|
Olej |
Autor |
Wiadomość |
Walgav
Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 40 Dołączył: 06 Mar 2016 Posty: 13 Skąd: Skoczów
|
Wysłany: 2016-03-08, 21:25
|
|
|
Ta instrukcja jest po polsku więc nie ma tam takiego stwierdzenia |
|
|
|
|
Jacek6
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57 Dołączył: 01 Lis 2013 Posty: 1034 Skąd: OPOLE
|
Wysłany: 2016-03-08, 22:35
|
|
|
A może ten sam model w każdym z krajów w takich samych warunkach klimatycznych potrzebuje innego oleju Bo lobby takie czy śrakie w danym kraju jest mocniejsze Socjotechniki to oni maja opanowane do perfekcji |
|
|
|
|
wemar
Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013 Posty: 1133 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2016-03-08, 22:55
|
|
|
Jacek6 napisał/a: | Ale może ktoś zna odpowiedz na moje pytanie, czy szerszy zakres niż wskazany przez producenta jest gorszy... Producent może podaje tylko absolutne minimum... |
Weź sobie pełną kartę charakterystyki produktu i będziesz mądrzejszy. Oznaczenie 20W40 to tylko część oznaczenia. Jednym z istotnych, tez podawanych w instrukcji jest rekomendacja Sx. W starszych możesz spotkać zapis o SG, ale to technologia już zanikająca i prędzej znajdzie się SJ, a nawet SL. Większość z producentów podaje nr specyfikacji, jaka jest wymagana dla oleju. W motocyklach nie jest to tak istotne, ale np. w silnikach benzynowych doładowanych zastosowanie innej specyfikacji może grozić uszkodzeniem turbiny.
I odwrotnie, producenci olejów podają swoje rekomendacje do popularnych silników, w doborze których zwracają uwagę na parametry, a nie ścisłe trzymanie się cyferek. Tak dla przykładu dla MS1300 Motul rekomenduje od 10W30 do 20W50 w zależności od warunków.
Producenci olejów podają też zalecany okres (przebieg) między wymianami dla danego gatunku oleju i wcale nie musi to być przebieg wpisany w instrukcję. Dla niektórych produktów, najczęściej syntetycznych, okresy te są znacznie wydłużone.
pyra napisał/a: | Ano sprawdziłem, faktycznie nie jest tam nigdzie napisane olej mineralny ale też nie jest napisane syntetyczny.... gdyż nie ma olejów syntetycznych SEA20W40, a przynajmniej nie było w 2011 ... |
Dziś tez ciężko będzie znaleźć, bo mało który producent chciałby obniżać parametry produktu. Syntetyk, mający 20 z przodu, bez trudu trzyma parametry w większych temperaturach, niż mineralny, który dużo szybciej zaczyna przypominać wodę. |
_________________ Jeżdżę, ... bo lubię. |
|
|
|
|
arkady007
Model: MS1900
Rocznik: 2011
Wiek: 52 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 208 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-03-11, 21:46
|
|
|
Jacek nie masz racji. Spróbuj pojechać w korku motocyklem chodzonym wiatrem jak jest solidny upał... Po chwili słychać, że się zmienia dźwięk silnika i charakter pracy. Z wodą jest łatwiej - bo jednak kawał chłodnicy jest wentylator no i najlepsze ciepło właściwe - więc i wymiana temperatury.
Nawet jak w silniku masz chłodnicę oleju to jest ona mała (i nie widziałem jeszcze chłodnicy oleju z wiatrakiem).
Także nie jest to sama socjotechnika (zresztą jak nie wierzysz podjedź sobie na stację benzynową i weź olej 20 W40 potrząśnij nim a potem zrób to samo z 5 W 50. Zobaczysz bez otwierania, że to nie to samo.
Spróbuj też pogadać z użytkownikami Hondy(samochodów) i Mazdy na pewno kogoś znasz - nie jeden z nich przerabiał kwestię olejów (te samochody mają bardzo rzadkie oleje stosować - są ciasno spasowane - i jak ktoś nalał za gęstego do w miarę nowego auta to się zdziwił i to ciężko). Dlatego co pisałem - klasa wg producenta ew lepszy i będzie OKI |
_________________ Arkady007
Był Stryker 1300 Raider zakupiony
Z motocyklami jest jak z wódką...
Fun zaczyna się od litra ... |
|
|
|
|
Jacek6
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57 Dołączył: 01 Lis 2013 Posty: 1034 Skąd: OPOLE
|
Wysłany: 2016-03-11, 22:20
|
|
|
Chyba w tej kwestii istotniejsze było by potrząsanie butelką przy temperaturze oleju 100-120 stopni. Ten parametr jest w szczegółowych danych olejów. |
|
|
|
|
arkady007
Model: MS1900
Rocznik: 2011
Wiek: 52 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 208 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-03-11, 23:13
|
|
|
Jacek zawsze możesz i taki test zrobić (tylko chyba nabycie drogą kupna będzie konieczne). |
_________________ Arkady007
Był Stryker 1300 Raider zakupiony
Z motocyklami jest jak z wódką...
Fun zaczyna się od litra ... |
|
|
|
|
Kita
Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38 Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 347 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2020-05-04, 16:13
|
|
|
Ponowie, odgrzejmy kotleta.
Taka sytuacja, dzwonie do swojego mechanika, mówię mu co i jak, że chce zalewać olej Motul 20W40 (mineralny) itd... A on: "Dlaczego 20W40 a nie 10W40, nie za gęsty? Jak praca sprzęgła na takim oleju, jak biegi wchodzą, jest ok?"
No i tu lekko klękłem, bo motocykl kupiłem dopiero w styczniu i nie mam go tak wyczutego, żeby wiedzieć, że tak jak pracuje aktualnie tak powinien pracować.
Pytanie do Was zatem, 20W40 czy 10W40?
Przeczytałem poprzednie strony, instrukcja niby mówi o 20W40, ale część z Was pisze, że i tak zalewa 10W40. Poprzedni właściciel zalewał 20W40, mówię, no dobra, w końcu Kujawiak wiedział co robi, o maszynę dbał, złego oleju by nie zalewał, no to kupuje 20W40, ale czytam dalej... drążę temat, i na dość rzetelnej stronce wyczytałem, że ma być zalewany 10W40.
https://swiatmotocykli.pl/motocykle/yamaha-xvs-1300-midnight-star-trzysta-kilo-przyjemnosci/
No i zgłupiałem...
Uspokoicie mnie, że 20W40 to dobry wybór Silnik, sprzęgło, skrzynia pracują poprawnie |
_________________
|
|
|
|
|
pyra
Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Gru 2011 Posty: 5355 Skąd: pyrlandia
|
Wysłany: 2020-05-04, 18:26
|
|
|
Dobry, tylko nie Motul. Mi nie służył. |
_________________ Bo droga jest celem |
|
|
|
|
witek1965
Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59 Dołączył: 28 Maj 2009 Posty: 14512 Skąd: Gdzieś
|
Wysłany: 2020-05-04, 19:19
|
|
|
Kita napisał/a: | A on: "Dlaczego 20W40 a nie 10W40, nie za gęsty? | widać, że mechanik nie za bardzo ma pojęcie o tym co mówi, ale to jest nagminne. |
_________________ Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest
***** ***
|
|
|
|
|
Kita
Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38 Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 347 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2020-05-04, 19:32
|
|
|
Oj witek1965, jesteś w mega błędzie .
O moim mechaniku, nie dam złego słowa powiedzieć po tym co zrobił z moim DS 650.
Więc Panowie, do brzegu.
Który zalewać |
_________________
|
|
|
|
|
Tatuś
Model: RS1700
Rocznik: 2008
Wiek: 59 Dołączył: 15 Lut 2015 Posty: 1166 Skąd: ok Bydgoszczy
|
Wysłany: 2020-05-04, 20:20
|
|
|
ja do MS-a wlewałem 10w40 Motula i nie miałem nigdy z niczym problemu. |
|
|
|
|
mayu
Model: MS1300
Rocznik: 2012
Dołączył: 05 Paź 2019 Posty: 75 Skąd: Grodzisko Górne
|
Wysłany: 2020-05-05, 07:23
|
|
|
Serwisówka w zależności od temperatury zewnętrznej powietrza przy których będzie używany motocykl podaje takie oto lepkości oleju: 10W-30, 10W-40, 15W-50, 15W-40, 20W-40 lub 20W-50.
Zalecana jakość wg API SG lub wyższa, JASO standard MA.
Konkretnie jeżeli chodzi o MS1300 dla oleju 20W-40 jest to przedział od 10 do 40 stopni Celsjusza a dla 10W-40 od -10 do 40 stopni Celsjusza. Nie dla każdego motocykla zakresy temperatury są takie same dla danych lepkości oleju!!!
Podsumowując, jeżeli nie jeździsz przy temperaturze powietrza poniżej 10 stopni Celsjusza to olej 20W-40 będzie ok dla MS1300, jeżeli spełnia wymagania jakościowe jak wyżej i nie jest w klasie CD (do diesla) i nie zawiera dodatków "ENERGY CONSERVING II".
Chodzi o informację że olej w tym silniku smaruje też skrzynię biegów oraz mamy mokre sprzęgło, które można uszkodzić stosując np. oleje do silników samochodowych lub dodając do oleju dodatki upamiętniające np. zawierające MOS2.
Osobiście wybieram oleje syntetyczne w silniku, bo m.in. po latach eksploatacji nie zostawiają tyle syfu w silniku. Wiem to z doświadczenia. |
|
|
|
|
Kita
Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38 Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 347 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2020-05-05, 10:59
|
|
|
mayu, dzięki za konkrety
Ja nie jeżdżę poniżej 10 st... Jeśli tak by się miało zdażyć, to naprawdę w wyjątkowych sytuacjach.
Czyli wychodzi na to, że powinienem zalać 20W40. On ma jedynie mniejszy zakres temperatury. Z czego to wynika? Że jest on gęstszy, no ok, ale tu chodzi w tym momencie, że im gęstszy olej, tym lepsze smarowanie, tak? I dąży się do tego, aby dobierać jak najgęstszy olej, żeby było lepsze smarowanie? Tak to przynajmniej staram się zrozumieć...
Zrzut ekranu 2020-05-5 o 10.50.35.png
|
|
Plik ściągnięto 15 raz(y) 95.88 KB |
|
_________________
|
|
|
|
|
mayu
Model: MS1300
Rocznik: 2012
Dołączył: 05 Paź 2019 Posty: 75 Skąd: Grodzisko Górne
|
Wysłany: 2020-05-05, 11:12
|
|
|
Gęstrzy olej wolniej dotrze tam gdzie trzeba kiedy będzie zimno. Stawia większe opory, później zacznie być filtrowany, bo zanim osiągnie optymalną temperaturę pracy nie przejdzie przez materiał filtrujący w filtrze tylko bypasem.
Skoro producent podaje konkretne informacje to po co kombinować...
Ale co forum i dyskusje dotyczące oleju to w kółko to samo, a i tak każdy zrobi jak uważa.
Trochę to przypomina dyskusje dotyczące wyższości świąt Wielkanocnych nad świętami Bożego Narodzenia |
|
|
|
|
Kita
Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38 Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 347 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2020-05-05, 11:43
|
|
|
Czyli uważasz, że oba oleje i tak będą dobre, tak?
Obojętnie jaki bym zalał, czy 10W40 czy 20W40... |
_________________
|
|
|
|
|
mayu
Model: MS1300
Rocznik: 2012
Dołączył: 05 Paź 2019 Posty: 75 Skąd: Grodzisko Górne
|
Wysłany: 2020-05-05, 12:05
|
|
|
Jeżeli spełnia wymagania jakościowe, to wg serwisówki oba są ok, tylko w nieco innym zakresie temperatur.
Osobiście zalewam 10W-40, ale między innymi dla tego, że ten sam olej leję też do drugiego moto i tam też spełnia wymagania jakościowe i lepkościowe w zakresie temperatur jaki mnie interesuje. Tym samym nie zostaje mi pozostała ilość z bańki. |
|
|
|
|
tqmeh
Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 1259 Skąd: Liberec
|
Wysłany: 2020-05-06, 07:24
|
|
|
W MS w zależności od rocznika były 2 rodzaje oleju
Jeśli dobrze pamiętam starszy 20W40 nowszy (od 2013) 10W50
Jak już było wyżej napisane olej ma spełniać przewidzianą przez producenta normę jakości
Ważne jest także w jakim klimacie jeździ MOTO i do tego należy dobrać olej
[ Dodano: 2020-05-06, 07:27 ]
Kita napisał/a: | Czyli uważasz, że oba oleje i tak będą dobre, tak?
Obojętnie jaki bym zalał, czy 10W40 czy 20W40... |
Oba będą dobre, w zależności od temperatur otoczenia, może nie idealne jednak mechanicznie nic się w silniku przez to nie stanie |
_________________ Pozdrawiam Tomek
http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo |
|
|
|
|
Jacek6
Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57 Dołączył: 01 Lis 2013 Posty: 1034 Skąd: OPOLE
|
Wysłany: 2020-05-06, 07:43
|
|
|
tqmeh napisał/a: | W MS w zależności od rocznika były 2 rodzaje oleju
Jeśli dobrze pamiętam starszy 20W40 nowszy (od 2013) 10W50 |
A to bardzo ciekawe jest. Zmienili jakoś radykalnie konstrukcję silnika i jego układu chłodzenia/smarowania ? |
|
|
|
|
tqmeh
Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 1259 Skąd: Liberec
|
Wysłany: 2020-05-06, 08:16
|
|
|
Jacek6, Raczej nie, miałem/ mam jeden i drugi i tak mówi instrukcja
oba wersja Europejska |
_________________ Pozdrawiam Tomek
http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo |
|
|
|
|
Kita
Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38 Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 347 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2020-05-06, 10:20
|
|
|
tqmeh napisał/a: | Oba będą dobre, w zależności od temperatur otoczenia, może nie idealne jednak mechanicznie nic się w silniku przez to nie stanie |
I to mnie uspokaja |
_________________
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|