YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Elektryka - PRZEKAŹNIK ROZRUSZNIKA

bolo16 - 2009-07-13, 21:39
Temat postu: PRZEKAŹNIK ROZRUSZNIKA
Witam.
Moja Gwiazda zaniemogła :( Padł prawdopodobnie przekaźnik OMRON 3EN-81950-00. Może wie ktosik gdzie takie cudo dostać można ??
Objawy takie: brak startu rozrusznika. Kontrolki się świecą, wciskam starter i cisza :(

Dzięki za wszelką pomoc.

Logiczniej formułuj temat // Kozak_Barabasz

Kamyk - 2009-07-13, 21:41

Miałem to samo, brak styku w przycisku. Wyjąć wyczyścić i działa. Jak wyciągniesz to zewrzyj kable, będziesz wiedział, czy to na pewno przycisk.
bolo16 - 2009-07-13, 21:45

Witam
To nie brak styku. Przycisk działa. Sprawdziłem multimetrem. Raczej przekaźnik padł był :(

Kamyk - 2009-07-13, 21:50

Jeśli to sprawdziłeś i jesteś pewien to szkoda. Było by to najprostsze rozwiązanie. Jak dobrez pamiętam, to ten przekażnik jest z lewej strony od akumulatora, na błotniku, ale pochlastać się nie dam. Zacząłem szukać go, bo miałęm takie podejrzenie, ale okazał się przycisk.
bolo16 - 2009-07-13, 21:53

Dokładnie tam jest (na błotniku). Już go mam na stole i mierzę... Chyba ubity (zgodnie z danymi z Service Manual). Aż żal... Ładna pogoda sięszykuje....
Kamyk - 2009-07-13, 21:53

Może to tylko styki, przeczyść. Trzyma.m kciuki
Kozak_Barabasz - 2009-07-13, 22:55

Podłącz mu + i - i sprawdź czy "cyka".
Przekaźniki nie są super trwałe.

bolo16 - 2009-07-14, 22:01

Witam
Już wszystko OK. Rozebrałem dokładnie cały zespół przekaźników. Winne okazały się 2 przepalone ścieżki na płytce drukowanej. Posprawdzałem multimetrem wszystkie elementy, Okazało się że żyją. Naprawiłem ścieżki i Gwiazdka znowu jeździ :)

BTW W serwisie Yamahy krzyknęli za tę część 400 zł i kazali czekać 1 tydzień. Koszt użytych elementów elektronicznych to max 40 - 45 zł.... Niezłą przebitka.

Nic to. Grunt że motór jeździ :)

Pozdrówka wszystkim.
PS. Jakby ktoś miał problem z tym elementem układu elektrycznego, służę pomocą.

tokar - 2010-04-21, 15:41

Mam to samo u siebie, włączony zapłon wszystko cacy, a nie reaguje na starter. Jak postoi kilka dni w garażyku i jest zimnu to pali, ale czasami zdarza się że nie reaguje-najczęściej po jakiejś dłuższej jeździe. W niedzielę miałem problem bo nie chciał zajarzyć (trzeba było popchnąć), wczoraj jak postanowiłem sprawdzić co i jak to zareagował od razu, ale i tak rozgrzebałem starter i go przeczyściłem. Po wczorajszym spacerku po mieście reaguje jak do tej pory normalnie. Zobaczymy co będzie dalej.
witek1965 - 2010-04-21, 20:41

bolo16, a nie da się za ten przekaźnik podłożyć inny ? (pomijając fakt, ze naprawiłeś swój oczywiście)
pandzioch2003 - 2010-04-26, 21:37

Przekaznik w zamienniku Japonskim kosztuje ok.170zł Jak by co :p
Piotras - 2010-06-19, 23:45

Zdaje się że mam podobny problem: kontrolki świecą, lampa świeci, moto nie reaguje na przycisk startera. Co ciekawe - pali na pych (dobrze, że ta opcja jeszcze istnieje, bo gniłbym gdzieś daleko od domu z popsutym motorem).
Jak rozumiem ten przekaźnik o którym mowa znajduje się gdzieś w "puszce" akumulatorowej? Spróbuję jutro rozkręcić wyłącznik startera i ten przekaźnik - o ile go znajdę - może "chałupniczo" jako totalny laik poradzę sobie z tym jakoś zgrabnie....
Będę wdzięczny za każdą podpowiedź.......

Ziółek - 2010-06-20, 09:29

Piotras, Jeśli to przekaźnik to znajduje się on pod siedzeniem kierowcy. Naprawa raczej trudna ale zależna od stanu tego urządzenia.
Piotras - 2010-06-25, 07:49

Trochę trwało, ale już wszystko wiadomo.
Nie był to przekaźnik, tylko sam włącznik startera - trzeba było wszystko tam rozkręcić i wyczyścić, bo choć (podobno) hermetyczny, to jednak wilgoć dostała się do środka i zrobiła swoje. Po gruntownym czyszczeniu motocykl pali jak złoto ;)

Cosmoo - 2010-08-11, 17:14

Zazdroszczę kolegom rozwiązania problemu...właśnie dziś spotkało mnie to samo...musiałem z pracy na pych wracać.W okolicach aku dodatkowo dobywa się dźwięk terkotania...normalnie bym pomyślał, że akumulator rozładowany,bo taki jakby objaw, ale jest nówka sztuka nie śmigana...jeśli to jakieś ścieżki,śmieszki...to jestem w czarnej d....nie ogarniam elektroniki..

[ Dodano: 2010-08-11, 20:00 ]
Nie dało się już edytować poprzedniego postu...poszedłem do garażu, wymontowałem ten przekaźnik(tak bajdełej z wpięciem na kostkę i z dwoma bezpiecznikami 30)...czy o nim bolo pisałeś? Jak się toto rozbiera,wygląda na nierozbieralny..

dylan60 - 2010-11-03, 22:00

... cosmoo - i co u Ciebie bylo kaputt?
Ja mam te same objawy: slychac jak terkocze przekaznik a rozrusznik nie kreci.
Aku nowy i rozrusznik jest sprawny bo odkrecalem i podlaczalem na sucho do aku.

rufio - 2010-12-17, 18:18
Temat postu: witam terkoczące przekaźniki
Mam ten sam problem, nawet zakupiłem nowu używany rozrusznik bo myślałem ze to on jest walniety ale z nowym używanym dzieje się to samo co ze starym, rozrusznik zakręci raz i odzywa się terkotanie w przekaźniku. Czy tzn ze przekaźnik jest walnięty czy może być jeszcze inna przyczyna,
Pomocy Panowie bo sezon już coraz bliżej :-)

Lokis - 2010-12-17, 18:50

Panowie na 99% to nienaładowane aku
pandzioch2003 - 2010-12-17, 18:54

Albo juz jego(aku) koniec :(
witek1965 - 2010-12-17, 19:13

dylan60 napisał/a:
slychac jak terkocze przekaznik a rozrusznik nie kreci.


Cytat:
Panowie na 99% to nienaładowane aku


pandzioch2003 napisał/a:
Albo juz jego(aku) koniec :(


Szanowni koledzy, nie wiem co jest przyczyna tego terkotania u was, ale ja mam na 100% wy.......ny akumulator.( nowy czeka na zalanie i zamontowanie.) Był u mnie Vaaks i widział i słyszał. Totalna padaczka, mimo, że na podtrzymaniu ( cały czas na ładowarce) nie odpalił maszyny. jednak rozrusznik kręcił, słabo bo słabo, ale kręcił. Po podłączeniu kabli zapalił jak książka pisze. Najistotniejszym jest jednak to, że u mnie żadnego terkotania przekaźnika nie ma.

ttom - 2010-12-17, 21:57

witek1965, bo to chyba problem 1100 jest...
witek1965 - 2010-12-17, 22:28

ttom, a, to inna bajka, jeszcze jeden plus dla 650-tki. Wypowiadali się właściciele jednych i drugich, więc ...........
BtS - 2010-12-18, 08:38

u mnie jak wyładowało aku niemal do zera to terkotanie było..

Możesz mieć już zbyt niskie nap..

pilot - 2010-12-18, 21:09

podłączę się pod temat,gdyż mam taki sam problem ale stało mi się to po dokładnym jesiennym myciu moto. :cry: Akumulator nowy naładowany na ful, a nie kręci tylko słychać trykotanie ;/
rufio - 2010-12-19, 12:05
Temat postu: witam ponownie
Aku mam nowe i jak podłączam go do prostownika to prost.pokazuje że aku jest naładowany, a pomimo to rozrusznik nie kręci, natomiast pomimo że aku jest naładowany, ale podłącze go pod prostownik i doładuje to rozruszki kręci, tak samo jak odpalam moto na kable od samochodu to rozrusznik kręci. kurcze jest to mój drugio aku od nie dawna, pierwszy reklamowałem po miesiącu używania bo mi padł, niby jakaś wewn. zwara, no bo nie podobno zeby mi moto akumulatory wykańczał.
Na razie jestam w fazie odkręcania wszystkich połaczeń el. czyszczenia styków i sikania ich specjalnym preparatem poprawiawjącym przewodność. Zobaczymy.

Fak faktem zę jest to temat bardzo niejasny i trudny do zdiagnozowania.
Jak by co komu jeszcze do głowy wpadło to czekam na skazówki.

Z góry wielkie Szenks :-)

BtS - 2010-12-19, 12:46

rufio -jeśli podłaczony do aku nie kręci,a podłączony do innego źródła zasilania kręc, to wina leży ewidentnie po stronie akumulatora.

Reklamuj póki możesz..

prawdopodobnie prostownik pokazuje stan naładowania, ponieważ nap na aku jest prawidłowe, ale nie należy zapominać o tym iż wazny jest również prąd rozruchowy- może tutaj leży problem??

Sprawdź miernikiem uniwersalnym jakie jest napięcie ładowania (podczas uruchomionego silnika, na zaciskach akumulatora).

Dawid Z. - 2010-12-19, 12:53

Z tego co pamietam to max. Napięcie ładowania nie powinno przekraczać 14.8V i nie być mniejsze jak 12.4V.
rufio - 2010-12-19, 21:40
Temat postu: witam ponownie.
Więc tak ja pisałem poczyściłem wszystkie styki, przekaźnika aparatu zapłonowego itp. podłączyłem aku od drugie motocykla i mój skarb odpalił za pierwszym dotknięciem. Później podłączyłem właściwy aku i odpalił tak samo, teraz tylko poczekam z dzień dwa i jak odpali to znaczy że wina jednak była w stykach, dawno nie czyszczone.

Zobaczymy, jak na razie jest duża nadzieja że mój Drag z tego wyjdzie :-)

Pozdro dla wszystkich.

pilot - 2011-02-05, 19:16

No i ja doszedłem jaka była przyczyna nie palenia mojego moto i trykotania przekażnika rozrusznika. :) A już prawie zamówiłem drugi,i liczyłem koszty nowego akumulatora i ew.koszty naprawy rozrusznika. ;/ Po wyczyszczeniu wszystkich połączeń elektrycznych nadal była kicha ! i po podłączeniu drugiego aku. również nie działało. :roll: dopiero po podłączeniu drugiej masy, problem znikł lol utleniło się złącze które jest przykręcone do silnika i ot cały problem 8) Pali teraz za każdym razem lol pozdrawiam............
Kozak_Barabasz - 2011-02-06, 12:38

Problem drugiej masy ...... Miałeś słabe połączenie klemy wyjściowej z akumulatora (do ramy) a nie zanieczyszczone klemy akumulatora. Dodanie kolejnej masy i podłączenie jej do ramy motocykla polepszyło przewodzenie ale wystarczyło zrobić tamte.

To ja wyjaśnię dlaczego słychać takie charakterystyczne terkotanie (dotyczy 650 i 1100) i brak/słabe kręcenia rozrusznika
Może być to spowodowane 3 (najczęstszy 1 przypadek) czynnikami:
- słaby akumulator,
- zanieczyszczone styki akumulatora,
- skorodowane/obluzowane styki kabli wyjściowych z akumulatora (najczęściej masy).

Wyjaśnienie techniczne:
Akumulator w stanie jałowym (brak obciążenia) trzyma jeszcze swoje napięcie i wszystkie kontrolki w motocyklu działają.
Podczas rozruchu motocykla następuje silny spadek napięcia.
Napięcie na słabym/padniętym akumulatorze podczas obciążenia bardzo mocno spada (poniżej 10-9v a nawet jeszcze niżej) i przekaźnik motocykla zaczyna wariować.
Dlaczego wariuje ?
Po wciśnięciu startera dociera do głównego przekaźnika te przykładowe 12v. Przekaźnik uruchamia rozrusznik i następuje gwałtowny spadek napięcia na akumulatorze. Spadek przy wyładowanym/padniętym akumulatorze jest na tyle duży, że wyłącza przekaźnik. Po wyłączeniu przekaźnika następuje wzrost napięcia na akumulatorze z racji braku obciążenia (wyłączenia rozrusznika). Przekaźnik znów się załącza i zaraz znów pada (wszystko cały czas się powtarza w kółko).

To co napisałem jest z moich osobistych doświadczeń (wielokrotnie testowałem różne motocykle).

pilot - 2011-02-06, 13:36

Kozak_Barabasz, dzięki za dokładne wyjaśnienie tematu braku masy :> a co chodzi do mojego przypadku,to ja przewód masowy zostawiłem ten sam tylko oczyściłem miejsce styku z silnikiem bo tam był syf lol dwa popołudnia szukania,ale zrobione :) i tanim kosztem......a ile radości...... ;D
Kozak_Barabasz - 2011-02-06, 16:26

pilot napisał/a:
po podłączeniu drugiej masy

Z tego jasno wynika, że pociągnąłeś kolejny przewód do minusa akumulatora ;)
Ale okej, źle się zrozumieliśmy ;)

Lokis - 2011-02-06, 22:28

Kozak to wynika z charakterystyki przekaźnika która odzwierciedla pętle histerezy materiału z którego jest wykonany ;D

dotyczy wywodu z 3postów wyżej

izi rajder - 2011-03-05, 13:59

Witam forumowiczów

Miałem podobny problem z odpalaniem swojej gwiazdki, ale okazało się, że świece były padnięte, było zimno w garażu i po kilku próbach odpalenia aku zdychał. Dopiero po wymianie świec i ponownym naładowaniu aku wszystko wróciło do normy. Przy słabym aku również było słychać przełączanie się przekaźnika. Dziś jednak stwierdziłem, że chciałbym wyłączyć podświetlanie kierunków, bo mi się ta opcja nie podoba, i szukałem odpowiedniego kabelka do rozpięcia. W trakcie poszukiwań zajrzałem pod osłonę akumulatora, i zauważyłem, że przekaźnik rozrusznika ma spuchniętą obudowę. Koszt nowego to kilka setek PLN, a ten jeszcze działa. Stąd moje pytanie, czy warto go wymieniać ewentualnie jak sprawdzić, czy z nim wszystko w porządku?



pozdrawiam
świeży forumowicz

izi rajder

Kozak_Barabasz - 2011-03-09, 14:03

Spuchnięty przekaźnik ?
A to ciekawe ......

Jak sprawdzić ? Jak motocykl startuje to działa ;)
Nie wiadomo tylko kiedy przestanie a tego nie zmierzysz ....

A tak poza tym to w centralnej przedniej lampie rozłącza się 2 kabelki (na zapalonych światłach sprawdzić który to).

izi rajder - 2011-03-09, 14:09

Dzięki za odpowiedź

Dziś byłem w serwisie, i mają mi załatwić jakiś używany na zapas. Jak się stary rozsypie to drugi będzie:D. A spuchł pewnie dla tego, że długo próbowałem go odpalić na padniętych świecach:(. Co do kabelków to już sobie znalazłem, bo lightbary były spięte właśnie z podświetlaniem kierunków. odciąłem podświetlanie, zabezpieczyłem przewody i jest cacy.

pozdrawiam.

patryk_c - 2011-04-29, 22:54

pandzioch2003,


A gdzie takie cudo jak ten zamiennik dla 3EN-81950-00 za 170 można kupić ?

I jak szybko ?

[ Dodano: 2011-05-06, 18:45 ]
Koledzy jeszcze raz napisze - może ktoś wie, ma na zbyciu - szukam takiego przekaźnika - najlepiej używanego.

3EN-81950-00
G8R-30Y-B
Omron Japan

Lub sensownego zamiennika.

Dla każdego WDR informuję że Larsson, alledrogo i inne "proste" metody już wyczerpałem dzięki lokalnej pomocy Kolegów.

Oraz że usterce uległ właśnie przkaźnik a nie wszystko inne :pokooj:

Dzieki i pozdrawiam.

bartek1991 - 2011-05-29, 19:07

Mój motor nie chce odpalic, a po wciśnięciu guzika od startera słychac tylko strzelanie z przekaźnika. Podczas odpalania motor jest podłączony do działającego samochodu czyli rozładowany akumulator odpada, wszystkie przekaźniki są sprawdzone i działają, rozrusznik został rozkręcony i bardzo ładnie kręci podłączony na kródko, styki zostały wyczyszczone oraz nawet została pociłgnięta "druga masa" do rozrusznika. Nawe kiedy rozrusznik był przykręcony do masy i przewód zasilający był przykręcony, a koło zębate nie było wsunięte w swoie miejsce (czyli rozrusznik nie miał oporów) to przekaźnik i tak strzelał, a rozrusznik się obracał tak słabo, że można go było zatrzymac palcami. Nie mam więcej pomysłów co z tym zrobic więc prosze o pilą pomoc.
mmmmat - 2011-05-29, 20:00

Jak co mam przekaznik i rozrusznik na zbyciu
bartek1991 - 2011-05-29, 20:16

Ale u mnie one są sprawne.
bartek1991 - 2011-05-29, 23:54

To raczej nie to, ponieważ przekaźnik terkocze nawet gdy rozrusznik jest zasilany przez motor, a nie jest wsadzony na swoje miejsce.
krzycho_r - 2011-06-24, 00:15

witek1965 napisał/a:
dylan60 napisał/a:
slychac jak terkocze przekaznik a rozrusznik nie kreci.


Szanowni koledzy, nie wiem co jest przyczyna tego terkotania u was, ale ja mam na 100% wy.......ny akumulator.( nowy czeka na zalanie i zamontowanie.) [/b].


Witaj

ostatnio przerabiałem. Z prundem jest tak, że go nie widać a dyć jest.
Słabe Aku czy jakieś zaśniedziałe styki przewodów(najczęściej klema dodatnia) skutkuje zanikiem prądu przy rozruchu i terkotaniem przekaźnika rozrusznika- znaczy działa :> .
Trza pożyczyć z auta/moto , ale jak masz słabe przewody(czyt. chińskie) to może się nie udać.
Najlepsze efkty to podłączyć na "sztywno"

A sprawdzenie samego przekaźnika nie powinno stanowić problemów. Cos tam wspomniał kozak...

Kozak_Barabasz - 2011-06-29, 00:20

Sprawdzić masę- drugi koniec kabla biegnącego od akumulatora do ramy.
serek0401 - 2011-11-07, 20:07

Kurcze ostatnio miałem podobne objawy.Zrobiliśmy ponad 50 km z małymi przystankami i gaszeniem silnika. I na kolejnym postoju nie chciał odpalić, po przekręceniu stacyjki kontrolki palą światełka też a jak chciałem zapalić to tylko słychać byłuo bzyczenie i brak rozruchu przez rozrusznik. Braliśmy go na pych i też nie bardzo można było odpalić,ale po podpięciu pod auto na lince odpalił. nie mam pojęcia co jest grane. po przejechaniu kolejnego odcinka po zgaszeniu odpala znowu normalnie i bez problemu.......
Macie jakieś rady co to może być? Będę wdzięczny :poddajesie:

vaaks - 2011-11-07, 20:40

serek0401, wpierw sprawdź stan akumulatora i wszystkie dostępne styki: przy aku, rozruszniku, pod kanapą masz przekaźnik rozrusznika - wyjmij go i oczyść styki. Sprawdź prąd ładowania. Tematy przerabiane - szukaj na forum.
PSZEMAS - 2011-11-07, 20:43

vaaks napisał/a:
pod kanapą masz przekaźnik rozrusznika
vaksiu czy na pewno ? a nie czasami na tylnym błotniku za akumulatorem ?
marek-stom - 2011-11-07, 20:52

PRZEMAS -na tylnym błotniku jest przekażnik do pompy paliwa.
PSZEMAS - 2011-11-07, 21:02

marek-stom mnie padł ten na błotniku i w sklepie zamówiłem przekaźnik startera i przyszedł właśnie ten (albo fuks albo koleś w sklepie zakumał o co mi chodzi i zamówił inny niż zamawiałem).

serek0401, najlepiej podepnij czyjeś aku na chwilę, przejedź się, zgaś, zapal, może będzie ok.
Gdyby okazało się że padł ten przekaźnik na błotniku to służę pomocą (swojego rozebrałem i naprawiłem a w boczku wożę nowy)

vaaks - 2011-11-07, 21:33

PSZEMAS napisał/a:
vaksiu czy na pewno ? a nie czasami na tylnym błotniku za akumulatorem ?

w 1100 jest pod siedzeniem, jak w 650 - nie wiem. ;/

grzechu - 2011-11-07, 21:49

jak przekaźnik jest ok to moze byc tak ze np szczotki się kończą w rozruszniku albo komutator i zależy jak się ustawią wtedy z mocniejszego aku będzie jeszcze zapalał
Bakteria77 - 2011-11-07, 22:07

Serek0401, w tamtym sezonie miałem taki sam problem z odpalaniem moto ( jak nie chciał odpalić to podpinałem kablami do auta i palił ) i w moim przypadku wystarczyła wymiana aku na nowe. Przelatałem resztę tamtego sezonu i ten cały bez żadnych problemów.
serek0401 - 2011-11-08, 15:50

Dziwne jest to, że pojeździłbym teraz miesiąc bez problemó żadnych i znowu jedno razowy taki przypadek się stanie hm .
No nic muszę obejżeć wszystkie styki i sprawdzić akumulator .
dziękuje za rady i będę śledził co i jak dam znać jak coś wyniknie co i jak.

leszekyamaha - 2012-03-26, 17:36

Witam koleżeństwo, mam pytanie do bardziej zaawansowanych technicznie kolegów;
po zdjęciu siedzenia kierowcy na plastikowej osłonce przymocowany jest dwoma wkrętami wg mnie przekażnik do którego podłączone są dwie wielowtykowe wtyczki .
Następnie na tylnym błotniku jest kolejna osłona z plastiku do której od spodu czyli od strony koła na dwa małe wkręty przymocowana jest pudełko o wym.około 9x9x2,5 cm
z charakterystycznym grzybkiem, w/w pudełko jest połączone przewodem wielożyłowym z instalacją draga moje pytanie co to jest za ustrojstwo z góry dziękuję za zaspokojenie mojej ciekawości

jacek71 - 2012-04-18, 20:51

Takie pytanko -gdzie ma drugi koniec kabel masowy (od minusa) w Dragu 650 bo chciałem sprawdzic poprawnośc tego styku (podobno do ramy) ale jakos nie moge go zlokalizować gdzie on jest przykręcony.Czy może trzeba sie położyć pod moto i pod spodem jest on gdzies przykrecony?.
Może ktoś mi powie lub zapoda fotę.

serek0401 - 2012-04-20, 22:20

jacek71 napisał/a:
Takie pytanko -gdzie ma drugi koniec kabel masowy (od minusa) w Dragu 650 bo chciałem sprawdzic poprawnośc tego styku (podobno do ramy) ale jakos nie moge go zlokalizować gdzie on jest przykręcony.Czy może trzeba sie położyć pod moto i pod spodem jest on gdzies przykrecony?.
Może ktoś mi powie lub zapoda fotę.

Jacek71 właśnie dziś go zlokalizowałem i u mnie jest pod spodem. Jutro Ci foty wkleje,ale jak się położysz się pod motocykl to go namierzysz ;D

jacek71 - 2012-04-21, 13:31

Dzieki za newsa ,ja go namierzyłem juz następnego dnia ,własnie metodą "na leżaka" ;D .Ale odkręcić go to niezła sztuka (kurna za krótkie mam imbusy w domu),ale okazało się że jest oki -styk.
serek0401 - 2012-04-21, 16:48

no dokładnie musisz mieć dluższy imbus 5-ke :)
Ok jak namierzyłeś to super ;D

Tosiek - 2012-07-23, 10:12

Z tym tyrkotaniem przekaźnika to sam się naciąłem. Znajomy do mnie dzwoni, że mu gwiazda nie pali - 650. Słychać tyrkotanie z okolic silnika i pierwsza myśl to sprzęgiełko.

Po przyjechaniu na miejsce okazało się, że to przekaźnik rozrusznika, no to diagnoza załatwiona i mówię nich wymontuje lub przywiezie eletrkyka. Kumpel jednak nie odpuścił i okazało się, że padnięty akumulator. Po naładowaniu, pali jak złoto. Tak więc na przyszłość sprawdzić czy jest dość prądu do rozruch nim zacznie szukać się innej przyczyny ;-)

witek1965 - 2012-07-23, 18:54

tykanie przekaźników, przygasanie kontrole, w puszkach również, to podstawowy objaw słabego akumulatora. Tak więc jak terkoczą przekaźniki to najpierw trzeba sprawdzić stan naładowania akumulatora, czystości styków, a potem dopiero szukać dalej.
bartekk - 2016-10-06, 21:11

Szybkie pytanko, czy wspomniane terkotanie to dźwiek jak u mnie? Zgobaczcie nagranie
https://youtu.be/GfyTtNcpBao

Ja również podjerzewałem przekaźnik bo dźwiek przypomina tworzenie się łuku elektrycznego jak gdyby coś w przekaźniku zaśniedziało.
Podładuje jeszcze akumlator i dam znać czy to przyczyna moich problemów z odpaleniem.
Co ciekawe motocykl stał sporo (około 2-3 tygodni) odpalił na dotyk, pojechałem na stacje benzynowa i juz drugi raz nie moglem odpalic.
Juz myslałem ze szczotki w rozruszniku, bo wygladało to jak by odpalał tylko w niektórych ustawinieach rozrusznika.

Tosiek - 2016-10-07, 08:18

bartekk, na bank słaby akumulator, takie tyrkotanie oznacza, że w aku jest za mało prądu i jak niciskasz starter to zwierają się styki po czym cały prąd idzie do rozrusznika i styki się rozwierają bo jest za mało prądu żeby utrzymać zwarte, co powoduje, że rozrusznik nie dostaje prądu więc znów przekaźnik ma prąd i zwiera styki - stąd trajkotanie. Naładuj aku lub kup nowe.
kusy - 2016-10-07, 11:53

Naładuj akumulator.Sprawdź ładowanie.
mike79 - 2017-05-19, 13:39

I u mnie pojawiła sie ta przypadłość. Tzn po naciśnięciu na starter nic się nie dzieje, nie terkocze przekaźnik, aku nowe, regulator nowy :nie_wiem: Przekaźnik? Wyjąłem ma troszkę zaśniedziałe wtyki ale nie tak bardzo. Jak przytrzymałem dłużej starter to zaskoczył, czasami za 3 razem a jak wróciłem do domu to już w ogóle nie chce :nie_wiem: :beczy:
dagi40 - 2017-05-19, 20:38

Jak naciskasz starter to słuchać pojedyncze stuknięcie przekaźnika czy cisza?
mike79 - 2017-05-20, 09:38

Cisza. Odłączyłem aku, wyjąłem przekaźnik wyczyściłem wszystkie styki od startera, aku, przekaźnika ,klemy itd i...pali od strzała na razie... :nie_wiem:
Mam nadzieje ze bedzie ok, bo przekaźnik w yamaszce 514 pln :ryczy:

Orlanos - 2017-11-13, 20:14

mike79 napisał/a:
Cisza. Odłączyłem aku, wyjąłem przekaźnik wyczyściłem wszystkie styki od startera, aku, przekaźnika ,klemy itd i...pali od strzała na razie... :nie_wiem:
Mam nadzieje ze bedzie ok, bo przekaźnik w yamaszce 514 pln :ryczy:


Czesc Mike,
w którym miejscu umieszczony jest ten przekaznik? Muszę go też chyba przeczyscic..
A moze ktos inny wie - jakas fota? Latwo sie do niego dostac?

Pozdrawiam

mike79 - 2017-11-16, 08:59

Odkręć kanapę i po prawej stronie pod plastikowym dekiełkiem masz ów przekaźnik z dwoma bezpiecznikami. Dla bezpieczeństwa odłącz najpierw Aku, potem przewody plus czerwony i minus czarny od przekaźnika i wyjmij go. Oczyść, jeżeli nic nie da- wymień
wojs40 - 2018-06-19, 20:44

Tyrkotanie, jak się okazuje zmora wielu z nas. Dzisiaj i mi się przytrafiło. Po przeczytaniu postu Witka od razu pognałem do garażu, wymieniłem akumulator na zapasowy i motor ożył. Witek miał rację pisząc że to na 100% wina rozładowanego akumulatora. Witek dzięki.
Jednak to nie koniec, to że rozładował się akumulator gdzieś leży problem który muszę wykminić. Akumulator jest niemal nowy, ładowanie jest prawidłowe więc gdzieś muszą być słabe styki. Tylko gdzie? :nie_wiem:

[ Dodano: 2018-06-23, 20:02 ]
Panowie, gdzie znajdę przykręcony kabel z masą w DS 1100 ?

witek1965 - 2018-06-25, 20:15

wojs40, idź po przewodzie minusowym. jest przykręcony do masy i to dość blisko akumulatora. Jeżeli potrzebujesz masę do jakiegoś dodatkowego odbiornika to przykręć przewód masowy gdziekolwiek do ramy.
wojs40 - 2018-06-25, 20:26

Dziękuję Witek, nie zawiodłem się. Próbowałem znaleźć masę właśnie idąc po przewodzie, jest dosyć wąsko i nie udało mi się namierzyć miejsca gdzie przewód jest przykręcony do ramy. Czy błędem będzie poprowadzenie dodatkowego kabla od samego aku do ramy?

Dzisiaj jeszcze popracowałem z miernikiem. Naładowany akumulator ma dosyć wysokie napięcie, 13,4V, po uruchomieniu silnika, na wolnych obrotach rośnie do 14,1V i co mnie martwi po zwiększeniu obrotów wskazanie miernika nie zmienia się. Czy jest ok?

Ryszard1962 - 2018-06-25, 21:11

Obstawiam uszkodzony regulator napięcia
vaaks - 2018-06-25, 22:07

Jeżeli rozładowuje się akumulator, to jest gdzies w instalacji jest zwarcie. Włącz amperomierz miedzy + aku i przewód pradowy i sprawdź czy jest przepływ prądu przy wyłączonych wszystkich odbiornikach. Jeżeli tak, w poszukiwaniu zwarcia eliminuj poszczególne obwody wyjmując bezpieczniki poszczególnych obwodów, kontrolując amperomierz. Jak wyczaisz, który to obwód, pozostaje jego dokładny przegląd. Myślę, że przewód masowy nie ma tu wpływu na rozładowanie akumulatora.
witek1965 - 2018-06-26, 06:42

wojs40 napisał/a:
po uruchomieniu silnika, na wolnych obrotach rośnie do 14,1V i co mnie martwi po zwiększeniu obrotów wskazanie miernika nie zmienia się. Czy jest ok?
od tego jest regulator napięcia. Bo jak miałoby rosnąć wraz z obrotami, to chyba nie byłoby zbyt dobrze. Akumulator by sie po prostu zagotował, żaróweczki szybciutko by zaczęły się przepalać. Tak, takie napięcie jest jak najbardziej OK>
Ryszard1962 napisał/a:
Obstawiam uszkodzony regulator napięcia
na jakiej podstawie ? Co z nim jest nie tak ?

[ Dodano: 2018-06-26, 06:42 ]
wojs40 napisał/a:
Czy błędem będzie poprowadzenie dodatkowego kabla od samego aku do ramy?
nie, tylko pytanie w jakim celu ?
wojs40 - 2018-06-26, 07:02

Reasumując, regulator jest ok ponieważ podaje stałe, wysokie napięcie, dodatkowa masa nie jest potrzebna, więc wychodzi że trafnie zauważył vaaks, w układzie prawdopodobnie jest zwarcie i tam muszę szukać rozwiązania. Dziękuję Panowie za wsparcie.
gai-jin - 2018-06-27, 14:42

najczęstszą przyczyną jest padnięty akumulator nie patrz na to że masz go dopiero 2 sezon nowe aku potrafi paść po 1 sezonie najczęściej załatwia go prostownik z marketu / dużo pisania / kup nowy akumulator lub stary zanieś na gwarancji jeżeli jeszcze jest .
ucieczka prądu nie będzie na masie , jeżeli masz słaba masę przy rozruchu kable będą się grzać /sprawdź .
1 rozładować może gniazdo zapalniczki lub usb jeżeli jest podpięte bezpośrednio do aku /rozłącz sprawdź /
2 podgrzewane manetki identyczna sprawa /rozłącz sprawdź /

jeżeli uważasz że to nie wina aku, naładuj go odkręć klemy zostaw na dwa dni i spróbuj odpalić na nim moto .

wojs40 - 2018-06-28, 07:34

Obstawiam jednak zwarcie. Mam jeden zapasowy akumulator i dzieje się tak z oboma akumulatorami. Jestem zawalony robotą i nie mam czasu pogrzebać, a bardzo mnie dręczy stojący w garażu niesprawny DS. :cry:
gai-jin - 2018-06-28, 09:19

jak uważasz ale jest to typowa bolączka aku padają zdania na dzień wykrzywiają się płyty i robią zwarcie w aku nie przyjmują prądu prucie instalacji nic ne daje ds jest prostą konstrukcją . zrobisz jak uważasz .
vaaks - 2018-06-28, 09:35

Cytat:
ds jest prostą konstrukcją

Dlatego, że jest prostą konstrukcją warto sprawdzić czy nie ma upływu prądu do masy przez zwarcie jakiegoś przewodu z powodu przetartej izolacji. To jest proste zadanie, wystarczy włączyć w obwód multimetr z ustawieniem na mA.Tylko zidentyfikowany felerny obwód wystarczy dokładnie przebadać, a więc nie trzeba pruć całej instalacji. Zgadzam się, że akumulatory są coraz bardziej do d...y, mozliwe, ale mało prawdopodobne, aby oba miały feler.

gai-jin - 2018-06-28, 12:34

niestety przewody idą w wiązkach bez prucia się nie obejdzie .
już 3 przypadki że aku padło niespodziewane a wsadzanie starego który wydawał się dobry nic nie pomagało .
przebicie mało prawdopodobne ale możliwe

powodzenia

[ Dodano: 2018-06-28, 12:37 ]
niestety przewody idą w wiązkach bez prucia się nie obejdzie .
już 3 przypadki że aku padło niespodziewane a wsadzanie starego który wydawał się dobry nic nie pomagało .
przebicie mało prawdopodobne ale możliwe

powodzenia

przypadek z mojego Varadero rano moto odpaliło bez problemu po 3 godzinach jazdy nawet nie ruszyło rozrusznika odpalenie na kablach na skrzyżowaniu włączyłem kierunek moto zgasło elektronika go wyłączyła .

wojs40 - 2018-06-29, 13:29

Jest prawdopodobieństwo, że oba akumulatory są walnięte. Czy dobrym rozwiązaniem będzie sprawdzenie ich sprawności w sklepie? Czy te urządzenia nie przekłamują?
vaaks - 2018-06-29, 13:53

Jeżeli w sklepie mają czym sprawdzić, ale podjedź do elektryka samochodowego, ten będzie miał czym sprawdzić.
wojs40 - 2018-06-30, 10:32

vaaks napisał/a:
Jeżeli rozładowuje się akumulator, to jest gdzies w instalacji jest zwarcie. Włącz amperomierz miedzy + aku i przewód pradowy i sprawdź czy jest przepływ prądu przy wyłączonych wszystkich odbiornikach. Jeżeli tak, w poszukiwaniu zwarcia eliminuj poszczególne obwody wyjmując bezpieczniki poszczególnych obwodów, kontrolując amperomierz. Jak wyczaisz, który to obwód, pozostaje jego dokładny przegląd. Myślę, że przewód masowy nie ma tu wpływu na rozładowanie akumulatora.


Mógłbyś mi łopatologicznie napisać? Jeden koniec miernika do plusa aku, drugi do przewodu prądowego, czyli gdzie? :nie_wiem:

OldDiver - 2018-06-30, 11:31

wojs40 napisał/a:
drugi do przewodu prądowego, czyli gdzie?

Do odpiętego przewodu (klemy) od akumulatora. (+) amperomierza do aku, (-) do "onego "przewodu.

wojs40 - 2018-06-30, 12:28

Dzięki OldDiver. Miernik ustawiłem na 200 mikro i zrobiłem tak jak napisaliście. Wskazanie miernika wyniosło 0,01. Jeżeli zamiast do kabla prądowego przyłożyłem końcówkę miernika do minusa na aku lub innego miejsca motocykla wskazanie zawsze było to samo, tj. 0,01.
Zrobiłem też tak jak poradził Vaaks, tj. jeden koniec do plusa aku, drugi do przewodu prądowego i wyjmowałem kolejno bezpieczniki. Wskazanie miernika nie zmieniło się mimo wyjętych bezpieczników, było 0,01. Czy tak powinno być?

OldDiver - 2018-06-30, 13:03

0,01 … czego ? Jeśli to jest 0,01 mikroampera, to jest NIC. To jest upływność izolacji.
wojs40 - 2018-06-30, 13:05

Poleciałem jeszcze raz mierzyć, wskazania jak wyżej, jednak jak przyłożyłem końcówkę do innego metalowego przedmiotu nie mającego styku z motocyklem wskazanie też wynosiło 0,01. Przebicia raczej nie ma /chyba/. Przekręciłem miernik na badanie ciągłości obwodu, miernik pokazuje, że nie ma ciągłości, tym samym przebicia. Masa też raczej jest ok, bo jak przyłożyłem końcówkę do masy i do metalowej części motocykla wskazanie miernika pokazuje ciągłość obwodu. Pozostaje zbadanie sprawności aku /obu/, chyba sięcoś dzieje podczas jazdy. Ręce podają. ;/
vaaks - 2018-06-30, 15:48

To wskazuje na padnięty akumulator, bo w instalacji nie ma przepływu, a więc nie ma przebicia. I to jest OK, nie masz skuchy w instalacji. Weź akumulator/y i jedź do sprawdzenia u elektryka samochodowego, potem zobaczymy co dalej.
wojs40 - 2018-07-02, 18:23

Byłem dzisiaj u mechanika z moimi akumulatorami, jeden sprawny, niemal idealny drugi sprawny w 70%. Cuda. Założyłem akumulator do motocykla, zrobiłem ok 30 km i na rozgrzanym motorze podjechałem ponownie zbadać akumulator. Jedyna szansa, że ciepły regulator nie podaje prawidłowego napięcia. Też jest ok. Dodatkowo mechanik sprawdził rozruch i też ok.
Panowie, powinienem się cieszyć, że wszystko jest sprawne, ale mam "pietra" wyjechać gdzieś dalej, że stanę w trasie. :nie_wiem: Na razie postawiłem motor w garażu z podpiętym aku, jeżeli się rozładuje to bierze prąd na postoju, jeżeli nie to tylko jeździć. W końcu mam ubezpieczenie z opcją holowania.

[ Dodano: 2018-07-05, 21:31 ]
Ubezpieczenie się nie przydało, zrobiłem duże kółko, po 30 km ładowanie 14,1, akumulator ok 13,9V. Wróciłem do domu po ok 70 km i znowu pomiar i tu zmiana, ładowanie 12,58V, akumulator 12,3V. Po tym jak motocykl mocno się zagrzeje zaczyna szwankować. Teraz muszę postawić, albo regulator napięcia albo alternator.

[ Dodano: 2018-07-31, 07:32 ]
Dla zainteresowanych muszę napisać, że po wymianie regulatora napięcia motocykl śmiga, ładowanie ok, zarówno jak jest zimny jak i po porządnym rozgrzaniu /czyt. przejechaniu 100 km/.

Kojak - 2019-05-31, 09:34

U mnie jest tak że kontrolki się palą a jak wcisnę starter to rozrusznik nie kręci i słychać tylko pojedyncze "cyk" z przekaźnika pod siedzeniem.
Po 3 czy 4 próbach motocykl odpala bez problemów.
Macie jakiś pomysł co to może być?

OldDiver - 2019-05-31, 09:50

A jak zachowują się światła, kontrolki ?
Kojak - 2019-05-31, 10:45

Po odpaleniu silnika światła i kontrolki działają ok, nic nie mruga i nie przygasa.
Teraz się tak zastanawiam czy to nie będix rozrusznika za tym stoji.
W maluchu to często było podobnie i pomagało lekkie opukanie rozrusznika.

OldDiver - 2019-05-31, 11:07

... ale przy tym pojedynczym "cyk" ?
Kojak - 2019-05-31, 14:40

Własnie sprawdziłem i kontrolka od luzu przygasa podczas próby uruchomienia silnika a rozrusznik nawet nie drgnie.
Świateł nie sprawdzę bo mam automatyczny włacznik oświetlenia więc dopuki silnik nie odpali to światła są wyłączone.
Po pierwszej nieudanej próbie delikatnie opukałem rozrusznik i moto zapaliło odrazu .

Casian - 2020-03-20, 11:42

Witam
Jako że pogoda sprzyja do pierwszych jazd, postanowiłem tak uczynić. Motocykl po zimie stał zatankowany i czekał. Akumulator zakupiony nowy, pierwszy start było ok na ssaniu motor chodził. Ale co jakiś czas gasł. Więc kręcenie rozrusznikiem kilka razy, ale niestety rozrusznik przestał kręcić. I już się nie odezwał. Słychać tylko kliknięcie. Akumulator podmieniony na nowy i to samo, słychać tylko klik klik. Co mogło się zepsuć?

edit:
Poleciałem dzisiaj rano do garażu, bo nie dało mi to spokoju i motor odpalił. Ale strach teraz jechać dalej, żebym nie utknął gdzieś. Aku zakupiłem nowe.
Powtórzę, gdzie i za czym patrzeć aby awarię wyeliminować?

OldDiver - 2020-03-20, 11:47

Czy akumulator / ry był naładowany. Bo wygląda na to że następnego dnia "doszedł do siebie" i odpalił. Sprawdź napięcia na aku.
Casian - 2020-03-20, 20:32

akumulator zakupiłem nowy, bo też myślałem że to jego wina.
Dzisiaj motocykl po nocy odpalił od strzała, pochodził z 3-4 min na ssaniu i zgasł. Niestety potem już rozrusznik nie kręcił. Słychać tylko cyk cyk pod siedzeniem.

Bakteria77 - 2020-03-20, 20:59

Poczytaj na ten temat lub podobne na temat sprzęgiełka jednokierunkowego i na tej podstawie może uda Ci się potwierdzić lub wykluczyć taką awarię.
OldDiver - 2020-03-21, 07:10

Zmierz napięcie aku rano, po rozruchu ! !!!!
Bemol - 2020-03-21, 17:12

Wygląda na przekaźnik. Jakby to było sprzęgiełko to by rozrusznik kręcił.
OldDiver - 2020-03-21, 18:03

Miałem taki przypadek że ładowanie nie pokrywało zapotrzebowania na prąd - lightbary i takie tam. Moto odpalał a po zatrzymaniu się było "pyk" i rozrusznik nie kręcił, następnego dnia moto odpalało. Wstawiłem do lightbarów ledy i już aku podczas jazdy się ładuje a nie rozładowuje.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group