YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Elektryka - NEUTRAL ZIELONA KONTROLKA

Novy - 2009-04-25, 15:28
Temat postu: NEUTRAL ZIELONA KONTROLKA
Wspomniana w temacie zielona kontrolka świeci cały czas, nawet po włączeniu biegu (podczas jazdy). Miałem na to teorię - zawieszony czujnik. Już chciałem rozbierać, ale... odkryłem, że gaśnie po otwarciu nóżki. Co to może być? Dodam, że tak go kupiłem.
zen - 2009-04-25, 15:46

Wygląda na to, że masz tę kontrolkę podłączona pod czujnik pozycji nóżki, lub jest między połączeniami zwarcie. Najlepiej posprawdzać w skrzynce bezpieczników co do czego idzie.
Masa - 2009-04-26, 09:54

moto zawsze gaśnie po otwarciu nóżki......
koszerny - 2009-04-26, 10:26

Masa napisał/a:
moto zawsze gaśnie po otwarciu nóżki......

gaśnie ale jeśli nasz na biegu jak na luzie to nie gaśnie

Kamyk - 2009-04-26, 15:00

czyli jak stoisz na skrzyżowaniu i dajesz na luz, to nie świeci się lampka? dziwne, napewno tak nie powinno być
Novy - 2009-04-26, 16:52

Kamyk napisał/a:
czyli jak stoisz na skrzyżowaniu i dajesz na luz, to nie świeci się lampka?
Odwrotnie! Świeci się cały czas (czy stoję, czy jadę), z wyjątkiem momentu, gdy otworzę nóżkę. Zen ma dobrą teorię, ale nie miałem czasu sprawdzić - ciągle w drodze :wiewior: .
Masa - 2009-04-26, 18:37

jak jest na luzie to zawsze sie swieci kontrolka -czy jest otwarta nóżka czy nie...ale jak jest moto na biegu i otworzymi nozke to zgasnie (lub gdy moto ma otwarta nóżke i chcemy wrzucic bieg-to też zgasnie)....przynajmniej u mnie tak jest i mysle ze tak jest w kazdym dragu.
fazzi - 2009-04-26, 22:19

Masa napisał/a:
jak jest na luzie to zawsze sie swieci kontrolka -czy jest otwarta nóżka czy nie...ale jak jest moto na biegu i otworzymi nozke to zgasnie (lub gdy moto ma otwarta nóżke i chcemy wrzucic bieg-to też zgasnie)....przynajmniej u mnie tak jest i mysle ze tak jest w kazdym dragu.

zgasnie ale silnik a jemu chyba chodzi o kontrolke :hahaha:

Novy - 2009-05-17, 00:47

Właśnie wróciłem z trzeciego podejścia do zafajdanej kontrolki (średnio jedno na tydzień :) ). Niczym Inspektor Gadżet prześledziłem większość kabelków w moim Dragu i nadal nic nie ustaliłem... no może z wyjątkiem:
    - czujnik przy nóżce działa poprawnie i ma fabrycznie podłączone przewody (2 szt.),
    - po długich poszukiwaniach znalazłem czujnik "luzu" i też działa, mając przyłączony 1 niebieski przewodzik (sprawdziłem omomierzem),
    - kabelki ani od jednego, ani od drugiego czujnika nie idą w kierunku puszki bezpieczników, tylko do licznika.
    - w złączkach przy liczniku nie znalazłem żadnych nieprawidłowości.

Czyli nadal nic :beczy:

Bez kontrolki luzu nauczyłem się jeździć, ale brakuje możliwości odpalenia moto na nóżce, żeby np. rozgrzał się nieco przed ostrym pójściem w trasę.

shipp - 2009-05-17, 00:58

Sprawdziłeś czy aby dioda nie siadła, znaczy może łapie gdzieś masę cały czas albo jest odwrotnie podłączona? O ile wiem, dioda nie może miec podłączenia masy i plusa dowolnie a tylko do odpowiednich elektrod.
jaro - 2009-05-17, 06:34

Novy napisał/a:
Bez kontrolki luzu nauczyłem się jeździć, ale brakuje możliwości odpalenia moto na nóżce, żeby np. rozgrzał się nieco przed ostrym pójściem w trasę.

Odłącz na początek czujnik przy nóżce, przed rozruchem sprawdź czy na luzie i odpalaj. Jeden problem będziesz miał z głowy, wiadomo nie jest to dobre rozwiązanie, ale zawsze coś. Trzeba tylko pamiętać o tym i za każdym razem przed postawieniem na stopkę sprawdzać luz.

Novy - 2009-05-17, 10:10

Dzięki Jaro. Proste rozwiązania są najlepsze! Obróciłem wyłącznik od nóżki (bo dojście do kabelków wymagało odkręcenia wielu śrubek). Teraz mogę "gościa" odpalić na otwartej nóżce i sobie "pyrka" :)
Jest to rozwiązanie tymczasowe.

dadamos - 2009-05-18, 10:17

Nie łapie ! Przecież na luzie moto może pyrkać nawet jak ma rozstawioną nóżkę ! !
shipp - 2009-05-18, 12:20

dadamos napisał/a:
Nie łapie ! Przecież na luzie moto może pyrkać nawet jak ma rozstawioną nóżkę ! !

Tak, ale kiedy jest coś popaprane z instalacją, może byc tak, że nie działa właściwie czujnik biegu jałowego i jest permanentnie włączone odcięcie zapłonu /jak przy rozstawionej nóżce i zapiętym biegu/.

krzysztof - 2009-05-18, 14:10

Ja bym sprawdził jeszcze czy czajnik biegu jałowego jest zamontowany w poprawnym położeniu spróbuj.

[ Dodano: 2009-05-18, 14:15 ]
nie dokończyłem odkręć śruby trzymające go i spróbuj go obrócić.

Novy - 2009-05-18, 15:55

dadamos napisał/a:
Nie łapie! Przecież na luzie moto może pyrkać nawet jak ma rozstawioną nóżkę ! !
No właśnie, u mnie nie działa i dlatego drążę ten temat.

Krzysztof dobrze godosz, ale już to zbadałem wcześniej (pisałem o tym w tym poście). Czujnik jest OK. Na 1, 2, 3, 4, 5 miernik nie daje odczytu, na luzie czujnik zamyka obwód i jest sygnał. Problem leży gdzieś dalej. Dzisiaj zwalę zbiornik i zobaczę, gdzie dochodzą te kabelki od czujnika i od nóżki. Może rzeczywiście gdzieś się zwierają, albo odwrotnie są podłączone.

dadamos - 2009-05-18, 17:06

Novy napisał/a:
No właśnie, u mnie nie działa i dlatego drążę ten temat.


Mysłałem że masz problem tylko z kontrolką!

Nobody - 2009-05-19, 11:17

Witam,

Novy, z tego co piszesz wynika, że jest problem w układzie zabezpieczającym uruchomienie rozrusznika / sterującym modułem zapłonowym. Układ ten oparty jest na współpracy wyłączników biegu jałowego, klamki sprzęgła, podstawki bocznej, wyłącznika on/off, przycisku rozrusznika, modułu zapłonowego CDI oraz kilku przekaźników i diod. Do tego posiada wspólne zasilanie z układem podgrzewania gaźników, co pośrednio może wpływać na takie własnie zachowanie całego układu. Z objawów wynika, że przyczyną takiego zachowania nie jest wyłącznik biegu jałowego i/lub prowadzacy do niego przewód...

Wg. mnie przyczyn może być kilka, natomiast w celu zdiagnozowania proponowałbym w następujacej kolejności zweryfikować:

1. relay unit - na schemacie elektryki nr 8 (na rysunku "electrical components" ma nr 6), box zawierający przekaźnik i kilka diod. Być może jedną z diod szlag trafił o czym już wpominał powyżej Shipp. Układ oraz sposób pomiaru relay unitu masz w załączniku "electrical starting system". Najprościej podmień relay unit z innego sprawnego DS-a, w ten sposób na szybko sprawdzisz prawidłowość działania relay unitu.

2. prawidłowość działania wyłączników - sposób pomiaru masz w załączniku "switch inspection".

3. mało prawdopodobne ale jednak - uszkodzony bezpiecznik podgrzewania gaźników (na schemacie 39) i termoswitch (38), powodujacy zwieranie kontrolki luzu i pośrednio całego układu do masy

4. kolejne mało prawdopodobne ale jednak - usterka modułu CDI powodująca nieprawidłową reakcję całego układu zabezpieczającego rozruch i sterowania modułem CDI.

Zacząłbym jednak szukać od relay unitu.
Powodzenia, pozdrawiam!
N.


P.S. Widzę że pdf-y nie sa dozwolone jako załączniki, więc niestety ich tu nie wrzucę. Wyślę Ci to Novy na priv.

Novy - 2009-06-03, 23:59

Problem rozwiązany :mistrz:
Szczegóły opiszę później, bo jestem nieco zmęczony po akcji,
ale zdradzę, że Nobody trafił idealnie - pkt. 1. Relay Unit.
(puchar dla Ciebie)

Teraz wszystkie kontrolki działają poprawnie !

ANDY-JR - 2010-06-15, 17:26

Moi Drodzy, mam problem z kontrolką biegu jałowego - popularną " N " - ką.
Jak motocykl jest na biegu jałowym to zielona kontrolka nie swieci.
Jak przechylę motocykl na lewy bok to się zaświeci, a jak go znowu wyprostuję to gaśnie.
Gdzie może być problem ?
Da się jeździć ale jako początkujący motocyklista pewniej się czuję gdy nie muszę sprawdzać na sprzęgle czy już jest luz - kontrolka daje wieksze poczucie bezpieczeństwa.

pandzioch2003 - 2010-06-15, 18:20

Element nr 11 to czujnik "luzu"



Znajduje sie on po lewej stronie silnika pod pokrywa zaslaniajaca przekladnie zdawcza na wal kardana pod przekladnia. Element jest zwykle koloru kremowego. Na srudku ma mala srubke do ktorej jest przykrecony przewod idacy do kontrolki "luzu" Sprawdz czy kabel sie nie poluzowal i czy jest nie uszkodzony. Jezeli wykluczysz te sprawy moze sie okazac ze czujnik jest do wymiany :(

DRAG STAR - 2014-03-19, 18:13

mam problem z kontrolką N jak jadę i włączam bieg za biegiem to świeci się nie wiem czemu ?
HELLOWEEN - 2014-03-19, 18:26

Zepsuty czujnik,urwany lub przetarty kabel od czujnika luzu.
Żółw - 2014-07-27, 19:12

Odgrzeję temat

Mam troszkę inny problem - otóż po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, nadal na luzie świeci mi się kontrolka neutral (zielona dioda). Co lepsze razem z tym świeceniem po włączeniu czerwonego przełącznika na kierownicy mogę zakręcić rozrusznikiem i działają światła (moto się wprawdzie nie uruchamia bo nie ma kluczyka w stacyjce ale prąd jest cały czas tak jakby on tam był). Zrobiło mi się to po deszczu jak moto stało bez przykrycia - nie wiem czy to zawilgocenie, czy jakieś spięcie? Dzisiaj przez cały dzień była wysoka temperatura i do tego cały dzień w siodle więc silnik wokół raczej wysuszył wszystko więc trochę mnie to zdziwiło, że dalej jest ten efekt.
Może ktoś miał podobny problem i jest w stanie pomóc w tej zagadce elektryki - nie ukrywam, że wkurza mnie to jak nigdy.

fazzi - 2014-07-28, 12:40

ewidentnie masz zwarcie instalacji, ja kiedyś w latach młodzieńczych zamontowałem zegar w Fiacie 125 i wszystko było ok oprócz tego że gdy miałem nogę na hamulcu to można było wyciągnąć kluczy ze stacyjki a silnik dalej pracował, ściągniecie nogi z hamulca gasiło auto :)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group