YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Zakup - Co na rdzę

mikssdaniel - 2009-07-10, 09:43
Temat postu: Co na rdzę
Panowie potrzebuję rady.
Zaczynają mi rdzewieć niektóre śruby i tp. Jest to spowodowane niestety pogodą i tym że gwiazdka stoi pod chmurką oczywiście pod pokrowcem ale jednak.
Potrzebuję info o jakimś środku usuwającym rdzę a nie naruszającym chromów.

koszerny - 2009-07-10, 09:48
Temat postu: Re: Co na rdzę
mikssdaniel napisał/a:
Panowie potrzebuję rady.
Zaczynają mi rdzewieć niektóre śruby i tp. Jest to spowodowane niestety pogodą i tym że gwiazdka stoi pod chmurką oczywiście pod pokrowcem ale jednak.
Potrzebuję info o jakimś środku usuwającym rdzę a nie naruszającym chromów.

jeśli to śruby rdzewieją to może warto pomyśleć o zamianie na kwasówkę
gdzieś był nawet temat zamiany śrub na forum

pan_wiewiorka - 2009-07-10, 10:51

Ja zmieniłem już część na kwasówkę. Moje rdzewiały przy wydechach i te poszy na pierwszy ogień. Teraz zmieniam na te przy pokrywach silnika. Wyjdzie ze 30PLN za wszystkie razem a środek na rdzę kosztuje ponad 40PLN :)
Bartek95 - 2009-07-10, 14:41

Środek na rdzę jaki stosowałem kosztuje 1,20zł. Ten środek to najtańsza cola, czytałem, że najlepiej czyści w temp. 40 st. Celsjusza
Latoch - 2009-10-28, 11:04

Ja kupiłem w OBI , jest w plastikowej butelce , za śmieszne pieniądze. Robiłem nim garnek z reflektora ( w środku ) i pięknie wyczyścił , nie pozostawiając po sobie czarnego nalotu, po prostu czysty klosz
shipp - 2009-10-28, 12:41

Latoch napisał/a:
Ja kupiłem w OBI , jest w plastikowej butelce , za śmieszne pieniądze. Robiłem nim garnek z reflektora ( w środku ) i pięknie wyczyścił , nie pozostawiając po sobie czarnego nalotu, po prostu czysty klosz

Może jakąś nazwę ma to cudo? lol

witek1965 - 2009-10-28, 20:39

http://sklep.hurtmet.pl/1_0_sruby.html tutaj kupisz wysyłkowo każdą praktycznie potrzebną śrubę. sprzedają pojedynczo.
Pio_Treq - 2009-10-28, 20:51

ja tam rdzę niszczę "Cortec VpCI 422", ale pewnie tylko dlatego, że mam bezproblemowy dostęp do tego :)

w każdym razie jeśli ktoś chce tego wypróbować to info na PW proszę ;)

EDDIE - 2009-10-28, 22:42

Rdzawe naloty można także czyścić pastą do polerowania np. Tempo lub Autosol.
pan_wiewiorka - 2009-10-29, 12:36

Tutaj macie pełne info nt. Cortec VpCI 422
witek1965 - 2009-10-29, 12:56

eee ja już to przeczytałem. Niezły jest. Gdzie to mozna kupić, pomijając Piot_req
Latoch - 2009-10-29, 14:27

Shipp,, Nazwa : Odrdzewiacz do stali i żeliwa
Firma : Dragon
pojemność : 500 ml

ttom - 2015-05-28, 08:55

Odkopię temat, bo muszę w końcu zająć się maszyną w kilku miejscach.
Mam rudą na kilku śrubach i na mocowaniu tarczy hamulcowej.
Chciałbym Cortec VpCI 422. Ale w necie do kupienia nie znalazłem... :nie_wiem:

Gdzie to kupić ?
Może ktoś ma dostęp ?

filipesku - 2015-05-28, 19:28

ttom, http://www.inhibitory.pl/...m=1&t=t12&n=n12
tu są jakieś namiary. może coś podpowiedzą

witek1965 - 2015-05-28, 19:39

ttom napisał/a:
Mam rudą na kilku śrubach i na mocowaniu tarczy hamulcowej.
1.wymień śruby na nierdzewne
.2. Na koniec sezonu zdemontuj, wyślij do MARSINUSA, pochromuje.
Ja swoje pochromowałem dla wygladu, zanim zaczęły korodować. Swoją drogą, te śruby to ocynk :nie_wiem:

F.I.P. Berek - 2015-05-28, 20:35

Śruby mocowania tarczy hamulcowej są pewnie klasy wytrzymałościowej 10.9 - nie zaleca się chromowania z uwagi na znaczne osłabienie materiału (dlatego tylko powłoka cynkowa).
witek1965 - 2015-05-28, 20:45

F.I.P. Berek napisał/a:
znaczne osłabienie materiału


a co tak osłabia materiał śruby ? kąpiel w temperaturze ok 70 st i galwaniczne nałożenie mikronowej warstwy miedzi, niklu i chromu ?
Mógłbyś to szerzej wyjaśnić, bo nijak nie kumam, dlaczego cynkowanie, ogniowe, czy galwaniczne, nie osłabia śruby, a chromowanie tak ?
Zgadzam, się, że ze stali nierdzewnej będą słabsze .

Jarek74 - 2015-05-28, 21:43

U mnie też zrobiły się brzydkie, ocynkowałem i są ok.
Pierwszy raz słyszę, że chromowanie osłabia materiał, niby dlaczego tak miałoby się dziać ?

F.I.P. Berek - 2015-05-28, 21:55

witek
dokładnie Ci tego nie wyjaśnię - tematem interesowałem się b.dawno i jakoś strasznie się w to nie zagłębiałem. Pamiętam np. że w odniesieniu do żeliwa i staliwa w procesie galwanicznym zmieniała się struktura materiału - i to mogło doprowadzać do pękania. Analogie pewnie są w odniesieniu do innych rodzajów stali - załączam opracowanie innego tematu gdzie w pierwszym zdaniu wprowadzenia pada stwierdzenie o wpływie chromowania na wytrzymałość stali.


http://atmia.put.poznan.p...MiA_27_1_13.pdf


Tu piszą fachowcy.

Coś mi się przypomina jak przez mgłę, że chodziło o tworzenie się łańcuchów wodorowych, które rozpieprzały materiał - ale głowy nie dam - pamięć jest zawodna, a technicznego wykształcenia nie mam za sobą.





[ Dodano: 2015-05-28, 22:04 ]
Jakieś ponad 30 lat temu obiło mi się o uszy ;D .

Jarek74
a, że polerowanie poprawia wytrzymałość słyszałeś ? ;D

witek1965 - 2015-05-28, 22:08

F.I.P. Berek napisał/a:
że polerowanie poprawia wytrzymałość słyszałeś ? ;D


mój pierwszy błąd. Wypolerowałem śruby tarcz. Efekt domyślasz eis jaki był ? ;/ :oops:

F.I.P. Berek - 2015-05-28, 22:11

No, usunąłeś ocynk...
witek1965 - 2015-05-28, 22:15

dokładnie. Świeciły się pięknie i po kilkunastu dniach .............. :shock: rtudy je dopadł. Poszły wiec do chromowania.
F.I.P. Berek - 2015-05-28, 22:23

Ponieważ chodzi o wytrzymałość zmęczeniową efekt ( a raczej defekt ;D ) może wystąpić po jakimś czasie... Nie sądzę, żeby pękły wszystkie naraz ( :hahaha: ) - może też nic się nie stanie - z mojej strony to tylko taka uwaga - warto mieć świadomość pewnych rzeczy.

Witek - jakbyś dotarł do tego co bezpośrednio jest przyczyną w/w procesu to daj znać ;D .

witek1965 - 2015-05-28, 22:37

F.I.P. Berek,
miałem w szkole materiałoznawstwo, technologię metali, ale juz nie mam podręczników a zasoby zgromadzone w szarych komórkach uleciały. pewnie w sieci gdzieś by znalazł jakieś opracowania, ale czy to jest tak bardzo istotne ? :nie_wiem:

Jarek74 - 2015-05-28, 22:39

F.I.P. Berek napisał/a:
polerowanie poprawia wytrzymałość

naturlich ;)

F.I.P. Berek - 2015-05-28, 22:45

Witek
He,he - no nie jest. Ale to Ty pytałeś, więc myślałem, że będziesz dociekał... Nawiasem - podoba mi się jak to jest napisane w tym opracowaniu: "wiadomo jest, że (...)" ;D . No to teraz wiadomo.

Pozdrawiam.
;D

Jarek74 - 2015-05-28, 22:46

przez pewien czas miałem tylną tarczę przykręconą na zwykłe nierdzewki (na czas cynkowana oryginałów), używałem hamulca tak jak zwykle i po wykręceniu tychże śrub nie zauważyłem jakiś uszkodzeń/pęknięć
F.I.P. Berek - 2015-05-28, 22:48

Jarek74
zwróć uwagę, że mówimy o wytrzymałości zmęczeniowej.

witek1965 - 2015-05-28, 22:51

może chodzi o chromowanie dyfuzyjne ?
to proces obróbki cieplnej. temperatura ok 1000 st. Taki zabieg ma na pewno wpływ na wytrzymałość metali, ale chromowanie elektrolityczne to zabieg mający na celu uzyskanie właściwości powierzchniowych ( odporność na ścieranie, ochrona przed rdzą, estetyka itd). Nie wiem mówić szczerze czy taki zabieg ma istotny wpływ na wytrzymałość.
Jak dotąd spotykałem sie tylko z chromowaniem elektrolitycznym. O dyfuzyjnym nie mam bladego pojęcia.

[ Dodano: 2015-05-28, 22:53 ]
Jarek74 napisał/a:
używałem hamulca tak jak zwykle i po wykręceniu tychże śrub nie zauważyłem jakiś uszkodzeń/pęknięć
ci któym ukręcił sie gwint na kardanie, też niczego nie zauważyli. Do momentu jak się ukręcił.
No, ale nie jesteś osamotniony. ja również miałem czasowo założone nierdzewki, więc nie będę się cwaniakował. ;D

F.I.P. Berek - 2015-05-28, 23:43

Chromowanie dyfuzyjne jest dla mnie pojęciem nowym. Nie mam wątpliwości, że chodziło o chromowanie elektrolityczne. Myślę, że trop przenikania wodoru z roztworu elektrolitu w strukturę metalu jest właściwy, ale drążyć nie zamierzam...
ttom - 2015-05-29, 09:10

A ja tylko zapytałem, gdzie coś kupić... :hehe: ;D ;D ;D
witek1965 - 2015-05-29, 15:20

ttom napisał/a:
A ja tylko zapytałem, gdzie coś kupić... :hehe:
to po co pytasz o jakiś dziwny środek, którego nie można nigdzie kupić ? ;D

Druga sprawa, że to jest tylko odrdzewiacz, a do usunięcia rdzy jest jeszcze wiele innych sposobów. No, ale skoro chcesz tylko zrobić psik, psik.
Pytanie co dalej po usunięciu rdzy tym środkiem. Trzeba jakoś to zabezpieczyć przed ponownym utlenianiem

ttom - 2015-05-29, 16:23

witek1965 napisał/a:
Trzeba jakoś to zabezpieczyć przed ponownym utlenianiem

No właśnie, a jak ?

F.I.P. Berek - 2015-05-29, 16:51

W ogóle bym się nie bawił w odrdzewianie... Prysnąłbym łby śrub Hammeritem nie wykręcając ich z tarczy.
witek1965 - 2015-05-29, 16:59

ttom napisał/a:
No właśnie, a jak ?
jeden sposób podałem.
Skoro ocynkowane rdzewieją, to znaczy, że ocynku już na nich nie ma.
Odkręcic, wypolerowac, prysnąć lakierem samochodowym w kolorze jedynie słusznym, czyli czarnym jak twój motong,lub jak pisze F.I.P. Berek, Hammerite. Z boku będzie wyglądało, że taki był kaprys właściciela.

F.I.P. Berek - 2015-05-29, 17:29

Ponieważ śruby wymagają solidnego dokręcenia każdy lakier w czasie dokręcania ulegnie uszkodzeniu - stąd moja sugestia aby ich nie wykręcać. Hammerite występuje w kilku kolorach więc co tam ciocia uważa... A poza tym wchodzi w reakcję z rdzą i perfekcyjne jej usuwanie nie jest potrzebne.

Kaletniczym wycinakiem do otworów o średnicy łba śruby można wyciąć szablon/maskownicę aby nie upaćkać tarczy i jazda...

duoma - 2015-05-29, 22:19

witek1965 napisał/a:
ttom napisał/a:
No właśnie, a jak ?
jeden sposób podałem.
Skoro ocynkowane rdzewieją, to znaczy, że ocynku już na nich nie ma.
Odkręcic, wypolerowac, prysnąć lakierem samochodowym w kolorze jedynie słusznym, czyli czarnym jak twój motong,lub jak pisze F.I.P. Berek, Hammerite. Z boku będzie wyglądało, że taki był kaprys właściciela.


JA włożyłem w zakrętarkę - szmatka z pastą i polerka główki śruby - potem psik lakierem bezbarwnym i gotowe. Sezon wytrzymały, a pracy na maksymalnie 45 min + schnięcie lakieru. Pamiętać aby po dokręceniu śrub malutkim pędzelkiem pomalować gniazdo imbusowe.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group