YAMAHA Drag Star FORUM
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Olej
Autor Wiadomość
Walgav 



Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 40
Dołączył: 06 Mar 2016
Posty: 13
Skąd: Skoczów
Wysłany: 2016-03-08, 21:25   

Ta instrukcja jest po polsku więc nie ma tam takiego stwierdzenia
 
 
Jacek6 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 1034
Skąd: OPOLE
Wysłany: 2016-03-08, 22:35   

A może ten sam model w każdym z krajów w takich samych warunkach klimatycznych potrzebuje innego oleju :) Bo lobby takie czy śrakie w danym kraju jest mocniejsze :) Socjotechniki to oni maja opanowane do perfekcji :)
 
 
wemar 


Model: RS1700
Rocznik: 2006
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 1133
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2016-03-08, 22:55   

Jacek6 napisał/a:
Ale może ktoś zna odpowiedz na moje pytanie, czy szerszy zakres niż wskazany przez producenta jest gorszy... Producent może podaje tylko absolutne minimum...

Weź sobie pełną kartę charakterystyki produktu i będziesz mądrzejszy. Oznaczenie 20W40 to tylko część oznaczenia. Jednym z istotnych, tez podawanych w instrukcji jest rekomendacja Sx. W starszych możesz spotkać zapis o SG, ale to technologia już zanikająca i prędzej znajdzie się SJ, a nawet SL. Większość z producentów podaje nr specyfikacji, jaka jest wymagana dla oleju. W motocyklach nie jest to tak istotne, ale np. w silnikach benzynowych doładowanych zastosowanie innej specyfikacji może grozić uszkodzeniem turbiny.
I odwrotnie, producenci olejów podają swoje rekomendacje do popularnych silników, w doborze których zwracają uwagę na parametry, a nie ścisłe trzymanie się cyferek. Tak dla przykładu dla MS1300 Motul rekomenduje od 10W30 do 20W50 w zależności od warunków.
Producenci olejów podają też zalecany okres (przebieg) między wymianami dla danego gatunku oleju i wcale nie musi to być przebieg wpisany w instrukcję. Dla niektórych produktów, najczęściej syntetycznych, okresy te są znacznie wydłużone.

pyra napisał/a:
Ano sprawdziłem, faktycznie nie jest tam nigdzie napisane olej mineralny :oops: ale też nie jest napisane syntetyczny.... gdyż nie ma olejów syntetycznych SEA20W40, a przynajmniej nie było w 2011 ...

Dziś tez ciężko będzie znaleźć, bo mało który producent chciałby obniżać parametry produktu. Syntetyk, mający 20 z przodu, bez trudu trzyma parametry w większych temperaturach, niż mineralny, który dużo szybciej zaczyna przypominać wodę.
_________________
Jeżdżę, ... bo lubię.
 
 
arkady007 


Model: MS1900
Rocznik: 2011
Wiek: 52
Dołączył: 23 Maj 2015
Posty: 208
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-03-11, 21:46   

Jacek nie masz racji. Spróbuj pojechać w korku motocyklem chodzonym wiatrem jak jest solidny upał... Po chwili słychać, że się zmienia dźwięk silnika i charakter pracy. Z wodą jest łatwiej - bo jednak kawał chłodnicy jest wentylator no i najlepsze ciepło właściwe - więc i wymiana temperatury.
Nawet jak w silniku masz chłodnicę oleju to jest ona mała (i nie widziałem jeszcze chłodnicy oleju z wiatrakiem).
Także nie jest to sama socjotechnika (zresztą jak nie wierzysz podjedź sobie na stację benzynową i weź olej 20 W40 potrząśnij nim a potem zrób to samo z 5 W 50. Zobaczysz bez otwierania, że to nie to samo.
Spróbuj też pogadać z użytkownikami Hondy(samochodów) i Mazdy na pewno kogoś znasz - nie jeden z nich przerabiał kwestię olejów (te samochody mają bardzo rzadkie oleje stosować - są ciasno spasowane - i jak ktoś nalał za gęstego do w miarę nowego auta to się zdziwił i to ciężko). Dlatego co pisałem - klasa wg producenta ew lepszy i będzie OKI :)
_________________
Arkady007
Był Stryker 1300 Raider zakupiony :)
Z motocyklami jest jak z wódką...
Fun zaczyna się od litra ...
 
 
Jacek6 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 1034
Skąd: OPOLE
Wysłany: 2016-03-11, 22:20   

Chyba w tej kwestii istotniejsze było by potrząsanie butelką przy temperaturze oleju 100-120 stopni. Ten parametr jest w szczegółowych danych olejów.
 
 
arkady007 


Model: MS1900
Rocznik: 2011
Wiek: 52
Dołączył: 23 Maj 2015
Posty: 208
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-03-11, 23:13   

Jacek zawsze możesz i taki test zrobić (tylko chyba nabycie drogą kupna będzie konieczne).
_________________
Arkady007
Był Stryker 1300 Raider zakupiony :)
Z motocyklami jest jak z wódką...
Fun zaczyna się od litra ...
 
 
Kita 



Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38
Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 347
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2020-05-04, 15:13   

Ponowie, odgrzejmy kotleta.

Taka sytuacja, dzwonie do swojego mechanika, mówię mu co i jak, że chce zalewać olej Motul 20W40 (mineralny) itd... A on: "Dlaczego 20W40 a nie 10W40, nie za gęsty? Jak praca sprzęgła na takim oleju, jak biegi wchodzą, jest ok?"
No i tu lekko klękłem, bo motocykl kupiłem dopiero w styczniu i nie mam go tak wyczutego, żeby wiedzieć, że tak jak pracuje aktualnie tak powinien pracować.
Pytanie do Was zatem, 20W40 czy 10W40?

Przeczytałem poprzednie strony, instrukcja niby mówi o 20W40, ale część z Was pisze, że i tak zalewa 10W40. Poprzedni właściciel zalewał 20W40, mówię, no dobra, w końcu Kujawiak wiedział co robi, o maszynę dbał, złego oleju by nie zalewał, no to kupuje 20W40, ale czytam dalej... drążę temat, i na dość rzetelnej stronce wyczytałem, że ma być zalewany 10W40.
https://swiatmotocykli.pl/motocykle/yamaha-xvs-1300-midnight-star-trzysta-kilo-przyjemnosci/

No i zgłupiałem... :nie_wiem:

Uspokoicie mnie, że 20W40 to dobry wybór ?? Silnik, sprzęgło, skrzynia pracują poprawnie ??
_________________
 
 
pyra 



Model: SYMPATYK
Dołączył: 08 Gru 2011
Posty: 5354
Skąd: pyrlandia

Wysłany: 2020-05-04, 17:26   

Dobry, tylko nie Motul. Mi nie służył.
_________________
Bo droga jest celem
 
 
witek1965 



Model: DS 1100 Classic
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 14512
Skąd: Gdzieś
Wysłany: 2020-05-04, 18:19   

Kita napisał/a:
A on: "Dlaczego 20W40 a nie 10W40, nie za gęsty?
widać, że mechanik nie za bardzo ma pojęcie o tym co mówi, ale to jest nagminne. :nie_wiem:
_________________
Motul 5100 4T 15W50, NGK BPR7EIX
Moje moto
XVS 650 - był
XVS 1100 - jest
DL-650 - jest



***** ***
 
 
Kita 



Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38
Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 347
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2020-05-04, 18:32   

Oj witek1965, jesteś w mega błędzie ;p .
O moim mechaniku, nie dam złego słowa powiedzieć po tym co zrobił z moim DS 650.

Więc Panowie, do brzegu.
Który zalewać ??
_________________
 
 
Tatuś 



Model: RS1700
Rocznik: 2008
Wiek: 59
Dołączył: 15 Lut 2015
Posty: 1166
Skąd: ok Bydgoszczy
Wysłany: 2020-05-04, 19:20   

ja do MS-a wlewałem 10w40 Motula i nie miałem nigdy z niczym problemu.
 
 
mayu 


Model: MS1300
Rocznik: 2012
Dołączył: 05 Paź 2019
Posty: 74
Skąd: Grodzisko Górne
Wysłany: 2020-05-05, 06:23   

Serwisówka w zależności od temperatury zewnętrznej powietrza przy których będzie używany motocykl podaje takie oto lepkości oleju: 10W-30, 10W-40, 15W-50, 15W-40, 20W-40 lub 20W-50.
Zalecana jakość wg API SG lub wyższa, JASO standard MA.
Konkretnie jeżeli chodzi o MS1300 dla oleju 20W-40 jest to przedział od 10 do 40 stopni Celsjusza a dla 10W-40 od -10 do 40 stopni Celsjusza. Nie dla każdego motocykla zakresy temperatury są takie same dla danych lepkości oleju!!!
Podsumowując, jeżeli nie jeździsz przy temperaturze powietrza poniżej 10 stopni Celsjusza to olej 20W-40 będzie ok dla MS1300, jeżeli spełnia wymagania jakościowe jak wyżej i nie jest w klasie CD (do diesla) i nie zawiera dodatków "ENERGY CONSERVING II".
Chodzi o informację że olej w tym silniku smaruje też skrzynię biegów oraz mamy mokre sprzęgło, które można uszkodzić stosując np. oleje do silników samochodowych lub dodając do oleju dodatki upamiętniające np. zawierające MOS2.
Osobiście wybieram oleje syntetyczne w silniku, bo m.in. po latach eksploatacji nie zostawiają tyle syfu w silniku. Wiem to z doświadczenia.
 
 
Kita 



Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38
Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 347
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2020-05-05, 09:59   

mayu, dzięki za konkrety !
Ja nie jeżdżę poniżej 10 st... Jeśli tak by się miało zdażyć, to naprawdę w wyjątkowych sytuacjach.
Czyli wychodzi na to, że powinienem zalać 20W40. On ma jedynie mniejszy zakres temperatury. Z czego to wynika? Że jest on gęstszy, no ok, ale tu chodzi w tym momencie, że im gęstszy olej, tym lepsze smarowanie, tak? I dąży się do tego, aby dobierać jak najgęstszy olej, żeby było lepsze smarowanie? Tak to przynajmniej staram się zrozumieć...

Zrzut ekranu 2020-05-5 o 10.50.35.png
Plik ściągnięto 14 raz(y) 95.88 KB

_________________
 
 
mayu 


Model: MS1300
Rocznik: 2012
Dołączył: 05 Paź 2019
Posty: 74
Skąd: Grodzisko Górne
Wysłany: 2020-05-05, 10:12   

Gęstrzy olej wolniej dotrze tam gdzie trzeba kiedy będzie zimno. Stawia większe opory, później zacznie być filtrowany, bo zanim osiągnie optymalną temperaturę pracy nie przejdzie przez materiał filtrujący w filtrze tylko bypasem.
Skoro producent podaje konkretne informacje to po co kombinować...
Ale co forum i dyskusje dotyczące oleju to w kółko to samo, a i tak każdy zrobi jak uważa.
Trochę to przypomina dyskusje dotyczące wyższości świąt Wielkanocnych nad świętami Bożego Narodzenia ;d
 
 
Kita 



Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38
Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 347
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2020-05-05, 10:43   

Czyli uważasz, że oba oleje i tak będą dobre, tak?
Obojętnie jaki bym zalał, czy 10W40 czy 20W40...
_________________
 
 
mayu 


Model: MS1300
Rocznik: 2012
Dołączył: 05 Paź 2019
Posty: 74
Skąd: Grodzisko Górne
Wysłany: 2020-05-05, 11:05   

Jeżeli spełnia wymagania jakościowe, to wg serwisówki oba są ok, tylko w nieco innym zakresie temperatur.
Osobiście zalewam 10W-40, ale między innymi dla tego, że ten sam olej leję też do drugiego moto i tam też spełnia wymagania jakościowe i lepkościowe w zakresie temperatur jaki mnie interesuje. Tym samym nie zostaje mi pozostała ilość z bańki.
 
 
tqmeh 



Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 1259
Skąd: Liberec
Wysłany: 2020-05-06, 06:24   

W MS w zależności od rocznika były 2 rodzaje oleju
Jeśli dobrze pamiętam starszy 20W40 nowszy (od 2013) 10W50
Jak już było wyżej napisane olej ma spełniać przewidzianą przez producenta normę jakości
Ważne jest także w jakim klimacie jeździ MOTO i do tego należy dobrać olej

[ Dodano: 2020-05-06, 07:27 ]
Kita napisał/a:
Czyli uważasz, że oba oleje i tak będą dobre, tak?
Obojętnie jaki bym zalał, czy 10W40 czy 20W40...


Oba będą dobre, w zależności od temperatur otoczenia, może nie idealne jednak mechanicznie nic się w silniku przez to nie stanie
_________________
Pozdrawiam Tomek





http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo
 
 
Jacek6 


Model: SYMPATYK
Rocznik: 2007
Wiek: 57
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 1034
Skąd: OPOLE
Wysłany: 2020-05-06, 06:43   

tqmeh napisał/a:
W MS w zależności od rocznika były 2 rodzaje oleju
Jeśli dobrze pamiętam starszy 20W40 nowszy (od 2013) 10W50

A to bardzo ciekawe jest. Zmienili jakoś radykalnie konstrukcję silnika i jego układu chłodzenia/smarowania ?
 
 
tqmeh 



Model: MS1300
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 1259
Skąd: Liberec
Wysłany: 2020-05-06, 07:16   

Jacek6, Raczej nie, miałem/ mam jeden i drugi i tak mówi instrukcja
oba wersja Europejska
_________________
Pozdrawiam Tomek





http://aprs.fi/?call=SQ6OEN-10 Link do skopiowania trasa na żywo
 
 
Kita 



Model: MS1300
Rocznik: 2009
Wiek: 38
Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 347
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2020-05-06, 09:20   

tqmeh napisał/a:
Oba będą dobre, w zależności od temperatur otoczenia, może nie idealne jednak mechanicznie nic się w silniku przez to nie stanie

I to mnie uspokaja :)
_________________
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group