LUZ PRZEDNIEGO ZAWIESZENIA |
Autor |
Wiadomość |
Kozak_Barabasz
Model: BĘDZIE
Wiek: 34 Dołączył: 01 Maj 2008 Posty: 1435 Skąd: Poznań / Konin
|
Wysłany: 2009-06-08, 19:37 LUZ PRZEDNIEGO ZAWIESZENIA
|
|
|
Po ostatniej przygodzie mam właśnie luz w główce ramy ....
Podczas hamowania jest uskok, który nie jest zbyt przyjemny. Czuje się niepokój przy hamowaniu.
Również podczas najechania na dziurę daje o sobie znać stukot.
Na zlocie rozmawiałem z Nobody i właśnie stwierdził, że to łożyska w główce ramy a raczej zbyt słaby naciąg śruby.
Szczerze mówiąc to nie wiem jak się za to zabrać i jak sprawdzić czy jednak na 100% to to.
Chcę wyeliminować ten problem jak najmniejszą rozbiórką motocykla.
Nie wiem jednak czy to na pewno jest luz. Odbojnik, czy jakoś tam to się nazywa nie wygląda mi na opuszczonego. Na oko wszystko wygląda prawidłowo.
Problem tkwi chyba gdzieś głębiej .....
Jak poluzuję śrubę to spadnie mi cały widelec.
Myślę, że powinienem rozebrać na nowo cały przód, dojść do gołej półki i zdemontować łożyska.
Czy da się sprawdzić luz jak będzie sama goła półka ?
To jest jednak system dźwigni. Im dłuższa tym da się lepiej wyczuć luz, jak jest krótka to pewnie nie zauważę jakichś nieprawidłowości.
Pewnie skończy się na oddaniu moto do mechanika ....
Nobody HELP
manual.JPG
|
|
Plik ściągnięto 657 raz(y) 81.14 KB |
S4031124.JPG
|
|
Plik ściągnięto 557 raz(y) 86.65 KB |
S4031118.JPG
|
|
Plik ściągnięto 513 raz(y) 95.07 KB |
|
_________________ OFERTA KIA używane www.nowickikalisz.otomoto.pl / www.nowicki.otomoto.pl |
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-05-14, 14:09, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Długi63
Rocznik: 2002
Wiek: 61 Dołączył: 27 Wrz 2008 Posty: 192 Skąd: poznański łazarz
|
Wysłany: 2009-06-08, 20:23
|
|
|
Ściągnij górną półę z kierownicą i masz dojście do śruby regulacyjnej. Ja swoją skręciłem ciasno i jest oki
Widelec trzyma się również na dolnej półce więc nic Ci nie odpadnie |
|
|
|
|
Kozak_Barabasz
Model: BĘDZIE
Wiek: 34 Dołączył: 01 Maj 2008 Posty: 1435 Skąd: Poznań / Konin
|
Wysłany: 2009-06-08, 20:40
|
|
|
Długi63 napisał/a: | Widelec trzyma się również na dolnej półce więc nic Ci nie odpadnie |
No więc jakbym odkręcił śrubę na główce to dolna półka zsunęłaby się
Już postanowiłem, rozbieram cały przód.
Muszę poprawić niektóre mankamenty jakie wyszły podczas naprawy (nierówno naklejona naklejka na przednim błotniku, pęknięcie lakieru wynikające ze złego spasowania, postrzępione korki lag).
Nie widać tego wszystkie na pierwszy rzut oka ale sama myśl o tym mnie evil
Porobię zdjęcia główki ramy dla potomnych
Może komuś się przyda.
Idę znowu demontować
Zdemontowałem to i owo i nie mam luzu w główce ramy roll
Wszystko jest podociągane.
Zauważyłem, że jedna szklanka bardzo obciera 1 lagę.
Myślę, że wina leży właśnie po tej stronie.
Nie wiem czy tak powinno być ale mam półki przesunięte według siebie.
Czy to może być przyczyną ?
Motocykl bardzo ładnie się prowadzi, bez jakichkolwiek ściągań na bok.
S4031129.JPG
|
|
Plik ściągnięto 473 raz(y) 72 KB |
S4031125.JPG
|
|
Plik ściągnięto 455 raz(y) 72.74 KB |
|
_________________ OFERTA KIA używane www.nowickikalisz.otomoto.pl / www.nowicki.otomoto.pl |
|
|
|
|
dadamos
Rocznik: 2004
Wiek: 50 Dołączył: 20 Lut 2009 Posty: 397 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2009-06-09, 14:37
|
|
|
Kozak pierdoło trza było w Borkach się odezwać Po dotykałoby się Draga i bym wiedział. Robiłem z tym kilka razy w poprzednich motocyklach. Najprościej jak sprawdzić luz to wystarczy podnieść przód moto i złapać za widelce i poruszać przód-tył. Wyczuje się nawet najmniejszy. Przy okazji kręcąc według wlasnej osi można sprawdzić czy łożyska płynnie pracują na swoich bieżniach. Teraz jakżeś porozbierał to doopa. Zostaje Ci sprawdzić łożyska po ich wymontowaniu. |
_________________ sex & motorcycles & rock'n'roll |
|
|
|
|
Kozak_Barabasz
Model: BĘDZIE
Wiek: 34 Dołączył: 01 Maj 2008 Posty: 1435 Skąd: Poznań / Konin
|
Wysłany: 2009-06-09, 20:17
|
|
|
A jednak to luz w główce ramy .... roll
Wykręciłem wszystkie zbędne rzeczy i pozostawiłem w półce same gołe lagi.
Wali jak dzwon jak się porusza lagami .....
Pojadę do mechaniora i zawiozę mu półki z lagami.
Łożyska wyglądają mi na dobre ale na oko nie ocenia się przecież stanu łożysk ...
Dam znać jak postępy idą |
_________________ OFERTA KIA używane www.nowickikalisz.otomoto.pl / www.nowicki.otomoto.pl |
|
|
|
|
dadamos
Rocznik: 2004
Wiek: 50 Dołączył: 20 Lut 2009 Posty: 397 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2009-06-10, 07:02
|
|
|
Kozak_Barabasz napisał/a: | Wykręciłem wszystkie zbędne rzeczy i pozostawiłem w półce same gołe lagi. |
Tak trzymać Żebyś czasami tych zbędnych rzeczy nie zakładał juz więcej
Czekaj bo czegoś nie rozumiem. Wali jak miałeś zamontowane lagi z półkami w główce ramy tak ? I luz tam toże właśnie byl tak ? To jak wymontowałeś lagi z półkami to co mechanik ma teraz sprawdzić? Łożyska nie są drogie więc wymienilbym na nowe i poskładał kasując luz ale tak żeby płynnie bez zatarć i oporów wszystko się kręciło wedle osi główki ramy. Zero luzu-lekko się obraca |
_________________ sex & motorcycles & rock'n'roll |
|
|
|
|
Nobody
Model: SYMPATYK
Dołączył: 23 Paź 2008 Posty: 31 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2009-06-10, 09:29
|
|
|
Witam,
Kozak, spokojnie i po kolei.
Skoro wykręciłeś osłony / szklanki lag, pozostawiając same lagi w półkach i masz stuki z okolic główki ramy, słyszalne i wyczuwane przy poruszaniu lagami, to skup się na łożyskach główki. Przyczyna może być tylko jedna - za duży luz na łożyskach, czyli nakrętki na sztycy są za słabo dokręcone.
Jeżeli już rozebrałeś wszystko, możesz zweryfikować łożyska główki ramy - wbrew pozorom to się robi najpierw na oko, po wymyciu łożyska. Sprawdzasz czy bieżnie nie mają śladów zużycia, czy nie widać złuszczeń na bieżni, uszkodzeń na rolkach, pęknięć koszyczków itp. Ale przy Twoim przebiegu (o ile pamiętam ok 7kkm) zapomnij o zużyciu łożysk, łożyska główki powinny wytrzymać około 30-40kkm. Co najwyżej może być uszkodzenie mechaniczne łożyska, powstałe wskutek uderzenia przy kolizji.
Jeśli masz zdjęte półki, sprawdź dolną półkę i sztycę (oś), czy nie mają śladów uszkodzeń lub zgięć wskutek Twojej kolizji. Sprawdź kąt między sztycą a dolną półką, szczególnie w osi wzdłużnej motocykla, to mogło powodować nieosiowość lag między dolną a górną półką.
Zasmaruj łożyska odpowiednim smarem i skręć jak serwisówka przykazuje:
- włóż dolną półkę z łożyskami do główki, dokręć dolną nakrętkę wielowpustową momentem 52Nm
- potem ją poluzuj całkowicie (to dokręcenie powyżej ma na celu ułożenie wtępne łożysk w bieżniach
- potem dokręć ją momentem 18Nm
- teraz sprawdź czy masz jakieś luzy, stuki, zacięcia przy obracaniu dolnej półki
- jak jest ok, załóż gumową podkładkę i dokręć górną nakrętkę wielowpustową palcami, do oporu ale tak abyś dopasował wpusty na nakrętkach
- załóż podkładkę blokującą, z wpustem
- załóż górną półkę, dokręcając chromowaną nakrętkę osi główki na górnej półce momentem 110Nm
- poluzuj boczne śruby zaciskające lagi w górnej półce
- załóż lagi zawieszenia bez górnych osłon, wstępnie je dokręcając w dolnej półce
- sprawdź osiowość wprowadzenia lag między dolną a górną półką
- uważaj na poziom wejścia w górną półkę (koniec lag na równo z górną krawędzią półki
- jak jest ok, dociągnij śruby w dolnej półce momentem 23Nm
- odkręć chromowaną nakrętkę osi główki na górnej półce, zdejmij górną półkę
- załóż osłony lag, załóż górną półkę, dokreć znowu nakrętkę osi momentem 110Nm
- dociągnij boczne śruby zaciskające lagi w górnej półce momentem 23Nm
- sprawdź luz na główce, powinien być ok
Jeżeli nadal masz nieosiowość przy wprowadzaniu lag, oznacza to przekoszenie między płaszczyznami dolnej i górnej półki (to co widać na zdjęciu przy wprowadzaniu lag w górną półkę). Według mnie szukaj problemu w odgięciu sztycy i dolnej półki.
Powodzenia, pozdrawiam!
N. |
_________________ 5 szt. w stadzie, w tym 2 V-ki |
|
|
|
|
Kozak_Barabasz
Model: BĘDZIE
Wiek: 34 Dołączył: 01 Maj 2008 Posty: 1435 Skąd: Poznań / Konin
|
Wysłany: 2009-06-10, 16:07
|
|
|
Zawiozłem do mechanika cały zestaw, tj. dolna i górna półka, 2 lagi.
Stwierdził, że ta sztyca w dolnej półce jest trochę odgięta (nie ma konta 90).
Przez to nie wchodziły mi idealnie lagi w górną półkę.
100zł za prostowanie i święty spokój
Jak tylko dostanę już sprawną to zabieram się za montaż.
Dam znać co i jak |
_________________ OFERTA KIA używane www.nowickikalisz.otomoto.pl / www.nowicki.otomoto.pl |
|
|
|
|
Jeżyk
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 62 Dołączył: 17 Sie 2008 Posty: 1019 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2009-12-27, 12:16
|
|
|
To i ja się biorę za skasowanie luzu bo wyczuwam delikatny.
Myślę, że dokręcenie śruby wystarczy.
[ Dodano: 2009-12-27, 18:22 ]
Zrobione
Okazało się, że dokręcenie śruby wystarczyło żeby skasować luz.
Udało się wszystko zrobić bez odkręcania koła i zdejmowania lag.
Teraz można się napić |
_________________ MOJA GWIAZDECZKA
ORGANIZATOR XX ZLOTU |
|
|
|
|
numer60
Rocznik: 2000
Wiek: 64 Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 58 Skąd: Jaksonów
|
Wysłany: 2010-05-04, 23:09
|
|
|
Strzałka Wszystkim!
W mojej Gwiazdce coś chyba nie bangla z przednim zawieszeniem. Jeżdżę od niedawna , więc jestem w tych sprawach raczej seledyn:) i nie wiem czy dobrze przedstawię problem. Mam wrażenie , że przednie koło "pływa", ma luzy (?). Kumpel który dosiadł mojego sprzętu również miał jakieś uwagi co do niestabilnej jazdy. Czy w warunkach domowych można sprawdzić np. luz na główce ramy? . Może coś podpowiecie?
Pozdro |
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-05-06, 11:23, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
BtS
Rocznik: 1998
Dołączył: 06 Sty 2010 Posty: 142 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2010-05-04, 23:29
|
|
|
numer60
luz na główce ramy to dosyć wyczuwalna sprawa- zwłaszcza podczas hamowania przednim hamulcem.
Aby go wyczuć wystarczy delikatnie rozpędzać maszynę i gwałtownie (bez przesady) hamowac przednim heblem - czuć przeskakiwanie. Ew można oprzeć przednie koło o ścianę i wysprzęglać delikatnie maszynę na jedynce - to samo, czuć charakterystyczne przeskakiwanie kiery na łożyskach.
Jeśli przednie koło Ci "ucieka" to pierwsze co -
=> sprawdź ciśnienie w obu oponkach (może to śmieszne, ale często pomaga).
=> Potem sprawdź czy aby na pewno masz wszystkie szprychy dokręcone - niektóre mogą być luźne i stąd niestabilność koła.
=> luz na łożysku piasty
=> jeśli żadne z powyższych - pisz.. |
|
|
|
|
Merlin
Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 62 Dołączył: 17 Sie 2008 Posty: 3293 Skąd: JANKES - RACIBÓRZ
|
Wysłany: 2010-05-05, 07:40
|
|
|
Najpierw sprawdź ciśnienie powietrza w ogumieniu.
Na bank będzie to. |
_________________ Maciek
MS (MaStodont) 1900
Lepiej milczeć i uchodzić za głupiego, niż się odezwać i rozwiać wątpliwości.
Piwo bezalkoholowe to pierwszy krok do nadmuchiwanej kobiety.
"Trzeźwość jest do dupy" Ozzy Osbourne
|
|
|
|
|
numer60
Rocznik: 2000
Wiek: 64 Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 58 Skąd: Jaksonów
|
Wysłany: 2010-05-05, 08:02
|
|
|
Cze , dzięki za podpowiedzi. Jak wrócę z tyrki, będę "badał" moją gwiazdę:).
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Dawid Z.
Model: SYMPATYK
Wiek: 45 Dołączył: 04 Gru 2008 Posty: 1772 Skąd: Przemyśl,Anglia.
|
Wysłany: 2010-05-05, 08:23
|
|
|
Jak nic nie pomoże to daj koło do centrowania ja tak zrobiłem i po problemie. |
_________________ Dawid Z. |
|
|
|
|
numer60
Rocznik: 2000
Wiek: 64 Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 58 Skąd: Jaksonów
|
Wysłany: 2010-05-05, 22:59
|
|
|
Strzałka:)
Poszedłem za Waszymi radami i sprawdziłem to co sugerowaliście. No i wyczaiłem , że ewidentnie jest luz na główce ramy. Rozpędzałem lekko gwiazdę i przedni hebel, wyraźne przeskakiwanie w główce ramy. Mój potomek , który co prawda też nie bardzo się zna i jeździ
na Suzuki Bandit twierdzi , ze można spróbować dokręcić łożysko. Czy można to zrobić w warunkach domowych ?
Pozdrawiam |
|
|
|
|
vaaks
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2017
Wiek: 74 Dołączył: 22 Wrz 2008 Posty: 2575 Skąd: PWL
|
Wysłany: 2010-05-06, 09:24
|
|
|
Tu masz wszystko na ten temat, warto szukać. http://yamaha-dragstar.pl/viewtopic.php?t=1298 |
_________________ Młodość przychodzi z wiekiem. S. Tym
Był:
DS 650
DS 1100
Honda Varadero 1000
Jest: Suzuki DL 650 |
|
|
|
|
numer60
Rocznik: 2000
Wiek: 64 Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 58 Skąd: Jaksonów
|
Wysłany: 2010-05-06, 10:32
|
|
|
vaaks, dzięks .
[ Dodano: 2010-05-07, 07:52 ]
Witam
Naprawa luzu główki ramy w toku:). Wczoraj rozbebeszyłem deczko Gwiazdę coby się dostać do łozyska. Było trochę uciechy jak rurki co wyskoczyły z lag mało mi łba nie urwały , ale jest ok. Dzisiaj mam zamiar dokończyc dzieła, tylko potrzebna będzie pomoc sąsiedzka bo muszę moto dźwignąć na podnośniku. Gdyby ktoś z Was spotkał sie z podobnym problemem u siebie służę pomocą (ma się już doświadczenie, a co ).
ps. Zabrzmi to może nieskromnie ale mam wygodny garaż z niezłym zapleczem technicznym. Gdyby ktoś z Was potrzebował skorzystać to walić jak w dym.
Pozdrawiam
[ Dodano: 2010-05-08, 23:08 ]
No i niestety, udało się . Nie było to łatwe i nie zajęło 15 min. jak sugerował któryś z Kolegów. Dałem ciała jak młody przy demontażu górnej półki, bo nie podniosłem wcześniej przedniego koła .Dość , że nakombinowałem i naćwiczyłem się jak nie wiem co:). Ale jaka radocha. Jutro jazda kontrolna. Mam nadzieję, że udało mi się usterkę usunąć.
Pozdrawiam
[ Dodano: 2010-05-10, 07:57 ]
Cześć Wszystkim
Moja duma i próżność zostały ukarane . Moja walka z luzem na główce ramy nie dała oczekiwanego rezultatu . Było ok tylko przez chwilę. Potem wszystko wróciło do stanu poprzedniego. Czy to , że dokręcałem tylko górne łożysko mogło mieć znaczenie?
A może łożyska są do wymiany? . Macie jakiegoś pomysła?. Gwiazda ma najechane 20tys. mil.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
vaaks
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2017
Wiek: 74 Dołączył: 22 Wrz 2008 Posty: 2575 Skąd: PWL
|
Wysłany: 2010-05-10, 14:07
|
|
|
numer60, temat już jest i nie rozumiem po co zakładasz nowy i dodatkowo dublujesz posty? evil Regulamin pkt.3. Będzie ostrzeżenie evil
kosz. |
_________________ Młodość przychodzi z wiekiem. S. Tym
Był:
DS 650
DS 1100
Honda Varadero 1000
Jest: Suzuki DL 650 |
|
|
|
|
numer60
Rocznik: 2000
Wiek: 64 Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 58 Skąd: Jaksonów
|
Wysłany: 2010-05-10, 14:24
|
|
|
Przepraszam, to było przedostatni raz:). Przez tą awarię jestem lekko zakręcony.
Pozdrawiam
ostatniego nie będzie vaaks |
Ostatnio zmieniony przez vaaks 2010-05-10, 14:35, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
kubus1982
Rocznik: 2001
Wiek: 42 Dołączył: 25 Gru 2009 Posty: 23 Skąd: gostyń
|
Wysłany: 2010-06-06, 11:32
|
|
|
witam. u mnie tez nie dawno pojawił sie problem ze stukaniem w przodzie. "znawcy" od razu najgorsze warianty obierali. a okazało sie żę? ŻE ŚRUBY(6SZT) TRZYMAJĄCE TARCZE PRZY KOLE SĄ LUŻNE .DOKRĘCIŁEM I...CISZA!!!TAKŻE NIEKIEDY NAJPROSTSZE RZECZY OKAZUJA SIĘ A MY OD RAZU PANIKA.DODAM ZE DZWIĘK BYŁ TAKI JAK OPISUJĄ NIEKTORZY CZYLI JAKBY PRZYSŁOWIOWE PÓŁ PRZODKA MIAŁO ODPASC.POZDRO |
_________________ kubuś |
|
|
|
|
|