|
YAMAHA XVS 650, 950, 1100, 1300, 1600, 1700, 1900 FORUM
|
|
Optyczny - Dodatkowe oświetlenie i inne odbiorniki prądu.
Jacek - 2008-09-06, 09:33 Temat postu: Dodatkowe oświetlenie i inne odbiorniki prądu. Z tego co wiem, alternator ma moc 14V, 20 A. Jak można wyliczyć obciążenie alternatora w standartowym wyposażenie i w rezultacie moc jaka nam pozostaje na dodatkowe odbiorniki prądu. Nie chciałbym doprowadzić do sytuacji, że alternator nie "wydala" z produkcją prądu, lub może zostać uszkodzony.
Kozak_Barabasz - 2008-09-06, 10:19
Również myślałem nad tym.
P=U*J
P- moc podawana w "W"(watach)
U-napięcie podawana w "v"(voltach)
J-natężenie podawane w "A"(amperach)
Tak więc:
P=14v*20A=280W
Maksymalna moc to 280W
Teraz należy poodejmować od tego inne pierdółki takie jak przednie światłą, lightbary (jeśli są) i inne pierdółki.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tym wzorem można również wyliczyć jaki potrzebujemy optymalny bezpiecznik dla danej rzeczy.
J=P/U
przykład na żarówce 55W 12v
J=55W/12v=4,6A
Oznacza to, że należy włożyć bezpiecznik o wartości 5A (lepiej dać trochę większy aby nie pracował na tak dużym obciążeniu)
Jak ma się spalić to się natychmiast spali
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Trzeba również pamiętać o odpowiedniej grubości kabli, ponieważ zbyt duży opór może stopić kabel.
R=U/I
R-opór podawany w Ω (omach)
przykład na żarówce 55W 12v (wyliczyliśmy, że natężenie wynosi I=4,6A)
R=12v/4,6A=2,6Ω
Należałoby kupić kabel o oporze co najmniej 3Ω (jednak lepiej zawsze dać lepszy
Czy czasem gdzieś się nie sypłem w obliczeniach ? Nie jestem fizykiem
obi - 2008-09-06, 11:54 Temat postu: wydajność systemu elektrycznego 650 Znalazłem to w necie i przetłumaczyłem z angielskiego, myślę że to trochę wyjaśni sprawę.
Elektryczny system Drag Stara 650
W motocyklu są wykorzystane nieustannie następujące odbiorniki prądu:
- Światło przednie - 55W
- Światło tylnie - 8W
- Kierunkowskazy - 16W
- Światło prędkościomierza - 2W
- Cewka zapłonowa - 72W
- Moduł zapłonowy - 20W
Oznacza to, że w normalnych warunkach jazdy będziemy korzystamy z co najmniej 173W mocy.
System stawia do dyspozycji 169W przy wolnych obrotach ( 1200 obr/min ) i 221W przy wysokich obrotach ( 5000 obr/min). Yamaha twierdzi, że system wytrzyma maksymalnie 280W Max, większość motocykli ma średnie zapotrzebowanie pomiędzy 221W i 280W.
Oto kilka dodatkowych odbiorników mocy:
- Sygnalizacja - 28W
- Hamulce - 27W
- Dodatkowe światła ( lightbary )- 70W ( 2 x 35 W) lub 110W ( 2 x 55W)
- Ogrzewanie gaźnika - 60W *
* - ogrzewanie gaźnika włącza się w przypadku, gdy temperatura jest niższa niż 12 stopni Celsjusza.
Oznacza to, że z lightbarami ( 2 x 55 W ) motocykl będzie zużywać 173W + 100W = 273W mocy. Gdy jedziemy autostradą ( powyżej 5000 obr/min) to mamy szansę, że mocy wystarczy. Przy mniejszych obrotach system będzie pobierał prąd z akumulatora i można łatwo przewidzieć, jak się to skończy… Chcąc używać lightbary i uniknąć rozładowania akumulatora trzeba dać słabsze żarówki do lightbarów : 2 x 35 W.
soft - 2008-09-06, 12:57
Kozak_Barabasz napisał/a: | Należałoby kupić kabel o oporze co najmniej 3Ω (jednak lepiej zawsze dać lepszy
Czy czasem gdzieś się nie sypłem w obliczeniach Nie jestem fizykiem |
Coś z tym oporem Ci chyba nie wyszło....
Zasada jest jedna ... im mniejszy opór kabla tym lepiej - jeżeli opór dąży do zera lub jest równy zero mamy do czynienia z nadprzewodnictwem. I to by było super. ... Zapewniło by też przy okazji jakiegoś Nobelka z fizyki... :-)
Co do przekroju kabelków to oczywiście masz całkowitą rację iż grubsze - lepsze gdyż mają mniejszą rezystancję i tym samym mniejsze spadki napięć (straty).
Jacek - 2008-09-07, 10:18
Dzięki za odpowiedzi. Z tego co przeczytałem, Dragi nie mają zbyt dużego nadmiaru mocy na dodatkowe "światełka".
[ Dodano: 2008-09-07, 10:50 ]
Niezłe http://www.bractwo-suzuki...tbar-gradus.pdf
bartek_p - 2009-05-24, 21:43
Odświerze temat
Prosym sposobem na zaoszczędzenie kilku watów jest wymiana tradycyjnych żarówek na ledy. Stop i kierunki to już 100 W , czyli akurat na lightbary.
Lokis - 2009-05-24, 22:41
Jeżeli chodzi o kierunki to będzie problem z przerywaczem kierunkowskazów. Dodając rezystor nic nie zyskujemy. Należało by go zamienić na elektroniczny.
empiq - 2009-05-24, 22:49
Lokis ma rację ja u siebie jak wymieniałem musiałem kupić taki przerywacz - ale spoko do kupienia w Yamaha - około 67 PLN w tamtym roku - pasuje bez przerabiania do Draga , bo te z Larsona w większości mają dwa styki tylko z tego co pamiętam a ten oryginalny 3.
bartek_p - 2009-05-25, 00:28
No fakt przerywacz trzeba wymienić, ale waty za to w rezerwie.
Kamyk - 2009-05-25, 06:59
w lighybarach miałem żarówki 35W - jedna mi się spaliła. Problem. Nigdzie nie mogę kupić o tej mocy, są tylko 55W
pan_wiewiorka - 2009-05-25, 07:33
Kamyk, no to buba. Moje 2x55 kładły mi aku. Ale to była wina złego połączenia (były razem z postojowymi )
adun2 - 2009-05-25, 07:35
Kamyk napisał/a: | w lighybarach miałem żarówki 35W - jedna mi się spaliła. Problem. Nigdzie nie mogę kupić o tej mocy, są tylko 55W |
Spróbuj tu:
http://sklep.scigacz.pl/Z...3t-p-19751.html
grzechu - 2009-05-25, 08:24
problem żarówek jest opisał pięknie pomysłowy dobromił na forum virago sprawdzane organoleptycznie jest super
dodam od siebie że zamiast lutowania przewodu można zamontować oprawke żarówek halogenowych taka porcelanka z 2 kabelkami
http://www.virago.com.pl/...ght=%BFar%F3wki
Kamyk - 2009-05-25, 14:58
Są tam http://sklep.scigacz.pl/Z...2s-p-19757.html ale to są 55W, szukam H3 35W
kurde, znalazłem na allegro
pajakbielsko - 2009-05-26, 08:08
daj adres z allegro. bo też szukam H3 35W
[ Dodano: 2009-05-26, 08:13 ]
http://www.autolamp.com.pl/page3.php
kiszka - 2010-01-27, 18:01
Pomocy-nie wiem co jest.
Zrobiłem instalacje do lighybarów,działa SUPER ale na stole
Po założeniu instalacji do moto pali bezpiecznik,momentalnie po włączeniu przełącznika na kierownicy.
Instalacja zrobiona oczywiście całkiem osobnym przewodem od +,zastosowany bezpiecznik,przekaźnik zwierny,przełącznik.Mase wziąłem z akumulatora (-) pali bezpiecznik,wiozłem ze śruby-oczyściłem z farby itd też pali NO CO JEST.Z samego akumulatora (+) (-) tylko na lighybary jest OK,a jak podłącze tylko mase z motoru (-) zaraz pali.
Może mi ktoś coś podpowiedzieć coś pomóż cry cry
bartek_p - 2010-01-27, 18:13
Najwyraźniej coś masz skopane.
Jeśli same lampy świecą ok to znaczy że można je wykluczyć, pozostaje zatem reszta instalacji.
Podaj mi zadzwoń do mnie (profil) to ci powiem co i jak.
Możesz nawet zaraz dzwonić
shipp - 2010-01-28, 22:55
kiszka napisał/a: | Po założeniu instalacji do moto pali bezpiecznik,momentalnie po włączeniu przełącznika na kierownicy. | Najpewniej łapie gdzieś masę. Ja bym sprawdził przełącznik na kierze.
Dawid Z. - 2010-01-28, 23:02
Zobacz czy gdzieś przewód prądowy z lightbarów nie dotyka do masy lub nie jest przetarta izolacja.
shipp - 2010-01-28, 23:05
Dawid Z. napisał/a: | Zobacz czy gdzieś przewód prądowy z lightbarów nie dotyka do masy lub nie jest przetarta izolacja. | Najczęściej lightbary łapią masę przy podstawiach mocowania lamp do stelarza /czy jak ten pałąk się nazywa/ a powodem jest dokładnie jak napisał Dawid, przetarty przewód.
shipp - 2010-01-28, 23:34
Jeszcze niedawno widziałem na stronie Bractwa Suzuki świetnie opisany sposób podłączania lightbarów. Największy laik w elektronice i elektryce /taki jak ja/ może samodzielnie zrobić niezależny obwód. I działa bez zarzutu.
shipp - 2010-01-28, 23:44
bartek_p, mam to w pliku pdf, jak będzie potrzebne, daj maila to podeślę.
bartek_p - 2010-01-29, 01:12
podeślij kiszce na wszelki wypadek. Z rysunkami napewno sobie poradzi. Ja niestety rysować nie potrafię
koszerny - 2010-01-29, 01:24
dajcie na forum te rysunki na pewno się przydadzą
sam również będę montował i chętnie skożystam
tylko jeszcze szukam włącznika
kiszka - 2010-01-29, 12:07
Panowie wielkie dzięki
Po konsultanci z doktorem,czyli Bartek_p-problem rozwiązany ŚWIECĄ
Problem był taki.W lampie masa była podłączona do (+),na stole świeciły bo nie miało znaczenia,po zamontowaniu w moto światło brało masę z moto i waliło po bezpieczniku.A oczywiście podłączenie zrobione z
http://www.bractwo-suzuki...tbar-gradus.pdf
Coś zajebistego zrobić samemu,coś trudniejszego niż wymianę świec A jaki efekt jak już działa .Nie jestem elektrykiem a poradziłem sobie więc zachęcam wszystkich.Dacie rade.
witek1965 - 2010-01-29, 15:32
. Tylkoten malutki faulik z pomyłka kabelków, a poza tym . Ja na wszelki wypadek mam zamiar pociągnąć minus kablem, chyba ze nie zmieści się w otworze.
shipp - 2010-01-29, 19:13
koszerny, nie da się tak dać. To jest w pliku a w nim kilka rysunków. Najlepiej info, gdzie można zdobyć plik /np. u mnie/ i zawsze będzie można zassać.
areks72 - 2011-05-12, 13:01
Odświeżę trochę temat.
Potrzebuję jakiś namiar na dodatkowe lampy do zamocowania na gmolach takie jak ma np. Jeżyk, Zbymus. Gdzie akie cóś kupić?
|
|