YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Technika jazdy - Redukowanie biegów

cytek - 2012-12-29, 23:45
Temat postu: Redukowanie biegów
Witam. zastanawiam się nad techniką redukowania biegów. Dokładnie interesuje mnie to czy jest dopuszczalne redukowanie jednocześnie o kilka biegów przy ciągłym trzymaniu wciśniętego sprzęgła ?
Pio Trek - 2012-12-29, 23:58

a dlaczego nie ?
moondek - 2012-12-30, 00:20

Można można, a nawet niekiedy trzeba (np. przy hamowaniu)
artek - 2012-12-30, 09:55

... jak najbardziej, wynika to z doświadczenia i wyczucia motocykla ... nie żebym, był doświadczony ...
Mnich - 2012-12-31, 14:04

...dodam nieśmiało, że trzymając wciśnięte sprzęgło, klikamy każdy bieg osobno, a nie ciągiem od np 5 do 2, czy 0. Zrzucenie do luzu czuć pod nogą, bez sprawdzania kontrolki, bo ma nieco krótszy skok (gdzieś już o tym było).
Oczywistość, ale może nie dla wszystkich ;)

artek - 2012-12-31, 15:07

... ja sprzęgło redukcja, sprzęgło redukcja, każdy bieg osobno "wysprzęglam" ...
DRAGON - 2012-12-31, 15:27

artek napisał/a:
... ja sprzęgło redukcja, sprzęgło redukcja, każdy bieg osobno "wysprzęglam" ...


Wydaje mi się to mało praktyczne. :shock: Przy szybszym hamowaniu raczej nieosiągalne.

artek - 2012-12-31, 15:34

nie piszę o sytuacjach awaryjnych ... tylko nornalnej jeżdzie ...
DRAGON - 2012-12-31, 15:38

Mnich napisał/a:
...dodam nieśmiało, że trzymając wciśnięte sprzęgło, klikamy każdy bieg osobno,


Każdy jak widać ma swoją technikę. Ja jednak preferuję taką jazdę jak opisuje Mnich

Robrob - 2012-12-31, 15:44

redukcja o tyle biegów ile potrzeba przy jedny wciśnięcu klamki, nienormalne jest wciskanie sprzęgła do każdego biegu, w puszkach też tak robicie że redukcja do 1 wkładając każdy bieg, czy odrazu z 5 na 2 i pedał.
artek - 2012-12-31, 15:50

... puszka to co innego, poza tym jeżdżę puszka dla głupich ... a co do 2oo lub 300 w sytuacjach pozaawaryjnych tak jak napisałem ... sprzęgła w żadnym 2oo i 3oo nie zajechałem ... skrzyni tez ...
DRAGON - 2012-12-31, 15:57

artek napisał/a:
... a co do 2oo lub 300 w sytuacjach pozaawaryjnych tak jak napisałem ... sprzęgła w żadnym 2oo i 3oo nie zajechałem ... skrzyni tez ...


Nie chodzi o to czy zajechałeś czy nie. Moim zdaniem jest to niepraktyczne i niewygodne. Ale skoro Ci taka jazda odpowiada.... :poddajesie:

artek - 2012-12-31, 16:34

... mi śmiga się wygodnie i nigdy nie mam problemów ... LwG ...
Dzarko - 2012-12-31, 17:11

To chyba zależy od sytuacji. Przede wszystkim unikam redukcji do 1. Jak z daleka się zatrzymuję, to po kolei. 4, wyrównanie, 3 wyrównanie, 2 wyrównanie i luz. Jak trochę bliżej do świateł czy czegokolwiek to od razu na 3 albo nawet czasem na 2 i potem luz.

PS. Niedawno się dowiedziałem, żeby silnika nie gasić cewką tylko kluczem. A na kursach wszyscy każą cewką...

Robrob - 2012-12-31, 17:19

Panowie i panie ten temat jest bezsensu, ilu kierowców tyle technik, ważne co tobie pasuje a nie komuś, to tak jak ze zmianą biegów palcami czy piętą, jeden lubi taka inny inaczej nie zawsze musi być po bożemu :hahaha:
witek1965 - 2012-12-31, 17:21

Dzarko napisał/a:
A na kursach wszyscy każą cewką...
bo to głąby są.

Każda instrukcja wyraźnie mówi : wyłącznik awaryjny. Co gorsza, egzaminatorzy tak wymagają, i może stąd takie podejście instruktorów.
No, ale nigdzie nie napisano, że egzaminator powinien posiadać jakąkolwiek wiedzę na temat motocykli. Ciekawe co by odpowiedzieli na pytanie, jak zgasić WSK :hahaha:

Dzarko - 2013-01-02, 06:23

Nawet mnie opieprzali bo gasiłem kluczem początkowo...
Joe Rocket - 2013-01-10, 09:08

DRAGON napisał/a:
Wydaje mi się to mało praktyczne. :shock: Przy szybszym hamowaniu raczej nieosiągalne.

Jest to osiągalne, to tylko kwestia wprawy, nawet podczas hamowania awaryjnego. Chociaż to akurat specyficzny przypadek. Podczas hamowania trzymasz klamkę hebla i zrzucasz biegi z przegazówką z każdorazowym wysprzęgleniem. Generalnie wykonujesz 4 czynności jednocześnie jednak przy ostrym hamowania z dużej prędkości inaczej się nie da, no chyba, że na końcu motocykl ma zgasnąć albo chcesz startować o 0 km/h z ostatniego biegu. Podczas jazdy Dragiem nie mam takiego problemu ale podczas jazdy motocyklem sportowym sytuacja wygląda nieco inaczej. Zwróć uwagę na MotoGP, kiedy zawodnicy dojeżdżają do początku zakrętu. Wówczas widać jak pracuje im stopa i dłoń (nawet na starych filmach, w czasach gdzie o sprzęgle antyhoppingowym nikt nawet nie marzył).

witek1965 napisał/a:
Każda instrukcja wyraźnie mówi : wyłącznik awaryjny. Co gorsza, egzaminatorzy tak wymagają, i może stąd takie podejście instruktorów.

Wyłącznik awaryjny, czyli w przypadku problemu. Jeśli jedziesz i zapali się kontrolka oleju, to gasisz silnik właśnie spod palca, bo używając stacyjki najprawdopodobniej zjedziesz do rowu. Dlatego "awaryjny". Zarówno kluczyk jak i przycisk odcinają obwód, z tym, że kluczyk więcej. Różne instrukcje motocykli różnie podają, te, w których elektroniki jest więcej i jest wtrysk należy wyłączyć przyciskiem, pozostałe można z kluczyka.

DRAGON - 2013-01-10, 09:16

Joe Rocket napisał/a:
DRAGON napisał/a:
Wydaje mi się to mało praktyczne. :shock: Przy szybszym hamowaniu raczej nieosiągalne.

Jest to osiągalne, to tylko kwestia wprawy, nawet podczas hamowania awaryjnego.


Nie wyobrażam sobie hamowania awaryjnego sposobem : sprzęgło - redukcja, sprzęgło - redukcja itd. Z praktycznego punktu widzenia jest to w takim przypadku strata cennego czasu. No ale cóż może mam za małą wyobraźnię. ;p

Joe Rocket - 2013-01-10, 09:18

DRAGON napisał/a:
Z praktycznego punktu widzenia jest to w takim przypadku strata cennego czasu.

Wyłącznie dla osób nie wprawionych lub takich, które mają tę technikę nieopanowaną. Minęliśmy się trochę, zwróć uwagę na to co napisałem wyżej. Poza tym nie tylko hamowanie awaryjne. Jadą pasem i widząc światła chyba nie zaczynasz zwalniać 500 m przed i redukować, bo spowodujesz zator. Dojeżdżasz w miarę normalną prędkością po czym szybko redukujesz, np. z 70-80 km/h, podobnie zrobisz przed zakrętem kiedy dojedziesz i błyskawicznie zredukujesz o dwa. No chyba, że masz spory ciąg na każdym biegu ;)

Oczywiście każdy niech jeździ jak chce, mówię tylko, że taka technika istnieje i jest prawidłowa i warto sobie ją przećwiczyć. Jak dla mnie jak komuś pasuje może hamować jak Flinston, byle skutecznie ;)

DRAGON - 2013-01-10, 09:35

Joe Rocket napisał/a:
Jadą pasem i widząc światła chyba nie zaczynasz zwalniać 500 m przed i redukować, bo spowodujesz zator. Dojeżdżasz w miarę normalną prędkością po czym szybko redukujesz, np. z 70-80 km/h, podobnie zrobisz przed zakrętem kiedy dojedziesz i błyskawicznie zredukujesz o dwa. No chyba, że masz spory ciąg na każdym biegu ;)


Tak, dojeżdżam w miarę normalną prędkością, wciskam sprzęgło i redukuję ile biegów potrzebuję. Nie bawię się w : sprzęgło - bieg, sprzęgło - bieg. Bo po co ? :nie_wiem:

Kyokushin - 2013-01-10, 10:03

Dojeżdżając np do czerwonego najczęściej dość żwawo redukuję kolejno o jeden albo o dwa, ale wynika to z tego że hamuję sobie silnikiem i na koniec dohamowuję hamulcami.
Oczywista oczywistość ale napiszę - przy wciśniętym sprzęgle silnik nie hamuje.

Jak ktoś chce lub potrzebuje zredukować bieg to redukuje do takiego jak potrzebuje, nie ma znaczenia czy o jeden czy co dwa czy o 4 to robi, czy za każdym razem wysprzęgla czy nie. Nie ma poco wysprzęglać przy każdym, istotne żeby redukując podniósł obroty silnika do takich żeby koło mu się nie poślizgnęło oraz żeby ogólnie wyjściowe obroty nie były za wysokie, ponad maksymalne dopuszczalne dla silnika)

Joe Rocket - 2013-01-10, 10:35

Kyokushin, dopóki jedziesz wolno, czy też na luzie zwalniasz, to nie ma najmniejszego znaczenia jak to zrobisz. Technika zbicia biegu podczas hamowania (bo o tym mowa) przydaje się podczas ostrego hamowania czy też dohamowania, np. przed zakrętem. Jak wspomniałem wcześniej, podczas jazdy Dragiem (czy innym cruiserem), nie ma to aż takiego znaczenia ze względu na prędkości, możliwości trakcyjne oraz samo hamowanie (czy też spowalnianie). Sęk w tym, że po przesiadce na motocykl mocniejszy, szybszy i z ostrzejszym układem hamulcowym, zwłaszcza przed wejście w zakręt gdzie trzeba nieco zmienić geometrię, redukcja z hamowaniem jest nieodzowna, inaczej możesz stracić przyczepność.

Myślę, że tematu nie ma co ciągnąć, nikogo nie przekonuję tylko mówię jak sprawa wygląda. Mam i sporta i cruisera więc napomknąłem, może się kiedyś komuś przyda ;)

Kyokushin - 2013-01-10, 11:08

Zgadza się.
jacala - 2014-01-12, 11:57

odgrzebuje bo mam pytanko
zauważyłem że przy redukowaniu biegów na ciepłym silniku, zdaża mi sie że z biegu 5 łatwo zchodzę na bieg 3 trzymając cały czas sprzęgło, natomiast niżej muszę redukowąć na zasadzie sprzęgło bieg sprzęgło bieg.
Czy to normalne?

sq5naz - 2014-01-12, 13:41

W moim przypadku bez problemu jadąc na piątym biegu i wciśnięciu sprzęgła mogę zejść do pierwszego biegu (na jednym naciśnięciu klamki sprzęgła).
Dźwignia zachowuje się za każdym naciśnięciem tak samo. Jedynie z przejścia z 2 na 1 bieg jest różnica, bo po drodze jest jeszcze neutralny.
Oczywiście słychać jak przełączam biegi - dźwięk za każdym razem taki sam.

remol71 - 2014-01-12, 14:39

DRAGON napisał/a:
Nie bawię się w : sprzęgło - bieg, sprzęgło - bieg. Bo po co


Tak właśnie.

duoma - 2014-01-12, 20:16

Wszystko tak naprawdę zależy od ustawienia synchronizatorów i obrotów silnika - czasami bez problemu zrzucam z 5 na 1, czasami musi być po drodze puszczenie klamki.
yokozuna - 2014-01-12, 21:08

duoma napisał/a:
ustawienia synchronizatorów


.. a to u nas są synchronizatory? Myślałem, że nie - i dlatego możliwa jest zmiana biegów bez sprzęgła? :nie_wiem:

Joe Rocket - 2014-01-12, 21:20

duoma napisał/a:
Wszystko tak naprawdę zależy od ustawienia synchronizatorów i obrotów silnika - czasami bez problemu zrzucam z 5 na 1, czasami musi być po drodze puszczenie klamki.

Skrzynia w motocyklu ma synchronizator? A to ciekawostka :poddajesie:

larry7 - 2014-01-15, 20:00
Temat postu: wysprzęglanie
z całym szacunkiem ale piszecie głupoty.
Instrukcja Yamahy jasno wskazuje na konieczność wysprzęglania po każdorazowej zmianie biegu ze względu na występujące obciążenia.
Jak ktoś sobie życzy to mogę wysłać instrukcję mailem.

Lewa ;d

remol71 - 2014-01-15, 20:05

larry7,

Przy każdorazowej zmianie biegu. Po prostu instrukcja nakazuje używać sprzęgła i tyle.

larry7 - 2014-01-15, 20:21

remol71 napisał/a:
larry7,

Przy każdorazowej zmianie biegu. Po prostu instrukcja nakazuje używać sprzęgła i tyle.


Cytuję instrukcję: "Przy zmianie biegów zawsze wysprzęglać. Silnik, skrzynka biegów i mechanizm transmisji napędu nie są obliczone na obciążenia występujące przy zmianie biegów bez wysprzęglania i mogą ulec uszkodzeniu".

Oczywiście mogą- jak nie chcesz to nie wysprzeglaj :>

remol71 - 2014-01-15, 20:36

A co ja napisałem ?
larry7 - 2014-01-15, 21:27

remol71 napisał/a:
A co ja napisałem ?


a to chyba źle Cię zrozumiałem.

miłego :)

Motodrag - 2014-01-24, 21:30

Ja w swoim redukowałem biegi od razu i wszystko grało ;d

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group