasiarczysz sobie świeży olej, będziesz też niszczył świece, wydech itp.


Zasiarczanie, wytrącanie wody i generalnie największe procesy degradacji zarówno oleju jak i samego silnika nastepują wtedy, kiedy silnik pracuje krótko i jest zimny, nie łapiąc nominalnej temp. pracy. Dlatego krótkie zimowe przepalanie jest niewskazane. Używanie oleju cały rok, jeżdżąc normalnie, specjalnej krzywdy mu nie czyni, poza starzeniem i powolną utratą własności.

Z przelewaniem stanu oleju o 2 setki to bym nie przesadzał. Podniesienie ciśnienia w skrzyni korbowej wskutek nadmiernej ilości oleju może spowodować wywalanie uszczelniaczy i pocenie się silnika, w skrajnych przypadkach nawet jego uszkodzenie.

Istotne jest, aby prawidłowo sprawdzać stan oleju, motocykl musi stać pionowo i należy odczekać dłuższą chwilę - kilkanaście minut przynajmniej po uruchomieniu silnika - aby cały olej spłynął na dół i ustalił się poziom w okienku kontrolnym.

I jeszcze jedno - silnik DS bazuje na silnikach XV, jest to całkiem dopracowana konstrukcja i większość chorób wieku dziecięcego ma za sobą. Na długość życia silnika czy skrzyni wpływ ma nie tylko konstrukcja, ale również prawidłowa eksploatacja i obsługa, używanie dobrych materiałów (np. oleju) itp.

Poprawianie inżynierów w sprawdzonej wiekiem konstrukcji poprzez przelewanie oleju to cokolwiek kontrowersyjna metoda, ale każdy robi ze swoim moto co uważa...
Ja w moich motocyklach trzymam stan na górnej kresce i jest OK.


Arcon napisał/a:
Znalazłem wymiary katalogowe o-ringów przy filtrach oleju.

Do 650:
93210-64297-00: 64 x 3,5 (śr. wewn.)

Do 1100:
93210-56459-00: 55 x 2 (śr. wewn.)
93210-54452-00: 55 x 2,5 (śr. wewn.) - czerwony, ten dalej od pokrywy


Valdi napisał/a:
No dobra,czas zakończyć temat oringów.Przyszły nowe i aby wszystko było pewne na sto procent rozebrałem w motocyklu co trzeba,aby w pełni zweryfikować dane.Oringi mają wymiar:55x2,5 , 56x2 i najmniejszy, którego wymiaru poszukiwałem 7,6 x 2,4.


http://www.youtube.com/wa...feature=related
_________________
5 szt. w stadzie, w tym 2 V-ki :)
Ostatnio zmieniony przez witek1965 2013-04-27, 13:16, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
moondek 



Model: SYMPATYK
Wiek: 50
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 4020
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2008-11-07, 15:17   

jusza napisał/a:
Część oleju potrzebna jest do "zassania" w układ filtrujący, stąd większa jego ilość. Bez wymiany filtra można wlać mniej oleju, gdyż część starego tam już się znajduje.


wymiana oleju bez wymiany filtra oleju - 2,6l
wymiana oleju z filtrem oleju - 2,8l
pojemność całkowita - 3,2l

idea Rozumiem, że jeśli będę wymieniał olej wraz z filtrem oleju, to nowego oleju muszę wlać 2,8l. Pojemność całkowita 3,2l jest po to, żebybyła możliwość wprowadzenia większej ilości oleju, który później zostanie "zassany" w układ filtrujący. Dobrze kombinuję?
_________________
Ukochany motocykl posłuży ci do końca życia, jeśli będziesz jeździł nim dość szybko :idea:
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-04-06, 20:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Ziółek 



Model: DS 125
Rocznik: 1997
Dołączył: 12 Maj 2009
Posty: 1425
Skąd: 4 planeta
Wysłany: 2009-11-17, 01:05   

Już raz tu podawałem ten link ale widać szybko ucieka z głowy., albo nie chce się Wam czytać.

http://www.yamaha-motor.p...cm65-235851.pdf

Widać z tego ze minerał lub półsyntetyk do DS-a. Tak zaleca producent.
Dla tych co nie kumają tabeli:

4FS - olej syntetyczny (full syntetic) dla czterosuwów
4S - olej półsyntetyczny (semi-syntetic) dla czterosuwów
4M - olej mineralny (mineral) dla czterosuwów
2S - olej półsyntetyczny (semi-syntetic) dla dwusuwów

Nasz motocykl to XVS (cruiser) .. i wszystko jasne. ;p
_________________
"Mówimy sobie na Ty. Nie ma między nami jakichś zadrażnień. Czujemy się fantastycznie w naszej grupie."
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-04-06, 20:25, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
MIKI 



Model: RS1700
Rocznik: 2007
Wiek: 54
Dołączył: 16 Lis 2009
Posty: 862
Skąd: Czarnków/Wlkp.
Wysłany: 2009-12-10, 00:45   Wymiana oleju - manual for You Tube

http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related http://www.youtube.com/wa...feature=related

Oglądając pokolei wsztstkie 15 filmików nie ma możliwości aby wymiany nie zrobił nawet najbardziej oporny ;D wymiana w silniku XVS 1100
Ostatnio zmieniony przez witek1965 2013-02-19, 14:28, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Andrzej11 



Model: DS 650 Classic
Rocznik: 1998
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 169
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-01-16, 14:18   

Jakos dziwnie dobieracie olej silnikowy do swoich DS-ow.Olej dobiera sie w pierwszym rzedzie wedlug instrukcji , a nie co mechanik lub kolega powiedzial.
W kazdej instrucji jest podana klasa oleju, czyli jego API (producent nie pisze jaki ma to byc olej, mineral czy syntetyk).To wlasnie API mowi nam jaki olej ma byc wlany,czyli okresla jego parametry.Olej np. API-SG wyprodukowany w 1998 r. bedzie mial takie same parametry jak olej API-SG wyprodukowany w 2009 roku (moze miec inny sklad chemiczny, moze byc olejem mineralnym lub syntetycznym).
W moj XVS 650 z 98 r. ma byc zalany wedlug instrukcji olejem klasy API: SE,SF lub SG.
Znalazlem takie oleje spelniajace ten warunek:
- Castrol Act>Evo 4T 20W-40 API SG, mineral
- Yamalube 4-SF ..... API SG, syntetyk
- Yamalube 4-S ......API-SG ,polsyntetyk ,zalecany przez Yamahe do XVS
- Yamalube 4-M .......API-SG , mineral, zalecany przez Yamahe do XVS
- MOTUL 3000 4T 20W-50 API-SG, mineral
- Motul 5100 ...API SG prawdopodobnie,polsyntetyk


Oleje klasy API-SG:

- Castrol Super GP 20w40 API-SG,mineral
- Castrol Act>Evo 4T 20W-40 API SG, mineral
- Castrol Twin 20W50 API-SG, polsyntetyk
- Yamalube 4-SF ..... API SG, syntetyk
- Yamalube 4-S ......API-SG ,polsyntetyk ,zalecany przez Yamahe do XVS
- Yamalube 4-M .......API-SG , mineral, zalecany przez Yamahe do XVS
- MOTUL 3000 4T 20W-50 API-SG, mineral
- Motul 5100 4T ester 10W40 4L Technosynthese ..API SG ?? ??, polsyntetyk
- BEL-RAY EXL 10W40 4L API-SG, mineral
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-04-06, 19:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2010-03-04, 15:45   

Tak wygląda wymiana filtra w 650 od podstaw : odkręcamy i zdejmujemy ozdobny dekiel



widok po zdjęciu dekielka

zabieramy się za odkręcenie kolejnego dekla, tym razem to już ten właściwy, pod którym jest filtr oleju ( 5 śrub)



i mamy filtr na wierzchu

teraz już tylko szmatka, powycierać to co się wychlapało, założyć nowy filtr i wszystko przykręcić z powrotem. UWAGA. Śruby dokręcamy z momentem 10Nm, to jest naprawdę bardzo mały moment, więc jak ktoś ma obawy, że mu się śruby poluzują niech kapnie kropelkę kleju do gwintów. Szkoda zrywać gwint w bloku
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group