YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Elementy nadwozia - opona czy główka ramy

lenio - 2016-02-27, 22:43
Temat postu: opona czy główka ramy
W niedalekiej przyszłości wymieniam opony w moim Radku i tak sobie myślę że tylną to na bank muszę wymienić a co do przedniej to myślę ponieważ w czasie jazdy jak puszczę kierownicę to przednie kolo zygzakuje wystarczy że położę palec na kierownicy i motocykl jedzie prosto , obstawiam oponę która wygląda na 5+ myślę wymienię za jednym razem obie ale mam pytanie czy ktoś z Was miał takie objawy i czy ustąpiły po wymianie opony albo oczekuję innych sugestii
sly1078 - 2016-02-27, 23:29

Zanim wymienisz oponę na 5+ najpierw rzuć koło na wyważarke, jeśli okaże się że kółko jest proste to może za mocno jest skręcona główka ramy, albo łożyska do wymiany.
Romuald - 2016-02-27, 23:39

Masz tak od początku moto czy dopiero po jakimś czasie się tak stało?
illusion - 2016-02-27, 23:57

lenio, skasuj luz łożyska w główce ramy
burza - 2016-02-28, 08:49

U mnie było podobnie. Najpierw stawiałem na łożysko główki ramy, ale to nie pomogło. Opona była nowa, kolo wyważone, a objawy nie ustąpił. Dopiero jak zmieniłem opony na innego producenta to stał się cud ;p i teraz mogę puścić kierę, a moto sunie jak po sznurku ;D
tomboj - 2016-02-28, 11:17

Proponuję najpierw sprawdzić ciśnienie w oponach. Powinno być przód 2,5, tył 2,5-2,8.
Endrjul - 2016-02-28, 12:54

illusion napisał/a:
lenio, skasuj luz łożyska w główce ramy

U mnie to pomogło :dumny:

PSZEMAS - 2016-02-28, 15:09

U mnie również :ok:
Tytus - 2016-02-29, 09:26

A ja tak miałem i jednak łożysko główki ramy. Tknięcie paluszkiem powodowało uspokojenie.
Merlin - 2016-02-29, 18:44

To tak zwane shimmy, może być powodowane zużytą oponą, luzem, rodzajem bieżnika, dociążonym nadmiernie tyłem moto itp.
Często występuje w Varadero . Nowa opona OK, po 5-6 tys lekkie węźykowanie ale jak nie dotknęła kier coraz mocniejsze.
http://moto-turystyka.pl/pl/czytaj/11_shimmy

yokozuna - 2016-03-07, 22:31

Przyczyna może być też banalnie prosta: złe rozłożenie masy i/lub oporu powietrza. U mnie takie zjawisko występowało w okolicy 60km/h, pojawiło się pewnego dnia, i ustąpiło jak pod nieco innym kontem przykręciłem szybę (znaczy poprawiłem to co wcześniej popsułem). Widocznie akurat przy tej prędkości i tej konfiguracji moto w jakiś rezonans wpadał.
F.I.P. Berek - 2016-03-08, 08:55

Merlin
to nie jest shimmy.

A w materiale który podałeś koleś pisze bzdury : ..." z geometrią naszego motocykla jest coś nie w porządku. Warto w takim przypadku sprawdzić ciśnienie w oponach, bieżnik opony oraz jej stan ogólny, łożyskowanie obydwu kół, stan łożyska główki ramy, napięcie wstępne amortyzatorów, jak i stan oleju w tychże."
Ciśnienie w oponach i cała reszta to nie geometra - ta jest, inaczej, konstrukcją moto.

Merlin - 2016-03-08, 11:29

Racja, ciśnienie to nie geometria ale to wszystko co gostek opisał wpływ na prowadzenie ma, czepiasz się ;p
lenio - 2016-03-08, 21:04

Niebawem wracam do PL to powiem co było u mnie przyczyną , dzięki za wszelkie sugestie , na razie wstrzymałem się z zakupem przedniej opony

[ Dodano: 2016-03-20, 20:30 ]
Odnośnie zygzakowania to : obie opony wymienione oraz w najbliższych dniach jadę na wymianę łożysk w główce bo luz jak cholera , opony wymienione na Dunlop D404

[ Dodano: 2016-03-21, 21:08 ]
Odnośnie zygzakowania to : obie opony wymienione oraz w najbliższych dniach jadę na wymianę łożysk w główce bo luz jak cholera , opony wymienione na Dunlop D404

macko77 - 2020-07-23, 00:29

Witam,
Przepraszam, że odgrzewam kotleta ale nie znalazłem nic podobnego na forum. Mianowicie mam spory problem. Moto jest w wersji tourer i powinno się fajnie prowadzić przy prędkościach autostradowych i tu jest spory problem... do około 100km/h jest w miarę ok ale przy 120km/h i szybciej ciężko utrzymać kierownicę. Nie jest to jakieś regularne szarpanie ale wygląda jakby się jechało przy silnym wietrze. Testowałem jazdę za tirem, obok tira, przy wietrze i bez wiatru i zawsze jest podobnie. Generalnie powyżej około 120km/h trzeba walczyć aby moto jechał prosto.
Dodam, że sprawdzałem główkę ramy i jest ok. Nawet kupiłem specjalny klucz aby to dokręcić jak fabryka mówi. Szczerze mówiąc dziwnie lekko ma to być skręcone ale zrobiłem jak w instrukcji.
Dodam, że opony nowe a na fabrycznych zachowywał się podobnie. Moto z 2012 roku z przebiegiem 4200 mil
Może ktoś ma pomysł gdzie szukać przyczyny?

pozdrawiam

SATURIAN - 2020-07-23, 06:25

macko77 napisał/a:
do około 100km/h jest w miarę ok ale przy 120km/h i szybciej ciężko utrzymać kierownicę. Nie jest to jakieś regularne szarpanie ale wygląda jakby się jechało przy silnym wietrze.


....ale tak naprawdę , to co Ci się dzieje ? Jazda ponad 120 km/h , to jest jazda przy silnym wietrze .

remol71 - 2020-07-23, 15:47

No. Na motocyklu trochę wieje.
pyra - 2020-07-23, 16:38

Jaka szyba , kufer centralny ?
U mnie trochę telepało kaskiem, ustąpiło, po założeniu deflektorów na lagi. Do 110mph było ok lol , choć najlepsze prędkość to 60 mph ;D

macko77 - 2020-07-24, 01:14

Dziękuję za odpowiedzi.
Nie chodzi mi o pęd powietrza w czasie jazdy ale o to, że motor się zachowuje jakby chwilowo łapał boczny wiatr. Cała maszyna chwieje się na boki.
Szybę mam fabryczną i kufry też tylko fabryczne (po bokach). Szybę można delikatnie regulować, tylko na tyle ile pozwolą otwory w mocowaniu. Szczyt szyby można przesunąć o max 5cm. Jak jest pochylona to kask wpada w takie wibracje, że moje oczy przestają odbierać obraz :shock: . Jak ją postawię bardziej do pionu to z kaskiem jest dużo lepiej ale całe moto się chwieje. Dodam, że nie wiem czy też się tak zachowuje przy szybie bardziej położonej bo jak przestałem widzieć to musiałem zwolnić.
Motor jest w fabrycznej konfiguracji wersji cruiser. Zmieniłem tylko opony bo fabryczne były już stare i popękane.
Dzisiaj troszkę położyłem szybę (mniej więcej do połowy) i jutro wyskoczę na autostradę to zobaczę co się zmieniło.
Dodam, że nie szukam rekordów prędkości ale około 80mph (120-130 km/h) to nie jest prędkość światła.
Pozdrawiam

pyra - 2020-07-24, 06:28

Zdejmij szybę, i sprawdź.
Nie słyszałem o fabrycznej wersji cruiser, była tourer. Podobnie nie widziałem w MS1300, fabrycznej szyby regulowanej, może akcesoryjna Yamahy. Wstaw fotkę.

teper - 2020-07-24, 07:37

To, że dokreciles to nie znaczy, że łozysko główki ramy jest dobre.
Jeśli opony ok to ja bym stawiał na łozysko u mnie tak było choć wydawało mi się, że łozysko jest ok a jak rozebrałem to kulki się rozbiegły po garażu.

remol71 - 2020-07-24, 13:52

macko77 napisał/a:
80mph (120-130 km/h) to nie jest prędkość światła


Ja to uważam za granicę komfortu na czoperku.

Merlin - 2020-07-24, 22:56

Sugeruję sprawdzić czy moto trzyma ślad.
macko77 - 2020-07-25, 02:11

pyra
Cytat:
Nie słyszałem o fabrycznej wersji cruiser, była tourer
Masz rację, to ja pomieszałem nazewnictwo i jest to tourer.
Co do szyby to nie jest ona regulowana tylko da rady ją lekko pochylić tyle co pozwolą otwory na śruby mocujące. W mocowaniu jest to może 2-3mm ale szczyt szyby wędruje przód-tył około 5cm.
Dzisiaj testowałem jazdę z szybą w środkowym położeniu i nie ma różnicy. Poprzednie moto miałem Suzuki VL800 i tam główka ramy była skręcona dość mocno, nie pamiętam dokładnie wartości ale pamiętam, że mnie ręka bolała przy dokręcaniu krótkim kluczem do tylnego amortyzatora. W teraźniejszym motorku tę śrubę jakbym dobrze złapał to pewnie bym mocniej dokręcił ręką niż to co powinno być.
Może jednak rozejrzę się za nowymi łożyskami a wcześniej sprawdzę ustawienie tylnego koła.

remol71
A co do granicy komfortu to masz 100% racji ale mimo wszystko przy tych prędkościach moto powinno jechać jak po sznurku. U mnie ten problem zaczyna się przy około 100km/h (troszkę ponad 60mph)

pyra - 2020-07-25, 08:46

Już wiem :brawo: biały pas na oponie :hahaha:
;)
A na poważnie, zdejmij szybę i sprawdź, efekty.
Nie słyszałem aby ktoś zmieniał łozysko główki.Sam zrobiłem ok 50 tys km, większość po drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich, czyli nie najlepszej jakości.
Choć wyjatki , jak najbardziej są możliwe.

tomboj - 2020-07-25, 08:55

Proponuje udostępnić moto innemu właścicielowi MS 1300 lub doświadczonemu motocykliście. Niech się przejedzie i wypowie swoje zdanie. Może Ty zbyt wiele oczekujesz od tego typu motocykla.
macko77 - 2020-07-25, 11:54

tomboj
Może to jest najlepsze rozwiązanie?

Dziękuję, powalczę jeszcze trochę z tym i dam znać co wyszło.

remol71 - 2020-07-25, 12:30

tomboj, Ale tam mają ruch lewostronny.
tomboj - 2020-07-25, 13:28

Jaki problem manetki zamienić. :)
macko77 - 2020-07-25, 19:10

Kurdę, nie zamieniłem manetek to pewnie jest powód mojego preoblemu. ;D

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group