YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Elementy nadwozia - ścięty bieżnik

RAF - 2009-03-12, 10:43
Temat postu: ścięty bieżnik
Zauważyłem dziwne zjawisko w moim moto, które jak mi się wcześniej wydawało nie powinno występować w motocyklach lecz w samochodach.
Ścina mi bieżnik przedniej opony, połowa jes w idealnym stanie, a druga połowa wycięta.

Wydaję mi się, że przyczyną może być nierówne zamocowanie goleni w półkach.
lewa wystaje 12,8 mm ponad górną półkę,
prawa 10 mm.

Czy móglby mi ktoś poweidzieć ile powinny wystawać golenie ponad pólkę górną?

Pozdrawiam

grzechu - 2009-03-12, 11:24

powinny być równo z półką a oś koła powinna się wkręcać bez wciskania jednej czy drugiej lagi najlepiej zdjąć koło i ustawić sprawdź czy aby obie są równe i czy chodzą jednakowo
RAF - 2009-03-12, 12:44

Poprzedni właściciel w USA zamontował szybę, która właśnie trzyma się na śrubach do mocowania goleni.
Pewnie dlatego sąone wysunięte........

jaro - 2009-03-12, 17:45

raczej nie ja też mam tak mocowaną szybę i chyba nie tylko ja i golenie mam równo z górną półką. Ustaw wszystko równo i będzie ok.
RAF - 2009-03-12, 22:58

ok, dzięki...
Czyli golenie równo z półką?

Tak zrobię, mam nadzieję że będzie dobrze :)

pan_wiewiorka - 2009-03-13, 07:04

RAF, nie wiem czy opony nie bedziesz miał do wymiany.
RAF - 2009-03-13, 08:10

Pewnie będę musiał wymienić, ale myślę że ten sezon jeszcze "przelatam"
jaro - 2009-03-13, 08:42

Opona to bezpieczeństwo pamiętaj ! ! !
RAF - 2009-03-13, 08:56

Oczywista oczywistość
Byko - 2009-04-29, 23:43

Panowie cieszę się że RAF założył tego posta bo mam podobny problem.
Też mi ścina bieżnik w przednim kole.
Wygląda to tak że pół jest ok a drugie pół jest bardziej zużyte.
Różnice widać gołym okiem. Już od dłuższego czasu szukam przyczyny i rozmawiałem z paroma osobami oto wnioski:

1. Ścięta opona z jednej strony to efekt pochylenia jedni (spadek w przekroju poprzecznym jezdni) - z jednej strony bardziej naciska i się ściera.

Być może ale dlaczego ściera się tylko przednia opona z tylną wszystko jest ok.

2. Koło może być scentrowane i tnie.

To mi się wydaje prawdopodobne. Kilka dziur (ktorych w naszych drogach nie brakuje) niechcący zaliczyłem, z tym, że jeżeli koło jest scentrowane to tworzy się z niego taka pseudo ósemka i wówczas nie powinno ścianać tak samo po całym obwodzie, tylko w pewnych miejscach bardziej w innych mniej.

3. Opona jest do dupy. Jest ze złej mieszanki i sie ściera


Jutro jeszcze sprawdze golenie czy wszytko jest równo poprzykręcane.

Pozdrawiam. :)

Robo - 2009-04-30, 07:24

Może być jeszcze jedna przyczyna cięcia przedniej opony. Brak oleju w jednej ladze.
Kamyk - 2009-04-30, 20:02

Opona powinna być przy jednej traczy hamulcowej zawsze bardziej zużyta od jej strony. Podczas hamowania moto zawsze lekko pochyla się na tą stronę. Jeśli z drugiej to :nie_wiem:
Długi63 - 2009-05-03, 12:01

Opona jest starta w połowie więc chyba nie przez hamowanie. Pochyłości drogi zostawię bez komentarza. Sprawdziłbym geometrie, czy nie robi dwóch śladów. Zacznij od prostych rzeczy -Robo mówił o oleju w lagach, ktoś wspomniał o krzywej feldze. I życzę Ci , żeby moto nie było po dzwonie. Jeszcze powiedz jak się prowadzi ?
Marquis - 2013-05-17, 20:58

Miałem ten sam problem i na dzień dobry musiałem wymienić oponę.
Wulkanizator powiedział, że widocznie wcześniej nikt nie dbał o prawidłowe ciśnienie w kołach i stąd taki wynik. Wymieniłem na nową i zapomniałem o sprawie.
Ale po Waszych postach zaczynam się nieco martwić, bo przestałem zwracać uwagę na bieżniki...i może ciśnienie to jeszcze nie wszystko :(

fazzi - 2013-05-17, 21:44

Marquis napisał/a:
Wulkanizator powiedział, że widocznie wcześniej nikt nie dbał o prawidłowe ciśnienie w kołach i stąd taki wynik

pewnie ktos napompowal wiecej powietrza do lewej czesci opony i dlatego jedna strone zbiera bardziej :)
Nie wiem czy zauwazyles ale to temat z przed 4 lat

Bakteria77 - 2013-05-17, 21:49

Cytat:
Nie wiem czy zauwazyles ale to temat z przed 4 lat


A co to ma wspólnego ?

jacala - 2013-05-18, 01:55

bo teraz się ścinają w poprzek
Marquis - 2013-05-18, 10:10

Temat, jak temat. Nieważne kiedy to było, ważne, że problem jest aktualny.
fazzi - 2013-05-18, 11:24

Masz racje ze temat jest aktualny, tylko nie jest przyczyna zle cisnienie, jesli jezdzisz na flaku bardziej zbiera boki niz srodek a jesli masz za duzo powietrza zbiera srodek ale dzieje sie to symetrycznie.
Motocykl moze bys doskonaly technicznie a wystarczy ze krzywo na nim siedzisz lub go zaladujesz ciezej z jednej strony i ma tendencje do skrecania, zeby jechac prosto bezwiednie robisz przeciwskret i jedziesz na jednej stronie przedniej opony.
To latwo sprawdzic puszczajac kierownice i wtedy widzisz czy moto jedzie prosto, mozna tez dla zabawy przesunac tylek np w prawo i zobaczyc co sie dzieje.
Podobnie dzieje sie kiedy trzymamy kiere jedna reka zeby odpoczela w trasie tedy nasza niesymetryczna sylwetka sprawia ze opor powietrza zakloca kierunek jazdy i musimy katrowac kierownica (dzieje sie to oczywiscie przy wiekszych predkosciach)
Nasze motocykle maja szerokie siedzisko i latwo usadzic tylek nie centralnie.
Oczywiscie cisnienie w oponach ma byc odpowiednie, tylko nie ma wpywu na zbieranie z jednej strony :)

Marquis - 2013-05-19, 14:23

Owszem, masz rację.
Moja wypowiedź dotyczyła okresu, kiedy sam kupiłem motocykl i pierwsze co musiałem zrobić jako mniej świadomy użytkownik jednoślada, to wymienić oponę i zdać się na opinię "mistrza" wulkanizacji.
Aktualnie moja wiedza wciąż wzrasta, lecz za to mniej przejmuję się/zwracam uwagę na pewne rzeczy...
Ale jak to mówią starzy Indianie: - całe życie człowiek się czegoś uczy ;P

Joe Rocket - 2013-05-20, 08:54

Najgorsze z możliwych, to przekoszona rama.
Gordo - 2013-05-20, 09:23

fazzi napisał/a:
jesli jezdzisz na flaku bardziej zbiera boki
W teorii tak, a w praktyce potrafi też zbierać jedną stronę. Znajomy wybrał się skuterkiem do pracy 20 km gdzie w tylnym kole miał za mało powietrza i do kordu zdarł oponę tylko z prawej strony. Dlaczego? nie wiem :nie_wiem: Domyślam się tylko, że opona z małą ilością powietrza niema wystarczającej sztywności i się wychyla w któraś stronę.
fazzi - 2013-05-20, 09:31

chyba zbyt doslownie zrozumiales flak, mi chodzilo o nieodpowiednie cisnienie a nie o moment gdzie jedziemy na boku opony bo stracila swoja nosnosc
Gordo - 2013-05-20, 09:44

Ok. Rzeczywiście wyobraziłem sobie oponę gibająca się na lewo i prawo.
Demolka - 2013-05-20, 11:41

RAF ! Kilka diagnoz w temacie prawdopodobnych :nie_wiem: wiele bzdur :shock:
Ja stawiam i to bym sprawdzil w pierwszym rzędzie na dwuśladowość moto. Prawdopodobnie "przekoszone" względem pionu motocykla są lagi (przednie koło stoi ukośnie). Może moto miało wypadek i lagi ma skrzywione, jeszcze gorzej jeśli ugięła się któraś rura ramy i główka ramy nie trzyma pionu. Prawdopodobne jest też, że długi czas moto jeżdziło z bardzo dużą róznicą w napełnieniu lag olejem :idea:
Jednotarczowość hamulca, pochylenie jezdni czy krzywe siedzenie na moto potraktuj jako dowcipy :hahaha:

witek1965 - 2013-05-20, 21:06

Nier wiem, czy zauważyliście, ale dyskusja jest sobie a muzom. RAF odezwał sie 4 lata temu i zapewne temat wyjaśnił, ale nie raczy sie podzielić z nami. teraz to sobie możemy reoretyzowac do woli i zapewne nigdy nie dowiemy się, czy miał za mało oleju w jednej, czy faktycznie nierówno osadzone lagi w pólkach, czy też strzelona rama była przyczyną. Żeby ten problem rozwiązać, trzeba by jednak choć w minimalnym stopniu komunikować się z zainteresowanym i na podstawie jego odpowiedzi wyciągać wnioski i szukać przyczyn.

[ Dodano: 2013-05-20, 21:07 ]
Ja na mój gust temat powinien wylądować w koszu, ponieważ nie został i nie zostanie prawdopodobnie wyjaśniony.

Bakteria77 - 2013-05-20, 21:18

Czemu wszyscy odnoszą się do postu RAFa, przecież ten post umarł śmiercią naturalną 3 maja 2009r, a Marquis ponieważ ma ten sam problem i jak przystało na porządnego forumowicza podpiął się tylko pod ten temat żeby nie zakłada nowego lol . Może On bedzie bardziej dociekliwy i wyjaśni do końca tą zagadkę ;D
Gordo - 2013-05-21, 08:10

Jacy wszyscy? Wszyscy odpisują na post z obawami Marquis (2013-05-17, 20:58). Chyba tylko Demolka niefortunnie odniósł się do autora tematu, ale pisze na temat. :)
fazzi - 2013-05-21, 09:11

Demolka napisał/a:
krzywe siedzenie na moto potraktuj jako dowcipy

Ja w tym nie widze zadnego dowcipu masz prawo do swoich teorii ale to ze motocykl skreca po przeniesieniu ciezaru ciala na boki czyli balansowaniu jest oczywiste i przeladowanie motocykla z jednej strony dziala identycznie.
Piszac wyzej napisalem ze bez zadnych z wymienonych przez ciebie wad bedzie skrecal podobnie jak przy wymienionych przez ciebie usterkach.
Jechalem z kolega z Anglii do okola Hiszpanii i na bocznej sakwie dopinal duzy worek w ktorym mial namiot, materac i spiwory i tak wlasnie zalatwil opone po tych paru tys km.
Jesli cos sie dzieje warto zaczac od banalnie prostych rzeczy, koledze przerywalo swiatlo od tablicy rej. w samochodzie wiec sprawdzal kostki w slupkach i sledzil wiazke okazalo sie ze wystarczylo zmienic zarowke, inny odholowal auto na lawecie do mechanika bo nie dalo sie uruchomic okazalo sie ze ma odkrecone przewody od baku bo mu ktos spuscil rope.

witek1965 - 2013-05-21, 18:34

Bakteria77 napisał/a:
a Marquis ponieważ ma ten sam problem
nie wiem czy ma, czy miał.

Marquis napisał/a:
Wymieniłem na nową i zapomniałem o sprawie.
Ale po Waszych postach zaczynam się nieco martwić, bo przestałem zwracać uwagę na bieżniki...i może ciśnienie to jeszcze nie wszystko :(


Z jego całego postu wywnioskowałem, że kupił z taką zjechana oponą. Przyjął wyjaśnienie "gumiarza". Czy coś złego dzieje się teraz nie wiemy. Martwi się tylko wpisami, co mogło byc przyczyną i czy jego to nie dotyczy. Za kilka tysięcy kilometrów napisze nam, że wszystko jest OK i.........dalej będziemy mogli gdybać.
Taki temat powinien być wyjaśniany od początku - założyciel tematu zauważa niepokojący objaw sam w trakcie eksploatacji, a nie zastaje go wraz z zakupem motocykla. Jeżeli po przejechaniu kilku tysięcy km, nie będzie żadnych oznak dziwnego zużycia, to możemy sobie do woli wymieniać najróżniejsze warianty i nic nam to nie da.
Chyba, że chcemy opracować vademecum czego nie robić, żeby nie zniszczyć opony :nie_wiem:

Marquis - 2013-05-21, 20:01

Otóż to moi drodzy :)
Kupiłem motór z taką właśnie zjechaną gumą i wysłuchałem opinii majstra od opon.
Na razie nie dzieje się nic niepokojącego z bieżnikiem i oby tak zostało ;P
Nadal nie znam przyczyny zdarcia opony z jednej strony i mam nadzieję, że nie dowiem się już tego za sprawą mojego motocykla :>
Równie dobrze mogło być tak, że zanim mi przywieźli moją obecną Gwiazdkę, ktoś podmienił oponkę...

BenWito - 2017-10-17, 12:59

Odświeżam temat i mam pytanie do szanownego grona, czy ktoś przerobił praktycznie temat ścinania bieżnika tylnej opony z jednej strony, czy przyczyną jest technika jazdy, czy wada motocykla?
tygrys - 2017-10-17, 23:11

Jeżeli ścina Ci oponę z lewej strony , to mam swoją teorię . Bawię się trochę w "grzebaniu" przy maszynach znajomych(oleje,uszczelniacze lag,klocki,sprzęgło,opony i takie tam..) i oczywiście swoim . Od kilku lat 3 może 5 latek zauważyłem , że bardzo często opony moje i znajomków są dziwnie ścięte z lewej strony i w szczególności przy motocyklach z małym przebiegiem gdzie ci ludzie dla lansu pomykają sobie w niedzielne popołudnia po mieście . To co teraz napiszę , pewnikiem sprowokuje niejednego do popukania się z politowaniem w czoło , otóż śmiem twierdzić , że przyczyną są ronda których w ostatnich latach namnożyło się setki w naszych miastach , miasteczkach , wioskach , obwodnicach , dojazdach , objazdach itd. Jest to do zobaczenia gołym okiem na motocyklu w którym opona ma przebieg około 8-10 tyś , a w ekstremalnych przypadkach (tylko jazda miejska) już przy przejechanych 3-4 tyś. To tyle moich osobistych obserwacji w tym temacie , a w garażu mam kilka dowodów (opony zdjęte z fajnym bieżnikiem , ale ścięta lewa strona) . Ciekawią mnie Wasze reakcje i obserwacje w tym temacie , bo jestem pewny tego co napisałem - ciśnienie w oponach przed zdjęciem z felgi było w większości przypadków "książkowe" .
jaro - 2017-10-18, 08:15

Ciekawa teoria, może coś w tym jest ?, jest tylko jedno ale. Wjeżdżając i zjeżdżając z ronda zawsze w prawo więc powinno się to równoważyć, myślę że statystycznie wychodzi tyle samo w lewo co w prawo. Ja osobiście nie stwierdziłem faktu zdzierania opony bardziej z lewej strony.
BenWito - 2017-10-18, 13:25

Dziękuję za zainteresowanie tematem. W moim moto bieżnik zużywa się równo. Kupiłem go gdy miał przejechane ok. 1300 mil. Od tego czasu przejechałem ponad 12000 km i jest wszystko ok. Natomiast znajomy zauważył w trakcie jazdy poprzednim moto że mu właśnie ścina lewą stronę tylnej opony. Teraz kupił yamahę rider już ze ściętą oponą właśnie w ten sam sposób. Moja pierwsza reakcja to że kupił bity, ale po wgłębieniu się w problem m.in. u nas na forum, nabrałem wątpliwości. On twierdzi że to technika jazdy czyli w trakcie jazdy bardziej siedzi na lewej stronie. Wyżej już padła taka teoria, ale dla mnie jest nie do przyjęcia. Gdyby np. olbrzymiej postury facet jeździł na lekkim moto, siedząc „krzywo” to i może coś takiego się by działo, ale nie przy takim moto jak jego poprzedni czyli triumph czy obecnie rider.
Romuald - 2017-10-18, 13:30

jaro napisał/a:
Ciekawa teoria, może coś w tym jest ?, jest tylko jedno ale. Wjeżdżając i zjeżdżając z ronda zawsze w prawo więc powinno się to równoważyć, myślę że statystycznie wychodzi tyle samo w lewo co w prawo. Ja osobiście nie stwierdziłem faktu zdzierania opony bardziej z lewej strony.


Też mi się podoba ta teoria. Dodam że na rondzie skręcając w prawo w ogóle nie zużywa się lewej strony. No chyba że na dużym rondzie.

Wieczorem zajrzę do garażu jak to u mnie wygląda. Opony montowalem rok temu ale za dużo nie jeżdżę.

kusy - 2017-10-18, 19:52

A ja myślę ,że ktoś odważniej używa przeciwskrętu w lewo bo jest łatwiejszy.
pyra - 2017-10-18, 20:06

to ile trzeba zrobić rund po tym rondzie i z jaką prędkością ?! (jak robię trasę dajmy 100km to ile przejadę po rondach 500 m - toż to 0,5%) no bez jaj, wg tej teorii, jak skręcę po wyjeździe z domu w prawo, to wykonam więcej skrętów w prawo, aby do domu wrócić - wtedy zużyję bardziej oponę z prawej strony :hahaha: a może skręcam w lewo :roll:
Prędzej uwierzę że wpływ ma napęd, lub tarcza hamulcowa, bo te występują z tyłu niesymetrycznie

wemar - 2017-10-19, 07:56

pyra napisał/a:
Prędzej uwierzę że wpływ ma napęd, lub tarcza hamulcowa, bo te występują z tyłu niesymetrycznie

A wahacz jest z gumy i przy każdym przyspieszaniu i hamowaniu wygina sie w prawo i lewo. :hahaha:
Tak przy okazji - na Wyspach motocyklisci też zauważyli ten "problem", tylko u nich dotyczy drugiej strony opony niż na kontynencie.

ADi - 2017-10-19, 10:00

wemar napisał/a:
Tak przy okazji - na Wyspach motocyklisci też zauważyli ten "problem", tylko u nich dotyczy drugiej strony opony niż na kontynencie.


Trzeba dogadać się z Wyspiarzami i w połowie eksploatacji opon wymieniać się nimi ;)

wemar - 2017-10-19, 11:20

Nie muszę się na szczęście wymieniać, zużywam równo obie strony. :)
tygrys - 2017-10-19, 16:19

pyra napisał/a:
Prędzej uwierzę


pyra możesz wierzyć w co chcesz , ale życie "odsiewa" niedowiarków i wierzących , nawet ateistów sprowadza na ziemię - ta okrągła jest i według Twojej teorii czy też procentowych wyliczeń 100% tras jeździmy w przechyle lewym lub prawym , bo jak inaczej po kuli pomykać ??

pyra - 2017-10-19, 16:42

przecież ziemia jest płaska http://joemonster.org/art/35757 ;D

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group