YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM

Optyczny - Dodatkowe oświetlenie i inne odbiorniki prądu.

Jacek - 2008-09-06, 09:33
Temat postu: Dodatkowe oświetlenie i inne odbiorniki prądu.
Z tego co wiem, alternator ma moc 14V, 20 A. Jak można wyliczyć obciążenie alternatora w standartowym wyposażenie i w rezultacie moc jaka nam pozostaje na dodatkowe odbiorniki prądu. Nie chciałbym doprowadzić do sytuacji, że alternator nie "wydala" z produkcją prądu, lub może zostać uszkodzony.
Kozak_Barabasz - 2008-09-06, 10:19

Również myślałem nad tym.
P=U*J
P- moc podawana w "W"(watach)
U-napięcie podawana w "v"(voltach)
J-natężenie podawane w "A"(amperach)

Tak więc:
P=14v*20A=280W
Maksymalna moc to 280W

Teraz należy poodejmować od tego inne pierdółki takie jak przednie światłą, lightbary (jeśli są) i inne pierdółki.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tym wzorem można również wyliczyć jaki potrzebujemy optymalny bezpiecznik dla danej rzeczy.
J=P/U

przykład na żarówce 55W 12v
J=55W/12v=4,6A
Oznacza to, że należy włożyć bezpiecznik o wartości 5A (lepiej dać trochę większy aby nie pracował na tak dużym obciążeniu)
Jak ma się spalić to się natychmiast spali ;)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Trzeba również pamiętać o odpowiedniej grubości kabli, ponieważ zbyt duży opór może stopić kabel.
R=U/I
R-opór podawany w Ω (omach)

przykład na żarówce 55W 12v (wyliczyliśmy, że natężenie wynosi I=4,6A)

R=12v/4,6A=2,6Ω

Należałoby kupić kabel o oporze co najmniej 3Ω (jednak lepiej zawsze dać lepszy ;)

Czy czasem gdzieś się nie sypłem w obliczeniach ? Nie jestem fizykiem ;)

obi - 2008-09-06, 11:54
Temat postu: wydajność systemu elektrycznego 650
Znalazłem to w necie i przetłumaczyłem z angielskiego, myślę że to trochę wyjaśni sprawę.

Elektryczny system Drag Stara 650

W motocyklu są wykorzystane nieustannie następujące odbiorniki prądu:

- Światło przednie - 55W
- Światło tylnie - 8W
- Kierunkowskazy - 16W
- Światło prędkościomierza - 2W
- Cewka zapłonowa - 72W
- Moduł zapłonowy - 20W

Oznacza to, że w normalnych warunkach jazdy będziemy korzystamy z co najmniej 173W mocy.

System stawia do dyspozycji 169W przy wolnych obrotach ( 1200 obr/min ) i 221W przy wysokich obrotach ( 5000 obr/min). Yamaha twierdzi, że system wytrzyma maksymalnie 280W Max, większość motocykli ma średnie zapotrzebowanie pomiędzy 221W i 280W.

Oto kilka dodatkowych odbiorników mocy:

- Sygnalizacja - 28W
- Hamulce - 27W
- Dodatkowe światła ( lightbary )- 70W ( 2 x 35 W) lub 110W ( 2 x 55W)
- Ogrzewanie gaźnika - 60W *

* - ogrzewanie gaźnika włącza się w przypadku, gdy temperatura jest niższa niż 12 stopni Celsjusza.

Oznacza to, że z lightbarami ( 2 x 55 W ) motocykl będzie zużywać 173W + 100W = 273W mocy. Gdy jedziemy autostradą ( powyżej 5000 obr/min) to mamy szansę, że mocy wystarczy. Przy mniejszych obrotach system będzie pobierał prąd z akumulatora i można łatwo przewidzieć, jak się to skończy… Chcąc używać lightbary i uniknąć rozładowania akumulatora trzeba dać słabsze żarówki do lightbarów : 2 x 35 W.

soft - 2008-09-06, 12:57

Kozak_Barabasz napisał/a:
Należałoby kupić kabel o oporze co najmniej 3Ω (jednak lepiej zawsze dać lepszy

Czy czasem gdzieś się nie sypłem w obliczeniach Nie jestem fizykiem


Coś z tym oporem Ci chyba nie wyszło....
Zasada jest jedna ... im mniejszy opór kabla tym lepiej - jeżeli opór dąży do zera lub jest równy zero mamy do czynienia z nadprzewodnictwem. I to by było super. ... Zapewniło by też przy okazji jakiegoś Nobelka z fizyki... :-)
Co do przekroju kabelków to oczywiście masz całkowitą rację iż grubsze - lepsze gdyż mają mniejszą rezystancję i tym samym mniejsze spadki napięć (straty).

Jacek - 2008-09-07, 10:18

Dzięki za odpowiedzi. Z tego co przeczytałem, Dragi nie mają zbyt dużego nadmiaru mocy na dodatkowe "światełka".

[ Dodano: 2008-09-07, 10:50 ]
Niezłe http://www.bractwo-suzuki...tbar-gradus.pdf

bartek_p - 2009-05-24, 21:43

Odświerze temat
Prosym sposobem na zaoszczędzenie kilku watów jest wymiana tradycyjnych żarówek na ledy. Stop i kierunki to już 100 W , czyli akurat na lightbary.

Lokis - 2009-05-24, 22:41

Jeżeli chodzi o kierunki to będzie problem z przerywaczem kierunkowskazów. Dodając rezystor nic nie zyskujemy. Należało by go zamienić na elektroniczny.
empiq - 2009-05-24, 22:49

Lokis ma rację ja u siebie jak wymieniałem musiałem kupić taki przerywacz - ale spoko do kupienia w Yamaha - około 67 PLN w tamtym roku - pasuje bez przerabiania do Draga , bo te z Larsona w większości mają dwa styki tylko z tego co pamiętam a ten oryginalny 3.
bartek_p - 2009-05-25, 00:28

No fakt przerywacz trzeba wymienić, ale waty za to w rezerwie. :)
Kamyk - 2009-05-25, 06:59

w lighybarach miałem żarówki 35W - jedna mi się spaliła. Problem. Nigdzie nie mogę kupić o tej mocy, są tylko 55W :( :ryczy:
pan_wiewiorka - 2009-05-25, 07:33

Kamyk, no to buba. Moje 2x55 kładły mi aku. Ale to była wina złego połączenia (były razem z postojowymi :meksyk: )
adun2 - 2009-05-25, 07:35

Kamyk napisał/a:
w lighybarach miałem żarówki 35W - jedna mi się spaliła. Problem. Nigdzie nie mogę kupić o tej mocy, są tylko 55W :( :ryczy:

Spróbuj tu:
http://sklep.scigacz.pl/Z...3t-p-19751.html

grzechu - 2009-05-25, 08:24

problem żarówek jest opisał pięknie pomysłowy dobromił na forum virago sprawdzane organoleptycznie jest super
dodam od siebie że zamiast lutowania przewodu można zamontować oprawke żarówek halogenowych taka porcelanka z 2 kabelkami
http://www.virago.com.pl/...ght=%BFar%F3wki

Kamyk - 2009-05-25, 14:58

Są tam http://sklep.scigacz.pl/Z...2s-p-19757.html ale to są 55W, szukam H3 35W

kurde, znalazłem na allegro :brawo: :brawo: :brawo:

pajakbielsko - 2009-05-26, 08:08

daj adres z allegro. bo też szukam H3 35W

[ Dodano: 2009-05-26, 08:13 ]
http://www.autolamp.com.pl/page3.php

kiszka - 2010-01-27, 18:01

Pomocy-nie wiem co jest.
Zrobiłem instalacje do lighybarów,działa SUPER ale na stole :|
Po założeniu instalacji do moto pali bezpiecznik,momentalnie po włączeniu przełącznika na kierownicy.
Instalacja zrobiona oczywiście całkiem osobnym przewodem od +,zastosowany bezpiecznik,przekaźnik zwierny,przełącznik.Mase wziąłem z akumulatora (-) pali bezpiecznik,wiozłem ze śruby-oczyściłem z farby itd też pali NO CO JEST.Z samego akumulatora (+) (-) tylko na lighybary jest OK,a jak podłącze tylko mase z motoru (-) zaraz pali.
Może mi ktoś coś podpowiedzieć coś pomóż cry cry

bartek_p - 2010-01-27, 18:13

Najwyraźniej coś masz skopane.
Jeśli same lampy świecą ok to znaczy że można je wykluczyć, pozostaje zatem reszta instalacji.
Podaj mi zadzwoń do mnie (profil) to ci powiem co i jak.
Możesz nawet zaraz dzwonić

shipp - 2010-01-28, 22:55

kiszka napisał/a:
Po założeniu instalacji do moto pali bezpiecznik,momentalnie po włączeniu przełącznika na kierownicy.
Najpewniej łapie gdzieś masę. Ja bym sprawdził przełącznik na kierze.
Dawid Z. - 2010-01-28, 23:02

Zobacz czy gdzieś przewód prądowy z lightbarów nie dotyka do masy lub nie jest przetarta izolacja.
shipp - 2010-01-28, 23:05

Dawid Z. napisał/a:
Zobacz czy gdzieś przewód prądowy z lightbarów nie dotyka do masy lub nie jest przetarta izolacja.
Najczęściej lightbary łapią masę przy podstawiach mocowania lamp do stelarza /czy jak ten pałąk się nazywa/ a powodem jest dokładnie jak napisał Dawid, przetarty przewód.
shipp - 2010-01-28, 23:34

Jeszcze niedawno widziałem na stronie Bractwa Suzuki świetnie opisany sposób podłączania lightbarów. Największy laik w elektronice i elektryce /taki jak ja/ może samodzielnie zrobić niezależny obwód. I działa bez zarzutu.
shipp - 2010-01-28, 23:44

bartek_p, mam to w pliku pdf, jak będzie potrzebne, daj maila to podeślę.
bartek_p - 2010-01-29, 01:12

podeślij kiszce na wszelki wypadek. Z rysunkami napewno sobie poradzi. Ja niestety rysować nie potrafię
koszerny - 2010-01-29, 01:24

dajcie na forum te rysunki na pewno się przydadzą
sam również będę montował i chętnie skożystam
tylko jeszcze szukam włącznika

kiszka - 2010-01-29, 12:07

Panowie wielkie dzięki :uklon3: :uklon3:
Po konsultanci z doktorem,czyli Bartek_p-problem rozwiązany ŚWIECĄ :tanczy2: :tanczy2: :brawo: :brawo:
Problem był taki.W lampie masa była podłączona do (+),na stole świeciły bo nie miało znaczenia,po zamontowaniu w moto światło brało masę z moto i waliło po bezpieczniku.A oczywiście podłączenie zrobione z
http://www.bractwo-suzuki...tbar-gradus.pdf

Coś zajebistego zrobić samemu,coś trudniejszego niż wymianę świec :hahaha: :hahaha: A jaki efekt jak już działa :brawo: .Nie jestem elektrykiem a poradziłem sobie więc zachęcam wszystkich.Dacie rade.

witek1965 - 2010-01-29, 15:32

:brawo: :brawo: :brawo: . Tylkoten malutki faulik z pomyłka kabelków, a poza tym :brawo: :brawo: :brawo: . Ja na wszelki wypadek mam zamiar pociągnąć minus kablem, chyba ze nie zmieści się w otworze.
shipp - 2010-01-29, 19:13

koszerny, nie da się tak dać. To jest w pliku a w nim kilka rysunków. Najlepiej info, gdzie można zdobyć plik /np. u mnie/ i zawsze będzie można zassać.
areks72 - 2011-05-12, 13:01

Odświeżę trochę temat.
Potrzebuję jakiś namiar na dodatkowe lampy do zamocowania na gmolach takie jak ma np. Jeżyk, Zbymus. Gdzie akie cóś kupić?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group