YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Optyczny - LIGHTBARY w pigułce

witek1965 - 2010-12-28, 03:20
Temat postu: LIGHTBARY w pigułce
W związku z tym, że o lightbarach było 5 tematów, w których posty naprzemiennie się powielały postanowiłem zrobić jeden temat wyciągając z tych 5-ciu sama esencję.
Do powstania tego opracowania zostały wykorzystane informacje i przemyślenia zawarte w postach naszych userów:
obi, Janusz, Kozak Barabasz, Adun2, Gucio 68, Pan_Wiewiórka, Jeżyk, Sztanga1000, Latoch, Eddie, 1janbo, Moondek, bartek_b, Lokis, Dawid Z., jasioC, Sylwek, Vaaks, arekw711, Krotom, Shipp, kiszka, Azmadan, Jeżeli kogoś pominąłem to bardzo przepraszam.

. Lightbar - para dodatkowych reflektorów wraz ze stelażem, montowanych po obu stronach głównego reflektora przedniego w motocyklu. Lightbary stosuje się głównie w motocyklach typu chopper i cruiser. Najczęściej są chromowane. Prawie zawsze oba reflektory boczne mają równą średnicę i ich średnica jest mniejsza od średnicy reflektora głównego. Lightbary wykorzystuje się jako światła drogowe (długie) motocykla.-tyle mówi wikipedia.

CEL STOSOWANIA LIGHTBARÓW -oto jest pytanie. Po co stosowac dodatkowe, nierzadko drogie lampy, ciągnąc dodatkową instalację, martwić sie zakupem wyłacznika i stelaża. Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie są trzy powody, które mnie do tego skłoniły:

1. Lightbary poprawiając estetykę motocykla - z góry przepraszam miłoścników motocykli soute
2.Lightbary znaczaco poprawiają widoczność motocykla, poprawiając nasze bezpieczeństwo
3. Lightbary w dużym stopniu doświetlają nam drogę, poprawiając bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg, np. piesi, rowerzyści.



PRAWO
Co mówi Prawo o ruchu drogowym na temat lightbarów.
Otóż mówi jasno, że nie można ich stosować. Polsce motor może mieć jedno lub 2 światła i na tym koniec.
Co na to życie: nie słyszałem o tym, żeby policja czepiała się lightbarów.
Biorąc pod uwagę to, że lightbary jako takie nie są dozwolone jako dodatkowe oświetlenie motocykla odpada dylemat z jakimi światłami powinny świecić. Z żadnymi zgodnie z prawem. Zgodnie z logiką, powinny świecić tak, aby nie przeszkadzały innym użytkownikom drogi .
Wszelkie sugestie na stacjach przeglądowych należy traktować jako widzimisię i ..... stosować się do nich, żeby uniknąć problemów z rejestracja pojazdu. Przytakiwać, zapewniać, że się poprawi itd. Można próbować przekonać diagnostę, że sa to światła przeciwmgłowe, jak sugeruje Dawid.Z ,ale te są obwarowane konkretnymi przepisami i homologacją. Co ciekawe piekny naleśnik jest oferowany przez moto-akcesoria http://www.moto-akcesoria...wmglowe,p,12028 jako światło przeciwmgłowe.
Ze wzgledu na to, iz link może się zdezaktualizować po pewnym czasie, mimo iz to nie portal aukcyjny załączam opis i fotkę
Reflektor MINI - światło przeciwmgłowe

Przedni reflektor pomocniczy (przeciwmgielny) w metalowej, chromowanej obudowie.

Cechy produktu:

* Dolne mocowanie
* Średnica: 120 mm
* Głębokość: 100 mm
* Żarówka reflektora: H3 12V / 55W
* W komplecie żarówka oraz przewód podłączeniowy
* Reflektor posiada certyfikat dopuszczenia do ruchu





LAMPY

Naleśniki, czyli lampy płaskie, stosujemy wszędzie tam, gdzie nie mieści się lapmpa pełna, oraz wg własnego poczucia estetyki. W motocyklach typu custom z założoną oryginalną szybą brakuje miejsca na zamontowanie lamp pełnych, dlatego zaleca się montowanie lamp płaskich. W wersjach classic można śmiało montować lampy pełne lub płaskie jak kto woli.
Lampy ze względu szerokość podzielimy na płaskie (tak zwane naleśniki)




oraz pełne



Najczęściej stosowane średnice lamp to 4,5”. Występują również lampy 3 oraz 3,5”

Lampy są montowane na:
STELAŻE



typowy stelaż po same lampy



stelaż pod lampy i kierunkowskazy



Można również zamontować lampy na belce od kierunkowskazów , za pomocą obejm





można również na gmolach tak jak zrobił to Senio






INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Najprostszym sposobem zasilania lightbarów jest pociągnięcie instalacji elektrycznej osobnym obwodem.


Wykonanie takiej instalacji jest opisane http://www.bractwo-suzuki...tbar-gradus.pdf

Podłączenie zgodnie z powyższym schematem niesie za sobą jednak ryzyko wyładowania akumulatora poprzez niewyłączenie lightbarów po zgaszeniu motocykla.
Bardzo pomocny jest schemat jaki podał Koszerny



.. Po przełączeniu przełącznika prąd płynie na przekaźnik i dalej do lamp. W momencie wyłączenia motocykla i zagszenia świateł przełącznikiem nie ma zasilania przekaźnika i gasną również lightbary. Ja podałem napięcie na przełącznik i dalej na przekaźnik z świateł postojowych. Dlaczego akurat z e świateł posotjowych-ano dlatego, że te światła palą się zawsze z każdymi światłami, zarówno drogowymi jak i mijania, co pozwala na zapalenie lightbarów zawsze. Ja osobiście mam ustawione na równo z krótkimi (mijania) i z nimi ich używam, zwłaszcza, że lampa główna jest bardzo kiepska w wersji europejskiej. Propozycja Koszernego pozwala na podanie napięcia na wyłącznik i dalej na przekaźnik z dowolnego źródła, zarówno z mijania jak i świateł drogowych –zapala się wtedy tylko ze światłami drogowymi)

Druga wersja zasilania to sposób zaproponowany przez Vaaksa, który wykonał Nobody.
Poniższy opis instalacji jest wykonalny tylko w wersji europejskiej. Amerykańskie Gwiazdy maja inne wyłączniki. W amerykańskich wersjach światła pozycyjne zapalają się wrza z przekręceniem kluczyka i brak jest ich włącznika.


Inny sposób połączenia lighbarów opracowany i wykonany w moim dragu bez dodatkowego wyłącznika. Wykonany przez rodzinnego inżyniera. Może ktoś zechce skorzystać.





Jest to zrobione tak, że po przekręceniu kluczyka w pozycję ON zapalają się postojowe i oświetlenie konsoli (tak, jakby przełącznik świateł był przesunięty z pozycji prawej 0 w pozycję środkową).
Z kolei po przesunięciu przeł. w pozycję środkową, zapalają się światła mijania lub drogowe, a po przesunięciu przeł. w pozycję lewą, oprócz świateł wcześniej wymienionych płynie zasilanie na przekaźnik.
Przekaźnik umieściłem za główką ramy, tam gdzie większość kostek elektrycznych.
Od przekaźnika do lightbara idzie przewód, drugi idzie do + akumulatora przed którym szeregowo włączony jest bezpiecznik. Bezpiecznik znajduje się w puszce, przy innych bezpiecznikach.
Dodatkowo od przekaźnika poprowadzony jest jeszcze przewód pod jakąś śrubę na ramę żeby dawać masę.
Kostka która nas interesuje jest za główką ramy, pod plastikową osłoną po lewej stronie, łączy się z wiązką idącą do przełącznika prawego na kierownicy.
Schemat wycinka instalacji przed przeróbką.

Przeróbka polega na wypięciu z potrójnej kostki instalacja - przełącznik świateł, od strony instalacji motocykla, przewodu środkowego L i prawego L/B.
Środkowy L łączymy przed kostką z R/Y złączką zaciskową do przewodów, natomiast L/B wpinamy z miejsca prawego w środkowe w kostce (po przewodzie L).
Daje nam to tyle, że L odpowiedzialny za postojówki podłączony jest od razu do zasilania R/Y, które uruchamiane jest kluczykiem, a z kolei zasilanie mijania/drogowych L/B "przesunięte" jest pod pozycję wyłącznika na kierownicy, uruchamiającą do tej pory postojówki.
W wolne prawe miejsce w kostce wpinamy przewód do sterowania przekaźnika.
To umożliwia uruchomienie przekaźnika po przesunięciu przełącznika w dotychczasową pozycję świateł mijania/drogowych.


Wszystko działa jak należy, nie potrzebny jest żaden inny przełącznik, dodatkowo nie zapomnisz włączyć świateł i nie jedziesz zupełnie niewidoczny - przynajmniej masz zawsze zapalone postojówki.
Aby była możliwa sygnalizacja wszystkimi światłami trzeba rozebrać lewy przełącznik zespolony 26 na kierownicy - to akurat nie takie trudne, przerwać obwód między wyłącznikiem 27
PASS (od angielskiego pass-przejście) a przełącznikiem 28 HI/LO (od angielskiego high - długie, low - krótkie). Połączenie to jest w środku przełącznika zespolonego.

W to miejsce trzeba wstawić 2 diody:
D1 - dużej mocy, np. prostownicza czy alternatorowa, która jest w stanie puścić 5A na żarówkę długich w przypadku przyciśnięcia PASS
D2 - mała, prąd pewnie poniżej 1A, która puści prąd na sterowanie przekaźnika po przyciśnięciu PASS, podłączone w to samo miejsce gdzie sterowanie przekaźnika .
Dodatkowo z pomiędzy diód należy wyprowadzić przewód, idący w wiązce kabli (w koszulce niestety, przeciągnąć jakoś by trzeba z pół metra przewodu) z przełącznika aż do główki ramy, gdzie są kostki i przekaźnik sterujący light barem.
Dioda D1 uniemożliwia cofanie się prądu w przypadku jazdy tylko na długich, ale bez włączonych lightbarów, bez niej lightbar świeciłby zawsze po włączeniu długich, bo przekaźnik byłby sterowany prądem "uciekającym" z przełącznika 28 pozycja HI (od angielskiego high - długie)
Dioda D2 z kolei uniemożliwia cofanie się prądu od sterowania przekaźnika do włókna żarówki od długich w przypadku, gdy jedziesz na mijania i włączysz light bar. Wtedy prąd sterujący przekaźnikiem szukałby też drogi tędy.
Jest to do zrobienia, ale wymaga , zakupienia diod, zabawy z przeciąganiem kabla itp.
i oprócz w/w czynności, zdjęcia zbiornika (prościzna - odłączenie wężyka z paliwem i odkręcenie 2 śrub), oraz zdjęcia plastikowych osłonek maskujących elektrykę za główką ramy - też 2 śrubki. W sumie zdjęcie tego to 5 minut, a potem zabawa z kablowaniem, lutowaniem w zespole przełączników itp.
Życzę udanych przeróbek

Inne rozwiązanie proponuje PIOTRUŚ patrz załącznik na dole.

Bez względu na sposób wykonania instalacji należy pamiętać, że kabel główny idący od akumulatora powinien być nowy i mieć przekrój 2,5mm kw. Przewody z przekaźnika do lamp wystarczy 1mm kw, a do wyłącznika sterującego przekaźnikiem wystarczy o,75 mm kw. Stosowane zaciski i złącza konektorowe powinny być nowe i ciasne. żadnych luzów. Prawidłowo wykonana instalacja to gwarancja prawidłowej eksploatacji.

WŁĄCZNIK

Do załączania lamp potrzebny jest wyłącznik ( z wyjątkiem sposobu podłączenia Vaaksa)
Przełączników na rynku jest cała masa.. W zależności od zasobności portfela można kupić prosty wyłącznik za 1,5 zł lub kilkaset złotych.

Rozwiązania naszych userów: 1janbo zaproponował takie rozwiązanie, bardzo proste i co najważniejsze tanie i zarazem skuteczne.


bartek_p znalazł taki model wyłącznika, który można łatwo zamontowac i co najwazniejsze da się przełączyć w rękawicy

Propozycja Senia-zastosowanie takiego samego przełącznika jak zastosował 1janbo, tylko zabudowanego w obudowie przełączników motocykla. Ja również wybrałem ten wariant.

propozycja Senia , która i ja zastosowałem.

Kolejna propozycja będąca własną inicjatywą, tym razem PIOTRUSIA


dwa włączniki-jeden do lightbarów, drugi do podświetlenia kierunkowskazów
Maniu_85 zaproponował cos takiego



Wyłączniki z górnej pułki proponowane przez Jeżyka, Ilusiona i to klasa sama w sonie-tylko ta cena



a tak wygląda to cacko na kierownicy gwiazdki Latocha






] ze stajni HD zaproponowany przez jasioC . Wyłacznik wysokiej klasy, jednak za dość rozsądne pieniądze. Ok. 50$ za komplet obudowa plus przełącznik –uwaga jest możliwość zamontowania w jednej obudowie 3 przełączników)plus przesyłka

Srednica jest 1 cal i kupujemy tylko tylko prawą stronę - z powodu mocowania do uchwytu klamki. Z lewej nie ma takiej możliwości. – opis jasioC . Do kupienia http://www.harley-davidso...&bmLocale=en_US


ŻARÓWKI

Lampy najczęściej są wyposażone w żarówkę halogenową 12V H3 55W.. W związku z tym, że motocykle XVS 650 mają zaprojektowany alternator i akumulator bez zapasu ( maksymalnie można wydusić 280 W mocy) użytkownicy montują żarówki o mocy 35W . W motocyklach i nie tylko jak mądrze napisał bartek_p suma mocy wszystkich odbiorników nie może przekroczyć maksymalnej wartości jaką może wytworzyć alternator. . W przypadku przekroczenia prąd będzie pobierany z akumulatora, który w tym czasie nie będzie ładowany i w ostateczności doprowadzimy do jego wyładowania.. 280W, jak w przypadku XVS650 to nie jest dużo, dołożenie odbiornika o poborze mocy 110W wiąże się z ryzykiem, że braknie nam prądu, aczkolwiek koledzy Lokis i Krokodyl twierdzą, że przejechali kupę kilometrów na lightbarach o łącznej mocy 110W i wszystko było OK. XVS 1100 można bez obawy stosować żarówki o mocy 55W. Kolega Jeżyk ma w swojej gwiazdce aż 4 dodatkowe lampy i jego alternator daje radę. Moc jaką może wytworza alternator w XVS 1100 to 350 W, .
Występują również na rynku lampy zasilane żarówką dwuwłóknową H4 55/65 W . Te lampy świecą zarówno światłami drogowymi jak i mijania.. Do ich zastosowania potrzebna jest bardziej skomplikowana instalacja elektryczna jak do lamp zasilanych żarówką jednowłóknową, przełącznik trój pozycyjny włącz-wyłącz-włącz, . Żarówki H4 występują również o mocy 35W/35W

Żarówka H3, bez względu na moc zawsze jest taka sama. wygląda tak



i jest mocowana tak



Żarówką H4





Jest rzeczą oczywistą, że żarówki H3 i H4 nie są ze sobą zamienne. To są całkowicie inne żarówki, mają inne mocowanie i zasilanie.

Należy również pamiętać, że w Polsce obowiązuje barwa światła biała i stosowanie wszelkich żarówek pseudoksenonowych może skończyć się zabraniem dowodu, albo w najlepszym przypadku pouczeniem. Pomijam fakt, że te niebieskawe żarówki kiepsko święcą i efekt jest raczej mizerny.

KOlega gshort proponuje jeszcze bardzo energooszczędne rozwiązanie, a mianowicie żarówki o trzonku H3 w wersji LED




Na bieżące potrzeby pytamy i odpowiadamy w : LIGHTBARY-PYTANIA , w którym można pytać o wszystko, czego brakuje w powyższej pigułce oraz podawać linki do portali aukcyjnych, na zasadzie pomocy doraźnej. Nowy temat byłby sprzątany na bieżąco, więc nie ma mowy o dezaktualizacji linków.

vaaks - 2010-12-29, 14:17

Wkłady bez żarówkowe - będące żarówką ze szkłem gładkim i ryflowanym. Są stosowane głownie w produktach Made in USA.
witek1965 - 2011-01-30, 18:49

Do typowego stelaża pod same lampy można zastosować tuleje redukcyjną. Występuje pod nazwą nakrętki Lightbaru. Jest do kupienia http://www.ideamotor.eu/?...a-lightbaru-nl. W ten sposób łatwo zaadoptować stelaż do samych lamp, na stelaż do lamp i kierunkowskazów.
Rozwiązanie takie ma Vaaks i Jaro. Sklep z tymi nakrętkami namierzony i podany przez petersa, za co wielkie podziękowania. Jest to spore ułatwienie dla tych którzy posiadają taki stelaż i chcieliby mieć na nim również kierunkowskazy w jednej linii.


jaro - 2011-01-31, 17:44

Nie wiem czy fotki czytelne?.
Tak to u mnie wygląda.

bosman - 2011-01-31, 19:54

Ja mam przełączniki jak w propozycji Senia z tym że zamontowane bezpośrednio na lampach, jak są załączone to działają od razu po włączeniu światła mijania chyba że wyłącze ale każdy oddzielnie
Peters - 2011-01-31, 22:18

Są jeszcze takie adaptery.Można je kupić tutaj albo tutaj
jaro - 2011-02-17, 15:10

Uchwyt/ stelaż do lightbarów kosztuje około 170- 200 zł, adaptery 70 zł dwie sztuki, co daje razem 250- 270 złotych nie lepiej kupić oryginalne Yamaha za 100$. Wszystko pasuje, w komplecie adaptery uchwyt, specjalne podkładki i śruby po prostu lala tylko przeciągnąć kabelki.
grzenio - 2011-03-31, 21:08

OK, podaje informacje na temat lightbarów firmy Higway Hawk
Lampy Highway Hawk z dwuwłóknową żarówką 35W wykonane z materiałów (chromowany metal + szkło)





Żarówki;
Symbol: H6H 12V 35/35W P15D-25





Są także żarówki H6M 12V 35/35W P15D-25 z odbłyśnikiem ale nie wiem czy można je stosować w tych lampach


Włącznik izolowany, mocowany do kierownicy calowej jak i metrycznej
- Obsługuje 1 obwód
- Stany przełącznika: włączony/wyłączony
- Wodoszczelny
- Chromowany
- Cena 42zł






Do tego stelaż pod lampy z uchwytem kierunków;



patryk_c - 2011-04-24, 17:26

Witam wszystkich autorów.

Myślałem dłuższą chwilę, czy pisać tu, czy też pisać w [Lightbary Pytania], ale zdecydowałem się dać kwestię tu.


Reflektory do barów (z angielska zwane spotlights czy też passing lamps) ma oczywiście w ofercie Yamaha.

Poniżej zdjęcie ze strony Star Motorcycles (dla wszystkich modeli takie same) :






No i tu pojawia się mój problem.

W piątek zorientowałem się że wymiar lamp z oryginalnych light barów Yamahy to 4 i 3/4 cala :wmur:

Natomiast praktycznie cały rynek produkuje jak wspomniane w powyższych postach 4 i 1/2 cala i w takim samym rozmiarze są akcesoryjne wkłady do lamp.






Meritum problemu polega na tym, że mam właśnie takie wkłady i empirycznie przekonałem się o tej różnicy... niby tyko 1/4 cala :evil: czyli aż 1/4 cala.



Proszę o pomysły czy podpowiedzi, jak wydumać jakiś pierścień / nakładkę na nowy wkład, który umożliwił by potem montaż całości w oryginalnym kloszu !


Materiał - aluminium ? stal nierdzewna ?

Jakaś uszczelka ?

Kto to może móc zrobić ?


Dzięki za pomoc !

vaaks - 2011-04-24, 19:22

Wydaje mi się, że u siebie mam ten problem /muszę sprawdzić wymiary/ rozwiązany - na wkładach mam założone pierścienie dystansowe wykonane z blachy /nie jest to manufaktura/ - tak już było jak kupiłem. Na pewno mam wkłady 4 1/2" i sam wklad jest mniejszy niż średnica obudowy.
patryk_c - 2011-04-24, 21:01

vaaks

Będziesz bohaterem ... a to znaczy, że jak się uda skopiować rozwiązanie z Twoich lamp mam dla ciebie 0,5 łąckiej śliwowicy :pokooj:

WS - 2011-05-17, 13:46

http://www.interlumen.com...650-p-3477.html
patryk_c - 2011-07-19, 13:09

Czytałem temat i czytałem, ale nie znalazłem, więc napiszę jako ciekawą opcję.


Po spędzeniu ostatnio paru chwil na modyfikowaniu Lightbarów w moim Road Star'ze wymyśliłem takie sobie coś, a nasi przyjaciele z Power Choppers potwierdzili wykonalność:



Włącznik / wyłącznik lightbarów

niby nic nowego - ale chodzi o wykorzystanie firmowej instalacji ;) występującej w europejskich wersjach XVS 650 / 1100.


Jedyna inwestycja to zakup bistabilnego przekaźnika warunkowego V12 (30,00 pln)



Przekaźnik jest sterowany impulsem, więc można go podłączyć pod obwód przycisku "błyśnięcia długimi". Dzięki temu pojedynczy impuls krótszy niż 2 sekundy uruchamia przekaźnik i włącza lightbar.

Oprócz niewidocznego gołym okiem włącznika, dostępnego bez zdejmowania ręki z manetki otrzymujemy możliwość błyśnięcia długimi oraz lightbarami w jednym ruchu...


Jeżeli ktoś się uprze... to w wersji V Star można pod sterowanie przekaźnika podłączyć przewody ... od klaksonu :hahaha:


Sam przekaźnik elegancko mieści się w obudowie głównej lampy, tam gdzie wszystkie interesujące nas przewody.

Oczywiście wyłączenie motocykla i zdjęcie napięcia spowoduje rozłączenie przekaźnika, także nie ma problemu przy ponownym uruchamianiu motocykla.



>> o na przykład taki przekaźnik <<



Ja mam taki przekaźnik w swojej maszynie - zostałem posiadaczem montowanego na kierownicę włącznika - ale impulsowego - więc bez przekaźnika nie dało by rady.

No i w trakcie robienia instalacji pojawił się taki banalny pomysł - że do sterowania przekaźnika można przecież wykorzystać dowolny impuls z instalacji :pokooj:


No i to by było tyle. Mam nadzieję że się przyda.

spining - 2011-08-11, 21:52

patryk_c napisał/a:

>> o na przykład taki przekaźnik <<

a nie powinien byc taki??
>> przekaźnik << , w tym przypadku sterowanie jest "pradem", a nie masa

Lucash79 - 2013-04-13, 20:47

witek1965 napisał/a:
Lightbary wykorzystuje się jako światła drogowe (długie) motocykla.

u mnie palą się łącznie ze światłami mijania (żarówki H3 35W) a gasną przy zapaleniu długich. Czyli co? Ktoś to do dupy podłączył? Powinny się zapalać razem z długimi?

Radio - 2013-04-13, 20:48

Lucash79, niestety lecz tak....
Lucash79 - 2013-04-13, 20:56

Kurczę... nie lubię "dotykać" elektryki, a trzeba będzie poszukać gdzie się wpięli.
Radio - 2013-04-13, 21:17

Masz do przełączenia jeden przewód, musisz tylko dokładnie "iść" po przewodzie od lightbarów i zobaczyć gdzie idzie, powinien iść do przekaźnika, jeżeli ktoś poszedł na łatwiznę i podłączył pod żarówkę w lampie to lipa okrutna.... sprawdzaj i pisz co odkryłeś ;D
Lucash79 - 2013-04-13, 21:21

dzięki, jutro poszukam, jak będą kłopoty - będę prosił o pomoc ;D
Radio - 2013-04-13, 21:30

Nie ma sprawy, oglądaj instalacje i podziel się swoimi spostrzeżeniami na forum ;D
Lucash79 - 2013-04-17, 17:51

No dobra znalazłem chwilkę żeby to rozebrać.
Radio napisał/a:
jeżeli ktoś poszedł na łatwiznę i podłączył pod żarówkę w lampie to lipa okrutna....

niestety ktoś poszedł na łatwiznę
przecięty kabel świateł mijania i wpięty kabel do lightbarów (dlatego świeci z krótkimi) z bezpiecznikiem 10A po drodze
dlaczego takie podłączenie to lipa okrutna? wytłumaczcie jak sześcioletniemu dziecku, proszę.

Pirania_LM - 2013-04-17, 18:29

Lucash79, lightbary to światła dodatkowe ( nie koniecznie zgodne z prawem ) jednak jeśli już są, to powinny mieć swój własny nie zależny włącznik i nie powinny świecić ze światłem mijania podłączone na tym samym włączniku.
witek1965 - 2013-04-17, 18:48

Pirania_LM napisał/a:
nie powinny świecić ze światłem mijania podłączone na tym samym włączniku
no chyba, że sa to lampy z żarówkami H4 i maja osobny włącznik i przełączają się równo ze światłami w lampie głównej. Mijania z mijania, drogowe z drogowymi,.
Pirania_LM - 2013-04-17, 19:25

Lucash79, proszę gotowiec
http://motocyklizm.blogsp...bar-swiata.html

Lucash79 - 2013-04-17, 19:34

Pirania_LM napisał/a:
nie powinny świecić ze światłem mijania podłączone na tym samym włączniku

to że jest źle podłączone to już wiem, bo świecą razem ze światłami mijania i gasną jak się zapala długie, żeby zapalały się z długimi to kwestia przełączenia jednego kabelka, włącznik oddzielny jest na obudowie lightbara
chciałem aby mi ktoś wytłumaczył dlaczego tak kiepskie jest podpięcie się pod żarówkę w lampie
Pirania_LM, dzięki za link, przestudiuję ;D

[ Dodano: 2013-04-17, 20:40 ]
witek1965, żarówki są H3 35W

Dariow - 2013-04-17, 20:07

a tak się zapytam może głupio ale dlaczego według Was nie mogą się lightbary swiecić razem ze światłami mijania
Pirania_LM - 2013-04-17, 20:43

a byłeś na przeglądzie ? widziałeś maszynę do badania ustawienia świateł ? no właśnie, widziałeś tam miejsce do badania światła mijania i lightbarów.... 8) pokaz tez policjantowi na kontroli działanie światła mijania.... ;D
Dariow - 2013-04-17, 21:28

Według prawa nie powinno ich byc w ogóle, co do badań technicznych to motor zawsze stoi na zewnątrz i tyle, po za tym mam wersję USA co i tak jest nie zgodne, pomijam czynnik prawny............... ponawiam pytanie dlaczego nie mogą się świecić z mijania
Mnich - 2013-08-20, 22:21
Temat postu: przekaźnik
Panowie, prośba o poradę, bez off topic plisss.
Mam podłączone 2x35W jako dodatkowe lampy na gmolu. Podłączyłem masę do śruby lampy, na zewnątrz kloszy wyprowadziłem po przewodzie, które łączą się w bezpieczniku w lampie. Z bezpiecznika wyszedłem na postojowe dopinając się do wsówki w kostce (czyli bez cięcia, krojenia, itp).
Wszystko gra, ale świecą się non stop, i nie dziwne, wiedziałem że tak będzie, więc teraz chcę włączyć w lampie przekaźnik bistabilny warunkowy 4DRP ( http://ase.hoste.pl/sklep...-warunkowy-4drp ) i podłączyć pod "cyngiel" do migania drogowymi. Pytanie, czy następujące podłączenie do styków w/w przekaźnika będzie ok:

VP - z bezpiecznika wejście na przekaźnik
P - wyjście na kostkę do postojowych, żeby z nich brać zasilanie
S - połączyć z przewodem drogowych w lampie, bo zakładam, że przed nim jest przecież ów "cyngiel".
M - złapać masę w lampie.

Wiem, że były schematy, ale powyższe to wynik ich zrozumienia, wiec prośba o potwierdzenie poprawności, bądź korektę.

[ Dodano: 2013-09-13, 11:21 ]
Wczoraj podłączyłem przekaźnik. Nieco inaczej. Szerszy i dokładny opis w wolnej chwili. Na pewno w customie 650 upychanie przekaźnika nie jest dobrym pomysłem ponieważ:
- jest na tyle ciasno, że regulacja klosza a w konsekwencji świateł jest praktycznie niemożliwa,
- przy wysokich temperaturach w lecie wszystko grzeje się jak diabli.
Przeniosę to w skrzynkę akumulatora i zrobię na wspólnym bezpieczniku z ładowarką usb (w drugim schowku). Do lampy polecą wyłącznie przewody.

petermajster - 2014-01-31, 09:32

Czy ten zestaw włączników od HD ma ktoś u siebie zamontowany??


Jest on do kupienie gdzieś u nas czy tylko w HD?
Link do jego kupna jest nie aktualny :(

teper - 2014-01-31, 16:26

może to nie HD ale bardzo dobrej jakości i fajnej cenie robi mój znajomy zresztą też motocyklista :

http://www.smwproject.com/index.php?id=akcesoria

Boober - 2014-02-24, 13:38

mam prośbę - nie chodzą linki na Imageshack'u - można prosić o jakiś update'cik?

[ Dodano: 2014-02-24, 13:40 ]
chodzi oczywiście o schemaciki...
ja znalałem też jakieś odnośnie świateł dziennych, i chciałbym porównać, bo wg mnie można tak potraktować lightbary jak mniemam...

vaaks - 2014-02-24, 13:53

Wszystko ładnie się otwiera - masz jakiś problem z przeglądarką. Może usuń ciasteczka.
Boober - 2014-02-24, 14:09

vaaks napisał/a:
Wszystko ładnie się otwiera - masz jakiś problem z przeglądarką. Może usuń ciasteczka.

już wiem - moge downloadnąć :)
Ale dopiero wtedy widzę :)

petermajster - 2015-08-11, 07:44

O firmie Motonautilus-pl było już u nas wspominane parę razy.
Ja zakupiłem u nich stelaż do lighhtbarów do Vstara 650

Po dwóch latach użytkowania stelaż wygląda tak:


Urwane cieniutkie mocowanie.

ciecio - 2015-09-23, 21:09

Jako Lightbar-y LED posłużyły mi te lampy:
http://www.allegromat.pl/aukcja169477

Mały włącznik dźwigniowy MTS203 ON-OFF-ON 6 pinów:
https://sklep.avt.pl/przelacznik-mts-203-3-poz-podwojny-on-off-on-dpdt-6p.html
Do włącznika gumowa osłonka
Włącznik zamontowany na lewym boczku

Lampy w swej konstrukcji ciekawe, ponieważ przełączanie mocy pomiędzy 30% a 100% odbywa się przez przełączanie minusa.
Przełącznik 6 pinów, ponieważ przy użyciu 3 pinów lampy dziwnie się zachowywały, a mianowicie przy 30% mocy świeciła jedna lampa.
Kable puszczone pod bakiem.
Plus podłączony do stacyjki, dzięki temu nie muszę pamiętać o wyłączaniu lamp.
Pomiary amperomierzem wykazały że przekaźnik jest niepotrzebny.
Przy dwóch lampach na 100% prąd nie przekraczał 0,5A
Według producenta lampy są 2x4W , moje pomiary mówią, że będzie to raczej 2x2,5W

Standardowe obejmy do gmoli
Lampy zamocowane troszkę inaczej niż przewiduje producent.
Miejsce pierwotnie przeznaczone na kabek delikatnie rozwiercone i posłużyło do przymocowania do obejmy.
W miejscu przeznaczonym pierwotnie do przykręcenia zainstalowana gumowa uszczelka i puszczony kabel.
Dzięki takiemu zabiegowi lampy są zamocowane bliżej gmola i nie odstają tak bardzo jak by to było przy oryginalnym patencie.

Na zdjęciach widać efekt świecenia 30% mocy i 100% mocy oraz sposób mocowania.




















tqmeh - 2015-09-24, 05:15

Witam, b. interesująca aplikacja wyszła, żeby jeszcze były one dostępne w ciepłym kolorze.

U tego samego sprzedawcy z pierwszego tematu lampy są dostępne po 65PLN/ za kpl

ciecio - 2015-09-24, 09:18

tqmeh napisał/a:
żeby jeszcze były one dostępne w ciepłym kolorze


Świadomie wybrałem zimny kolor LED.
Lampy mają służyć jako "dzienne" , chciałem być bardziej widoczny.

tqmeh napisał/a:
U tego samego sprzedawcy z pierwszego tematu lampy są dostępne po 65PLN/ za kpl


Ale inne lampy.
Te które ja użyłem są nadal w tej samej cenie 199,99 zł za komplet

witek1965 - 2015-09-24, 12:50

ciecio, a jak świeca na 100%, to jak to wygląda w nocy ? mógłbyś zrobić fotę z nimi zapalonymi i bez. Oczywiście chodzi mi o przestrzeń przed nimi.
ciecio - 2015-09-24, 18:11

witek1965 napisał/a:
mógłbyś zrobić fotę z nimi zapalonymi i bez


Postaram się coś zrobić, ale może mi to zająć kilka dni.

kacmar - 2015-09-25, 00:16

teper napisał/a:
może to nie HD ale bardzo dobrej jakości i fajnej cenie robi mój znajomy zresztą też motocyklista :

http://www.smwproject.com/index.php?id=akcesoria


a masz tam jakiś upust :)

ciecio - 2015-10-12, 19:26

Dodaję GIF-a na którym widać różnicę pomiędzy włączonymi lightbarami a wyłączonymi.
Odległość od kamery to około 50 metrów


JOKER - 2015-10-13, 13:14

:shock: Przepraszam ale jaką różnicę? Przecież ewidentnie to efekt słońca a nie lightbarów :nie_wiem:
ciecio - 2015-10-13, 15:46

To ciekawe, że reflektor się temu efektowi słońca jakoś oparł.
Ehhh JOKER, :mlotkiem:

mcmlxix - 2021-10-07, 07:59
Temat postu: Odświeżenie pigułki.
Cześć. Super pomysł z tym tematem z pozbieraniem wszystkiego do jednej pigułki ale termin przydatności pigułki już dawno minął :hehe: : na fotosiku zdjęcia się zdeaktualizowały, linki nie działają i ogólnie czarny tunel.
Wiem jakie to może być wkurzające odgrzebywanie wiele razy wałkowanych tematów bo wszyscy już mają dopieszczone maszyny, wszystko działa jak należy, akcenty leżą gdzie indziej a tu pojawia się świeżak i marudzi zamiast poszukać. No więc na swoje usprawidliwienie powiem, że ostatni post w tym temacie jest sprzed 6 lat, link LIGHTBARY-PYTANIA [http://www.yamaha-dragstar.pl/viewtopic.php?p=168072#168072], gdzie niby można pytać o bieżące potrzeby i mają być bieżące linki do aukcji - nie działa.
Temuż ośmielam się podnosić znów pytanie z prośbą o pomoc. Sama zasada, podłączanie itp. są dla mnie jasne i nie pytam o sprawy techniczne ale chciałbym kupić coś w rozsądnej cenie (sorki ale 1200zł - bo i takie oferty widziałem - uważam za nieadekwatną cenę do tego towaru): lampy, stelaż, ew. wyłącznik. Wolałbym klasyczne lightbary niż te montowane na gmole z powodów subiektywnie estetycznych ;d

OldDiver - 2021-10-07, 08:14

mcmlxix, Zobacz tu -> https://mikiwerke.wordpress.com/2018/05/15/lightbar-do-motocykla-yamaha-midnight-star/
mcmlxix - 2021-10-07, 08:35

OldDiver, Dzięki. Możesz polecić? Masz coś od nich albo znasz kogoś, kto ma?
OldDiver - 2021-10-07, 08:40

mcmlxix, Nie ! Ale jest to znany wytwórca akcesoriów motocyklowych. Wiele rzeczy robi. Ma odpowiednie, profesjonalne narzędzia (laser) do obróbki metalu. Jest tez na FB.
OldDiver - 2021-10-07, 09:00

mcmlxix napisał/a:
LIGHTBARY-PYTANIA [http://www.yamaha-dragstar.pl/viewtopic.php?p=168072#168072], gdzie niby można pytać o bieżące potrzeby i mają być bieżące linki do aukcji - nie działa.


Działa ale pod już innym linkiem -> https://yamaha-dragstar.pl/viewtopic.php?p=168072#168072

(w starych linkach trzeba dać https zamiast http i wyrzucić www. )

mcmlxix - 2021-10-07, 09:15

OldDiver napisał/a:
w starych linkach trzeba dać https zamiast http i wyrzucić www

:doh:

To mam znów literaturę ;D

Pietro13 - 2021-10-07, 13:05

Witam, przełącznik polecam z firmy SMW Project
https://smwproject.com/akcesoria-motocyklowe/przelacznik-podwojny/
Ja takowy posiadam i jest rewelacja już z przekaźnikami i można podłączyć dwa obwody (źródła) oddzielnie jak masz mocniejsze żarówki albo pod jeden wyłącznik jak mniejsza moc. Ja zamontowałem lampy 33 W z żarnikiem, a pod drugi włącznik podpiąłem świecenie kierunkowskazów tzn. wersja amerykańska świecą cały czas i migaja jak działa kierunkowskaz, wyłącznik powoduje że możesz wyłączyć ciągłe świecenie i tylko jak sygnalizujesz zkręt to miga.
Tutaj jest fajny filmik jak montować te przełączniki.
https://www.youtube.com/w...ChopperMotovlog

witek1965 - 2021-10-07, 16:38

OldDiver napisał/a:
Nie ! Ale jest to znany wytwórca akcesoriów motocyklowych.
znana to jest Kuźnia Motocyklowa ( mam od ok 8-miu lat i wszystko OK), Sępiołek, ale nie o to chodzi. No i Nautilus, ale juz bardziej ze złej strony ;/
Nie lepiej kupić sam stelaż ( to jest właściwie lightbar) a do niego osobno lampy. takie jekie się chce. A wybór jest spory. Są z żarówkami H3 i z tymi na upartego wszystko przejdzie. I przegląd i kontrola policji. Światła przeciwmgłowe są dopuszczone w motocyklu, a za nadużywanie grozi co najwyżej mandat. Za zamontowanie lamp niehomologowanych troche więcej może być kłopotów, od demontażu po zabranie dowodu rejestracyjnego. Ja mam akurat lampy z żarówką H4, homologowane, ale nie do motocykla, ponieważ tego typu lampy mozna miec tylko 2, a łącznie z główna jest ich 3. Sa dostepne w rozsądnej cenie na znanym portalu aukcyjnym, podłączoną na dwóch przekaźnikach. Na razie nie miałem problemów. Wszelakich lamp na znanych portalach jest mnogo, w rozsądnych cenach, podobnie jak przełączników.
Pietro13 napisał/a:
przełącznik polecam z firmy SMW Project
bardzo ładnie wykonany. Same przełączniki są dostępne za kilka złotych w każdym elektrycznym sklepie w razie gdyby padły, a to ważne, ponieważ cena jest mocno wywindowana.
Zdecydowanie tańsze, nie tak ładne jak te SMW są np. u tego sprzedawcy. Do włączenia i wyłaczenia lightbarów wystarczy pojedynczy.

Pietro13 - 2021-10-07, 18:01

Tak to prawda, że cena nie jest niska ale dodatkowym plusem który mnie skłonił do zakupu jest , że można podpiąć pod zbiorniczek płynu hamulcowego i nie zajmuje dodatkowego miejsca na kierownicy. Tak prawdą jest, że cena troche wysoka.
mayu - 2021-10-07, 18:19

XVS1300 w obudowie reflektora ma wyprowadzone dedykowane wolne białe złącze do lightbarów. Dodatkowy przełącznik jest zbędny. Chyba, że chcemy je zapalić niezależnie od świateł głównych. Potrzebna wtyczka 2 pin sumitomo MT090, dostępne np. na aliexpress.
OldDiver - 2021-10-08, 07:07

Pozwolę sobie zwrócić uwagę że lightbary (dodatkowe światła) w motocyklach formalnie są niezgodnie z "przepisami". Dlatego nie mogą one być na stałe sprzężone z światłami głównymi. Dlatego odrębny wyłącznik jest niezbędny a na przegląd wjeżdżać z wyłączonymi lightbarami.
witek1965 - 2021-10-09, 00:22

OldDiver napisał/a:
Pozwolę sobie zwrócić uwagę że lightbary (dodatkowe światła) w motocyklach formalnie są niezgodnie z "przepisami".
wybacz, ale pozwolę sobie stwierdzić, że masz tylko częściowo rację. Proponuję zapoznać się rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

http://isap.sejm.gov.pl/i...O/D20162022.pdf

Montaż dodatkowego oświetlenia w motocyklu regulowany jest tym właśnie rozporządzeniem. Kierujesz się stereotypami.
Oszczędzę ci przeszukiwania treści rozporządzenia, aczkolwiek zachęcam do zapoznania się i podam ci to na tacy :
Rozporządzenie to zezwala na montaż świateł przeciwmgłowych przednich.Lampy przeciwmgłowe powinny być rozmieszczone symetrycznie względem środkowej osi podłużnej motocykla. Miejsce ich montażu to nie dalej niż 40 cm od bocznego obrysu, nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż światło mijania.

Czyż nie w ten sposób mamy zamontowane Lightbary ?
Co do tego, że światła przeciwmgłowe są dodatkowymi światłami chyba spierać się nie będziemy.

Dodam, że oznaczenie świateł przeciwmgłowych to B-02B lub F3-04F3 i takie oznaczenie musi na szkle lampy + rzecz jasna oznaczenie homologacji europejskiej np. E20
oznaczenie B – 02 B (dotyczy zwykłych żarówek halogenowych.
Od jakiegoś czasu są już na rynku lampy przeciwmgłowe typu F3 – 04 F3 (dotyczy żarówek zwykłych halogenowych, ksenonowych i przede wszystkim LED.
Posiadam takowe lampy zamontowane w innym motocyklu i jeśli ktoś chce ich używać jako lamp poprawiajacych widoczność to gorąco polecam. Święcą mega jasno, odpowiednio ustawiono nikogo nie oślepiają i generalnie trzeba by trafic na naprawdę upierdliwego policjanta, żeby dostać mandat za używanie w nieodpowiednich warunkach.

W jakich warunkach można uzywać świateł przeciwmgłowych to chyba wiesz ? ;p

OldDiver napisał/a:
nie mogą one być na stałe sprzężone z światłami głównymi.
tu masz całkowitą rację. Mam nadzieję, że wiesz dlaczego.

OldDiver napisał/a:
na przegląd wjeżdżać z wyłączonymi lightbarami.
A niby co ma to spowodować, poza tym że przestzregasz przepisów.
Jeżeli uważasz, że diagnosta jest upośledzony, to się grubo mylisz.
Diagnosta może przymknąć oko, nie musi, ale może,i doskonale wie że dodatkowe lampy to nie jest ozdoba motocykla i jak zechce, a powinien, to zweryfikuje ci bardzo szybko wszystkie aspekty dodatkowego oświetlenia poczynając od homologacji, poprzez prawidłowe podłączenie i zastosowany typ lampy. C-out,R-out, CR-out,HR-out, HCR-out, HC/R-out więc trochę szacunku dla tych gości bo zasługuja na to. Jeżeli czegos nie widza, to nie chcą widzieć i słyszeć (np. głośnych wydechów)
Mnie zmusił do wymiany wkładu lampy z symetrycznej na asymetryczną. Miał do tego pełne prawo.
Natomiast na niedozwolone przepisami lampy dodatkowe przymknął oko ( HC/R). Sądzisz, że nie zorientował się ? Przy F3 szybko zareagował i cos go zaciekawiło. Był pewny, że są "lewe" i po sprawdzeniu oznaczeń z klosza lampy przybił pięknie pieczęć w dowodzie rejestracyjnym ;D

tqmeh - 2021-10-11, 19:55

OldDiver napisał/a:
Pozwolę sobie zwrócić uwagę że lightbary (dodatkowe światła) w motocyklach formalnie są niezgodnie z "przepisami"


Pozwolę sobie odpowiedzieć że mam zamontowane fabryczne i przepisy czy przeglądy średnio mnie interesują


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group