mieszanie olejów |
Autor |
Wiadomość |
pan_wiewiorka
Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Paź 2008 Posty: 2735 Skąd: we mnie moc?
|
Wysłany: 2008-11-19, 18:10 mieszanie olejów
|
|
|
Możecie mnie oświecić czy mogę zmieszać oleje? Mam z poprzedniego sezonu (właściwie jeszcze obecnego) 15W50. Obecnie zakupiłem 10W40. Zostało mi jakiś litr 15W50 i szkoda by go wylać. |
_________________ Zabijcie wszystkich. Bóg rozpozna swoich.
|
|
|
|
|
Jeżyk
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2005
Wiek: 62 Dołączył: 17 Sie 2008 Posty: 1019 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-11-19, 19:39
|
|
|
Do mojego motocykla wleli mi na wiosnę w serwisie Yamahy olej firmowy.
Wiem, że to jest półsyntetyk niestety nie wiem o jakiej gęstości.
Ale teraz chcę sam wykonać przygotowanie motocykla do nowego sezonu i doszedłem do wniosku, że w naszych warunkach klimatycznych i do tego silnika najodpowiedniejszy będzie olej o klasie 15W50. Wybór mój padł na Motula.
Mój znajomy, który jeździł kilka sezonów na DR650 a teraz pomyka na Road Star 1600
zawsze serwisował motocykl w autoryzowanym serwisie Yamahy w Warszawa-Piaseczno i nigdy nie chcieli mu nalać innego oleju tylko mineralny.
Mechanik z tamtego serwisu jest przekonany, że najlepszym olejem do silników Drag Starów , Road Starów itp. są oleje mineralne.
Spędziłem trochę czasu na szukaniu informacji w internecie na temat najodpowiedniejszego oleju do naszych silników i znalazłem bardzo wiele opinii.
Jedni dany olej chwalą a drudzy ganią , jedni jeżdzą na mineralnych inni na półsyntetycznych a jeszcze inni na syntetycznych .
Co do mieszania to z tego co wyczytałem to można mieszać oleje syntetyczne z syntetycznymi a mineralne z mineralnymi . |
_________________ MOJA GWIAZDECZKA
ORGANIZATOR XX ZLOTU |
|
|
|
|
marian00
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2006
Wiek: 32 Dołączył: 01 Cze 2008 Posty: 304 Skąd: Wólka Kosowska
|
Wysłany: 2008-11-19, 20:52
|
|
|
Nie powinno sie mieszac ale jak juz trzeba to tylko i wyłącznie o tych samych gęstościach. I nie patrzec ze syntetyk z syntetykiem tylko na gęstosc!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
|
|
TomHal
Model: WS1600
Rocznik: 1999
Wiek: 55 Dołączył: 29 Gru 2008 Posty: 51 Skąd: Małe Rudy/BDG
|
Wysłany: 2009-01-20, 00:15
|
|
|
Panowie wprawdzie pisaliście na ten temat dwa miesiące temu ale właśnie oleje to jedna z najważniejszych spraw które w okresie zimowym powinno się po sezonie wymienić. Marian00 pisał aby patrzeć na gęstość. No cóż kolego oznaczenie jego lepkości i gęstości zależne jest od tego czy jest to olej syntetyczy , półsyntetyczny czy mineralny. Zasada jest prosta. Jeżeli maszynka jeździ na oleju mineralnym to na mineralnym powinna jeździć dalej. Można zmienić ten olej na półsyntetyk czy też syntetyk ale nie odwrotnie t.j. z syntetycznego na mineralny ( ma to związek z molekułami oleju które mogą rozszczelnić układ smarny ). Ważne jest też jakiej marki oleje używamy- możeciemi wierzyć to ma też poważne znaczenie na jakość oleju (przepracowanie się oleju). No i przedewszystkim nie miesza się różnych typów oleju. Lepiej pozbyć się tego litra i zalać maszynkę na pełno nowym. Pozdrowionka idea
[ Dodano: 2009-01-20, 00:21 ]
Jeszcze jedno krótkie wyjaśnienie co do oleji mineralnych. Jest to olej który jest bardziej gęsty niż syntetyki co daje mu przewagę w uszczelnianiu układu ale za to jest olejem bardziej twardym więc syntetyk jest w tym momeńcie bardziej smarnym olejem. |
_________________ Lewa w górę
TomHal
www.wrs-og.eu
www.yamaha-roadstar.pl
www.yamaha-star.pl
www.wildstartreffen2014.pl
|
|
|
|
|
fazzi
Rocznik: 2008
Wiek: 56 Dołączył: 27 Sie 2008 Posty: 2691 Skąd: Jankes
|
Wysłany: 2009-01-20, 08:55
|
|
|
moze sie myle ale olej 15w50 to tez olej mineralny http://www.bazarek.pl/pro...t-15w50-1l.html
[ Dodano: 2009-01-20, 08:59 ]
Jeżyk napisał/a: | Mój znajomy, który jeździł kilka sezonów na DR650 a teraz pomyka na Road Star 1600
zawsze serwisował motocykl w autoryzowanym serwisie Yamahy w Warszawa-Piaseczno i nigdy nie chcieli mu nalać innego oleju tylko mineralny. |
moze bierze sie to stad ze masze maszyny tym olejem smaruja rowniez skrzynie biegow |
|
|
|
|
luccass
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2008
Wiek: 46 Dołączył: 14 Lis 2008 Posty: 6 Skąd: Łódzkie + 100-lica
|
Wysłany: 2009-01-20, 09:33
|
|
|
Prawdą jest że serwis Yamahy w Piasecznie, nie zalewa wszelakich gwiazdek innym olejem jak, tylko mineralnym- choć uzasadnienia mi nie podano, poza stwierdzeniem "z doświadczenia wiemy, że jest lepszy".
Ja akurat serwisuję na połczyńskiej, a tam od nowości leją mi Castrola 10w40, choć zaczynam się zastanawiać czy na ten sezon nie zaleję go Motulem 10w40.
pozdrawiam
Łukasz
Marcin, wylej ten olej i nic nie mieszaj, a najlepiej zostaw sobie do choćby przesmarowywania cięgien. |
|
|
|
|
Długi63
Rocznik: 2002
Wiek: 61 Dołączył: 27 Wrz 2008 Posty: 192 Skąd: poznański łazarz
|
Wysłany: 2009-01-20, 15:58
|
|
|
"z doświadczenia wiemy, że jest lepszy" - jasne, większą kasę można zarobić na tańszych klamotach |
|
|
|
|
luccass
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2008
Wiek: 46 Dołączył: 14 Lis 2008 Posty: 6 Skąd: Łódzkie + 100-lica
|
Wysłany: 2009-01-21, 11:55
|
|
|
Dlatego tam odpuściłem sobie serwisy http://yamaha-dragstar.pl.../icon/icon6.gif
Zwłaszcza, że dodatkowo chciano wymusić na mnie naprawę za ponad 1000zł, bez żadnych głębszych oględzin. http://yamaha-dragstar.pl.../icon/icon9.gif
Wystarczył rzut oka serwisanta, na bezczynny motocykl i ..... diagnoza: do wymiany tarcze sprzęgła, linka, +cięgno ;-) (a przebieg 5000km i to mój od nowości) ;-) a tylko się zastanawiałem dlaczego w yamahach skrzynia mniej precyzyjna niż w poprzedniej Hondzie ;-)
pozdrawiam |
|
|
|
|
bartekbociaga
Rocznik: 1998
Wiek: 37 Dołączył: 26 Sie 2008 Posty: 184 Skąd: Działoszyn
|
Wysłany: 2009-01-21, 13:06
|
|
|
15w50 jest też półsyntetyk Motula. kiedyś można było się opierać na zasadzie ze: 0W-.., 5W-.. to syntetyk, 10W-.. był zawsze semisyntetykiem, zaś 15W-.., 20W-.., 25W-.. to minerały. Teraz jest większy wybór, lepsze technologię i większe możliwości, np. możemy kupić olej 10W-.. zarówno jako półsyntetyk, jak i pełen syntetyk albo 15W polsyntetyk i mineralny.
P.S. W Czestochowie w serwisie leją Motula 10w40 półsyntetyk. Też takiego nalałem z racji na mały przebieg Yadźki. |
_________________ Lewa w górę! |
|
|
|
|
kili
Rocznik: 2000
Wiek: 46 Dołączył: 19 Sty 2009 Posty: 23 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2009-01-28, 08:58
|
|
|
Kupiłem Draga 650 z Niemiec. Nie wiem jakim olejem był zalewany. Ma przejechane 31000 km. Co radzicie? Czy wlać Motula 10W40 półsyntetyk? |
_________________ Kili |
|
|
|
|
Merlin
Model: MS1900
Rocznik: 2008
Wiek: 62 Dołączył: 17 Sie 2008 Posty: 3291 Skąd: JANKES - RACIBÓRZ
|
Wysłany: 2009-02-19, 14:17
|
|
|
marian00 napisał/a: | Nie powinno sie mieszac ale jak juz trzeba to tylko i wyłącznie o tych samych gęstościach. I nie patrzec ze syntetyk z syntetykiem tylko na gęstosc!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Nie zgadzam się.
Nie można mieszać syntetyku z mineralnym itp. Chyba, że awaryjnie, na krótką trasę. Potem olej trzeba wymienić.
Olej o oznaczeniu np:
10W/40 może być zarówno syntetyczny, półsyntetyczny jak i mineralny.
Pierwsza cyfra oznacza "przydatność" na warunki zimowe (W winter), czym niższa tym olej lepszy do niskich temperatur.
Druga na warunki letnie, czym wyższa tym olej lepszy na wysokie temperatury.
0W/50 najlepszy ale nie mieszkamy na Alasce ani w Libii i u nas wystarcza 10W/40 w zupełności.
Oleje o zbliżonych gestościach można mieszać ale ze względu na dodatki, nie powinno się mieszać olejów różnych firm.
No i zasada mineralny z mineralnym itp.
Dobra relacja jakość - cena jest w tym oleju
MOTUL 5100 ESTER 10W/40 4T
musi być zaznaczone DO MOTOCYKLI |
_________________ Maciek
MS (MaStodont) 1900
Lepiej milczeć i uchodzić za głupiego, niż się odezwać i rozwiać wątpliwości.
Piwo bezalkoholowe to pierwszy krok do nadmuchiwanej kobiety.
"Trzeźwość jest do dupy" Ozzy Osbourne
|
|
|
|
|
xwiewiurx1983
Rocznik: 2002
Wiek: 40 Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 31 Skąd: Starogard Gd./UK
|
Wysłany: 2009-08-19, 12:22
|
|
|
witam
temat poruszany szmat czasu temu ale mam sprawe do wyjasnienia, otoz. Musze wam sie przyznac ze pewnego razu gdy szperalem przy moim moto, odkrecilem nie te srubke co trzeba i wyciek mi olej(nie duzo). ale zanim przeczytac ksiazke manualna zeby wiedziec gdzie NIE ODKERCAC to ja nie!! ... no ale coz moja glupota....
no i sprawa wyglada tak ze w danej chwili mam oleju na nieco ponad polowe okienka, a predzej bylo pod gorna kreske a nwet cale okienko zakryte, motor byl serwisowany wiec pewnie tam tyle oleju wlali. dla skonkretyzowania dodam ze moj motor ma przebieg 6000 mil czyli okolo 9600 km no i pytanie czy dolewac olej teraz(nie wiedzac co lal poprzedni wlasciciel) czy zmienic olej teraz(choc nie wiem czy jest sens bo przed zima sie chyba nie oplaca zmieniac,bo zostalo nie cale 3 miechy) a mysle ze zrobie max 1000 km, czy po prostu zostawic jak jest.
a i jeszcze jedna sprawa, z racji tego ze odkrecilem nie ta srubo co trzeba i zaczal olej leciec, to szybko z lekka panika ja zakrecilem, no i przez jakies czas pociekalo sobie troszeczke ale potem ustalo i teraz jest dobrze, na razie jezdze i jest ok (krotkie trasy)
co myslicie?? zmieniac teraz olej czy dolac troszke czy zostawic i dopiero po zimie wymienic????
bo najbardziej mi chodzi o ten 5 bieg i nie wiem jak sie do tego ustosunkowac... bo w sumie moglo by zostac... hmm no sam nie wiem... chlopaki poradzcie!
z gory dzieki za pomoc. |
|
|
|
|
fazzi
Rocznik: 2008
Wiek: 56 Dołączył: 27 Sie 2008 Posty: 2691 Skąd: Jankes
|
Wysłany: 2009-08-19, 13:38
|
|
|
jesli masz zamiar przejechac 1 tys km to daj sobie spokoj, poniewaz ciagle miescisz sie w normie a taki maly dystans to pewnie bys przejechal bez oleju |
|
|
|
|
xwiewiurx1983
Rocznik: 2002
Wiek: 40 Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 31 Skąd: Starogard Gd./UK
|
Wysłany: 2009-08-19, 13:44
|
|
|
ha ha ha no moze troche przesadzilem z tym 1tys km bo w ten weekend zrobie jakies 400km a tych weekendow troche jeszcze jest, no ale generalnie chodzi o regule.... |
|
|
|
|
Demolka
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Wiek: 77 Dołączył: 05 Cze 2009 Posty: 3747 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 2009-08-19, 13:50
|
|
|
Nie powinno się mieszać mineralnych z syntetykami (chyba,że awaryjnie na krótki czas).
Autoryzowane serwisy Yamahy zalecają do Dragów czy Virago oleje mineralne bez olepszaczy. Kompromis w smarowaniu silnika, skrzyni biegów i mokre sprzęgło (polepszacze lepkości powodują jego poślizg).
Więcej na ten temat napisałem ostatnio w temacie DragStar Ogólnie>zakupy>Olej Silkolene
Niech się Wam smaruje...
[ Dodano: 2009-08-19, 13:56 ]
xwiewiurx1983 napisał/a: | witam
temat poruszany szmat czasu temu ale mam sprawe do wyjasnienia, otoz. Musze wam sie przyznac ze pewnego razu gdy szperalem przy moim moto, odkrecilem nie te srubke co trzeba i wyciek mi olej(nie duzo). ale zanim przeczytac ksiazke manualna zeby wiedziec gdzie NIE ODKERCAC to ja nie!! ... no ale coz moja glupota....
no i sprawa wyglada tak ze w danej chwili mam oleju na nieco ponad polowe okienka, a predzej bylo pod gorna kreske a nwet cale okienko zakryte, motor byl serwisowany wiec pewnie tam tyle oleju wlali. dla skonkretyzowania dodam ze moj motor ma przebieg 6000 mil czyli okolo 9600 km no i pytanie czy dolewac olej teraz(nie wiedzac co lal poprzedni wlasciciel) czy zmienic olej teraz(choc nie wiem czy jest sens bo przed zima sie chyba nie oplaca zmieniac,bo zostalo nie cale 3 miechy) a mysle ze zrobie max 1000 km, czy po prostu zostawic jak jest.
a i jeszcze jedna sprawa, z racji tego ze odkrecilem nie ta srubo co trzeba i zaczal olej leciec, to szybko z lekka panika ja zakrecilem, no i przez jakies czas pociekalo sobie troszeczke ale potem ustalo i teraz jest dobrze, na razie jezdze i jest ok (krotkie trasy)
co myslicie?? zmieniac teraz olej czy dolac troszke czy zostawic i dopiero po zimie wymienic????
bo najbardziej mi chodzi o ten 5 bieg i nie wiem jak sie do tego ustosunkowac... bo w sumie moglo by zostac... hmm no sam nie wiem... chlopaki poradzcie!
z gory dzieki za pomoc. |
Dolać i dojeźdźić sezon, a na nowy sezon zalać nowy.
Przed czy po sezonie to tak jak z wyższością Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą. Jedni radzą przed sezonem inni po zakończeniu. Ja wymieniam po zakończeniu. Olej przepracowany (dosł.przepalony) zawiera dużo wolnej siarki. Po co ma mi to draństwo żreć (głównie gładzie cylindrów) przez całą zimę. |
_________________ Wszyscy kiedyś przestaną pić,
ale tylko niektórym uda się to jeszcze za życia
|
|
|
|
|
xwiewiurx1983
Rocznik: 2002
Wiek: 40 Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 31 Skąd: Starogard Gd./UK
|
Wysłany: 2009-08-19, 22:33
|
|
|
dzieki panie demolka za szybka odpowiedz, w weekend mam dluzszy wiec przyda mi sie to tylko dolac jaki??? mam motul 5100 10w40 , ten moze byc? tyle na dolewke do konca sezonu??? ja koncze jezdzeniem moim moto z dniem 31.11.2009 i jesli dobrze rozumiem mam wymienic olej najlepiej na poczatku grudnia. a jak rozpoczne w marcu to na tym samym ta??? ja sie na mechanice nie znam ale czy prze te 4 miesiace olej nie "zwietrzeje" ale z drugiej strony jak ma stary zalegac??
z gory dzieki za odp |
|
|
|
|
Demolka
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Wiek: 77 Dołączył: 05 Cze 2009 Posty: 3747 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 2009-08-20, 10:18
|
|
|
xwiewiurx1983 napisał/a: | dzieki panie demolka za szybka odpowiedz, w weekend mam dluzszy wiec przyda mi sie to tylko dolac jaki??? mam motul 5100 10w40 , ten moze byc? tyle na dolewke do konca sezonu??? ja koncze jezdzeniem moim moto z dniem 31.11.2009 i jesli dobrze rozumiem mam wymienic olej najlepiej na poczatku grudnia. a jak rozpoczne w marcu to na tym samym ta??? ja sie na mechanice nie znam ale czy prze te 4 miesiace olej nie "zwietrzeje" ale z drugiej strony jak ma stary zalegac??
z gory dzieki za odp |
W MOTO nie ma co przesadzać z lepkością w dół (10W), na Syberii nikt nie jeśdzi, 20W/40 czy 50 zupełnie wystarcza. Autoryzowani serwisanci zalecają mineralne lub semi-syntetyki, wyłącznie do motocykli, to głównie ze względu na sprzęgło.
Nie znam Motula, czy to syntetyk czy mineralny. Mieszać bez obaw można syntetyk z syntetykiem i semi-syntetykiem, a mineralny z mineralnym i ew. semi-syntetykiem. Unikać mieszania mineralnego z syntetykiem (chyba,że awaryjnie na dojazd do domu). Przy mieszaniu lepkość mniej ważna, wyjdzie Ci średnia arytmetyczna zależna oczywiście od proporcji ilościowej.
Co do starzenia się zimą w silniku to w czystum silniku (dokładnie spuścić stary) z nowym filtrem nie będzie się starzał wiele szybciej niż w butelce w sklepie. Po zalaniu niech trochę pochodzi.
A wiosną od razu śmigasz |
_________________ Wszyscy kiedyś przestaną pić,
ale tylko niektórym uda się to jeszcze za życia
|
|
|
|
|
Nobody
Model: SYMPATYK
Dołączył: 23 Paź 2008 Posty: 31 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2009-08-20, 10:44
|
|
|
Witam,
Motul 5100 ester 10W40 to półsyntetyk, spokojnie można go lać do DS. Ja używam tego oleju w innym, mocno obciążonym olejaku (wchodzi mi prawie 6l oleju ) i jest OK.
pozdrawiam!
N. |
_________________ 5 szt. w stadzie, w tym 2 V-ki |
|
|
|
|
xwiewiurx1983
Rocznik: 2002
Wiek: 40 Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 31 Skąd: Starogard Gd./UK
|
Wysłany: 2009-08-21, 11:31
|
|
|
dzieki chlopaki teraz tylko pytanie jaki byl wlany, bo poprzedni wlasciciel raczej sie tym nie przejmowal i wydaje mi sie ze go nie zmienial a pierwszy wlasciciel (bo bylo ich tylko 2-och ja jestem 3-ci) to pewnie wlewal cos innego bo to byl wtedy nowy motocykl.... wiec nie wiem a jak sie spytac tez juz nie wiem, a moze po prostu nie dolewac??? no bo nie mam jak sprawdzic czy to byl syntetyk czy pol czy mineralny....a nie wiem co bylo lane..... jak myslicie??? ciezko powiedziec bo w UK moze inne maja zasady i co innego leja, moze olej innego malo znanego prosucenta a tez slyszalem ze nie powinno sie tak mieszac... no nie wiem mozna by gdybac i gdybac, to raz, a dwa kazdy pisze inaczej inni ze patrzy sie na gestosc a inni ze na to czy syntetyk z syntetykiem....dzieki za odpowiedzi! |
|
|
|
|
Demolka
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2003
Wiek: 77 Dołączył: 05 Cze 2009 Posty: 3747 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 2009-08-21, 12:08
|
|
|
xwiewiurx1983 napisał/a: | dzieki chlopaki teraz tylko pytanie jaki byl wlany, bo poprzedni wlasciciel raczej sie tym nie przejmowal i wydaje mi sie ze go nie zmienial a pierwszy wlasciciel (bo bylo ich tylko 2-och ja jestem 3-ci) to pewnie wlewal cos innego bo to byl wtedy nowy motocykl.... wiec nie wiem a jak sie spytac tez juz nie wiem, a moze po prostu nie dolewac??? no bo nie mam jak sprawdzic czy to byl syntetyk czy pol czy mineralny....a nie wiem co bylo lane..... jak myslicie??? ciezko powiedziec bo w UK moze inne maja zasady i co innego leja, moze olej innego malo znanego prosucenta a tez slyszalem ze nie powinno sie tak mieszac... no nie wiem mozna by gdybac i gdybac, to raz, a dwa kazdy pisze inaczej inni ze patrzy sie na gestosc a inni ze na to czy syntetyk z syntetykiem....dzieki za odpowiedzi! |
Najrozsądniej będzie tak: kup litr oleju takiego na jakim chcesz w przyszłości (po wymianie) jeździć, może być Motul bo tani ja zalecam (za serwisami) Yamalube w kl. 20W40(50) i tego dolej bez strachu. Do schyłku sezonu dojedziesz. Po sezonie dokupisz do tego który jusz masz (ten napoczęty) pozostałą ilość i nim zalejesz silnik. Myślę, że tak najprościej i bez strat oleju. |
_________________ Wszyscy kiedyś przestaną pić,
ale tylko niektórym uda się to jeszcze za życia
|
|
|
|
|
|